الگوریتم رنک برین چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مفهومی از الگوریتم های گوگل

در همین ابتدای کار باید به شما بگم که اگه قصد دارید در سئو سایت خودتون موفق عمل کنید باید بدونید که چگونه وب سایت خودتون رو برای الگوریتم رنک برین بهینه سازی کنید؛ چرا که طبق گفته گوگل، الگوریتم RankBrain پس از الگوریتم پنگوئن، سومین سیگنال مهم برای طبقه بندی وب سایت‌ها در بین همه الگوریتم‌های گوگل هست.

الگوریتم رنک برین چیست؟

تصویر الگوریتم رنک برین

رنک برین هم مثل الگوریتم برت یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی هست که می‌تونه با تجزیه و تحلیل و یادگیری رفتار کاربران بهترین نتایج رو برای مخاطبان ارائه بده. در واقع این الگوریتم به گوگل کمک می‌کنه تا با پردازش عبارات جستجو شده مفهوم اون‌ها رو درک کنه و از اون برای مرتب سازی نتایج جستجو به بهترین نحو ممکن استفاده کنه. RankBrain یک الگوریتم با فناوری یادگیری ماشین (Machine Learning) هست که قادره تا به جای برنامه ریزی شدن توسط انسان‌ها و اجرای کدهای دستوری از پیش تعیین شده، خود به خود نحوه کار رو با پردازش رفتار کاربران فرا گرفته و از اون  برای ارائه مرتبط‌ترین نتایج به اون‌ها استفاده کنه.

به عبارتی این الگوریتم با تجزیه و تحلیل داده‌های موجود هر روز چیزهای جدیدی یاد می‌گیره و با انجام آزمون و خطا بر روی نتایج ارائه شده به کاربران و ثبت رفتارشون، روز به روز هوشمندتر از قبل میشه. اگر تا به اینجای کار هنوز شیوه چگونگی اثر گذاری رنک برین بر روی نتایج رو به خوبی متوجه نشدید، با مطالعه ادامه مطلب خودتون رو به درک کاملی از نحوه فعالیت این الگوریتم برسونید.

روش کار الگوریتم رنک برین به چه صورت است؟

قبل از بکارگیری RankBrain توسط گوگل، صددرصد سایر الگوریتم‌های این موتور جستجو به صورت دستی کدگذاری شده بودن؛ به این صورت که مهندسان گوگل کدهای دستوری مختلفی رو برای الگوریتم‌ها تعریف کرده و این الگوریتم‌ها مطابق دستورات تعریف شده عمل می‌کردن؛ اما روش کار رنک برین متفاوته و هر طور که خودش صلاح بدونه عمل می‌کنه.

جالبه نه؟ در واقع رنک برین دو وظیفه اصلی داره: 

1. درک مفهوم کلمات

اولین وظیفه رنک برین درک مفهوم موارد جستجو شده کاربران هست. تا قبل از رنک برین گوگل سعی می‌کرد تا کلمات موجود در عبارت جستجو شده رو با کلمات مشابه در صفحات وب سایت‌ها مطابقت بده؛ اما امروزه رنک برین سعی می‌کنه تا منظور شما رو متوجه بشه و این با مطابقت کلمات با همدیگه کاملا متفاوته. به عبارتی رنک برین عبارت جستجو شده رو به مفاهیم تبدیل کرده و سعی می‌کنه نتایجی رو ارائه کنه که این مفهوم رو پوشش میده.

2. بررسی رفتار کاربر پس از ارائه نتایج

وظیفه دوم الگوریتم رنک برین تجزیه و تحلیل میزان تعامل کاربران با نتایج هست. در واقع رنک برین با کم و زیاد کردن تاثیر سایر الگوریتم‌ها بر روی نتایج ارائه شده تفاوت ایجاد کرده و هر مرتبه که این کار رو تکرار می‌کنه، تلاش می‌کنه تا رفتار کاربر رو بررسی کرده و بازخوردشون رو بخاطر بسپاره.

به عبارتی هوش مصنوعی این ویژگی رو به رنک برین بخشیده تا بتونه پس از ارائه نتایج مرتبط با هر جستجو، میزان رضایت و یا نارضایتی کاربران رو سنجیده و با مقایسه واکنش کاربران در برابر ارائه نتایج متفاوت با همدیگه، همون صفحاتی که بیشترین بازخورد مثبت رو در دفعات قبل از اون خود کرده به سایر کاربران ارائه بده. 

چگونه وب سایت خود را برای رنک برین سئو کنیم؟

تصویر گوگل رنک

همونطور که پیش از این گفته شد، رنک برین با دریافت کوئری کاربر و تحلیل و مطابقت اون با صفحات وب سایت‌ها، مرتبطترین نتایج رو به او ارائه میده. در این بین موارد حائز اهمیتی وجود دارن که صاحبان وب سایت‌ها می‌تونن با رعایت اون‌ها، شانس خودشون رو برای حضور در بین نتایج ارائه شده به کاربر افزایش بدن که این موارد عبارتند از:

  • ساده بنویسید

برخی محتوانویسان و افراد فعال در این حوزه به اشتباه تصور می‌کنن که هر چی محتوا رو پیچیده‌تر بنویسن، محتوا کیفیت بهتری داره. در صورتی که این تصور کاملا غلطه. محتوای تولیدی شما باید به حدی ساده و قابل درک نوشته شده باشه که کاربر با یکبار خوندن جملات مقاله شما کاملا متوجه منظورتون بشه. به حدی که لازمه نباشه برگرده و دوباره اون جمله رو بخونه. محتواهای پیچیده از اون جایی که در نظر کاربران رضایت بخش نیستن باعث میشن نتونید در صفحه نتایج جایگاه خوبی کسب کنید. از طرفی گوگل هم با کمک الگوریتم‌های رنک برین و مرغ مگس خوار در زمینه درک میزان کیفیت و ارزش محتوا بسیار هوشمندانه‌تر عمل می‌کنه.

استفاده از تگ‌های هدینگ، رعایت اصول نگارشی در متن، حجم و اندازه مناسب محتوا، استفاده از کلمات کلیدی در تگ alt تصاویر و… از جمله مواردی هست که توسط الگوریتم رنک برین بررسی میشه.

  • بررسی عوامل موثر بر رضایت کاربران

همونطور که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین وظایف رنک برین بررسی چگونگی تعامل کاربران با نتایج ارائه شده به اون‌هاست. از اونجا که این الگوریتم پس از کلیک کاربر بر روی هر کدوم از نتایج ارائه شده، با بررسی فاکتورهایی همچون ctr، bounce rate و Dwell time میزان رضایت کاربر از کلیک بر روی هر کدام از نتایج رو متوجه میشه. از اونجایی که کاربر اول از همه باید ترغیب بشه تا روی لینک سایت شما در صفحه نتایج کلیک کنه، تایتل و متا دیسکریپشن باید در جهت جذب کاربر و افزایش نرخ ctr بهینه سازی بشن؛ سپس در ادامه باید فرمون بهینه سازی رو به سمت محتوا داخل صفحه و در راستای نگه داشتن کاربر روی صفحه و افزایش Dwell Time کج کنید.

لازمه تا پیش از اینکه رنک برین به حساب شما رسیدگی کنه، خودتون اوضاع رو کمی سر و سامون بدید. سعی کنید تا نیاز کاربر رو متوجه شده و اون را برطرف کنید، رابط کاربری وب سایت خودتون رو بهینه سازی کنید، از ریسپانسیو بودن وب سایت‌تون اطمینان حاصل کرده و موارد دیگه‌ای مثل سرعت لود شدن وب سایت رو بهبود ببخشید. 

  • استفاده از کلمات بلند یا Long Tail

از اونجا که رقابت بر سر کلیدواژه‌های تک کلمه‌ای بسیار زیاد هست و بالا اومدن بر روی این چنین کلماتی نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی داره، استفاده از کلمات کلیدی بلند می‌تونه در جذب کاربران بسیار موثر باشه. با اینکه عبارات کلیدی بلند نسبت به کلید واژه‌های تک کلمه‌ای از میزان سرچ پایین‌تری برخوردارن؛ اما تمرکز بر روی این عبارات بسیار سودمنده؛ چراکه وب سایت‌های کمتری صفحات خودشون رو بر روی عبارات بلند سئو کرده و میدان رقابت نسبت به کلیدواژه‌های تک کلمه‌ای بسیار خلوت‌تر هست.

  • مفهوم گرایی و جامعیت محتوا

امروزه گوگل به کمک رنک برین منظور کاربر رو از عبارتی که جستجو کرده می‌فهمه؛ پس نیازه تا کمی بیشتر بر روی تحقیق کلمات کلیدی خودتون زمان بذارید و با انتخاب عباراتی که دامنه گسترده‌تری از مفاهیم رو در بر می‌گیرن، صفحات خودتون رو برای رنک برین سئو کنید.

علاوه بر نیاز به مفهوم گرایی در تولید یک محتوا، ارائه محتوایی که دربرگیرنده تمامی پاسخ سوالات کاربر باشه، بسیار مهم و ضروریه؛ چراکه حتی اگر کاربر مدت زمان زیاد و مناسبی رو در صفحه شما بمونه و پس از خروج از صفحه شما مجددا عبارت مرتبط دیگری با عبارت جستجو شده قبلی رو سرچ کند، رنک برین از این مسئله چنین برداشتی می‌کنه که احتمالا محتوای شما به خوبی نیاز کاربر رو برطرف نکرده.

برای مثال تصور کنید کاربری عبارت پنجره دوجداره رو جستجو می‌کنه و سپس با کلیک بر روی یکی از نتایج زمان مناسبی رو در اون صفحه سپری می‌کنه؛ سپس از اون صفحه خارج شده و عبارت ویژگی‌های پنجره دوجداره رو جستجو می‌کنه. در چنین شرایطی گوگل از این ماجرا چنین برداشتی می‌کنه که احتمالا محتوای شما به اندازه کافی کامل و جامع نبوده و مطمئنا این مسئله به نفع وب سایت شما نخواهد بود.

  • بهینه سازی انکر تکست در لینک سازی

قطعا با انکر تکست آشنایی دارید و می‌دونید انکر تکست‌ها عباراتی هستن که روی اون‌ها به صفحات مختلف داخلی یا خارجی لینک داده میشه. انکر تکست‌ها بیشتر از چیزی که فکرش رو بکنید دارای اهمیت هستن. به عبارت دیگه یکی از مواردی که به گوگل در درک محتوای یک صفحه کمک می‌کنه، انکر تکستی هست که روی اون به صفحه مورد نظر لینک داده شده.

 منظور از بهینه سازی انکر تکست این هست که سعی کنید در لینک سازی داخلی برای هر صفحه از سایت‌تون همیشه روی یک عبارت شاخص و ثابت لینک ندید. همچنان که در بحث تولید محتوا گفته شده که به سمت مفهوم گرایی حرکت کنید و از عبارات هم خانواده یا هم معنی کلمات کلیدی هم در نوشتن محتوا کمک بگیرید، در بحث لینک سازی هم خوبه که به این رویه توجه داشته باشید.

بنابراین به جای استفاده از یک عبارت به خصوص برای لینک دهی به یک صفحه، از عبارات لینک شده متنوع و گاهی طولانی‌تر اما با مفهوم و معنی یکسان برای لینک دهی به صفحات سایت کمک بگیرید. این امر با استفاده از الگوریتم رنک برین به گوگل کمک می‌کنه محتوای صفحه شما رو بهتر و کامل‌تر درک کنه؛ در نتیجه شانس شما برای کسب رتبه‌های برتر در صفحه serp هم افزایش پیدا می‌کنه.

جمع بندی

رنک برین یک الگوریتم بر پایه machine learning هست که مثل انسان قدرت یادگیری داره. مشاهده می‌کنه، تحلیل و بررسی می‌کنه و بهترین نتایج رو در حافظه خودش ثبت می‌کنه. هرچی فاکتورهای حائز اهمیت برای این الگوریتم رو بیشتر رعایت کنید، رنک برین بیشتر از شما خوشش اومده و صفحات‌تون رو برای کوئری‌ها در نتایج بالاتری نمایش میده.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *