نحوه جستجوی پیشرفته در گوگل چگونه است؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری نحوه جستجوی پیشرفته در گوگل چگونه است؟

موتور جستجوی گوگل مثل یک ابر رایانه هست که میلیون‌ها داده و اطلاعات رو در خودش جا داده. حجم این داده‌ها به قدری زیاده که برای یافتن اطلاعات مورد نیازتون در گوگل باید هدفمند جستجو کنید؛ یعنی با اجرای یک سری ترفندها و اجرای اصول جستجوی پیشرفته گوگل تا جای ممکن درخواست‌تون رو برای این موتور جستجو شفاف سازی کنید تا اون هم دقیق‌ترین نتایج رو مطابق با نیاز شما در صفحه serp (صفحه نتایج) نمایش بده. یاد گرفتن اینکه چطور میشه یک جستجوی پیشرفته در گوگل انجام داد نه تنها برای کاربران عادی گوگل بلکه برای افرادی که در حوزه‌هایی مثل سئو و … هم لازمه.

احتمالا الان شما هم مثل گوگل نیاز به شفاف سازی بیشتر دارید و براتون سواله که منظورم از جستجوی پیشرفته گوگل چیه و چطوری باید پیشرفته در گوگل سرچ کنیم؟

جستجوی پیشرفته گوگل چیست؟

تصویر جستجوی پیشرفته

منظور از جستجوی پیشرفته گوگل اجرای یک سری تکنیک‌های ساده هست که در زبان گوگل به صورت مجموعه‌ای از فرامین و دستورالعمل‌ها ترجمه میشه. این دستورالعمل‌ها جستجوی کاربران رو برای گوگل سفارشی می‌کنه؛ یعنی شما با اجرای این اصول جستجوی خودتون رو اختصاصی‌تر می‌کنید و به گوگل می‌فهمونید که نیازی نیست کل دیتابیس گوگل رو برای پاسخ به جستجوی شما شخم بزنه و دامنه منابع سرچ رو برای گوگل کاهش می‌دید؛ در نتیجه پاسخ‌های ارائه شده توسط گوگل در صفحه نتایج هم برای شما اختصاصی‌تر میشه.

آموزش جستجوی پیشرفته در گوگل

قطعا بعد از آشنایی با مفهوم advanced search در گوگل مشتاق این هستید بدونید که چطور جستجوی پیشرفته در گوگل انجام بدید و ترفندهای این روش چیه؟ در ادامه من روش‌های جستجوی پیشرفته در گوگل رو بهتون آموزش میدم.

  • سرچ دقیق

یکی از رایج‌ترین روش‌های جستجوی پیشرفته در گوگل سرچ دقیقه. توی این روش شما با گذاشتن علامت نقل قول (quotation) در دو طرف عبارتی که داخل سرچ بار نوشتید به گوگل می‌گید فقط صفحاتی رو توی نتایج نشون بده که از عبارت مورد نظر شما در محتواشون استفاده کرده باشن؛ مثلا اگه در گوگل سرچ کنید “کلمات کلیدی” صرفا نتایجی نمایش داده میشن که حاوی عبارت “کلمات کلیدی” باشن.

  • سرچ OR

با استفاده از عبارت OR هنگام جستجو می‌تونید چند تا عبارت مجزا رو با هم سرچ کنید. بر خلاف روش سرچ دقیق که دامنه نتایج رو کاهش می‌داد، در این تکنیک گستره نتایج ارائه شده افزایش پیدا می‌کنه. ممکنه با خودتون بگید چرا باید دو تا عبارت مجزا رو با هم سرچ کنید و کاربرد این تکنیک چیه؟

اصولا برای مواقعی که دنبال دو تا موضوع هستید می‌تونید از این روش کمک بگیرید. علاوه بر این گاهی اوقات ممکنه بین دو تا عبارت گیر کنید و نتونید برای انتخاب بهترین کلمه کلیدی به نتیجه برسید یا اینکه دنبال نتایجی باشید که به هر دو عبارت مد نظر شما پرداخته باشن. در چنین حالت‌هایی سرچ OR برای شما کاربرد داره. فرمول این روش به این شکله:

عبارت مورد نظر + OR + عبارت مورد نظر

نکته بسیار مهمی که نباید از قلم بندازید اینه که حتما باید OR رو با حروف بزرگ بنویسید؛ در غیر این صورت گوگل به طور کلی هدف شما از جستجو رو اشتباه برداشت کرده و فکر می‌کنه شما دنبال پرسش زبان شناسی (مثل: خواستن or خاستن) هستید!

  • جستجوی مستثنی

در این روش شما برای نتایجی که گوگل نمایش میده استثنا قائل شده و براش خط قرمز تعیین می‌کنید؛ یعنی با حذف یک عبارت مشخص از گوگل می‌خواید کلا اون عبارت رو نادیده بگیره. بذارید با یک مثال بیشتر توضیح بدم:

Seo training -seo on page

به عنوان مثال وقتی شما عبارت بالا رو داخل گوگل سرچ می‌کنید به دنبال آموزش و یادگیری سئو هستید؛ اما نمی‌خواید سئو آن پیج رو سرچ کنید و به دنبال سایر آموزش‌های سئو هستید.

  • سرچ سایت

این ترفند یکی از روش‌های پیدا کردن محتواهای تکراری در سایت برای رفع مشکل کنیبالیزیشن در سئو هم هست.

در روش سرچ سایت شما به گوگل می‌گید که لازم نیست برای پاسخ به عبارتی که جستجو کردید تمام سایت‌ها رو بررسی کنه؛ بلکه صرفا باید در یک وب سایت بخصوص دنبال جواب جستجوی شما باشه.

صرف نظر از اینکه با کمک این روش می‌تونید وب سایت خودتون رو از لحاظ وجود محتواهای تکراری بررسی کنید، سرچ سایت بهتون کمک می‌کنه وب سایت‌های رقیب رو هم بررسی کنید و ببینید درباره چه موضوعاتی تولید محتوا انجام دادن.

فرمول: Site: (عبارت مورد نظر) + (آدرس سایت)

مثال: Site:eliasalipour.com seo training

پاورقی: برعکس این عمل رو هم می‌تونید انجام بدید؛ یعنی مثلا بنویسید:

Site:-eliasalipour.com

اینطوری گوگل تمام فضای وب رو به جز وب سایت مذکور جستجو می‌کنه.

  • سرچ مرتبط

توی این روش با ذکر کلمه related به همراه آدرس وب سایت مورد نظرتون در قسمت سرچ بار، گوگل تمام سایت‌های مرتبط و مشابه با سایت شما رو در صفحه نتایج براتون لیست می‌کنه. این روش امکان بررسی بازار رقابتی و… رو به شما میده.

فرمول: Related: (آدرس سایت)

مثال: related:eliasalipour.com

  • سرچ قیمت

سرچ قیمت به شما کمک می‌کنه بدون زحمت زیادی برای زیر و رو کردن بازار، بفهمید آیا محصول درخواستی شما با قیمت مد نظرتون وجود داره یا نه؟ علاوه بر این با ارائه طیف قیمت محصولات مختلف به مالکان کسب و کارها خصوصا آنلاین شاپ‌ها در نحوه قیمت گذاری کمک می‌کنه. برای این کار باید به جای درج یک قیمت واحد، کف و سقف قیمت مورد نظرتون رو وارد کنید. اینطوری:

Coat 200$..500$

  • سرچ لینک

سرچ لینک با این هدف انجام میشه که بفهمید چه وب سایت‌ها و صفحاتی به url یا آدرس مورد نظر شما لینک دادن. این امکان برای بررسی وضعیت لینک‌های خارجی، بک لینک سایت و… کاربرد داره.

برای استفاده از ترفند سرچ لینک باید طبق این فرمول پیش برید:

Link: آدرس مورد نظر

مثلا: Link:eliasalipour.com

زمانی که من عبارت بالا رو جستجو کنم، گوگل صفحات و سایت‌هایی که به آدرس درج شده لینک دادن رو برام توی صفحه serp فهرست می‌کنه.

  • تکمیل خودکار
تصویر گوگل

یکی از روش‌های جستجوی پیشرفته گوگل استفاده از قابلیت تکمیل خودکار این موتور جستجو هست. در واقع گوگل به عنوان پرکاربردترین موتور جستجو (حداقل در ایران) میدونه که کاربران بیشتر درباره که چه عبارات و ترکیب‌هایی جستجو می‌کنن؛ در نتیجه می‌تونید یک کلمه کلیدی یا عبارت مشخص رو بنویسید و گوگل ادامه اون عبارت رو با کلمات مناسب پر می‌کنه.

این تکنیک خصوصا برای مقایسه و بررسی تفاوت‌های بین دو چیز خیلی کاربرد داره؛ مثلا اگر شما عبارت “مقایسه اپل” رو داخل سرچ بار بنویسید، خواهید دید که گوگل برای تکمیل جای خالی باقی مونده عبارت مذکور، عباراتی که بیشترین جستجو توسط کاربران داشتن رو به عنوان گزینه پیشنهادی بهتون نشون میده.

  • جستجوی کلمه جا افتاده

این ترفند تقریبا مشابه روش قبلیه؛ با این تفاوت که در روش “جستجوی کلمه جا افتاده” شما عبارت مد نظرتون رو هر چند ناقص و با جای خالی سرچ کرده و این امکان رو به گوگل می‌دید که خودش جای خالی یا نقص عبارت رو به صورت خودکار پر کنه. نکته‌ای که نباید فراموش کنید اینه که باید به جای عبارت جا افتاده * بذارید.

  • سرچ تعاریف

این روش برای بهره بردن از قابلیت دیکشنری گوگل در کوتاه‌ترین زمان ممکن کاربرد داره.

برای استفاده از تکنیک مذکور باید این عبارت رو داخل کادر سرچ بار جستجو کنید:

Define:کلمه مورد نظر

یا هم این با این فرمول کلمه رو جستجو کنید: کلمه مورد نظر + def

  • سرچ اخبار یک موقعیت مکانی خاص

اگه قصد دارید موضوع یا اخبار خاصی رو در یک موقعیت جغرافیایی خاص سرچ کنید می‌تونید از روشی که الان بهتون میگم استفاده کنید:

عبارت مورد نظر: نام موقعیت جغرافیایی هدف

مثلا: ورزشگاه: مشهد

  • جستجوی اسناد

اگه قصد دارید یک موضوع رو به صورت فایل و با فرمتی خاص (پی دی اف، ورد، پاور و…) جستجو کنید، این روش به دردتون می‌خوره.

به این منظور باید از این فرمول استفاده کنید:

موضوع مد نظر + filetype: فرمت مد نظر

مثلا: آموزش سئو filetype:pdf

  • استفاده از advanced search گوگل

ممکنه به خاطر سپردن تمام تکنیک‌هایی که تا اینجای کار بهتون گفتم براتون سخت و زمانبر باشه. خوبه که بدونید خود گوگل فکر اینجاشو کرده و یک صفحه مخصوص جستجوی پیشرفته داره. وجود search advanced توی گوگل امکان جستجوی پیشرفته رو خیلی راحت‌تر و دقیق‌تر کرده. فقط کافیه ضمن وارد کردن موضوع مد نظرتون، کادرهای مختلف این صفحه رو که هر کدوم نوعی فیلتر روی نتایج جستجو اعمال میکنن رو پر کنید تا نتایج مذکور در تخصصی‌ترین حالت ممکن توسط گوگل به شما ارائه بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *