8 مورد از مهم‌ترین مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

اگر شما هم تحت تاثیر رشد روز افزون آمار کسب و کارهای اینترنتی تصمیم دارید یک کسب و کار آنلاین راه بندازید، بد نیست قبل از هرگونه تصمیمی با مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی آشنا بشید.

مزایای کسب و کار اینترنتی

اون چیزی که افراد رو به سمت راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی ترغیب می‌کنه، مزایای کسب و کار اینترنتی هست که در ادامه باهاشون آشنا می‌شید.

مزایای کسب و کار اینترنتی

راه‌اندازی کسب و کار با حداقل هزینه

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کسب و کار آنلاین در مقایسه با سایر مشاغل اینه که در این حوزه شما می‌تونید با کمترین هزینه و گاهی هم بدون هیچ سرمایه‌ای کسب و کار اختصاصی خودتون رو راه بندازید؛ چون کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه یا کم هزینه معمولا در مراحل اولیه به تجهیزات عجیب و غریبی احتیاج ندارن و برای شروع، کارشون با یک موبایل یا کامپیوتر شخصی هم راه میفته و به درآمد میرسن؛ در حالی که توی روش‌های سنتی مثل تاسیس شرکت یا مغازه باید هزینه‌های زیادی بابت تامین مکان، لوازم اداری، تجهیزات، پرسنل و… بپردازید.

کسب درآمد بدون محدودیت زمانی و مکانی

مزیت بعدی کسب و کارهای اینترنتی کسب درآمد بدون محدودیت زمانی و مکانیه؛ یعنی مهم نیست شما کجای ایران کسب و کارتون رو راه انداخته باشید، با وجود اینترنت این امکان برای شما فراهم شده که از سراسر ایران (و چه بسا جهان!) مشتری جذب کنید و محصولات و خدمات‌تون رو بدون محدودیت جغرافیایی، 24 ساعته بفروشید؛ مسئله‌ای که در روش‌های سنتی کسب درآمد شبیه رویاست…! 

مثلا کسب درآمد آنلاین با موبایل از اون دسته کسب و کارهایی که به زمان و مکان محدود نیست. 

امکان پیاده سازی ایده‌های مختلف و خلاقانه

دست شما در مدیریت کسب و کار اینترنتی برای پیاده سازی ایده‌های مختلف کاملا بازه. در واقع از اون جایی که طیف وسیعی از حوزه‌های کاری می‌تونن در بستر آنلاین فعالیت کنن، این امکان برای شما فراهمه تا ایده‌های خودتون رو در زمینه‌های مختلف توی این بستر پیاده سازی کرده و خلاقیت به خرج بدید.

سرعت بالای کسب درآمد اینترنتی در مقابل روش‌های سنتی

از مزایای کسب و کار اینترنتی این هست که توی دل یکی از پیشرفته‌ترین کشف‌های بشر یعنی اینترنت و فضای دیجیتال اتفاق میفته؛ به همین خاطر هم به به‌روزترین تکنولوژی‌ها مجهزه. برخورداری از چنین تجهیزاتی باعث شده فرآیندهای مختلف در کسب و کار آنلاین با سرعت بیشتری نسبت به نمونه‌های سنتی انجام بشن. گاهی حتی برخی فعالیت‌های کسب و کار اینترنتی به صورت خودکار و بدون کوچک‌ترین دخالتی از طرف شما انجام میشن؛ به عنوان مثال در کسب درآمد از طریق فروش دوره آموزشی، شما صرفا با انجام یک سری تبلیغات عمومی سعی می‌کنید مشتریان رو به صفحه محصول‌تون هدایت کنید؛ در ادامه تمام جذب، کلیک روی لینک دوره و خرید اون به صورت خودکار، بدون دخالت شما و در سریع‌ترین زمان انجام میشه.  

معایب کسب و کار اینترنتی

برای یک تصمیم عاقلانه باید تمام ابعاد و جوانب رو بررسی کرد. درسته مزایای کسب و کار آنلاین خیلی قابل توجه و مهمه؛ ولی این مزیت‌ها نباید باعث بشه ما چشم‌مون رو روی حقایق ببندیم و از معایب کسب و کار اینترنتی چشم پوشی کنیم.

معایب کسب و کار اینترنتی

پایین بودن سطح امنیت

حملات سایبری به سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و دیتابیس‌های مختلف با هدف ربودن اطلاعات شخصی کاربران از جمله دردسرهای رایج فضای آنلاین محسوب میشه و با کاهش سطح امنیت در این عرصه یکی از معایب کسب و کارهای اینترنتی محسوب به شمار میره. پایین بودن سطح امنیت در ادامه باعث میشه فرآیند اعتمادسازی هم برای کسب و کارهای آنلاین سخت‌تر و هزینه‌سازتر بشه.

اعتماد سازی سخت

دومین مورد از معایب کسب و کارهای اینترنتی، غیرحضوری بودن داد و ستد بین شما و مشتریه؛ در واقع از اون جایی که همه چیز از خلال اینترنت انجام میشه، پروسه اعتماد سازی خیلی سخت‌تر از نمونه‌های سنتی کسب و کار طی میشه؛ مخصوصا برای مشتریانی که تا حالا تجربه خرید اینترنتی نداشتن یا اگر هم داشتن تجربه مطلوبی نبوده.

نیاز حیاتی به افراد متخصص

عیب بعدی کسب و کار آنلاین نیازمندی به افراد متخصص برای کسب نتایج مطلوبه. البته شاید نشه اسم این مورد رو عیب گذاشت؛ اما به هر حال از جمله چالش‌های این حوزه محسوب میشه و شما تا زمانی که خودتون دانش و تخصص کافی در زمینه کسب درآمد اینترنتی نداشته باشید یا فردی رو با این تخصص به کار نگیرید نمی‌تونید به درآمد و جایگاه مطلوبی دست پیدا کنید.

حاشیه سود کم در رقابت‌های تنگاتنگ

جالبه بدونید این عیب کسب و کار آنلاین از دل یک مزیت بیرون میاد! قبل‌تر گفتم که راه‌اندازی کسب و کار آنلاین سهولت دسترسی شما به مشتریان رو افزایش میده؛ حالا بهتون میگم همچنان که شما به طیف وسیعی از مخاطبان دسترسی دارید، مشتریان شما هم به انواع محصولات و خدمات رقبای شما دسترسی دارن و می‌تونن به راحتی بین شما رو با رقباتون مقایسه کنن و بالعکس؛ به همین خاطر کسب و کارهای متعددی با هدف ماندگاری در ذهن مخاطب و ترس از اینکه مبادا در قیاس توسط مشتری از حریفان خودشون شکست بخورن و عقب بیفتن، به کاهش قیمت متوسل شدن. این موضوع باعث کاهش میزان سودآوری مشاغل اینترنتی در عرصه رقابت‌های تنگاتنگ میشه. به عبارت دیگه در بازار آنلاین، اگر کاربر بتونه محصول شما رو با قیمت کمتر در جای دیگری پیدا کنه، شما فروش‌تون رو از دست خواهید داد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *