افیلیت مارکتینگ

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر لوگو افیلیت مارکتینگ

فروش محصولات بدون تبلیغات مناسب شبیه این می‌مونه که بدون چتر سقوط آزاد کنید؛ قطعا تهش مرگه! منتها فرقش اینه که تو مورد اول کسب و کارتون می‌میره و در مورد دوم دور از جون خودتون؛ اما از اونجایی که به کارگیری بعضی از تبلیغات علاوه بر هزینه بالا، نتیجه نامعلومی داره، همیشه کسب و کارهایی که بودجه محدودی دارن رو مردد می‌کنه که آیا منطقیه برای آزمون و خطا پول بدن؟

من تو این مقاله شما رو با نوعی از بازاریابی آشنا می‌کنم که قدمت بالایی داره؛ ولی با ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ داره جهان جدیدی رو تو بازاریابی تجربه می‌کنه و برای کسب و کارهایی که تازه کار هستن و بودجه محدودی هم دارن خیلی کاربردیه. این نوع از مارکتینگ، بازاریابی معرف یا affiliate marketing (افیلیت مارکتینگ) هست.

مقاله رو دنبال کنید تا شمارو به جواب سوال بازاریابی پورسانتی چیست برسونم و بگم افیلیت مارکتینگ چیه.

Affiliate marketing چیست؟

Affiliate marketing یا همون بازاریابی پورسانتی که با اسامی دیگه‌ای از جمله بازاریابی همکاری در فروش، بازاریابی معرف، بازاریابی وابسته و سیستم همکاری در فروش هم شناخته میشه (احتمالا والدینش سر انتخاب یک اسم به توافق نرسیدن)، نوعی از بازاریابیه که در اون محصولات یا خدمات یک سایت یا برند به خصوص، توسط سایت یا صفحه دیگری به روش‌های مختلف معرفی میشن و بعد اون سایت یا صفحه تبلیغ کننده در ازای این معرفی، پورسانتی رو از سایت اصلی دریافت می‌کنه، که این دریافتی هم روش‌های مختلف داره، که بعد از جواب دادن به سوال افیلیت مارکتینگ چیه، به توضیح اون بخش از بازاریابی وابسته هم می‌رسیم.

ابتدایی‌ترین چیزی که توی بحث آموزش افیلیت مارکتینگ به شما گفته میشه نحوه فروش محصولات توی روش بازاریابی پورسانتی اینترنتی هست، که ما هم اینجا بهش اشاره می‌کنیم:

خریدار قصد داره یه محصولی رو بخره؛ به خاطر همین وارد سایتی برای خرید میشه، بعد روی لینک مورد نظرش کلیک می‌کنه. با کلیک روی لینک به یک سایت دیگه هدایت میشه، اون جا فرآیند خرید رو تکمیل می‌کنه و محصول یا خدمات مورد نظرش رو می‌خره. حالا که پروسه خرید تکمیل شد و محصول به فروش رسید، سایت اصلی مبلغی رو به صورت درصدی از هزینه کلی پرداخت شده برای محصول، یا به مقداری که از قبل توی قرارداد بازاریابی پورسانتی ذکر شده، به سایتی که به صفحه فروش محصولش بک لینک داده پرداخت می‌کنه.

تصویری از ارتباط بین افیلیت مارکتر و تبلیغ دهنده

اصطلاحات افیلیت مارکتینگ

همونطور که هر حوزه‌ای یک سری اصطلاحات مخصوص به خودش رو داره، در بازاریابی وابسته اینترنتی یا همون افیلیت مارکتینگ خودمون هم یک سری اصطلاحات هستن که بین افیلیت مارکترها و افرادی که تو حوزه بازاریابی وابسته اینترنتی به هر نحوی فعالیت دارن رایجه. حالا که فهمیدید افیلیت مارکتینگ چیست، مقاله رو دنبال کنید تا شما رو با اصطلاحاتش آشنا کنم.

Affiliate

معنی افیلیت چیست؟ وابسته، و به اون وب سایتی گفته میشه که بک لینک واسطه خرید برای مشتری رو در سایت خودش قرار میده و صاحب اون سایت هم پورسانت فروش رو دریافت می‌کنه.

Affiliate marketplace

افیلیت مارکت پلیس‌ها بازارهایی هستن که حکم پایگاه داده مرکزی رو برای برنامه‌های وابسته در سایت‌های مختلف دارن. 

Affiliate link

لینکی درون سایت افیلیت قرار می‌گیره و مشتری از طریق اون به صفحه سایت اصلی برای خرید محصول هدایت میشه رو بهش می‌گن افیلیت لینک یا لینک وابسته.

Affiliate ID

شما فکر کنید که یک برند لینک فروش محصول خودش رو در اختیار n سایت افیلیت مارکتینگ قرار بده. وقتی مشتری‌ها به سایتش هدایت بشن و خرید کنن، از کجا باید بفهمه که این هدایت از طرف کدوم سایت افیلیت مارکتینگ صورت گرفته؟ affiliate ID دقیقا کارش همینه که بین سایت‌های مختلف تمایز ایجاد کنه. در واقع سایت اصلی یا کارفرما به هر یک از سایت های افیلیت مارکتینگ که محصولش رو تبلیغ می‌کنن یک افیلیت آی دی اختصاصی میده. این شناسه وابسته مشخص می‌کنه که هر کاربر از کدوم سایت های افیلیت مارکتینگ هدایت شده.

Payment mod

این اصطلاح مربوط به روش‌های پرداخت پول بین کارفرما و افیلیت مارکتر هست؛ مثل چی؟ مثل چک، پرداخت نقد، کارت به کارت و…

Affiliate manager/opm

این اصطلاح رو به شخصی نسبت میدن که در شرکت کارفرما وظیفه پرداخت و نظارت بر انتقال پورسانت رو داره و علاوه بر این مدیریت کلی افیلیت مارکترها رو هم بر عهده داره و ضمن راهنمایی‌شون، مشکلات احتمالی اون‌ها رو هم رفع می‌کنه. 

Merchant

تاجر یا همون merchant صاحب سایت اصلی فروش محصوله و برای فروش محصول مورد نظر خودش با افیلیت ارتباط برقرار می‌کنه.

در ادامه این نکته رو هم جهت تکمیل این بخش بگم که توی حوزه افیلیت مارکتینگ در ایران و تمام جهان کلا 4 تا گروه آدم وجود داره که میشه گفت نقش اصلی رو دارن:

تاجر (merchant)

شبکه 

ناشر (affiliate)

مشتری

احتمالا تنها نکته مبهم توی 4 تا اسم بالا، واژه شبکه باشه. حالا شبکه چیه؟ شبکه میاد یک سری پیشنهادات در مورد شرکت های افیلیت مارکتینگ و سایت‌های بازاریابی پورسانتی اینترنتی در اختیار کاربرش قرار میده و همزمان از پرداخت‌هایی که بین تاجر و افیلیت صورت می‌گیره مراقبت می‌کنه.

انواع افیلیت مارکتینگ 

با اینکه نتیجه افیلیت مارکتینگ برای کسب و کارها یکسانه؛ یعنی همه‌شون باعث افزایش ترافیک و جذب مشتری برای سایت تبلیغ دهنده و در نتیجه افزایش فروشش می‌شن؛ اما انواع افیلیت مارکتینگ هم وجود داره. در ادامه توی سه مقیاس شناخته شده در عرصه بازاریابی وابسته اینترنتی، انواع افیلیت مارکتینگ رو بهتون معرفی می‌کنم.

انواع افیلیت مارکتینگ از نظر اجرایی

بازاریابی وابسته اینترنتی (افیلیت مارکتینگ) از لحاظ شیوه اجرای به 3 مدل تقسیم بندی میشه:

افیلیت مارکتینگ وابسته

در بازاریابی معرف وابسته، افیلیت مارکتر با مصرف کننده و محصول در ارتباطه. توی این روش اجرایی، افیلیت مارکتر از طریق تولید محتوای متنی، پادکست، فیلم و… در وب سایت یا صفحه اجتماعی خودش، حضور فعالی داره، بعد میاد و لینک‌های افیلیت مرتبط با حوزه فعالیت خودش رو در اختیار مخاطبان خودش قرار میده. اون‌ها هم با کلیک روی لینک و ورود به صفحه اصلی محصول و طی کردن مراحل خرید، محصول مورد نظر رو خریداری می‌کنن و پورسانت معینی به افیلیت پرداخت میشه. توجه کنید که توی این روش محصولی که قصد دارید لینکش رو در سایت یا صفحه خودتون قرار بدید حتما بایستی با حوزه فعالیت خودتون ارتباط داشته باشه؛ مثلا اگر در حوزه کانتنت مارکتینگ فعالیت دارید، نیاید اون وسط تبلیغ کیف و کفش بکنید! این کار نه تنها برای شما و تبلیغ دهنده سود نداره، بلکه ترافیک سایت یا صفحه شما رو هم به میزان قابل توجی کاهش میده و نرخ پرش رو می‌بره بالا.

افیلیت مارکتینگ غیر وابسته

برعکس روش اجرایی قبلی توی این روش اصلا لازم نیست شما توی حوزه محصولی که قصد دارید تبلیغ کنید فعالیت داشته باشید، یا با مصرف کنندگان در ارتباط باشید. حتی داشتن وب سایت یا صفحه اجتماعی هم لزومی نداره! کلا تو این روش از هفت دولت آزادید. تنها کاری که توی افیلیت مارکتینگ غیروابسته باید انجام بدید اینه که لینک‌های افیلیت رو توی محیط‌های تبلیغاتی قرار بدید تا مخاطب‌ها اون‌ها رو ببینن و روش کلیک کنن. محیط تبلیغاتی توی این روش می‌تونه سایت یا پیج خودتون باشه (اگر دارید) یا هم می‌تونه سایت‌های دیگران باشه و شما فقط مسئول قرار دادن این تبلیغات باشید. افیلیت مارکتر توی این روش پورسانتش رو به صورت CPC (دریافت به ازای هر کلیک) دریافت می‌کنه. سایت یا پیج خودتون (اگر دارید) و یا توی سایت‌هایی که از این نوع بازاریابی پشتیبانی می‌کنن قرار بدید. افیلیت مارکتینگ غیر وابسته تنها مدل بازاریابی پورسانتیه که نیاز به هیچ علم و آشنایی در زمینه تولید محتوا، آموزش افیلیت مارکتینگ و… نداره.

افیلیت مارکتینگ involved

افیلیت مارکتینگ درگیر شونده یا involved یه مرحله از افیلیت مارکتینگ وابسته بالاتره؛ یعنی چی؟ یعنی تو این روش ملاک تبلیغ یه لینک افیلیت فقط این نیست که با حوزه فعالیت شما مرتبط باشه؛ بلکه توی این روش افیلیت مارکتر دلش می‌خواد محصولی رو به کاربرش معرفی کنه، که اول از همه خودش به اون اشراف کامل داشته باشه و از کیفیتش مطمئن باشه. تو این روش اجرایی افیلیت مارکتر کاملا با محصولی که قصد داره تبلیغش کنه درگیره. شاید تو نگاه اول این روش اجرایی با مدل وابسته خیلی شبیه به نظر بیان؛ اما یه تفاوت فاحش دارن که کاملا از هم متفاوت‌شون می‌کنه و اونم اینه که توی این مدل از بازاریابی معرف، افیلیت قبل از تبلیغ محصول خودش از اون استفاده می‌کنه و بعد اکثرا در قالب یه محتوا یا پست نقد و بررسی، میاد و اون محصول رو به مخاطب معرفی می‌کنه. در حالی که توی روش بازاریابی پورسانتی وابسته، نیازی نیست که افیلیت مارکتر حتما از اون محصول استفاده کنه و همین که به حوزه فعالیت سایت یا صفحه‌اش مرتبط باشه، حله.

انواع افیلیت مارکتینگ از لحاظ شیوه پرداخت

یکی از شناخته شده‌ترین مقیاس‌هایی که افیلیت مارکتینگ رو بر اساس اون تقسیم بندی می‌کنن، نحوه پرداخت پورسانت شخص نمایش دهنده تبلیغ یا همون افیلیت مارکتر هست. شیوه پرداخت پورسانت در بازاریابی معرف به 4 مدل تقسیم میشه که در ادامه باهاشون آشنا می‌شید.

پرداخت به ازای هر فروش (CPS)

پرداخت به ازای هر فروش (cost per sales) متداول‌ترین نوع پرداخته. توی این روش به ازای هر خریدی که از طرف کاربر هدایت شده انجام میشه، افیلیت مارکتر پورسانت مشخص دریافت می‌کنه. مبلغ این پورسانت اصولا توی متن قرارداد بازاریابی پورسانتی مشخص میشه. حالا پرداختش یا به صورت درصدی از هزینه فروش محصوله، یا جداگانه با چک یا نقدی پرداخت میشه.

یه نکته رو اینجا میگم؛ اما شما به تمام انواع بازاریابی وابسته تعمیمش بدید. هرچی کسب و کار تبلیغ دهنده‌ها کوچک‌تر و ناشناخته شده‌تر باشه، همکاری در فروش با پورسانت بالا هست و بازاریاب پورسانتی، کمیسیون بیشتری دریافت می‌کنه. این روش برای تبلیغ دهنده (merchant) معروف‌تر و خفن‌تر دقیقا برعکسه؛ یعنی هرچی کسب و کار خفن‌تر باشه، بازاریاب پورسانتی، کمیسیون کمتری می‌گیره.

تصویری از نحوه پرداخت پورسانت

پرداخت به ازای جذب لید (CPL)

توی مدل cost per lead معیاری که توی قرارداد بازاریابی پورسانتی بین طرفین برای پرداخت کمیسیون مشخص شده، جذب لید هست؛ یعنی پورسانت زمانی به ناشر لینک افیلیت پرداخت میشه که کاربر روی لینک کلیک کنه، وارد سایت مورد نظر بشه و اطلاعات خودش مثل شماره تماس، ایمیل و… رو وارد کنه. وقتی مشتری این کارو کرد، تیر خورده به هدف و حالا افیلیت مارکتر می‌تونه پورسانتش رو به جیب بزنه. این روش بیشتر برای اون کسب و کارهایی کاربرد داره که پروسه فروش محصولات‌شون اصولا زمانبر هست؛ مثلا توی صنعت فروش ملک و املاک، اگر قرار باشه پورسانت ناشر لینک رو بعد از فروش ملک پرداخت کنید که بنده خدا از انتظار فسیل میشه! پس میاید و از روش پرداخت به ازای جذب لید استفاده می‌کنید تا هم شما سود ببرید هم افیلیت مارکتر در انتظار دریافت پولش به لقاء الله نپیونده!

پرداخت به ازای نمایش آگهی (CPM)

توی این روش، ملاک پرداخت پورسانت، تعداد بازدید کنندگانه؛ یعنی اینکه افیلیت مارکتر و تبلیغ دهنده طی توافقی که با هم انجام میدن و توی متن قرارداد بازاریابی پورسانتی اون‌ها هم ذکر میشه، تعیین می‌کنن که به ازای نمایش آگهی تبلیغاتی در یک آمار مشخص (مثلا 1000 نفر یا بیشتر) مبلغ معینی به ناشر لینک پرداخت بشه. البته این هم ذکر میشه که بین اون 1000 نفر فرضی نباید به هیچ وجه آی پی تکراری وجود داشته باشه؛ در غیر اینصورت همه چی میره رو هوا.

پرداخت بر اساس کلیک (CPC)

توی این مدل به ازای هر کلیکی که کاربر روی لینک یا بنر می‌کنه، پورسانت مشخصی به افیلیت مارکتر پرداخت میشه. (cost per click) از اون جایی که این روش خیلی مدل هلو برو تو گلوئه و سریع‌تر از باقی مدل‌های دیگه به پول می‌رسه، برای کسانی که شغل افیلیت مارکتینگ دارن (ناشران لینک) خیلی روش محبوبیه. البته تو این مدل هم مثل روش قبلی باید هر کلیک از یک آی پی غیر تکراری و منحصر به فرد انجام بشه.

انواع افلیت مارکتینگ از نظر پلتفرم و تولید محتوا

آخرین مقیاسی که در اون افیلیت مارکتینگ متنوعه، بستر فعالیت بازاریابی پورسانتیه، که در ادامه باهاشون آشنا می‌شیم.

بازاریابی پورسانتی از طریق وب سایت‌ها

می‌تونید یک سایت راه‌اندازی کنید و با رعایت اصول فنی و ساختاری و سئو داخلی درست، اون وب سایت رو به یک سایت با ترافیک بالا تبدیل کنید. بعد از تبلیغ دهنده‌های مختلف، لینک افیلیت بگیرید و داخل سایت‌تون بذارید. لزومی هم نداره که محصولاتی که معرفی می‌کنید با هم دیگه یا با سایت مرتبط باشن؛ چون توی این مدل هدف فقط اینه که ورودی سایت بالا باشه و لینک‌ها توسط یک جامعه آماری مطلوب دیده بشن. اینطوری نرخ کلیک روی لینک افزایش پیدا می‌کنه و ترافیک بالایی به سایت تبلیغ دهنده سرازیر میشن که هم به نفع شماست و هم تبلیغ دهنده.

بازاریابی پورسانتی از طریق ایمیل

حتما تا حالا عبارت ایمیل مارکتینگ به گوش‌تون خورده. این مدل از بازاریابی پورسانتی همون ایمیل مارکتینگه. در روش بازاریابی ایمیلی باید در وهله اول به یک بانک ایمیلی دسترسی داشته باشید تا بتونید تبلیغات‌تون رو به تعداد زیادی کاربر ارسال کنید. بعد از دسترسی به این بانک، با فرستادن یک ایمیل به مخاطب‌ها سعی می‌کنید اون‌ها رو ترغیب کنید که روی لینک داخل ایمیل کلیک کنن. برای ایجاد این حس ترغیب می‌تونید داخل ایمیل یه برند یا محصول جدید رو معرفی کنید، یا حرف از تخفیف‌های فروش بزنید. کلا تخفیف خیلی تاثیر گذاره، یه جورایی حکم شله توی مشهد رو داره، هرجا اسمش بیاد، همه دم درش صف میکشن!

بازاریابی پورسانتی از راه شبکه‌های اجتماعی

این دیگه نیاز به توضیح نداره. من یه آدرس به شما میدم، شما برید به اون آدرس خودتون کاملا با پوست و گوشت‌ و خون‌تون درک می‌کنید این نوع از بازاریابی چجوریه. کافیه یه توک پا برید داخل اپلیکیشن اینستاگرام و به چندتا از صفحات سلبریتی‌ها یا اینفلوئنسرها سر بزنید و استوری‌های تبلغاتی‌شون رو نگاه کنید؛ به اون میگن بازاریابی معرف از راه شبکه‌های اجتماعی.

بازاریابی پورسانتی از راه بلاگری

وبلاگ‌ها و سایت‌هایی که محتوای متنی تولید می‌کنن یه بستر مناسب دیگه برای انجام این نوع از بازاریابی هستن. در واقع بلاگرهایی که بازاریابی وابسته انجام میدن با نوشتن محتوای مرتبط با محصول، اون رو مورد نقد و بررسی قرار میدن بعد از اینکه اعتمادشون رو جلب کردن، لینک افیلیت رو هم در ادامه قرار میدن تا کاربر با کلیک روی لینک به صفحه مورد نظر هدایت بشه و فرآیند خرید رو تکمیل کنه. یه ویژگی مثبت توی بازاریابی پورسانتی از راه بلاگری اینه که کاربرها می‌تونن در کنار نقد و بررسی بلاگر، نظرات خودشون رو بنویسن و همزمان نظرات بقیه رو هم راجع به متن و محصول بخونن. این امکان باعث میشه کاربر سریع‌تر برای کلیک روی لینک ترغیب بشه.

یه دسته از بلاگرها هم توی اپلیکشین‌های فضای مجازی علی الخصوص اینستاگرام وجود دارن که معرف حضور همه هستن. بازاریابی معرف توسط این بلاگرها جزو دسته بازاریابی پورسانتی از راه شبکه اجتماعی به حساب میاد.

بازاریابی پورسانتی سایت‌های تخفیف

کیه که از تخفیف بدش بیاد؟ تو بخش ایمیل مارکتینگ فکر کنم اهمیت تخفیف رو با اون مثال شله کاملا درک کردید؛ پس قطعا می‌دونید افیلیت مارکتینگ سایت‌های تخفیف یه روش کارآمد و نتیجه بخشه. بازاریاب توی این روش میاد لینک افیلیت محصول رو با قیمت پایین‌تر به کاربر ارائه میده. در واقع افیلیت مارکتر کمیسیون خودش رو کاهش میده تا بتونه با قیمت پایین‌تر محصول رو بفروشه. شاید تو نگاه اول با خودتون بگید اینطوری که سودش کمتره! اما اینو بدونید وقتی لینک یه محصولی تخفیف داشته باشه، ترافیک ورودی به سایت بیشتر میشه، و از اونجایی که سندروم “خرید جنس تخفیف خورده به هر قیمتی” بین بعضی از مردم وجود داره، آمار فروش هم بالا میره؛ یعنی یه تخفیف کوچک روی محصول، یه تغییر مثبت بزرگ روی آمار فروش می‌ذاره.

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

حالا که به خوبی با بازاریابی وابسته در ایران و سایر کشورها آشنا شدیم و فهمیدیم بازاریابی وابسته چیست، وقتشه به این سوال جواب بدیم که مزایا و معایب affiliate مارکتینگ چیست؟ توی بحث آموزش بازاریابی وابسته، آگاهی از مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ خیلی مهمه و باعث میشه با دانش و شناخت بیشتری توی این مسیر قدم بردارید.

اگر مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ رو توی دو تا کفه ترازو قرار بدیم، قطعا کفه مزایا سنگین‌تره؛ با این حال اگر می‌خوایم توی افیلیت مارکتینگ تصمیمات درستی بگیریم، باید از نقاط تاریکش هم اطلاعات کسب کنیم.

مزایا افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ هم برای تبلیغ دهنده‌ها و هم افیلیت مارکترها مزایای خوبی داره.

اول از همه درباره تبلیغ دهنده‌ها بگم که با افیلیت مارکتینگ دیگه نیازی نیست برای تبلیغات بیهوده هزینه کنن. در واقع هزینه‌ای که توی بازاریابی پورسانتی محصول‌شون می‌کنن، یه سرمایه گذاری با نتیجه دهی حتمیه و میزان بازگشت سرمایه تو این روش خیلی بالاست؛ چرا؟ چون شما با ایفلیت قرارداد می‌بندید و ذکر می‌کنید که پرداخت پورسانت موقعی انجام میشه که بازدید آگهی به فلان عدد برسه یا فرآیند خرید توسط مشتری تکمیل بشه؛ یعنی تا به نتیجه‌ای که مد نظرتونه نرسیدید هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنین و این یعنی یه روش بدون ریسک که برای کسب و کارهای کوچک و نوپا که هنوز بودجه کافی هم ندارن حسابی به درد می‌خوره.

از اون طرف مزیت بازاریابی پورسانتی اینترنتی برای ناشر لینک اینه که بدون نیاز به تولید محصول یا صرف هزینه برای نگهداری، ارسال و… کلی تشریفات دیگه که همیشه بار روی دوش فروشنده‌ست، محصولات مد نظرشون رو می‌فروشن و با کم‌ترین زحمت (به نسبت بقیه فروشنده‌ها) به سود میرسن. البته این سوددهی هم به یک سری عوامل بستگی داره؛ مثلا باید حواستون باشه که لینک افیلیت چه سایتی رو توی سایت‌تون می‌ذارید. آیا سایت معتبریه؟ قابل اعتماده؟ عدم توجه به این نکته نه تنها به شما سود نمیده، بلکه اگر سایت معتبر و قابل اعتماد نباشه، بهتون ضرر هم میزنه و شما بازدید کننده‌های سایت‌تون رو از دست میدید!

نکته مهم بعدی هم اینه که باید توجه کنید دارید چی رو به کی معرفی می‌کنید؛ یعنی باید سلیقه کاربرهای سایت‌تون رو بشناسید و سعی کنید محصولاتی رو تبلیغ کنید که به سلیقه مخاطب بیشترین نزدیکی رو داشته باشه.

معایب افیلیت مارکتینگ

بعد از اینکه هرچند مزایای بازاریابی معرف انقدری هست که ارزش به جون خریدن معایبش رو داشته باشه؛ اما این دلیل نمیشه که بیخیال گفتن معایب افیلیت مارکتینگ بشیم.

  • زمان‌بر بودن پروسه جذب مخاطب و هدایتش به لینک افیلیت.
  • بدقولی بعضی تبلیغ دهنده‌ها در پرداخت پورسانت.
  • عدم امکان اطمینان از کیفیت و سلامت محصولاتی که لینک ایفلیتش رو به کاربران ارائه میدید.
  • وجود رقابت بالا توی حوزه بازاریابی پورسانتی
  • عدم اطلاع کافی درباره مشتری‌ها
  • امکان هک شدن لینک‌های افیلیت
  • ساختن آمار فیک به وسیله ربات‌ها توسط بعضی از ناشران لینک
  • و… 

Affiliate marketing در ایران

افیلیت مارکتینگ ایران در حال حاضر فعاله و بازار خوبی داره. علاوه بر این توی بخش معایب هم گفتم که رقابت بالایی تو این حوزه وجود داره. البته تاریخچه افیلیت مارکتینگ ایران منحصرا توی حوزه دیجیتال مارکتینگ نیست و قبل از ورود بازاریابی پورسانتی به این عرصه، روش‌های سنتی بازاریابی وابسته در ایران وجود داشته.

توی این مقاله سعی کردم یه کلیتی از افیلیت مارکتینگ در اختیارتون بذارم و یه کوچولو با هم دیگه در دنیای آموزش بازاریابی وابسته قدم بزنیم. با این حال اگر قصد دارید بازاریابی وابسته در ایران رو به طور جدی ادامه بدید یا از این روش برای فروش بیشتر محصولات‌تون استفاده کنید، بهتره که از یادگیری دست نکشید. از اون جایی که کتاب همیشه یه راه آموزشی بی دردسر و نسبتا کم هزینه‌ست، بهتون پیشنهاد می‌کنم در کنار گشت و گذار توی اینترنت یا شرکت توی دوره‌های آموزشی مرتبط، از بین انواع کتاب بازاریابی وابسته، یکی رو برای مطالعه انتخاب کنید و شروع کنید به خوندن.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *