مدل آیدا

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری مدل آیدا

اگه تو حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنین حتما اسم مدل aida یا اسم مدل بازاریابی آیدا به گوشتون خورده. مدل aida یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغات تو زمینه مارکتینگ به شمار میره که برای هر دیجیتال مارکتر خیلی کاربردی و جذابه. توی این مطلب مراحل مختلف مدل آیدا در بازاریابی رو بررسی می‌کنیم و نحوه درست استفاده از این مدل رو براتون توضیح میدیم.

مدل aida چیست؟

در این قسمت می‌خوایم بررسی کنیم که مدل آیدا چیست؟ تعریف مدل aida به زبون ساده اینجوریه که: مدل aida در حقیقت مراحل تبدیل یک مصرف کننده به مشتری ثابت رو توضیح میده. رعایت اصول مدل آیدا در تبلیغات می‌تونه اثرگذاری تبلیغات رو چند برابر بیشتر کنه. مدل آیدا تبلیغات شامل چهار مرحله میشه. شاید این سوال براتون پیش بیاد که کلمه aida مخفف چیست. مدل آیدا مخفف کلمات زیره:

attention توجه

interest علاقه

desire تمایل

action عمل

محتوای تبلیغاتی توی این 4 مرحله توجه مخاطب رو به برند شما جلب می‌کنه و اونو به محصول علاقه مند می‌کنه و بعد، از طریق تمایل‌ها و نیازهای مخاطب اونو راضی به خرید محصول یا خدمات می‌کنه. 

مدل aida به عنوان یک مدل سلسله مراتبی در نظر گرفته میشه! یعنی چی؟ یعنی اینکه مصرف کننده‌ها باید برای تکمیل مرحله خرید، هر کدوم از مراحل قبلی رو تموم کنن. از لحاظ تئوری وقتی که مشتری‌ها هر مرحله از مدل آیدا رو با موفقیت پشت سر میزارن احساس تعلق خاطر خاصی نسبت به برند شما در اون‌ها شکل می‌گیره که در نهایت باعث میشه محصول شما رو خریداری کنن. کمپانی‌های تجاری از مدل بازاریابی aida استفاده می‌کنن تا توی هر مرحله، روش‌های تهیه و توزیع پیام‌های بازاریابی متناسب با مخاطبان هدف براشون تعیین شده باشه. به عبارت دیگه مثل قیف فروش در هر مرحله از مدل آیدا تعداد مشتریان به نسبت مرحله قبلی کمتر میشه.

مراحل استفاده از مدل آیدا

تصویر معنی حروف aida

خب بالاتر گفتیم که مدل aida در بازاریابی چهار مرحله داره. هر کدوم از این مرحله‌ها اهمیت بالایی توی بازاریابی دیجیتال داره؛ به طوری که هر مدرس دیجیتال مارکتینگ توی جلسات اولیه تدریسش ازش صحبت می‌کنه. در واقع مدل آیدا یک مسیره که مشتری در اون پا میزاره و شما باید تلاش کنید که تا آخر راه یعنی مرحله عمل، مشتری رو با خودتون همراه کنید. مدل aida در فروش محصول و ارائه خدمات‌تون تاثیرات مثبتی می‌ذاره. حالا در ادامه دقیق‌تر این مراحل رو با هم بررسی می‌کنیم.

جلب توجه کاربر (Attention)

برای تقویت آگاهی مشتریان از برند، روی علایق و مشکلات مخاطبان هدف خودتون تمرکز کنید و برای رفع مشکلات اون‌ها محتوایی مطلوب تولید کنید و توجه‌تون رو روی علایقشون بزارید. حواستون باشه که مخاطبان هدف باید محتوای تبلیغاتی‌تون رو در گوگل، شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌های دیگه ببینن. در واقع اگه محتوای تبلیغاتی‌تون باعث بشه که مشتری درگیرش بشه، اون وقته که درباره فعالیت سازمان و محصولات شما کنجکاو میشه.

یکی از ترفندها برای جلب توجه مخاطب، شکست خلاقیته؛ یعنی اینکه پیام‌های تبلیغاتی رو بر خلاف الگوهای معمول در معرض دید مخاطب قرار بدید و به اصطلاح سورپرایزش کنید.

به عنوان مثال:

محتوای تبلیغاتی رو در جای نا معمولی قرار بدید

از تصاویر غیر منتظره استفاده کنید

پیام‌های هدفمند بفرستید

ایجاد علاقه برای مشتری (Interest)

در صورتی که مخاطب به محصولات و خدمات یک کسب و کار علاقه مند بشه سعی می‌کنه درباره برند و محصولات شما بیشتر تحقیق کنه. اینجور وقتا وظیفه شماست که برای راحتی کاربر یک معرفی کامل از کسب و کار و خدمات‌تون و حتی رضایت مشتریان‌تون روی سایت قرار بدید. باید در صفحاتی، در رابطه با مزایای محصولات‌تون اطلاعات مفید و کوتاهی در اختیار مخاطب قرار بدید و همچنین به سوالات کاربران با حوصله و کامل پاسخ بدید. دسترسی سریع مخاطب به اطلاعاتی که لازم داره باعث میشه که تصویری خوشایند نسبت به استفاده از محصولات شما توی ذهنش ایجاد بشه.

تصویر لوگو aida

تحریک تمایلات مشتری (Desire)

در مدل تبلیغاتی آیدا مشتریان ایده آل برای شما مخاطبانی هستند که تجربه خوشایندی از محتوای شما داشته باشند. به عبارت دیگه مخاطبانی که آینده خودشون رو در کنار استفاده از محصولات شما تصور می‌کنند، بهترین گزینه برای خرید محصول و تبدیل شدن به مشتری ثابت به شمار میرن. توی مدل aida برای تحریک هیجان مخاطب و راضی کردنش به خرید محصولمون، باید از وابستگی و اعتمادش به برند مطمئن بشیم. برای این کار باید راضیش کنیم که در سایت ما ثبت نام کنه یا صفحه مجازی ما رو دنبال کنه تا همیشه در معرض پیشنهادات و محتوای تبلیغاتی ما قرار بگیره. هرچقدر تعامل مشتری با کسب و کار بیشتر باشه اعتمادشم به همون اندازه افزایش پیدا می‌کنه و در نهایت محصولات و خدمات شما رو خریداری می‌کنه.

در نهایت، حرکتی برای تحریک کاربر به خرید

بعد از برانگیختن هیجانات و تحریک علایق و تمایلات مخاطب بهش فرصت بدید تا عملیات خرید رو انجام بده. توی این مرحله باید از تکنیک‌هایی مثل ارائه دمو رایگان از محصول‌مون، ارائه خدمات رایگان و یا کد تخفیف مخصوص اولین خرید استفاده کنید.

با این کار‌ها کاربر رو بیشتر به خرید محصولات‌مون یا دریافت خدمات‌مون ترغیب می‌کنیم.

علاوه بر همه اینا سعی کنید با استفاده از کال تو اکشن در مکان‌های مناسب، مخاطب رو به صفحات مهم مثل قیمت، محصول و صفحه اصلی هدایت کنید.

لب کلام

بعضی از افراد فعال توی حوزه مارکتینگ، مدل آیدا در فروش رو به خاطر سادگی بیش از حدش مورد انتقاد قرار میدن. اونا معتقدن مدل aida تفاوتی برای روش‌های فروش قائل نمیشه. در واقع بازاریابی برای جذب افرادی که به صورت آنلاین یا حضوری خرید می‌کنن خیلی متفاوته؛ به همین دلیل تا الان زیر شاخه‌های مختلفی برای مدل aida جدید در نظر گرفته شده. به طور کلی این روش بازاریابی در عین ساده بودن بسیار کاربردی هست و خیلی از کسب و کار‌ها با استفاده از aida در بازاریابی کسب و کارشون، تونستن به موفقیت دست پیدا کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *