روش‌های تبلیغات یک کسب و کار

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری تبلیغات

اهداف یک کسب و کار از تبلیغات خیلی متنوع و گسترده‌ست؛ برخی برای فروش بیشتر تبلیغ می‌کنن، عده‌ای برای آگاهی از برند، اصلاح تصویر برند و …؛ با این حال دلایل عدم موفقیت اون‌ها اکثرا با هم یکسان و یکی از این 3 مورده:

تبلیغ درست در جای نادرست

تبلیغ نادرست در جای درست

تبلیغ نادرست در جای نادرست!

که نتیجه هر سه مورد هم یکیه:

شکست!

خب حالا که مسئله طرح شد و فهمیدیم خیلی از کسب و کارها در انتخاب روش‌های تبلیغات و اجرای اون‌ها با چالش روبرو هستن، بهتره بریم سراغ جوابِ مسئله و با انواع روش‌های بازاریابی و تبلیغات یک کسب و کار چگونگی موفقیت در هر کدوم آشنا بشیم.

انواع روش‌های بازاریابی و تبلیغات یک کسب و کار

تصویر نوشتاری تبلیغات آنلاین

در یک دسته‌بندی کلی، ما دو مدل تبلیغ داریم:

  1. تبلیغات آنلاین
  2. تبلیغات آفلاین

هر کدوم از این انواع یا بهتره بگم بسترهای تبلیغات کسب و کار خودشون شامل روش‌های متنوعی هستن که برای تحقق اهداف مختلف کاربرد داره که در ادامه هر کدوم رو بهتون معرفی می‌کنم.

مهم‌ترین انواع روش‌های تبلیغات آنلاین کسب و کار شامل موارد زیر هستن:

تبلیغات در گوگل 

تصویر لوگو گوگل ادز

تبلیغات در گوگل یا همون گوگل ادز خودمون یکی از متداول‌ترین شیوه‌های تبلیغات و بازاریابی یک کسب و کار در بستر آنلاینه که احتمال معرف حضور همه شما هست. این شیوه از تبلیغات که خیلی خیلی با سئو مقایسه میشه، بیشتر مناسب کسب و کارهایی هست که حوصله دنگ و فنگ و انتظار کشیدن برای کسب رتبه برتر با سئو رو ندارن و می‌خوان در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش برسن.

در گوگل ادز سایت شما به ازای یک هزینه مشخص، روی یک کی‌ورد مشخص در ابتدا یا انتهای صفحه نخست نتایج گوگل نمایش داده میشه؛ اینکه سایت شما ابتدا یا انتهای نتایج قرار بگیره به مبلغی که شما و سایر رقبا برای هر کلیک مشخص می‌کنید بستگی داره.

شیوه پرداخت هزینه تبلیغات در گوگل اینطوریه که به ازای هر کلیک کاربر روی لینک سایت شما در نتایج، از بودجه گوگل ادزتون پول کسر میشه؛ یعنی تا زمانی که مشتری جذب نشه شما هزینه‌ای به گوگل پرداخت نمی‌کنید.

رپورتاژ آگهی

تصویر نوشتاری رپورتاژ

رپورتاژ خبری یا همون رپورتاژ آگهی یک شیوه تبلیغات آنلاین و غیر مستقیم برای کسب و کارهاست. در این شیوه محتوای تبلیغاتی شما در قالب یک مقاله آموزشی یا گزارش در سایتی که خودتون انتخاب می‌کنید و با حوزه کاری شما مرتبطه، منتشر میشه.

چیزی که در این شیوه از تبلیغات کسب و کار باید بهش توجه داشته باشید اینه که فرمت محتوای رپورتاژ شاید شبیه مقاله باشه، اما شیوه نگارشش کمی با مقالات اختصاصی سایت‌تون فرق داره. لحن رپورتاژ باید کاملا بی‌طرفانه باشه و مخاطب به هیچ وجه نباید متوجه تبلیغاتی بودن اون بشه؛ در غیر اینصورت مثل اکثر تبلیغاتی که طی روز در بستر اینترنت می‌بینه باهاش رفتار می‌کنه و به احتمال خیلی زیاد اون رو نادیده می‌گیره و کمپین شما هم با شکست مواجه میشه.

یک رپورتاژ آگهی خوب که در بستر مناسب و معتبری منتشر شده باشه، علاوه بر اینکه آگاهی از برند شما رو افزایش میده، باعث میشه وب سایت شما بک لینک‌های باکیفیتی دریافت کنه و اعتبارش نزد گوگل هم بالا بره.

من توی دوره آموزش رپورتاژ آگهی، صفر تا صد اجرای یک کمپین موفق و اثربخش رپورتاژ رو بهتون آموزش دادم.؛ پس اگه از این شیوه تبلیغات کسب و کار خوش‌تون اومده و قصد دارید اون رو اجرا کنید، حتما قبلش این دوره رو ببینید و با چنته پر کارتون رو شروع کنید.

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

تصویر تبلیغات پیامکی

قدیم‌ترها، وقتی وارد یک سایت می‌شدید، برای دریافت آخرین خبرها، مشاهده پیشنهادات یا اطلاع از تخفیف‌های جدید باید ایمیل یا شماره تلفن خودتون رو در اختیار سایت مذکور می‌ذاشتید؛ روشی که در اکثر مواقع جواب نمی‌داد و اون باکس ایمیل/شماره تلفن جز خاک خوردن هیچ چیز دیگه‌ای نصیبش نمی‌شد؛ اما حالا فقط کافیه بعد از ورود به یک سایت، با کلیک روی دکمه Allow یا یه چیزی شبیه به اینی که توی تصویر پایین می‌بینید، می‌تونید این اجازه رو به وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بدید که برای شما نوتیفیکیشن ارسال کنن:

تصویری از باکس درخواست مجوز برای ارسال نوتیفیکیشن در وب سایت

بعد از اینکه کاربر این اجازه رو به وب سایت بده، حالا سایت می‌تونه نوتیف‌های مختلف از محصولات جدید، تخفیف‌ها یا هر چیز دیگری رو روی سیستم یا گوشی اون ارسال کنه؛ این شیوه از تبلیغات به پوش نوتیفیکیشن یا Push notification معروفه.

حواس‌تون باشه در ارسال نوتیف توی این شیوه از تبلیغات یک کسب و کار زیاده‌روی نکنید؛ چون نتیجه عکس میده و به جای جذب مشتری اون‌ها رو دفع می‌کنه.

تبلیغات ایمیلی

تصویر تبلیغات ایمیلی

یکی دیگه از انواع تبلیغات یک کسب و کار، تبلیغات ایمیلی هست. در تبلیغات ایمیلی شما از طریق ارسال ایمیل حاوی اطلاعات یک محصول، رویداد ویژه، تخفیف یا هر چیز دیگری، برندتون رو تبلیغ می‌کنید.

برای اجرای تبلیغات ایمیلی باید “مخاطبین دسته‌بندی شده” و  “فهرستی از ایمیل‌های کاربران‌تون” رو داشته باشید.

اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر درباره تبلیغات ایمیلی رو می‌تونید توی مقاله ایمیل مارکتینگ بخونید.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

تصویر تبلیغات در شبکه های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در ایران بیشتر همون اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب میشه؛ چون به خاطر تحریم‌ها، امکان استفاده از سرویس‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک و … وجود نداره و تبلیغات توی این بسترها (اگر فعالیت خودِ برند در فضای مجازی رو فاکتور بگیریم) حول محور همون اینفلوئنسر مارکتینگ می‌چرخه.

برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هم خودتون می‌تونید با راه‌اندازی یک پیج اختصاصی برای برندتون تبلیغات‌تون رو داخل اون قرار بدید، هم می‌تونید با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ، محتوای تبلیغاتی‌تون رو در صفحات مجازی افراد تاثیرگذار یا همون اینفلوئنسر منتشر کنید. البته نظر من رو بخواید مورد دوم (اینفلوئنسر مارکتینگ) بیشتر مفهوم “تبلیغات” داره.

تبلیغات همسان

تصویر تبلیغات همسان

تبلیغات همسان یک نوع تبلیغات بنری محسوب میشه که توی سایت میزبان اجرا میشه و محتوای تبلیغاتی در اون مشابه مطالب و محتوای سایت میزبانه؛ حالا کاربرد این تشابه ظاهری چیه؟

از اونجایی که محتوای تبلیغ (بنر) در تبلیغات همسان کنار سایر مطالب سایت میزبان منتشر میشه، این تشابه باعث ایجاد یکپارچگی در قالب سایت میزبان میشه؛ در نتیجه کاربر هم متوجه تبلیغاتی بودن بنر نمیشه و راحت‌تر بهش اعتماد می‌کنه و به اسم “تبلیغ” ساده از کنارش نمی‌گذره.

با کلیک کاربر روی بنر، اون به آدرسی هدایت میشه که شما از قبل  روی بنر لینک کردید؛ این لینک می‌تونه آدرس صفحه اصلی سایت خودتون یا هر جایی که شما می‌خواید باشه.

تبلیغات اپلیکیشن

تصویر تبلیغات اپلیکیشن

در تبلیغات اپلیکیشن شما محتوای تبلیغاتی خودتون (بنر، ویدیو یا …) رو در ازای پرداخت مبلغی مشخص، در اختیار یک اپ به خصوص می‌ذارید و از اون می‌خواید تبلیغ شما رو داخل فضای اپلیکیشن برای کاربران نمایش بده.

تعرفه هزینه‌ها و مشخص کردن شیوه پرداخت در تبلیغات اپلیکیشن به این بستگی داره که تبلیغ شما درباره چی باشه؛ مثلا اگه محصول شما یک دوره آموزشی باشه می‌تونید به ازای ورود هر کاربر به لندینگ مربوطه یا خرید دوره مبلغی رو به تبلیغ‌کننده پرداخت کنید.

تبلیغات بنری

تصویر تبلیغات بنری

تبلیغات بنری که یکم قبل‌تر یک نمونه‌ش رو بهتون معرفی کردم (تبلیغات همسان) یکی از پرمصرف‌ترین روش‌های تبلیغات و بازاریابی یک کسب و کار محسوب میشن که مدل‌های متنوعی هم دارن. توی این تبلیغات شما بنری از یک سایت رو برای مدت زمان مشخص خریداری می‌کنید تا بنر و تبلیغ خودتون رو اونجا منتشر کنید.

تبلیغات بنری زیر مجموعه تبلیغات کلیکی (ppc) هم محسوب میشه؛ چون شیوه پرداخت هزینه تبلیغات توی این روش مثل گوگل ادز، بر حسب کلیک انجام میشه.

تبلیغات ریتارگتینگ

تصویر تبلیغات ریتارگتینگ

ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد یک نوع تبلیغ بنری و کلیکی هست که در اون کاربرانی که قبلا از سایت شما بازدید داشتن، خرید کردن، یا چرخه خرید رو نصفه ول کردن، مورد هدف تبلیغات قرار می‌گیرن. توی این شیوه از روش‌های بازاریابی و تبلیغات یک کسب و کار، سرویس‌های ریتارگتینگ کاربرانی رو که حداقل یک‌بار یا بیشتر وارد سایت شدن رو در بستر اینترنت ردیابی و شناسایی می‌کنن و هر جایی که باشن، تبلیغ شما رو به اون‌ها نشون داده و سعی می‌کنن اون‌ها رو دوباره به سایت شما و تکمیل چرخه خرید، پر کردن فرم و انجام هر نیتی که شما دنبالش هستید برگردونن.

انواع روش‌های تبلیغات آفلاین یک کسب و کار

درسته دوره، دوره حکمفرمایی اینترنت و فضای آنلاینه؛ با این حال دود هنوز هم از کنده بلند میشه و خیلی وقت‌ها (اگه اون وقت، وقت درستی باشه) تبلیغات آفلاین می‌تونن بازدهی‌های فوق العاده‌ای برای یک کسب و کار داشته باشن؛ منتها از اونجایی که اجرای این دسته از انواع تبلیغات در کسب و کار بودجه نسبتا زیادی رو می‌طلبه (حداقل خیلی زیادتر از تبلیغات آنلاین)، حواس‌تون خیلی بیشتر باید جمع باشه. گاهی اوقات یک سرمایه‌گذاری اشتباه روی یک تبلیغ غلط در این بستر، می‌تونه میلیاردها تومن از بودجه کسب و کار شما رو به باد بده!

تبلیغات تلویزیونی

تصویر تبلیغات تلوزیونی

تبلیغات تلویزیونی علی رغم قیمت کلانی که داره، به دلیل اینکه طیف گسترده‌ای از مخاطبان رو هدف قرار میده و بازدیدخورش خیلی ملسه، کسب و کارها همیشه یک گوشه چشمی بهش دارن.

نکته قابل توجه دیگه درباره این شیوه از تبلیغات یک کسب و کار اینه که شما با تبلیغ تلویزیونی همزمان گوش و چشم و دل مخاطب رو به سمت بیزینس خودتون باز می‌کنید؛ اما اینکه برندتون بتونه واردِ این درهای باز شده در وجودِ مخاطب بشه و در ذهن اون جا خوش کنه، کاملا بستگی به محتوای تبلیغاتی شما داره.

چه بگوییم؟

چگونه بگوییم؟

دو تا اصل مهم در تولید محتوای تبلیغاتی در تلویزیون و سایر روش‌های تبلیغات و بازاریابی یک کسب و کار هست که باید همیشه بهش توجه داشته باشید.

یه چیز دیگه رو هم پیروِ تبلیغات تلویزیونی اضافه می‌کنم و اونم زمان پخش آگهی هست که خیلی مهم و در میزان بازدهی و نرخ بازگشت سرمایه کمپین‌تون تاثیر چشمگیری داره؛ بهترین زمان پخش آگهی توی تلویزیون بسته به چیزی که دارید تبلیغ می‌کنید و مخاطب هدف شما، متفاوته.

تبلیغات رادیویی

تصویر تبلیغات رادیویی

تبلیغات رادیویی هم یکی دیگه از انواع تبلیغات یک کسب و کار هست که در بستر آفلاین اجرا میشه. هزینه این تبلیغات نسبت به تبلیغات تلویزیونی کمتره؛ با این حال در مقایسه با تبلیغات آنلاین باز هم گرون قیمت محسوب میشه.

محتوای تبلیغاتی در این بستر صرفا یک صوته؛ بنابراین خیلی مهمه که ریتم موسیقی، صداگذاری‌ها و شیوه خوانش محتوا در اون چطور باشه.

نکته: درباره تبلیغات رادیویی حتما به این مسئله توجه کنید که زمان اجرای کمپین حتما در بازه‌هایی باشه که رادیو بیشترین شنونده رو داره؛ این زمان معمولا یا اول صبحه (وقتی که ملت دارن میرن سر کار)، یا عصر (وقتی همون ملت دارن از سر کار برمی‌گردن).

تبلیغات بیلبوردی

تصویر تبلیغات بیلبوردی

تبلیغات بیلبوردی که یکی از انواع مختلف تبلیغات محیطیه (OOH یا  Out Of Home)، معرف حضور همه هست؛ حتی افرادی که هیچ سررشته‌ای از این حوزه ندارن.

تبلیغات بیلبوردی علاوه بر افزایش آگاهی از برند، گزینه خوبی برای اطلاع‌رسانی حراجی‌ها و فروش ویژه هم محسوب میشن. در ادامه یک سری نکات رو بهتون گوشزد می‌کنم که در تولید محتوای تبلیغاتی برای این بستر باید بهش توجه کنید:

  • بستر انتشار تبلیغات بیلبوردی، خیابان‌ها و بزرگراه‌هاست. سرعت‌شان سرسام آور… دشمنانـــ… 

خب عذر می‌خوام کانال یک لحظه عوض شد! داشتم عرض می‌کردم که با توجه به مکانی که تبلیغات بیلبوردی نصب میشه، شما فقط چند ثانیه فرصت دارید مخاطبی رو که پشت فرمونِ ماشین یا روی صندلی اتوبوس نشسته رو تحت تاثیر قرار بدید؛ پس حواس‌تون به زمان‌بندی‌ها باشه.

  • برای نوشتن محتوای تبلیغ حتما از یک کپی رایتر (تبلیغ نویس) حرفه‌ای کمک بگیرید تا بتونه با ترکیب چند کلمه، یک عبارت مختصر و مفید، ولی تاثیرگذار و جذاب خلق کنه که مقصود شما رو به مخاطب برسونه و اون رو تحت تاثیر قرار بده.
  • تا جای امکان از به‌کارگیری المان‌های اضافی و غیرضروری در طراحی بنر خودداری کنید. بنر طراحی شده برای تبلیغات بنری باید خیلی ساده و در عین حال چشم نواز و گیرا باشه. شعار یا کپی (متن تبلیغاتی) کمپین باید اولین چیزی باشه که مخاطب رو درگیر خودش می‌کنه و سایر عناصر بصری باید در خدمت رسوندن مفهوم کپیِ (Copy یا همون محتوای تبلیغاتی) شما باشن.

تبلیغات POSM

تصویر تبلیغات posm

تبلیغات POSM یا تبلیغات نقطه در فروش هم مثل بیلبورد نوعی تبلیغ محیطی محسوب میشه؛ با این تفاوت که تبلیغات نقطه در فروش in door هست و داخل محیط‌های بسته و تبلیغات بیلبوردی out door هست و در محیط‌های باز اجرا میشن. از تبلیغات POSM با عنوان تبلیغات فروشگاهی هم یاد میشه؛ چون بستر این تبلیغات اکثرا داخل محیط‌های بسته فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌هاست.

برای مثال تا حالا به برچسب‌هایی که کفِ زمین هایپرمارکت‌ها چسبونده شدن و یک برند یا محصول خاص رو تبلیغ می‌‌کنن دقت کردید؟

یا ریسه‌هایی که به سقف فروشگاه‌های مختلف مواد غذایی یا پوشاک بسته شدن و مشابه با مثال قبلی حاوی محتوای تبلیغات یک محصول یا برند به خصوص هستن؟

دو مثالی که بیان کردم و عکسش رو مشاهده کردید، هر دو نمونه‌ای از تبلیغات POSM هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *