پرسونای مشتری

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر پرسونای مشتری

اینکه این صفحه رو باز کردی یعنی دنبال جواب سوال پرسونای مشتری چیست می‌گردی! منم تو این مقاله قصد دارم بهت بگم پرسونا مشتری چیست. جدیدا بعضی از سازمان‌ها برای چیدن یک استراتژی دچار مشکل میشن و بیشتر این مشکلات به دلیل نداشتن توانایی درک دیدگاه و نیاز مشتری یا مخاطب به وجود میاد. برای اینکه بفهمیم مشتری از محتوا، محصول یا خدمات ما راضیه یا نه باید خودمون رو جای مشتری بذاریم و خدمات‌مون رو ارزیابی کنیم. این کار به ما کمک می‌کنه که بفهمیم چگونه محتوای جذاب بنویسیم که مورد پسند کاربر باشه و چطور مخاطب رو به کسب و کارمون جذب کنیم. با توجه به چیزایی که گفتم می‌تونید یه خورده مفهوم پرسونای مشتری رو درک کنید.

پرسونای مشتری نشون دهنده تجربه و خواسته‌های مشتری از خدماتیه که ما ارائه میدیم. قبلا استفاده از مفهوم پرسونای کاربر برای خدمات طراحی سایت و اینجور چیزا بوده تا از اون طریق بتونن طراحی‌هاشون رو بر اساس سلیقه کاربر انجام بدن؛ اما الان شرایط فرق کرده و پیدا کردن و درک یک پرسونای درست از مخاطب در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بخش‌های مختلفی از کسب و کار بسیار مهم شده. یک مدرس دیجیتال مارکتینگ کار درست هم برای پیشرفت کسب و کار به داشتن پرسونای مشتری تاکید داره.

پرسونای مخاطب چیست؟

یک سری توضیحات تکمیلی لازمه تا به طور کامل متوجه بشید پرسونا مخاطب چیست؟ بین نیاز مشتری و خدماتی که بهشون ارائه می‌کنیم یک اشتراکی وجود داره که این اشتراک برای کسب و کار شما یک مزیت محسوب میشه. اگه مزیت رقابتی شما بیشتر از رقباتون باشه و در واقع شما به شکل بهتری و کامل‌تری نیاز‌های مشتری رو برطرف کنید قطعا شما انتخاب مشتریان خواهید بود؛ دقیقا به همین دلیل تو کسب و کارهای امروزی خیلی بیشتر بر روی مفهوم پرسونای مشتری تاکید میشه. بزارید دقیق‌تر بهتون بگم پرسونای مخاطب یعنی چه! در واقع پرسونای مشتری تجسم یک فرد با اسم، گذشته‌ای که داشته و عملکردی که الان داره است. پرسونای مشتری باید جزئیات روانشناختی زیادی داشته باشه تا بتونیم خودمون رو جای کاربر بذاریم و از دیدگاه اون با توجه به همون شرایطی که برای مخاطب در نظر گرفتیم محصولات و خدمات خودمون رو ارزیابی کنیم. پرسونای مخاطب در اینستاگرام هم دقیقا همین مفهوم رو داره.

تصویر پرسونای چیست

تعریف پرسونای مشتری به طور کامل

پرسونای مشتریان می‌تونه در جایگاه یک شخصیت در مواقع نیاز به تصمیم گیری عمل کنه؛ یعنی اینکه از جانب خودش محصول و خدماتی که بهش ارائه داده شده رو ارزیابی کنه و با توجه به نیازهاش عیب‌های محصول و نقطه قوت‌های اون رو بیان کنه. ممکنه این پروسه زمانبر باشه و در واقع دستیابی به یک پرسونای دقیق از مشتری طاقت فرسا به نظر بیاد؛ اما با صبر کردن می‌تونیم به نتیجه خوبی برسید. گاهی وقتا برخی از مدیران این کار رو وقت تلف کردن می‌دونن و دقیقا همین طرز فکر منجر به شکست کسب و کارشون میشه. باید توجه داشته باشید که طراحی پرسونای مشتری به شما کمک می‌کنه تا یک محصول یا خدمات کامل و بی نقص رو ارائه بدید. زمانی که محصول شما باعث جلب رضایت مشتری بشه مشتریان بیشتر و سود بیشتری رو برای شما به همراه داره.

طراحی پرسونای مشتری

برای طراحی یک پرسونای بی نقص باید بتونیم به افکار کاربرامون نفوذ کنیم و محصولات و خدمات‌مون رو از دیدگاه اونا ارزیابی کنیم. برا این کار می‌تونیم از یک مشاور دیجیتال مارکتینگ هم کمک بگیریم. همونطور که گفتم فرایند طراحی پرسونای مشتری زمان بره؛ ولی در آخر نتیجه کار، خستگی رو از تن‌تون بیرون می‌کنه و می‌تونه حسابی به رشد کسب و کار شما کمک کنه. هر محصولی برای رفع یک نیازی تولید میشه و همینطور هر خدماتی برای پاسخ به یک مشکل ارائه داده میشه. بعد از درک این مفهوم باید ببینیم که اصلا این نیاز یا مشکل با نیاز و مشکل پرسونای مشتریان ما یکی بوده یا نه! آیا دیدگاه من همون دیدگاه پرسونای مشتریه؟ آیا نقص‌هایی که من در کار و خدماتم می‌بینم پرسونای مشتری هم این نقص‌ها براش مهمه؟ صحبتی که من درباره محصولم می‌کنم با صحبتی که پرسونای مشتری درباره اون می‌کنه شباهت داره؟ اصلا پرسونای مشتری در نگاه اول به محصول و خدمات ما چه چیزی توی ذهنش پدیدار میشه؟ اینا همه نکاتیه که باید در طراحی پرسونای مشتری در نظر بگیریم تا مو لای درز کارمون نره.

تصویر پرسونا

بدون داشتن پرسونای مشتری می‌توان موفق شد؟

احتمال موفق شدن یک کسب و کار بدون در نظر گرفتن نیاز مشتری و داشتن یک پرسونای کامل و بی نقص به اندازه احتمال پرواز یک شتره. همینقدر بی مفهوم، همینقدر نشدنی. پرسونای مشتری بهتون کمک می‌کنه تا در جایگاه مخاطب، سوالای بهتری بپرسید. در صورتی که یک سوال خوب دائما تکرار بشه منجر به رشد و پیشرفت کسب و کاراتون میشه. با داشتن یک پرسونای حرفه‌ای و با کمک دیدگاه‌ مشتریان خیالی و با توجه به این سوالات پر تکرار قبل از نهایی شدن محصول و خدمات می‌تونیم عیب و نقص‌های اون رو رفع کنیم تا به محض ارائه اون بتونید نتیجه مطلوب رو دریافت کنید. گرچه ارزیابی کسب و کار در دنیای واقعی قابل مقایسه با پرسونای مشتری نیست؛ اما با استفاده از این علم میشه ریسک شکست رو کمتر کرد. این کار به شما کمک می‌کنه تا بهتر برنامه ریزی کنید، بهتر فکر کنید و بهتر استراتژی بچینید و هزینه‌ها و ضررها رو تا حد امکان کم کنید.

آیا کسب و کارهای کوچیک هم به پرسونا مشتری احتیاج دارن؟

تصویر پرسونای مشتری

خب تکلیف کسب و کارهای بزرگ که مشخص شد! بدون پرسونای مخاطب نمی‌تونن پیشرفتی داشته باشن. حالا سوال‌مون اینه که کسب و کارای کوچیک که بازار هدف مشخصی دارن هم به پرسونای مشتری نیاز دارن؟ بله! معلومه که نیاز دارن؛ بزارین با یک مثال توضیح بدم.

فرض کنید که متخصص پوست هستید و برای خودتون در فضای مجازی یک کسب و کار راه انداختید و محصولات پوستی می‌فروشید. خب اینجا معلومه که افرادی به شما مراجعه می‌کنن که سلامت پوستشون براشون خیلی اهمیت داره. اما می‌تونید حوزه فعالیت‌تون رو محدود‌تر کنید تا بهتر بتونید نیاز مشتری رو برآورده کنید. به این صورت که دو پرسونای مشتری طراحی می‌کنید؛ اولی می‌تونه برای افرادی باشه که پوست خوبی دارن ولی نگرانن که اگه به پوستشون اهمیت ندن دچار مشکل بشن و پرسونای دوم می‌تونه برای مشتریانی طراحی بشه که مشکلات پوستی شدیدی دارن و صورتشون دچار مشکلات پوستی شده و حالا به دنبال محصولات پوستی تاثیرگذار و مطمئن هستن! با توجه به این دو مورد خیلی بهتر می‌تونید برای کسب و کارتون برنامه ریزی کنید و با مخاطب‌هاتون ارتباط برقرار کنید. این مثالی که زده شد یک نمونه پرسونای مشتری است؛ اما باید بگم که با توجه به بازارهای مختلف شما باید پرسونا و کاراکترهای مختلفی رو با توجه به کسب و کار خودتون طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *