تبلیغات کلیکی PPC

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری ppc

تصور کنید که یک دنیای بی حد و مرز وجود داره که هر چیزی می‌تونه داخلش جای بگیره و این فضا هیچ وقت تموم نمی‌شه؛ حالا تصور کنید توی همچین فضایی بخواید محصول یا خدمت‌تون رو معرفی کنید. قطعا تبلیغ کردن کس و کارتون تو اینجور فضایی می‌تونه خیلی چالش برانگیز باشه؛ اما نه در صورتی که شما با انواع تبلیغات در این فضا آشنایی داشته باشید. تو این مقاله می‌خوام به سوال pay per click چیست جواب بدم و شما رو با یکی از شناخته شده‌ترین نوع تبلیغات یعنی تبلیغات کلیکی یا PPC آشنا کنم. 

تبلیغات کلیکی چیست؟

پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک مدل تبلیغاتی محسوب میشه که به تبلیغ‌ کننده‌ها این امکان رو میده که تبلیغات رو در یک پلتفرم تبلیغاتی قرار بدن و تنها در صورتی که روی اون تبلیغ‌ها کلیکی صورت بگیره به میزبان پلتفرم هزینه‌ پرداخت کنند. حالا ممکنه براتون سوال پیش بیاد که Ppc مخفف چیست؟ باید بگم که درواقع ppc مخفف کلمه pay per click هست که معنی لغویش به معنی پرداخت به ازای هر کلیک هست.

تصویر تبلیغات کلیکی چیست

مزایا تبلیغات کلیکی در گوگل

حالا که فهمیدیم ppc مخفف چیست، تبلیغات کلیکی سایت برای وبلاگ از متداول‌ترین انواع تبلیغات محسوب میشه و مزایای زیادی رو در بر داره.

مقرون به صرفه بودن انواع تبلیغات کلیکی وب سایت

به این دلیل که در در تبلیغات کلیکی PPC، شما تنها برای کلیک‌هایی که دریافت می‌کنید، هزینه پرداخت می‌کنید، می‌تونید با توجه به قیف فروش خودتون، کمپین‌های تبلیغاتی‌تون رو دسته بندی کنید و قیمت کلیک رو متناسب با ارزش کاربران ورودی به سایت تعیین کنید.

هدفمندی تبلیغات کلیکی در ایران

تبلیغات کلیکی در گوگل جزو تبلیغاتی محسوب میشه که می‌تونه به صورت هدفمند در راستای رسیدن به هدف کلی کمپین تبلیغاتی شما عمل کنه. شما می‌تونید سیستم کمپین‌های کلیکی خودتون رو تنظیم کنید و اون‌ها رو بر اساس مخاطب‌تون تعیین کنید. مثلا می‌تونید کاربران رو به یک منطقه جغرافیایی محدود کنید یا دستگاهی که استفاده می‌کنند، اپراتور موبایلی که بهشون سرویس میده، تایم به نمایش گذاشتن تبلیغات و پلتفرم‌های نمایش دهنده رو با توجه به اطلاعاتی که از مخاطبان خودتون دارید و با در نظر گرفتن پرسونای مشتری کسب و کارتون تعیین کنید.

قابل سنجش بودن تبلیغات کلیکی رایگان

رسانه‌هایی که تبلیغات کلیکی سایت رو برای شما انجام میدن گزارشاتی درباره جزئیات، هزینه‌های صرف شده و نتایجی که از این کمپین‌ها حاصل شده رو در اختیارتون قرار میدن. همچنین شما می‌تونید با کمک ابزارهای مختلفی مثل گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس که قابلیت تحلیل و بررسی اطلاعات مربوط به کمپین‌های کلیکی رو دارند، عملکرد کلی کمپین‌ها رو مشخص کنید. 

سریع بودن تبلیغات کلیکی ppc

در راه‌اندازی تبلیغات کلیکی وب سایت شما از تصمیم به نمایش تبلیغات تا اجرای اون به روی محیط اینترنت زمان خیلی کمتری رو نسبت به تبلیغات سنتی صرف می‌کنید. همچنین اثربخشی تبلیغات کلیکی در گوگل نسبت به روش‌های دیگه تبلیغاتی سریع‌تر اتفاق میفته. 

یادگیری آسان

یکی از دلایل افزایش محبوبیت تبلیغات کلیکی وب سایت در سال‌های گذشته و افزایش استفاده شرکت‌ها از این نوع تبلیغات، قابلیت یادگیری آسان این نوع تبلیغات هست. اینکه سازمان‌ها به راحتی بتونن با تبلیغات کلیکی سایت آشنا بشن و مزایا، معایب و نحوه تخصیص بودجه به اون رو بشناسن، در افزایش محبوبیت این نوع تبلیغات نقش کلیدی داره و در مقایسه با روش‌های دیگه تبلیغات یک مزیت کلیدی محسوب میشه.

اهداف و رویکردهای تبلیغات کلیکی در کسب و کار

تصویر هدف تبلیغات کلیکی در کسب و کار

هر کسب و کاری اهداف زیادی داره که به کمک تبلیغات کلیکی وب سایت می‌تونه اون‌ها رو عملی کنه.

معرفی محصول یا سرویس

یکی از مهم‌ترین اهداف در استفاده از تبلیغات کلیکی یا ppc اینه که شما بتونید خدمات و محصولات‌تون رو به مخاطبین معرفی کنید. مخصوصا اگر تبلیغات شما مرتبط با چیزی باشه که ممکنه مخاطب‌تون بهش نیاز داشته باشه؛ مثلا تبلیغات محصولات زنانه در اپ یا محتواهای مربوط به لوازم آرایشی.

افزایش فروش

با قرار دادن لینک دانلود و استفاده از تبلیغات کلیکی اپلیکیشن می‌تونید مشتریان بالقوه رو به مشتریان بالفعل تبدیل کنید و نرخ تبدیل رو کلی افزایش بدید. همچنین استفاده از تبلیغات کلیکی می‌تونه برای مشتریان قدیمی شما یادآوری برای مراجعه مجدد جهت خرید باشه. 

شناخت برند

حتی اگر مخاطب روی تبلیغ شما کلیک نکنه، اینکه به وسیله تبلیغ شما با برندتون آشنا بشه، هرچند کم، در برندسازی شما تاثیر داره. یادتون باشه این برندسازی هست که به شما این امکان رو میده که بتونید جایگاه اصلی خودتون رو در صنعت پیدا کنید. 

معایب Pay per click چیست؟

سیستم PPC مثل هر سیستم دیگه‌ای می‌تونه معایبی هم داشته باشه.

زمان‌بر بودن تحلیل بازخوردها در تبلیغات کلیکی 

در تبلیغات کلیکی PPC به این علت که داده‌های دریافتی به صورت لایو قابل بررسی هستند و شما می‌تونید ارزیابی رو در لحظه انجام بدید، باید زمانی رو برای بررسی داده‌ها و بهینه سازی‌شون اختصاص بدید.

نیاز به دانش و تجربه

برای اینکه بتونید نتایج مفیدی رو از این نوع تبلیغات دریافت کنید لازمه که یک دانش نسبی راجع به این موضوع داشته باشید. همچنین داشتن تجربه می‌تونه شما رو در تحلیل این داده‌ها جلو بندازه. عدم برخورداری از این دو عامل می‌تونه موجب بیهوده صرف شدن بودجه شما بشه. این موضوع به حدی مهمه که در آژانس‌های تبلیغاتی معمولا افرادی به عنوان اکانت منیجر (Account Manager) به تبلیغ‌ دهندگان در برنامه‌ ریزی و اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی ppc کمک می‌کنن.

بالا بودن سرعت مصرف بودجه کمپین‌ها در تبلیغات ppc

تبلیغات کلیکی سایت به بررسی و بهینه سازی دائمی نیاز دارن؛ چون همکاری در تبلیغات کلیکی ppc و اجرا کردن کمپین نیازمند پول به عنوان سرمایه است که در صورت نبود بهینه سازی و نظارت، سرمایه و هزینه شما برنمی‌گرده.

همه کلیک‌ها در تبلیغات کلیکی ppc تبدیل به سرمایه نمیشن 

همه کسانی که روی سایت شما کلیک می‌کنند لزوما به مشتری تبدیل نمیشن و کمتر بودن نرخ فروش نسبت به نرخ کلیک یک موضوع طبیعیه.

انواع روش‌های تبلیغات کلیکی چیست؟

میشه گفت انواع تبلیغات کلیکی به صورت یکسان عمل می‌کنن و در همه روش‌هاش با کلیک مخاطب بر روی وب سایت شما، مبلغی از شما دریافت میشه؛ اما تفاوت‌هایی در هر کدوم از اون‌ها وجود داره که در ادامه چندتاشو با هم بررسی می‌کنیم.

۱ – تبلیغات کلیکی بنری (Banner PPC Ads)

در این روش، تبلیغات شما در سایت‌های پربازدید به نمایش گذاشته میشه و به ازای هر کلیک از شما پول دریافت میشه. این روش تبلیغاتی بسیار موثره؛ چون بنر تبلیغاتی در بهترین سایت‌ها به نمایش گذاشته میشه و هر کاربری بعد از جذب شدن به تبلیغات شما، روی بنر کلیک می‌کنه و در نهایت به سایت شما هدایت میشه.

همچنین هر زمان که بخواید می‌تونید تعدادی کلیک پیش خرید کنید و یا اینکه در هر زمان فرایند تبلیغات رو متوقف کنید. از طرفی تبلیغات بنری مجهز به سیستم‌های امنیتی بوده و از تقلب جلوگیری می‌کنه.

۲ – تبلیغات کلیکی درون برنامه‌ای (In Application PPC Ads)

برخی نرم افزارها برای جبران هزینه‌های تهیه نرم افزار یا کسب درآمد، قسمت‌هایی رو برای درج تبلیغات، در نرم افزارهای خودشون قرار دادن که شما می‌تونید تبلیغات خودتون رو در اون قسمت‌ها قرار بدید. بدون شک کاربران نرم افزارهای موبایل بسیار بالا بوده و تبلیغات شما به صورت انبوه به نمایش گذاشته میشه.

۳ – تبلیغات کلیکی درون موتورهای جستجو (Search Engine Result Page Ads)

یکی از شناخته شده‌ترین منابع ورود کاربران به وب سایت‌ها، موتورهای جستجو هستند. عبارات جستجو شده در موتورهای جستجو از تعدادی کلمه مشخص تشکیل میشن که بهشون کلمات کلیدی گفته میشه. وب سایت‌هایی که در اون‌ها مقالات یا محصولاتی با چنین کلمات کلیدی وجود دارن، به کاربر نمایش داده میشن.

موتورهای جستجو از روش تبلیغاتی SERP استفاده می‌کنن که عملکردش اینطوریه که شما یک یا چند کلمه کلیدی رو انتخاب و معادل تعداد کلیک مورد نظر به موتور جستجو پول پرداخت می‌کنید . با این کار در صورتی که کاربر عبارتی متشکل از کلمه کلیدی شما رو جستجو کنه، موتور جستجو علاوه بر نتایج جستجوی عمومی، وب سایت شما رو هم  در صفحه اول یا دوم نتایج جستجو نمایش میده و در صورتی که کاربران روی وب سایت شما کلیک کنند، مقداری پول از کل مبلغ پرداخت شده به موتور جستجو کم میشه.

۴ – تبلیغات کلیکی ویدیویی (Video PPC Ads)

در این روش، قبل از پخش ویدیوی مورد نظر کاربر، یک تبلیغ ویدیویی یا بنری نمایش داده میشه که کاربر با کلیک روی اون‌ها به سایت شما هدایت میشن. همچنین این تبلیغ می‌تونه در طول پخش ویدیو و در حاشیه پخش کننده نمایش داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *