تقویم محتوایی چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مفهومی تقویم محتوایی

بازاریابی محتوا یکی ازمهم‌ترین جنبه در کسب و کاره که برای موفقیت باید از ازش استفاده کرد. به این شکل که باید به طور منظم محتوای مناسب با کسب و کارتون رو منتشر کنید و مطمئن باشید که محتوای تولید شده‌تون برای هدفی که دارید کافیه.

توی انواع بازاریابی محتوا شما نیاز به تقویم دارید. هر دیجیتال مارکتر برای اینکه محتواهای مورد نیاز کسب و کارش مشخص باشه و زمانبندی درستی داشته باشه، نیاز به یک برنامه ریزی منظم و دقیق داره. این برنامه ریزی فقط با چیدن اصولی یک تقویم محتوایی ایجاد میشه. 

کاربرد تقویم محتوا چیست؟

خب؛ اول می‌خوایم بررسی کنیم که تقویم محتوایی چیست؟ تقویم محتوا یک تقویم ساده است که بعد از چیده شدن استراتژی محتوا، همه محتوا و مطالبی که قصد تولید و انتشارشون رو داریم همراه با زمان مشخص در اون قرار می‌گیره. توی این تقویم جزئیات محتواها به صورت طبقه بندی شده قرار می‌گیره و باعث میشه تیم تولید محتوا برای فعالیت‌های خودشون برنامه ریزی داشته باشن. استفاده از تقویم محتوا به شما این امکان رو میده که ایده‌های بازاریابی خودتون رو یک جا جمع آوری کنید؛ همچنین به شما کمک می‌کنه که موضوعات محتوای مورد نیازتون رو سازماندهی کنید. تقویم محتوا یک ابزار عالی برای نظم دادن و مدیریت برنامه‌های محتوای یک کسب و کاره که نقش چشمگیری در رسیدن به اهداف کسب و کار داره.

به تقویم محتوا در ادبیات استراتژی content calendar و editorial calendar هم میگن.

بالاتر هم اشاره کردم که تقویم محتوا یک ابزار کلیدی در تولید محتوا محسوب میشه. باید بگم که تقویم تولید محتوا در واقع یک جدول برنامه ریزی روزانه برای تولید کنندگان محتواست. 

یک تقویم محتوا از چه بخش‌هایی تشکیل میشه؟

تصویر بخش‌های مختلف تقویم محتوا

تقویم برنامه ریزی محتوا فیلدهای مختلفی داره که به شما کمک می‌کنه برنامه دقیق و روزانه‌ برای تولید محتوای خودتون داشته باشید و مطابق اون برنامه پیش برین. تقویم تولید محتوا جوری طراحی شده که شما رو در یک رقابت هیجان انگیز با خودتون قرار میده. پایان هر ماه و یا پایان بازه زمانی که برای خودتون مشخص کردید می‌تونید توی این تقویم مشاهده کنید که آیا موفق شدید تمام محتواهای مورد نیاز رو در تاریخ تعیین شده تکمیل کنید و تمامی فعالیت‌هاتون طبق برنامه ریزی پیش رفته؟ خب به اندازه کافی از مزیت‌های این ابزار گفتیم؛ حالا می‌خوایم ببینیم این تقویم از چه بخش‌هایی تشکیل میشه.

  • عنوان و موضوع محتوا به همراه تاریخ تولید محتوا
  • نام تولید کننده محتوا
  • قالب محتوا
  • عنوان محتوا
  • شرح وضعیت محتوا
  • موقعیت مخاطبین
  • محل انتشار
  • تاریخ انتشار
  • بازخورد

مزایای یک تقویم محتوایی

تصویر نمونه تقویم محتوایی

تنظیم یک تقویم محتوا مزایای زیادی داره که در ادامه به مهم‌ترین هاشون اشاره می‌کنیم:

برنامه ریزی محتوایی در تقویم محتوا

اولین و مهم‌ترین دلیل‌مون برای استفاده از یک تقویم محتوایی اینه که بازاریابی محتوا به یک برنامه ریزی اصولی نیاز داره که اول مشخص کنه مشتری به چی نیاز داره و محتوا بر اساس نیازی که کاربر داره تولید بشه.

بنابراین رسیدن به یک هدف بدون برنامه ریزی ممکن نیست و با استفاده از تقویم محتوا می‌تونیم به سادگی برنامه ریزی کنیم. این برنامه ریزی باعث میشه تا از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری بشه.

تاریخ‌ها یادتون میمونه

یکی از موارد مهمی که حتما باید توی تقویم وجود داشته باشه تاریخ‌های مهم مثل تاریخ تولید محتوا و تاریخ انتشار اون هست.

این باعث زمانبندی درست و دقیق برای محتوا میشه و یادتون نمیره که چه محتوایی رو برای چه روزی نیاز دارید.

در نهایت این برنامه ریزی منجر به تولید محتوای منظم میشه و همه چی سر جای خودش تر و تمیز و مرتب انجام میشه.

باعث هماهنگی بین اعضای تیم میشه

وجود یک برنامه ریزی درست و اصولی باعث میشه تا اعضای تیم مسئولیت پذیر بشن.

این هماهنگی باعث رضایت اعضای تیم میشه و در نهایت منجر به ارتباط بهتر بین اعضا میشه. با تنظیم یک تقویم محتوای مرتب می‌تونیم ارتباط بین اعضا رو به راحتی حفظ کنیم؛ اینجوری دیگه هر کس وظیفه خودش رو میدونه و سر زمان مناسب اقدام به انجام کار خوش می‌کنه.

بهینه سازی محتوا

برنامه ریزی و ایجاد یک تقویم محتوا می‌تونه توی بهبود ایده پردازی و بهینه سازی محتوا به اعضا کمک کنه. تقویم محتوا این امکان رو میده که تمام ایده‌های خودمون رو به صورت مرتب یک جا جمع کنیم و ازشون استفاده کنیم. در نتیجه می‌تونیم زمانی که باید محتواها آپدیت بشن رو هم در تقویم ثبت کنیم تا همه چی کاملا درست و دقیق پیش بره.

جلوگیری از انتشار محتوای تکراری

با داشتن تقویم محتوا می‌تونین به محتوای خودتون نظم بدین و با داشتن لیستی از محتواهای تولید شده از تولید محتواهای تکراری جلوگیری کنین. اینجوری همه محتواها در دسترسه و همه تولید کنندگان محتوا می‌تونن برای رخ ندادن هیچ مشکلی قبل از شروع به تولید محتوای مشخص شده‌شون تقویم محتوا رو چک کنن تا یه وقت اون محتوا قبلا تولید نشده باشه.

مراحل ایجاد یک تقویم محتوایی

خب این بخش مهم‌ترین بخش کاره. اینکه شما بدونید برای ساخت یک تقویم محتوایی باید چیکار کنید و چه مراحلی رو انجام بدید، در درجه اول باید محتواهای مورد نیاز یک ماه آینده رو مشخص کنید. بعدش محتواها رو در یک فایل شیت قرار میدید و تاریخ تولید اون به همراه تولید کننده محتوا رو هم مشخص می‌کنید. حالا بستگی به خودتون و سیستم کاری‌تون داره. اگه محتواها نیاز به ادیتور داره باید تاریخ ادیت محتوا رو مشخص کنید و اگر نکته‌ای برای اون تولید محتوا وجود داره در یک ستون نکات مربوط به محتوا ذکر بشه. جلوی هر محتوا تاریخ انتشار و محل انتشارش باید مشخص بشه و در نهایت یک ستون برای وضعیت گذاشته میشه که جلوی اون می‌نویسیم محتوا در چه مرحله‌ای قرار داره؛ تولید شده؟ در حال ادیته؟ یا اصلا منتشر شده!

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *