بازاریابی محتوا اصولی

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر بازاریابی محتوا

بدون شک همه ما تا حالا کلمه بازاریابی به گوش‌مون خورده. بذارید حرف آخر رو همین اول بزنم که احتمال پرواز گرازها از اینکه یکی پیدا بشه و کلمه بازاریابی رو نشنیده باشه بیشتره! 

وقتی کلمه بازاریابی رو می‌شنوید اولین تصویری که توی ذهن‌تون شکل می‌گیره چیه؟ لابد تصویر یکی از آشناهاتون که به عنوان نماینده فلان شرکت با در کردن انواع و اقسام قمپز و به کارگیری تمام قوای کلامیش، سعی داره یکی از محصولات شرکت مذکور رو به شما بفروشه. 

اگر هم از این آشناها ندارید، لازم نیست الان برید شجره نامه خانوادگی‌تون رو در جستجوی چنین فردی زیر و رو کنید؛ چون مطلب مهم‌تری اینجا منتظر شماست.

تصویر مینیاتوری محتوا درون سایت

از اونجایی که می‌دونید بازاریابی یعنی چی، من قصد دارم یکی از انواع بازاریابی رو بهتون معرفی کنم که از طریقش می‌تونید با هزینه کمتر، پول بیشتری در بیارید؛ کانتنت مارکتینگ.

کانتنت چیست؟ کانتنت یعنی محتوا؛ مارکتینگ هم که به معنی بازاریابیه و این عبارت معنیش میشه بازاریابی محتوا.

این نوع از بازاریابی رو برعکس دیجیتال مارکتینگ ممکنه تا حالا نشنیده باشید یا کمتر شنیده باشید؛ ولی ویژگی‌ها و مزیت‌هاش به قدری هست که بعد از خوندن مقاله به طور جدی تصمیم می‌گیرید برید دنبال آموزش کانتنت مارکتینگ و در انواع دوره کانتنت مارکتینگ ثبت نام کنید و بعد هم از این روش در راستای فروش محصولات و خدمات‌تون به مشتری استفاده کنید.

البته در راستای آموزش کانتنت مارکتینگ بهتره یکم عجله نکنید و یکم تحقیق درباره بازاریابی محتوا انجام بدید و مقالات بازاریابی محتوا رو مطالعه کنید.

خب حالا که قصد دارید تحقیق کنید و مقالات بازاریابی محتوا رو بخونید، من هم وقت رو تلف نمی‌کنم؛ در ادامه با من همراه باشید تا ضمن گفتن همه چیز درباره بازاریابی محتوا، شما رو با استراتژی بازاریابی محتوایی آشنا کنم و بگم بازاریابی محتوایی چیست.

تصویر نوشتاری محتوا

بازاریابی محتوایی چیست؟

هر چند تاریخچه بازاریابی محتوایی (content marketing) به سال‌های 1895 تا 1904 برمی‌گرده و کانتنت مارکتینگ اولین بار در این برهه از زمان به کار گرفته شد (البته با این وجود در اون دوره هم کسی نمی‌دونست بازاریابی محتوا یعنی چه؛ چون کانتنت مارکتینگ (بازاریابی محتوا) اولین بار توسط جو پولیتزی در سال 2007 استفاده شد)؛ ولی دهه اخیر رو می‌تونیم دوره شکوفایی بازاریابی محتوایی اعلام کنیم. گسترش تکنولوژی و اینترنت در این دهه شاید عامل اصلی شکوفایی کانتنت مارکتینگ باشه. کسب و کارهای اینترنتی در بسترهای متفاوت اینترنت راه‌اندازی میشن، اپلیکیشن‌های فضای مجازی روز به روز کاربران بیشتری رو در خودشون جای میدن و همه این‌ها دلیلی بر نیاز بیشتر به بازاریابی محتوایی دیجیتال و عاملی برای رونق بازاریابی محتوا در اینستاگرام، وب سایت‌ها و سایر رسانه‌های مجازی هستن.

خب حالا بازاریابی محتوا یعنی چه؟ قضیه اینه که به خاطر کلی بودن عبارت بازاریابی محتوایی، اصولا نمی‌تونید یک تعریف اختصاصی برای بازاریابی محتوا و سوال کانتنت مارکتینگ چیست پیدا کنید. جو پولیتزی (نویسنده کتاب بازاریابی محتوا از جمله killing content و بنیانگذار انستیتو بازاریابی محتوا) در پاسخ کانتنت مارکتینگ چیست، بازاریابی محتوا و تعریف کانتنت مارکتینگ رو اینطوری ارائه می‌کنه: بازاریابی محتوا به فرآیندی در کسب و کار گفته میشه که با تولید محتوای جذاب، مفید و مجاب کننده باعث جذب و درگیر شدن مخاطبان کسب و کار میشه. بازاریابی محتوایی یعنی چگونه می‌تونیم مطالب قانع کننده و ارزشمند مرتبط را به طور مداوم و متناسب با مخاطب هدف خودمون ایجاد کنیم تا شاهد برخی اقدامات سودآور باشیم.

اگر نظر من رو بخواید، من فکر می‌کنم از بین تعاریف و تعابیر مختلفی که برای تعریف کانتنت مارکتینگ ارائه میشه، تعریف پولیتزی کامل‌ترین و جامع‌ترین تعریف ممکن باشه.

اما اگر بخوام حرف‌های جناب پولیتزی رو در چند جمله کوتاه‌تر خلاصه کنم، اینطوری می‌شه که بازاریابی محتوایی یعنی تولید و انتشار محتوای ارزشمند مطابق با نیاز مخاطب که ضمن تحکیم و حفظ مشتریان قبلی، باعث جذب مشتری‌های جدید هم میشه. درحالی که مفهوم کانتنت مارکتینگ و کاربرد انواع بازاریابی محتوا خیلی فراتر از اینه که بخوایم به بازاریابی محتوای دیجیتال محدودش کنیم؛ اما صحبت درباره سایر بعدهای بازاریابی محتوا از حوصله بحث خارجه و هدف من هم از این مقاله بیشتر آشنایی شما با بازاریابی محتوای دیجیتال هست.

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

ممکنه یه لحظه اینطوری فکر کنید که بازاریابی محتوایی همون تبلیغاته خودمونه. اگر جزو این دسته افراد هستید باید بگم سخت در اشتباهید و اصلا اینطور نیست. دلیل اولش اینه که در کانتنت مارکتینگ، بستر و رسانه‌ایی که محتوا در اون منتشر میشه به خود شما (صاحب کسب و کار) تعلق داره؛ در حالی که در بحث تبلیغات شما محتوای مورد نظرتون رو در رسانه‌های دیگری که متعلق به شما نیست پخش می‌کنید. دلیل دوم که برای همه ما خیلی ملموس‌تره این هست که استراتژی بازاریابی محتوایی جذب کننده‌ست؛ در حالی که در تبلیغات این استراتژی بیشتر تهاجمیه. حتما برای شما هم پیش اومده که گاهی از دیدن بعضی تبلیغات عصبی شدین یا حس کردین که چقدر رو اعصاب و مسخر‌ه‌ است! استراتژی های بازاریابی محتوا به هیچ وجه چنین حالتی ندارند. سومین تفاوت که ممکنه مهم‌ترین تفاوت هم باشه اینه که تبلیغات نیازمند بودجه بالاییه و بسیار پر هزینه‌ است؛ ولی کانتنت مارکتینگ اصلا نیازی به هزینه نداره. می‌تونید یک ویدیو از خودتون بگیرید و در اون راجع به محصول یا خدمات مورد نظرتون صحبت کنید و با بازاریابی محتوا در اینستاگرام، یوتیوب و… اون ویدیو رو به مخاطبان هدف مد نظرتون برسونید، بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای.

انواع بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا انواع مختلفی داره که در ادامه قراره باهم بررسی‌شون کنیم.

وبلاگ

یکی از انواع بازاریابی محتوایی و از جمله ساده‌ترین راه‌ها برای انتشار مطالب، وبلاگه. آمار بازدید از وبلاگ‌ها، اوضاع مخاطبان وبلاگ رو خوب نشون میده؛ به خاطر همین انتشار محتوای مورد نظر در وبلاگ ضمن ساده‌تر بودن، توسط یک جامعه آماری مطلوب مورد بازدید قرار می‌گیره.

تصویر

اشتباه نکنید! تولید محتوا که صرفا مربوط به نوشتن نمیشه. اتفاقا استفاده از تصاویر (محتوای غیرکلامی) یکی از پرکاربردترین انواع بازاریابی محتواییه. می‌تونید با روش‌های خلاقانه محتوای مورد نظرتون رو بدون نوشتن حتی یک کلمه درون تصاویر جا بدید و مطمئن باشید که به خوبی مورد توجه و درک مخاطب‌تون هم قرار می‌گیره.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک (دیده نمایی) اصولا ابزار قوی‌تر از تصویره و حتی می‌تونه در جذب مخاطب هم بهتر عمل کنه. این قالب از انواع بازاریابی محتوایی همچنان در حال رشد و پیشرفته. خوبه بدونید که همین الان هم تولید و انتقال محتوا به مخاطب از طریق اینفوگرافیک خیلی کاربرد داره؛ مثلا تصویر زیر یک نمونه اینفوگرافیک از استراتژی های بازاریابی محتوایی هست.

تصویر فرایند بازاریابی محتوا

ویدیو و فیلم

تو عصر حاضر که طیف کثیری از مردم متاسفانه در حال حرکت به سمت تن پروری هستن و خیلی وقت‌ها دو خط مطلب رو به زور می‌خونن (البته قطعا شمایی که داری این مقاله رو می‌خونی جزوشون نیستی، آفرین بهت!) استفاده از ویدیو و فیلم برای انتقال محتوای مورد نظر روش خیلی به درد بخور و پرطرفداریه. برای خیلی از ماها شاید نگاه کردن یک فیلم یا ویدیو یک دقیقه‌ای خیلی راحت‌تر باشه تا اینکه همون مفهوم رو بخوایم در قالب متن بخونیم.

پادکست

بعضی افراد هستن که درک مفاهیم از طریق حس شنوایی براشون راحت‌تر و جذاب‌تره؛ برای همین گاهی وقت‌ها در کانتنت مارکتینگ از پادکست برای انتقال محتوا به کاربر استفاده می‌کنیم. در واقع از اونجایی که توی بحث content marketing، مخاطب شاید همه چیز نه، ولی خیلی چیزه؛ پس باید طوری محتوا تولید کنیم که طیف متنوعی از سلایق رو پوشش بده.

کتاب

در content marketing به کارگیری از کتاب برای ارائه مطالب و محتوای مورد نظر یکی از روش‌های ریشه دار و مرسومه. همچنین با توجه به این نکته که طی این سال‌ها برای مطالعه کتاب فرهنگ سازی بیشتری میشه، می‌تونیم امیدوار باشیم با افزایش آمار کتاب خوندن، این نوع از بازاریابی محتوایی هم خیلی بیشتر از الان مورد استقبال قرار بگیره.

وب سایت

همه انواع بازاریابی محتوایی که بالا بهش اشاره کردم، در حال حاضر زیر مجموعه این ترکیب عزیز دو واژه‌ای هستن. در واقع وب سایت‌ها در بحث بازاریابی محتوای دیجیتال حرف اول رو می‌زنن و برای سایر کسب وکارها هم یک گام رو به جلوی بزرگ برای جذب مخاطب و تولید لید به حساب میان.

چرا بازاریابی محتوایی؟

تصویر بازاریابی محتوایی

واقعا چرا بازاریابی محتوایی؟ چه مزیتی در کانتنت مارکتینگ هست که باعث میشه استفاده از انواع بازاریابی محتوا مثل مقاله، اینفوگرافیک، ویدئو، ایبوک و… در کسب و کارها یک گام مهم و تاثیرگذار در نظر گرفته بشه؟ در ادامه بر اساس اطلاعاتی که از تحقیق درباره بازاریابی محتوا به دست آوردم، شمارو با دلایل اهمیت و مزایای بازاریابی محتوایی آشنا می‌کنم.

افزایش اعتماد مخاطبان

یکی از مزایای بازاریابی محتوا ایجاد اعتماد در بازدید کنندگان هست. هر چه محتوایی که ارائه می‌کنید با اصول بازاریابی محتوایی انطباق بیشتری داشته باشه و بر اساس نیاز مخاطب باشه، کاربر به اون بیشتر اعتماد می‌کنه؛ در نتیجه احتمال خرید محصولات هم افزایش پیدا می‌کنه. مطالعه محتوای تولیدی شما در کنار اینکه باعث میشه مخاطب به شما اعتماد کنه و اعتبار کسب و کارتون رو بالا می‌بره، به مرور علاقه مخاطب رو هم نسبت به سایت شما و محصولات‌تون تغییر میده. اصلا از قدیم هم می‌گن پیش زمینه علاقه، اعتماده!

افزایش آگاهی از برند

اگر استراتژی های بازاریابی محتوا در کانتنت مارکتینگ  درست اجرا بشه، سبب افزایش آگاهی از برند میشه. در واقع هدف اصلی در بازاریابی محتوا اینه که محتوای تولیدی مارو مخاطب ببینه و نسبت بهش عکس العمل نشون بده.

بهبود سئو

بازاریابی محتوا در سئو هم اثر گذاره. وقتی شما محتوای با کیفیت تولید کنید، ترافیک سایت افزایش پیدا می‌کنه. از اون طرف تولید مداوم محتوای مناسب برای سئو، متناسب با نیاز مخاطب و حاوی کلیدواژه‌های لازم باعث میشه روند سئو سایت بهبود پیدا کنه و رتبه سایت در موتورهای جستجو بالا بره. ارتباط بین بازاریابی محتوا و سئو و تاثیری که این مدل از انواع بازاریابی در بهبود رتبه سایت در گوگل داره همواره یکی از بهترین مزایای بازاریابی محتوا بوده و هست.

در کل بذارید این قضیه رو همینجا براتون روشن کنم که بازاریابی محتوا و سئو مکمل همدیگه‌ان. سئو در بازاریابی محتوا و بازاریابی محتوا در سئو تعریف میشه. البته از این تعابیر اینطوری برداشت نکنید که بازاریابی محتوا و سئو با هم یکی هستن؛ چون اینطور نیست و یک سری تفاوت‌ها بین‌شون باعث میشه دو تا شاخه مجزا به حساب بیان. در واقع میشه اینطوری عنوان کرد که سئو فنی‌تر و محدودتر و بازاریابی محتوایی جامع‌تر و گسترده‌تره؛ اما در نهایت کاملا به هم مرتبط و پیوسته‌ان.

جذب مخاطب واقعی

هدف هر کسب و کاری باید جذب خریداران واقعی باشه. در کانتنت مارکتینگ هم فقط افرادی مطالب و محتوای شما رو دنبال می‌کنن که به اون علاقه داشته باشن. در اصل افرادی که کسب و کار یا محتوای شما رو در گوگل سرچ می‌کنن، وارد سایت شده و فرم ثبت نام رو هم پر می‌کنن همون کسایی هستن که باید به عنوان خریدار و leadهای تبدیل شده روشون حساب کنید.

تولید lead 

یکی از اهداف بازاریابی محتوایی تولید لید هست. در کانتنت مارکتینگ، بازدید کنندگان غریبه، طی مشاهده و مطالعه محتواهای آموزنده و متناسب با اصول تولید محتوا، با کسب و کارتون آشنا شده و اون را می‌شناسند. تبدیل ترافیک سایت به لید، پرورش آن و در نهایت تبدیل این leadها به خریدار، از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتواییه.

اشتراک محتوا توسط مخاطب

تو عصر حاضر که با لمس چند تا گزینه در اینستاگرام و به اشتراک گذاشتن محتوای تولیدی سایر افراد، بازاریابی محتوا در اینستاگرام انجام میشه، نباید از اهمیت اشتراک گذاری غافل شد. به اشتراک گذاری محتوای تولید شده به بیشتر دیده شدن اون محتوا کمک می‌کنه و می‌تونه یک عامل برای تولید lead باشه. این اشتراک گذاری صرفا منحصر به اینستاگرام نیست و می‌تونه از طریق اشتراک پست در هر شبکه اجتماعی دیگه‌ای مثل تلگرام، توییتر و… و همینطور از طریق فوروارد ایمیل انجام بشه. قابلیت به اشتراک گذاری یکی از بهترین و موثرترین مزایای بازاریابی محتوایی‌ست.

دلیل قانع کننده برای بازگشت مخاطب

وقتی شما محتوای با کیفیت و بر پایه اصول بازاریابی محتوا تولید کنید، باعث میشه که کاربر سایت شما رو به عنوان یک سایت و منبع قابل اعتماد بشناسه. علاوه بر این، تولید محتوای با کیفیت به صورت مداوم و به روز نگه داشتن سایت باعث بازگشت کاربر میشه و به اصطلاح می‌تونید ریتنشن مارکتینگ انجام بدید. به کارگیری استراتژی‌هایی مثل ایمیل مارکتینگ هم در این زمینه اثرگذاره و موفق عمل می‌کنه. خلاصه که هرچی مخاطبان بیشتر تو نخ شما باشن و سعی کنید بیشتر درگیرشون کنید، به نفع شما و کسب و کارتونه.

تصویر بازاریابی محتوایی

آشنایی با اصول بازاریابی محتوا

برای اینکه بتونین مسیر بازاریابی محتوا رو درست پشت سر بذارین باید از اصول و استانداردای این حوزه مطلع باشین و اونا رو اجرا کنین. در ادامه همه اصول بازاریابی محتوا رو با جزئیات ذکر می‌کنیم.

نیاز و خواسته مخاطب رو بشناس

بهترین بازاریابا، همیشه به نیازای مشتریاشون توجه دارن و سعی می‌کنن تا با ارائه محتوای خوب و طراحی تجربه کاربری بهتر، اونا رو جذب کنن و حس خوبی براشون به وجود بیارن.

ایجاد برتری

سعی کنین محتوایی که تولید می‌کنین با ارزش باشه، یعنی مطالب مفید و آموزشی یا حتی شادی بخش ارائه بدین. محتوا تولید شده توسط شما باید طوری باشه که توجه مخاطب رو به خودش جلب کنه. بهتره برای جذب مخاطب مقاله آموزشی ارائه بدین؛ چون خیلیا به دریافت اطلاعات به روز علاقه‌مندن و اگر بتونین با اطلاعاتی که تو مقالتون ارائه می‌دین این نیاز رو برطرف کنین، مورد توجه قرار می‌گیرین. 

هرچقدر میزان اطلاعاتی که به مردم می‌دین دقیق‌تر و بهتر باشه این کسب و کارتونه که پیشرفت می‌کنه.

از کنجکاوی مخاطب استفاده کن

به‌طور کلی مخاطب‌ها به اطلاعاتی نیاز دارن که در زندگی کارآمد باشن و زندگی رو ساده‌تر کنن. زمان انتخاب عنوان سعی کنین مثل مخاطب فکر کنین و اون چیزی که شما رو جذب می‌کنه رو انتخاب کنین. در نظر داشته باشین که مخاطب اکثر مواقع  دنبال پیدا کردن یک راه‌حل کاربردیه. سعی کنین اگر در زمینه خاصی تخصص دارین این اطلاعات رو با بقیه هم به اشتراک بذارین این‌طوری می‌تونین با همین کار ساده اعتماد و توجه مخاطب رو جلب کنین؛ چون اطلاعات مفید و کاربردی رو به صورت رایگان در اختیار آن قرار دادین. یک مخاطب خوب قدرشناسه و با دریافت این مطالب مفید به شما وفادار میشه.

در نظر داشته باشین که داشتن این نوع مخاطب خیلی بهتر از داشتن تعداد زیادی مخاطبه که به شما اعتماد نمی‌کنن. 

هیجان ایجاد کنید.

سعی کنین محتوایی که تولید می‌کنین در مخاطب ایجاد هیجان کنه، طوری که بعد از خوندن مطالبی که نوشتین باعث  واکنش در مخاطب بشه. مطالبتون باید آگاهی دهنده و مفید باشن طوری که نشه نصف و نیمه اونا رو رها کرد، البته استفاده از این تکنیک در تمامی مطالب شدنی نیست.

تولید محتوا ارزشمند

 محتوایی که تولید می‌کنین، باید برای مخاطب ارزشمند و مفید باشه. برای داشتن یک بازاریابی محتوای مؤثر، لازمه محتواتون رو بر اساس نیاز مخاطبا تولید کنین. برای جذب مخاطبا و تمایز از رقبا باید محتوایی منحصر به فرد تولید کنین. بهترین راه برای این کار، استفاده از خلاقیت و نوآوریه.

اهمیت ذکر منبع

بهتره وقتی که مطلبی رو می‌نویسین دقت داشته باشین که از منابع درست و مطمئن استفاده کنین و در مطلبی که می‌نویسین به اونا اشاره کنین؛ چونکه با اشاره به این منبع‌های معتبر، مطلب نوشته شده ناخودآگاه بین مخاطبا اعتبار کسب می‌کنه. رعایت این اصل حرفه‌ای باعث افزایش اعتماد مخاطبا به شما میشه.

 استفاده از روش‌های تبلیغاتی جدید

 با توجه به پیشرفت فناوری، روش‌های تبلیغاتی خیلی تغییر کردن. برای داشتن یک بازاریابی محتوای مؤثر، لازمه تا از روش‌های تبلیغاتی جدید مثل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات ویدئویی، تبلیغات ایمیلی و… استفاده کنین.

 ارزیابی و بهبود مداوم

 برای داشتن یک بازاریابی محتوایی مؤثر، لازمه تا به صورت مداوم عملکرد خودتون رو ارزیابی کنین و با توجه به نتایج، بهبود بدین. برای این کار می‌تونین از روش‌هایی مثل تحلیل داده‌ها، بازخورد مشتریان و… استفاده کنین.

تصویر مینیاتوری بهبود محتوا صفحه

مراحل تدوین استراتژی بازاریابی محتوا

حالا که از اصول بازاریابی محتوا مطلع شدین وقتش رسیده متناسب با نوع کسب و کارتون یک استراتژی بازاریابی محتوا تدارک ببینین تا روز به روز شاهد پیشرفت و کسب درآمد بیشتر باشین.

تعیین هدف و نیاز مخاطبان

برای داشتن یک بازاریابی محتوا مؤثر، لازمه که اول هدفتون رو مشخص کنین. بعدش با توجه به هدف، استراتژی مناسب رو انتخاب کنین.

باید به دقت هدف، نیاز و مشکلات مخاطبان خودتون رو بشناسین. این کار به شما کمک می‌کنه تا محتوای مناسب و با ارزش برای جذب مخاطبان خود تولید کنین. با توجه به هدف‌های اصلی شرکت و نیاز مخاطبان، محتوایی تولید کنین که به آن‌ها کمک کنه و ارزش افزوده یا سودی برای شما ایجاد کنه.

در واقع تعیین هدف و نیاز مخاطب اصلی‌ترین مرحله تو بازاریابی محتوائه؛ چون اگه این مرحله رو درست پشت سر نذارین، قطعا تو سایر مرحله‌ها با مشکل روبرو می‌شین.

 تحقیق و تجزیه و تحلیل بازار

برای داشتن یک بازاریابی محتوای مؤثر، لازمه تا اطلاعات کافی درباره بازار و مخاطباتون داشته باشین. برای این کار می‌تونین از تحقیق، تجزیه و تحلیل بازار استفاده کنین.

تولید محتوای مناسب

قطعا اصلی‌ترین موضوع تو بازاریابی محتوا، نوع محتواتونه. برای داشتن یک بازاریابی محتوای مؤثر باید محتوایی تولید کنین که ارزشمند و جذاب باشه. برای این کار می‌تونین از محتوای تصویری، ویدئویی، متنی و … استفاده کنین.

در اصل تولید محتوای مناسب و باکیفیت یکی از عوامل مؤثر در بازاریابی محتوائه. باید محتوا رو به گونه‌ای طراحی کنین که موجب جذب مخاطب بشه و اون‌ها رو به ادامه مسیر علاقه‌مند کنه.

توزیع محتوا

باید برنامه‌ریزی دقیقی برای توزیع محتواتون داشته باشین. با توجه به تحلیل مخاطبان و بازار لازمه محتوای خودتون رو تو کانالای مختلفی مثل وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و سایر رسانه‌ها به اشتراک بذارین تا بیشترین تاثیر رو داشته باشه؛ همچنین، لازمه که تو توزیع محتوا به شیوه نوآورانه‌ای عمل کنین تا جذابیت اون رو برای مخاطباتون افزایش بدین.

ارائه یک استراتژی پایدار

صرفا تولید و انتشار محتوا کافی نیست، بلکه باید یک استراتژی پایدار برای بازاریابی محتوا داشته باشین. این استراتژی باید به صورت منظم و با توجه به نیاز مخاطبا و بازار، بروزرسانی بشه. برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی مناسب هم از عوامل مهم تو این زمینست.

اندازه‌گیری و بهبود

هر چند وقت یکبار لازمه عملکردتون رو بررسی کنین تا متوجه بشین آیا مسیری که تو اون قدم گذاشتین کاربردی و مناسبه یا نه! با ارزیابی و بهبود می‌تونین نقاط قوت و ضعفتون رو بشناسین و اون‌ها رو تقویت یا رفع کنین.

تصویر مینیاتوری تیم محتوا

راهکارهای بازاریابی محتوای مؤثر

برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوای مؤثر، راهکارهای بسیاری وجود داره که در ادامه تعداد محدود و البته مهم‌ترین موارد رو ذکر کردیم تا بتونین با بهره گیری از اون‌ها به هدف خودتون دست یابین.

تولید محتوای خلاقانه

باید سعی کنین محتوایی رو تولید کنین که مخاطبینتون رو جذب کنه. برای این کار می‌تونین از موضوع‌های جالب و جذاب استفاده کنین و از روش‌های نوین تو طراحی و تولید محتوا بهره بگیرین.

استفاده از نوآوری و فناوری جدید

دنیای بازاریابی محتوا همیشه در حال تغییره. برای داشتن یک استراتژی موثر در بازاریابی محتوا، باید از راهکارهای جدید و نوآورانه استفاده کرد؛ برای مثال می‌تونین از ویدئوهای تعاملی، وبینارها، پادکست‌ها و سایر رسانه‌های جدید استفاده کنین.

بهبود تجربه کاربری

یکی از راه‌های جذب مخاطب، بهبود تجربه کاربریه. باید سعی کنین تجربه کاربری خوبی رو برای مخاطبتون فراهم کنین تا بتونین اونا رو جذب کنین. باید به بهبود تجربه کاربری توجه کنین تا مخاطباتون بتونن به راحتی و با لذت به محتواتون دسترسی پیدا کنن. بهبود رابط کاربری و بهینه سازی سایت و وبلاگتون از جمله عوامل مؤثر تو این زمینست.

تولید محتواتون رو با تحلیل داده‌ها همراه کنین

با استفاده از تحلیل داده‌های به دست آمده از رفتار مخاطبا، می‌تونین محتوای مناسب و موثری رو تولید کنین. با تحلیل دقیق داده‌های به دست اومده، می‌تونین نیازها و مشکلات مخاطباتون رو بشناسین و محتوای خودتون راو بر اساس اون تولید کنین.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی، یکی از بهترین راه‌های جذب مخاطب هستن. برای داشتن یک بازاریابی محتوای مؤثر، باید شبکه‌های اجتماعی‌تون رو گسترش بدین و محتواهای خودتون رو توش انتشار بدین.

شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های مؤثر برای توزیع محتوائه. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین، می‌تونین محتواتون رو به بیشترین تعداد مخاطبین خود به اشتراک بذارین.

در نهایت، باید به یاد داشت که بازاریابی محتوا مؤثر یک فرایند مداومه و برای داشتن موفقیت، باید در مسیر پیشرفت و بهبود مداومتون تلاش کنین.

تصویر مینیاتوری محتوا نویسی

فوت کوزه گری در بازاریابی محتوا

تصویر مینیاتوری فوت کوزه گری در بازاریابی محتوا

حالا که اصول و راهکارهای بازاریابی محتوا رو متوجه شدین خوبه نکاتی رو که در ادامه عنوان می‌کنیم رعایت کنین تا بهترین نتیجه رو دریافت کنین.

بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو:

 بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو، می‌تونه به جذب مخاطبان کمک کنه. برای این کار، باید محتواتون رو با کلمات کلیدی مناسب و بهینه‌سازی شده همراه کنین.

شخصی سازی محتوا:

شخصی سازی محتوا می‌تونه به جذب مخاطباتون کمک کنه. برای این کار باید محتوای خودتون رو در قالبی شخصی سازی شده ارائه کنین که با نیازها و خواسته‌های مخاطبا کاملا مطابق باشه.

انتشار محتوا در زمان مناسب:

 انتشار محتوا در زمان مناسب، می‌تونه به جذب مخاطب کمک کنه.

تصویر افزایش نرخ بازگشت به سرمایه با بازاریابی محتوایی

افزایش نرخ بازگشت سرمایه (سود خالص)

شاید رسیدن به نتیجه در بازاریابی محتوایی کمی زمانبر باشه؛ با این حال بسیار مقرون به‌صرفه‌ است. هزینه مورد نیاز برای بازاریابی محتوایی، بالای 60 درصد کمتر از سایر روش‌های سنتیه و این در حالیه که 3 درصد بیشتر از سایر روش‌ها در پرورش lead تاثیرگذاره! خلاصه که اگر کمی صبر داشته باشید و ماه‌های اول رو پشت سر بذارید، خواهید دید که میزان بازگشت سرمایه توی این روش افزایش پیدا می‌کنه. یه ضرب المثل معروف هم هست که می‌گه: گر صبر کنی ز کانتنت مارکتینگ حلوا سازی. (حلوا در اینجا اینجا استعاره از پوله.:) )

حالا که مزایای بازاریابی محتوایی رو بهتون گفتم بد نیست اینم بگم که چیزی به اسم معایب بازاریابی محتوا هم وجود داره. به هر حال گل بی عیب خداست و هر چیزی اشکال خودشو داره.

بعضی از معایب بازاریابی محتوا شامل رقبای زیاد، زمان‌بر بودن پروسه بازاریابی محتوا و به نتیجه رسیدن، دشواری برای پیدا کردن منابع دست اول و مدیریت پیچیده کانتنت مارکتینگ که شما رو مجاب به ثبت نام در دوره‌های آموزشیش می‌کنه هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *