چک لیست جیبی آموزش سئو محتوا (100% کاربردی)

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

آموزش سئو مشهد

قبلا توی یک بحث مفصل‌تر به مقوله سئو محتوا پرداختم و مفهومش رو کامل توضیح دادم. این بار قراره کمی از سطح دریای تولید محتوای سئو شده حرکت کنیم و به عمق بریم؛ به همین خاطر دست به کار شدم و سعی کردم یک چک لیست از آموزش سئو محتوا براتون تهیه کنم که حسابی به دردتون می‌خوره.

آموزش سئو مشهد

چک لیست جیبی و گره گشا سئو محتوا [آموزش سئو محتوا در 12 قدم]

چک لیست پیش رو تو جیب جا میشه؛ چون سعی کردم اون رو تا حد امکان و با حفظ کیفیت و مغز آموزش، فشرده کنم تا از حوصله شما هم خارج نباشه.

بریم که آموزش محتوای سئو شده رو در 12 قدم یاد بگیریم.

قدم اول: کیوردهای زمانه‌ات را بشناس!

اولین و مهم‌ترین قدم در آموزش سئو محتوا که نقش حیاتی رو در ادامه روند سئو و تولید محتوای سایت ایفا خواهد کرد، تحقیق و شناسایی کلمات کلیدی هست.

میشه ادعا کرد کیورد پلنینگ خشت اولِ دیوار سئو محتواست و اگر درست بنا نشه، دیوار content seo تا ثریا کج میره!

تصویر گرافیکی از کیورد ریسرچ در آموزش سئوی محتوا

اول از همه باید کیورد هدف رو مشخص کنید و در ادامه بر مبنای اون سایر کلمات کلیدی مرتبط رو پیدا کنید. کلمه کلیدی هدف، کیورد صفحه اصلی سایته که باید در محتوا، تایتل، متا دیسکرپیشن و h1 صفحه اصلی مورد استفاده قرار بگیره.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مختلفی مثل کیورد پلنر، keywordtool.io و… هستن که می‌تونید ازشون در راستای جمع آوری کلمات کلیدی کمک بگیرید.

در پایان کیورد پلنینگ شما به لیست کاملی از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت سایت‌تون دست پیدا می‌کنید که یک دید کلی از ساختار محتوای وب سایت به شما میده.

قدم دوم: در جستجوی intent و تشکیل کلاستر کانتنت

محتوای تولیدی باید نیاز کاربر رو تامین کنه و این دستاورد تا زمانی که search intent یا همون قصد کاربر از جستجو شناسایی نشه، حاصل نمیشه.

به طور کلی قصد کاربران از جستجو در 4 گروه دسته بندی میشه:

Navigational (مسیریابی): در اینجا هدف کاربر پیدا کردن یک سایت مشخصه؛ اما به جای وارد کردن url به صورت مستقیم، اسم سایت رو سرچ می‌کنه؛ مثلا سایت دانشگاه آزاد، یوتیوب، سایت شبکه 3 و…

Informational (اطلاعات): کاربری که قصدش از جستجو informational باشه صرفا به دنبال اطلاعات و رسیدن به پاسخ سوالاتش درباره یک موضوع خاصه؛ مثل: سئو چیست؟، بهترین انواع قهوه، محافظ برق چیست و…

Commercial (تجاری): در این intent کاربر در مرحله مقدماتی خریده؛ یعنی تصمیم داره در آینده‌ای نزدیک خرید انجام بده و در حال حاضر فعلا به دنبال تحقیق و تکمیل مراحل قبل از خریده؛ مثال: مقایسه لپ تاپ لنوو و ایسوس، قیمت کلید محافظ جان، لیست قیمت اسپرسوساز و…

Transactional (خرید): اینجا قصد کاربر 100% خریده؛ به همین خاطر عبارات مشخصی رو سرچ می‌کنه تا در ادامه محصول مورد نظرش رو بخره؛ مثلا فروش لپ تاپ اپل، خرید گوشی سامسونگ A70 و…

زمانی که کاربران یک عبارت یا کوئری مشخص رو در گوگل سرچ می‌کنن، این موتور جستجو با پیش بینی هدف (search intent) اون‌ها، نتایج مرتبط رو در قالب صفحه serp در اختیار کاربران قرار میده؛ پس خیلی مهمه که در وهله اول قصد کاربران از جستجوی یک کیورد رو به درستی شناسایی کنیم و در ادامه بر اساس اینتنت مورد نظر دست به تولید محتوا بزنیم.

این وسط چند تا سوال مهم بی جواب می‌مونن:

چطور بفهمیم قصد کاربران از جستجو رو به درستی شناسایی کردیم یا نه؟

آیا محتوامون نیاز کاربر رو رفع می‌کنه؟

برای رسیدن به پاسخ سوالات بالا شما باید به چند تا سوال دیگه جواب بدید:

احوال تعامل و واکنش کاربران با محتوای سایت شما چطوره؟

مدت زمان ماندگاری کاربران در صفحات سایت چقدره؟ آیا توی صفحه باقی می‌مونن یا زود اون رو ترک می‌کنن؟

محتوای شما در هر ماه چند کلیک رو در صفحه نتایج دریافت می‌کنه؟ آیا به اشتراک گذاشته میشه یا نه؟

برای جواب دادن به پرسش‌های دسته دوم و دستیابی به آماری مثل نرخ کلیک، مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحات و…  که در نهایت شما رو به پاسخ سوالات دسته اول می‌رسونن، ابزارهای مختلفی مثل گوگل آنالیتیکس 4، گوگل سرچ کنسول، hotjar و… هستن که می‌تونید ازشون کمک بگیرید.

تشکیل کلاستر کانتنت

کلاستر کانتنت (محتوای خوشه‌ای) از جمله ساختارهای برتر تولید محتوا براساس آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل هست.

بعد از جمع آوری کلمات کلیدی و شناخت قصد کاربران از جستجوی هر کیورد، نوبت به تشکیل یک ساختار محتوایی میرسه که در راستای اهداف سئویی سایت باشه؛ کلاستر کانتنت ساختار استانداری هست که یک چارچوب منظم و هدفمند برای تولید محتوای سایت شما ایجاد می‌کنه.

من توی یک مطلب جداگانه مفصل درباره ساختار محتوا خوشه‌ای و چگونگی تولید محتوا بر اساس اصول این ساختار صحبت کردم.

آموزش سئو مشهد

قدم سوم: رقبا رو زیر ذره بین بگیرید

حالا که با طی کردن دو گام قبلی به یک ساختار شسته رفته و سازمان یافته برای تولید محتوای سایت رسیدید باید قبل از هرکاری رقبا رو زیر ذره بین گرفته و آنالیز کنید.

به این منظور ساده‌ترین کار اینه که کلمات کلیدی مختلف رو در گوگل سرچ کنید و محتوای سایت‌های صفحه نخست نتایج رو از نظر تعداد کلمات، کیفیت محتوا، لحن، میزان پوشش موضوع و… مورد تحلیل و بررسی قرار بدید و در نهایت علت حضور این سایت‌ها در صفحه اول نتایج گوگل رو شناسایی کنید.

ابزارهایی مثل semrush، ahref و… با ارائه اطلاعات مفیدی مثل ساختار لینک سازی داخلی و خارجی صفحات رقیب و… دستیارهای مناسبی دراین مسیر برای شما هستن.

بعد از اینکه زیر و بم محتوای سایت‌های حریف رو بررسی کردید و به خوبی با عرصه رقابت و کیفیت عملکرد رقبا آشنا شدید، باید به دنبال پاسخ این سوال تعیین کننده باشید:

چطوری می‌تونم با تولید محتوایی باکیفیت‌تر و بهتر نسبت به رقبا، برترین جایگاه گوگل رو در صفحه نتایج کسب کنم؟ 

قدم چهارم: سرانجام، دست به رایت (write) شوید

تا رسیدن به این نقطه راه طول و درازی رو طی کردید؛ خدا قوت!

حالا دیگه وقت دست به رایت (write) شدنه. 😉

تصویری از تولید محتوا

درصد بالایی از محتوا سایت رو محتوای متنی به خودش اختصاص میده؛ به همین دلیل جهت نوشتن یک محتوای متنی درجه یک مطابق با استانداردهای سئو در ادامه چند تا توصیه بهتون می‌کنم:

 با حفظ فاصله کافی از وقوع کیور استافینگ، از کیورد اصلی در محتوا (خصوصا 100 کلمه اول) استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی lsi فراموش نشه؛ این عبارات روز به روز بیشتر در سئو اهمیت پیدا می‌کنن.

از تگ‌های هدینگ استفاده کنید.

پی نوشت: از تگ h1 تنها یکبار باید در محتوا استفاده کنید؛ اما برای سایر تگ‌ها (h2، h3 و…) محدودیتی وجود نداره.

در نوشتن تیترها به گونه‌ای عمل کنید که در عین ترغیب کننده بودن، مخاطب رو از محتوای کلی هر پاراگراف آگاه کنن.

از سایر اشکال محتوا (عکس، ویدیو و…) هم کمک بگیرید.

پی نوشت: قطعا خوندن محتوای یکپارچه چند صد کلمه‌ای برای مخاطب کسل کننده خواهد بود؛ استفاده از تصاویر، ویدیوها و… ضمن اینکه با تقسیم بندی محتوا به بخش‌های کوچک‌تر، خوندنش رو برای کاربر آسون‌تر می‌کنه، بخشی از بار معنایی محتوا رو هم به دوش کشیده و به کاربران در درک بهتر مفهوم محتوای متنی کمک خواهد کرد.

حتی الامکان جملات و پارگراف‌ها رو کوتاه بنویسید؛ اینطوری خوندن و فهمیدنش برای کاربر راحت‌تره.

از کلمات ساده و قابل فهم استفاده کنید و پیچیده و سنگین ننویسید؛ از قدیم گفتن زیبایی در سادگیست.

قدم پنجم: تایتل، متا و url عزیز! [بازی هنوز تموم نشده]

بعد از نوشتن محتوا تازه کار شما در سئو محتوا شروع میشه.

بهینه سازی تایتل، متا دیسکریپشن و url اقداماتی هستن که در پنجمین گام چک لیست آموزش سئو محتواست که باید تیک بزنید.

title

تایتل صفحه عنوانی هست که در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده میشه؛ به عبارت دیگه title اولین چیزی هست که کاربر از محتوای صفحه شما می‌بینه؛ پس خیلی مهمه که چطور نوشته بشه و از چه عبارات و کلماتی در ساختارش استفاده بشه.

حتما و قطعا از کلمه کلیدی هدف‌تون در تایتل استفاده کنید؛ سپس سعی کنید با ترکیب کلمات و عبارت جذاب و کنجکاوی برانگیز عنوانی خلق کنید که کاربر رو جذب و ترغیب به کلیک کنه.

یادتون نره عنوان صفحه باید مختصر و فشرده محتوای کلی صفحه شما رو به کاربر معرفی کنه.

meta description

متا دیسکریپشن یک خلاصه موجز و حداکثر 750 کاراکتری از کل محتوای صفحه شماست که زیر تایتل در صفحه نتایج درج میشه. بعد از تایتل، متا دیسکریپشن دومین عنصری هست که کاربران از محتوای صفحه شما می‌بینن؛ پس مهمه که متا دیسکریپشن هم مثل تایتل ترغیب کننده باشه.

Url

آدرس یا همون url صفحه شما باید سئو فرندلی باشه؛ یعنی بدون اضافه گویی و در نهایت اختصار با استفاده از کیورد اصلی نوشته بشه و با یک نگاه موضوع اصلی محتوا رو به کاربر و موتور جستجو منتقل کنه.

قدم ششم: این تصویر از چیست؟

ششمین قدم در آموزش محتوای سئو شده به ما میگه اگر از عکس در محتوای متنی سایت استفاده کردید، باید این تصاویر رو با استفاده از برچسب‌های تصویر مثل تگ alt و… در وهله اول برای موتورهای جستجو و در ادامه برای کاربر تعریف کنید؛ چون موتورهای جستجو هنوز قادر به درک مفهوم تصاویر نیستن؛ از طرفی هم گاهی ممکنه بارگذاری یک صفحه در سایت کامل انجام نشه و برخی تصاویر به درستی لود نشن؛ برچسب‌های تصویر در این وضعیت با ارائه توضیحات کوتاه درباره هر عکس، به کاربر و موتورهای جستجو در درک موضوع و معنی هر تصویر کمک می‌کنن. 

قدم هفتم: لینک سازی داخلی؛ پیوندشان مبارک!

بین صفحات داخلی سایت لینک سازی هدفمند انجام بدید.

اگر همچنان که توی گام دوم آموزش سئو محتوا بهتون گفتم، ساختار محتوای سایت رو بر اساس محتوای خوشه‌ای چیده باشید الان کارتون توی لینک سازی داخلی خیلی راحته؛ چون کلاستر کانتنت یک شِمای کلی از ساختار لینک سازی داخلی سایت به شما میده؛ یعنی مشخص می‌کنه دقیقا چه صفحاتی از نظر محتوایی بهم مرتبط هستن و باید بین‌شون پیوند برقرار کنید.

لینک سازی داخلی دو تا کار مهم برای شما انجام میده:

به کراولرهای گوگل کمک می‌کنه بهتر به سایر صفحات سایت دسترسی پیدا کرده و اون‌ها رو index کنن.

کاربران رو به سمت سایر مقالات و محتواهای سایت هدایت کرده و مدت زمان ماندگاری اون‌ها در سایت رو افزایش میده.

نکته: لینک‌های داخلی رو روی انکر تکست‌های مرتبط پیوند بدید؛ در غیر اینصورت کاربر و موتورهای جستجو به اشتباه میفتن و باعث افت سئوی سایت‌تون میشه.

قدم هشتم: ردگیری بک لینک؛ پای هر کسی رو به سایت باز نکنید!

حواس‌تون به بک لینک‌هایی که دریافت می‌کنید باشه؛ چون این لینک‌ها از منابع خارج از سایت دریافت میشن دلیل نمیشه بهشون بی توجه باشید. گاهی یک بک لینک بی کیفیت از سایت اسپم می‌تونه اعتبار شما رو نزد گوگل لکه دار کنه؛ بنابراین همیشه گوش به زنگ باشید و بک لینک‌هایی که دریافت می‌کنید رو track کنید.

خودتون هم می‌تونید برای وب سایت‌تون لینک سازی خارجی انجام بدید؛ اما این نکته رو به خاطر بسپارید که لینک سازی خارجی با اصول سئو کلاه سفید مغایرت داره؛ با این حال اگه توسط سئوکاران حرفه‌ای انجام بشه خطری برای سئوی سایت نداره.

قدم نهم: محتوا آرایی با استفاده از کدهای اسکیما

تصویر گرافیکی از کدهای اسکیما

با استفاده از انواع کدهای اسکیما می‌تونید درک محتوای سایت رو برای موتورهای جستجو آسون‌تر کنید؛ علاوه بر این استفاده از این کدها در جذب کاربران به کلیک روی لینک سایت شما در صفحه نتایج هم کمک می‌کنه؛ در نتیجه بهبود سئو محتوا و افزایش نرخ کلیک، وضعیت کلی سئوی سایت هم ارتقا پیدا می‌کنه.

قدم دهم: کاربر رو به امون خدا رها نکنید

سئوی محتوا باید یه بازی دو سر برد باشه؛ یعنی هر چقدر لازمه محتوای شما نیاز کاربر رو تامین کنه، به همون میزان هم باید برای خودتون سودمند باشه و شما رو به اهداف‌تون نزدیک کنه.

اول از همه باید هدف‌تون از تولید محتوا رو مشخص کنید؛ آیا دنبال جمع آوری لید هستید؟ پس اطمینان حاصل کنید که انتهای مقاله قسمتی رو برای درج اطلاعات کاربران قرار دادید.

آیا قصد فروش دارید؟ پس با گذاشتن CTA در قسمت‌های مختلف صفحه تلاش کنید تا ترافیک ورودی رو به صفحات محصول و فروش سایت هدایت کنید.

خلاصه هر کاری می‌کنید، کاربران رو به امون خدا رها نکنید…

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *