core web vitals چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

core web vitals چیست؟

به گفته گوگل، Core Web Vitals در ماه می سال 2021 به یک فاکتور برای رتبه بندی تبدیل شد. توی این مطلب من بهتون نشون میدم که چطور سایت‌تون رو برای این به روزرسانی جدید گوگل آماده کنید.

Core web vital چیست؟ جدیدترین فاکتور رتبه بندی سایت‌ها در گوگل

core web vitals

Core web vital یا هسته حیاتی وب مجموعه‌ای از متریک‌هاست که از سمت موتورهای جستجو از جمله گوگل در سایت شما بررسی میشن. هدف معیارهای core web vital تجربه کاربری هست و عملکرد مطلوب وب سایت شما در فاکتورهایی که در ادامه معرفی‌شون خواهم کرد باعث بهبود تجربه کاربری سایت خواهد شد؛ به همین خاطر و با توجه به سیر تحولات ارزیابی‌ها و الگوریتم‌های گوگل که رضایت کاربر رو کاملا سرلوحه کارشون قرار دادن، بهبود تجربه کاربری در نهایت باعث بهبود سئو و ارتقا جایگاه سایت در صفحه نتایج گوگل خواهد شد. 

متریک‌های Core web vital چیست؟

core web vitals چیست

همچنان که در قسمت قبلی هم گفتم، Core Web Vitals مجموعه‌ای از 3 معیار خاص برای تجربه صفحات وب (page Experience) هست که گوگل اونا رو خیلی مهم می‌دونه؛ این 3 معیار عبارتند از: 

LCP (largest contentful paint)

مدت زمان لازم برای اینکه کاربر عمده مطالب صفحه رو مشاهده کنه. به عبارت دیگه این متریک سرعت بارگذاری صفحات سایت رو مورد ارزیابی قرار میده تا درک کنه چه مدت طول می‌کشه عناصر مهم سایت به طور کامل برای کاربر لود و نمایش داده بشن.

طبق اندازه‌گیری‌های انجام شده معیار گوگل در سرعت بارگذاری صفحات حدودا 2.5 ثانیه هست؛ یعنی بهترین عملکرد وب سایت در بارگذاری از نظر گوگل اینه که سایت طی 2.5 ثانیه همه چیز رو نمایش بده. علت این تعیین این معیار هم رضایت کاربران هست که در ادامه بیشتر درباره‌ش حرف خواهم زد که اصلا دغدغه گوگل سرعت سایت نیست؛ بلکه هدفش رضایت کاربره! به عبارت دیگه هرچی برای کاربر مهم باشه برای سایت هم مهمه.

(FID (fist input delay

این شاخص مدت زمان لازم برای تعامل کاربر با صفحه رو مورد بررسی قرار میده. در واقع FID بازه زمانی بین اولین تعامل کاربر با صفحه تا لحظه‌ای که مرورگر به این تعامل پاسخ میده رو اندازه گیری می‌کنه؛ مثلا فرض کنید کاربر روی دکمه خرید محصول سایت کلیک می‌کنه؛ چقدر طول می‌کشه تا مرورگر این کلیک رو پردازش کنه و بهش پاسخ بده؟ این مقدار زمان همون FID هست که درباره‌ش حرف زدیم.

CLS (cumulative layout)

CIS روی میزان ثبات عناصر و المان‌های صفحه در جایی که هستن تمرکز داره؛ یعنی چی؟ الان براتون توضیح میدم.

فرض کنید شما وارد یک سایت می‌شید و به محض مشاهده چیزی که دنبالش هستید روش کلیک می‌کنید؛ اما چون صفحه هنوز به طور کامل لود نشه و یک سری المان و عناصر در صف بارگذاری در صفحه هستن، ناگهان جایگاه چیزی که شما دنبالش بودید در سایت تغییر کرده و عنصر دیگری جای اون رو پر می‌کنه و شما جای اشتباهی کلیک می‌کنید.

CIS دقیقا برای همین به وجود اومده تا این مسئله رو بررسی کنه که آیا المان‌ها و بخش‌های مختلف در صفحه، ضمن قرارگیری در جای خودشون ثابت می‌مونن یا نه.

 core web vital روی رتبه بندی سایت چه تاثیراتی داره؟

core web vitals چیست

گوگل میگه Core web vitals روی رتبه بندی تاثیر مستقیم داره؛ با وجود این اشاره می‌کنه که این عناصر یک عامل ایجاد یا از بین بردن رتبه بندی نیستند؛ بلکه ممکنه شما هنوز با امتیاز ضعیف Core web vitals توی رتبه بندی قرار بگیرید. 

خب ممکنه الان سوال پیش بیاد که چرا باید صفحاتم رو برای Core web vitals بهینه کنم وقتی گوگل داره به صفحات ضعیف هم رتبه‌های بالا میده؟

اولا که هیچ تضمینی نیست که شما توی یک حوزه کم رقابت باشید؛ اگه حوزه‌ کاری‌تون خیلی پر رقابت باشه و رقباتون خیلی قوی کار کرده باشن، گوگل این عامل رو در نظر می‌گیره و قطعا نیازه صفحات‌تون برای این عناصر بهینه بشن. 

اما به طور کلی اهمیت این 3 عامل وقتی مشخص میشه که شما روی سئو کار می‌کنید و جایگاه خوبی رو هم توی صفحه اول می‌گیرید؛ ولی وقتی کاربر میاد توی صفحه، از کارکرد بد سایت ناراحت میشه، سریعا صفحه رو می‌بنده و دیگه هم بر نمی‌گرده؛ اینجاست که چون کاربر از سایت‌تون راضی نیست، گوگل هم رتبه شما رو ازتون می‌گیره. 

به این ترتیب اصلا دلیلی وجود نداره که سایت‌تون رو برای core web vitals بهینه نکنید و منطق حکم می‌کنه که یک زمان مشخصی رو بهش اختصاص بدید. 

چطور امتیاز Core Web Vitals سایتم رو بهبود بدم؟

گام‌هایی که باید برای بهبود این امتیاز بردارید بستگی به سایت‌تون داره؛ مثلا یک سایت فروشگاهی با یک سایت وبلاگی توی این موضوع خیلی متفاوت‌اند. 

با این وجود، فرآیندی هست که شما می‌تونید برای بهبود کارکرد Core Web Vitals سایت‌تون ازش استفاده کنید.

اول گوگل سرچ کنسول رو باز کنید. روی Core Web Vitals که توی منو هست کلیک کنید. 

core web

تصویری از core web vital در سرچ کنسول

از این قسمت می‌تونید به تحلیل core web vital بپردازید و ببینید که صفحات‌تون در متریک‌های نامبرده چطوری کار کردن؛ اگه وضعیت صفحات سایت خوب نیست، یک فکری بکنید و بهینه‌شون کنید. در نهایت باید تمام سعی‌تون رو بکنید تا URL‌های ضعیف رو به صفر برسونید. 

با توجه به الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل، من معمولا به نتایج موبایل اهمیت بیشتری میدم نسبت به نتایج دسکتاپ. شما هم با توجه به نوع کسب و کارتون می‌تونید ببینید که مخاطبان‌تون بیشتر از طریق موبایل بهتون سر می‌زنن یا دسکتاپ.

*یه لقمه حرف حساب*

به نظر من مجازات گوگل برای صفحات ضعیف خیلی بیشتر از پاداشش برای صفحات خوبه! پس قطعا باید سعی کنید اشکال صفحات ضعیف رو در بیارید و اون‌ها رو رفع کنید. 

نحوه پیدا کردن و رفع این اشکالات هم باز به سایتی بستگی داره که دارید باهاش دست و پنجه نرم می‌کنید. 

مثلا اگه تعداد زیادی از صفحاتم نمره CLS ضعیفی دارن، من میام روی بهبود ثبات صفحه موقع بارگذاری کار می‌کنم.

نکته مهم دیگه‌ای که هست، بحث بهبود سرعت سایته. شاید شما هم تجربه داشته باشید که سرعت صفحات سایت‌تون پایین بوده و رتبه‌تون توی صفحه نتایج گوگل به شدت سقوط کرده؛ اینجا می‌فهمیم که اگه سرعت بارگذاری صفحات سایت پایینه و باید بهبودش بدید؛

اما بدونید که دلیلش این نیست که گوگل میاد سرعت بارگذاری صفحات‌تونو محاسبه می‌کنه!

قطعا الان براتون سوال پیش میاد که پس دلیلش چیه؟

دلیلش دقیقا بر می‌گرده به تجربه کاربری.

ایجاد یک تجربه خوب برای کاربر اون چیزیه که گوگل بهش اهمیت میده و اندازه گیریش می‌کنه؛ نه سرعت بارگذاری صفحات سایت!

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *