معرفی شغل مدیر دیجیتال مارکتینگ

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری مدیر دیجیتال مارکتینگ

کمبود شغل‌های تازه و بدیع همیشه یک چالش جدی برای جوامع بوده. این کمبود زمانی که یک کشور از پزشک‌ها و مهندسین اشباع بشه بیشتر خودش رو نشون میده. دقیقا مثل وضعیت حال حاضر کشور ما؛ به همین خاطر مشاغلی مثل مدیر دیجیتال مارکتینگ و… که طی سال‌های گذشته به دلیل گسترش اینترنت و فضای دیجیتال در زندگی مردم بیشتر مورد اقبال قرار گرفتن یک شروع فوق العاده برای کسب درآمد و فتح موفقیت‌های جدید هستن.

حقیقتا در این سال‌ها کشورمون در زمینه برخورداری از مدیران دیجیتال مارکتینگ با دانش و حرفه‌ای که در طراحی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ بی نقص زبردست باشن همیشه کمبود داشته و هنوز هم جای خالی این مدیران در دل کسب و کارهای مختلف به شدت احساس میشه. البته نه اینکه الان ما مدیر دیجیتال مارکتینگ کاربلد و مطمئن نداشته باشیم؛ بلکه منظورم اینه که تعدادشون کافی نیست؛ بنابراین اگه دنبال شغلی هستید که جامعه واقعا بهش نیاز داشته باشه، مدیر بازاریابی دیجیتال یک انتخاب عالیه؛ چرا که اگه هدفمند و با برنامه به سمت این شغل برید نه تنها کمبود کشور رو در این زمینه تامین کردید، بلکه درآمد خوبی هم خواهید داشت.

مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست؟

این همه در ستایش یک مدیر دیجیتال مارکتینگ و اهمیت حضورش در جامعه حرف زدم، حالا وقتش رسیده که بهتون بگم یک مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست و دقیقا چه وظایفی داره.

مدیر دیجیتال مارکتینگ در واقع مسئولیت اجرای کمپین‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ رو بر عهده داره.

اگه بخوام تعریف بالا رو کمی باز کنم و جزئی‌تر این شغل رو تعریف کنم باید اینطوری بیانش کنم: یک مدیر دیجیتال مارکتینگ مسئول برنامه ریزی، توسعه، اجرا و کنترل انواع کمپین‌های بازاریابی دیجیتال در راستای اهداف یک کسب و کار و برند محسوب میشه.

چیزی که گفتم تنها یک تعریف خطی از این شغل بود؛ در حالی که ما مدرسین آموزش دیجیتال مارکتینگ معتقدیم برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی دیجیتال شما راهی بسیار طول و درازتر از خوندن یک مقاله یا یک تعریف چند خطی دارید. در واقع شما هنوز توی ساحل دریای مدیر دیجیتال مارکتینگ ایستادید. وقتشه با کسب اطلاعات بیشتر درباره این حرفه کمی دل به دریا بزنید. هر چند برای غرق شدن در این دریای عمیق و جذاب هنوز کلی راه نرفته دارید.

ویژگی‌های مدیر دیجیتال مارکتینگ

قبل از اینکه به شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ بپردازم بهتره بدونید که مشخصات یک مدیر بازاریابی دیجیتال حرفه‌ای چیه.

یک سری مهارت‌ها و ویژگی‌های فنی و غیرفنی وجود داره که یک مدیر دیجیتال مارکتینگ باید از اون‌ها برخوردار باشه.

تصویر مفهومی از ویژگی های دیجیتال مارکتر

تحصیلات

برای ورود به هر حوزه‌ای بهتره که از مسیر آموزش آکادمیک شروع کنید؛ به همین خاطر بهترین مدیر دیجیتال مارکتینگ فردیه که اول از همه در حوزه‌های مرتبط تحصیل کرده باشه. 

به طور کلی فارغ التحصیلان رشته‌های مدیریتی، تبلیغات یا رشته‌های مرتبط بهترین گزینه‌ها برای تبدیل شدن به یک مدیر دیجیتال مارکتینگ کاربلد هستن.

مدیریت بازرگانی، مهندسی کامپیوتر و طراحی سایت از جمله رشته‌هایی هستن که بعد از تحصیل در اون‌ها دانش اولیه رو برای ورود به عرصه مدیر دیجیتال مارکتینگ کسب کردید.

البته از سایر روش‌ها مثل شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های مرتبط هم می‌تونید مدیر بازاریابی دیجیتال بشید؛ اما قاعدتا باید مسیر پر پیچ و خم‌تری رو نسبت به روش اول طی کنید.

در آخر اینو بدونید که مدیر دیجیتال مارکتینگ باید در شاخه‌های مختلف از جمله طراحی سایت، برنامه نویسی، سئو سایت، تجارت الکترونیک، انواع ابزارهای آنالیز وب و… دانش و مهارت کافی داشته باشه.

تفکر استراتژیک

داشتن یک تفکر استراتژیک یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر بازاریابی دیجیتاله. تفکر استراتژیک به مدیران دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کنه ضمن درک مدل فکری مردم و اهداف‌شون در زمینه خرید یک محصول یا خدمات، بتونن تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی مد نظرشون رو در راستای یک هدف مشخص بهینه سازی کنن. به عبارت دیگه یک مدیر بازاریابی دیجیتال با کمک تفکر استراتژیک می‌تونه بفهمه کاربران چجوری فکر کرده و چرا خرید می‌کنن؛ در ادامه بعد آگاهی از این موارد قادر هستن با برنامه ریزی دقیق و طرح ریزی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ حساب شده کمپین‌های تبلیغاتی مختلف رو در راستای یک هدف مشخص به خط کرده و به نتیجه برسونن.

مهارت‌های ارتباطی

حتی اگه در حوزه دیجیتال مارکتینگ همه چی دان باشید و حریف بطلبید، تا زمانی که مهارت‌های ارتباطی نداشته باشید و ندونید چطور با دیگران ارتباط برقرار کنید، هرگز نمی‌تونید به خودتون بگید مدیر دیجیتال مارکتینگ!

مهارت‌های ارتباطی باید نقطه قوت یک مدیر بازاریابی دیجیتال باشه. منظورم از مهارت‌های ارتباطی مواردی مثل مثبت اندیشی، مهارت گوش دادن، مهارت‌های کلامی، نوشتاری و صبر هست!

تصویر مفهومی از ارتباطات

وظایف یک مدیر دیجیتال مارکتینگ تا حدود زیادی به وابسته به دیگرانه و در واقع مدیر بازاریابی دیجیتال مسئولیت یک اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ رو برعهده داره که وظایف‌شون بهم پیوسته و مرتبطه؛ در نتیجه اگه از مهارت‌های ارتباطی قوی برخوردار نباشه قطعا نمی‌تونه ارتباط موثری با دیگران داشته باشه و برنامه‌ها و استراتژی‌هاش رو به نتایج مطلوب برسونه. علاوه بر این، یک مدیر دیجیتال مارکتینگ موظفه اقداماتی که انجام میده رو در قالب گزارش به مدیران رده بالاتر و کارفرما ارائه بده. گاهی هم باید تلاش کنه تا اون‌ها رو در زمینه یک سری موارد قانع کنه. موفقیت در تمام این موارد نیازمند برقراری ارتباط موثر و سالمه و به این منظور شما به مهارت‌های ارتباطی نیاز دارید.

مدیریت زمان

یک مدیر دیجیتال مارکتینگ باید بتونه زمان خودش رو مدیریت کنه؛ یعنی چی؟ یعنی اینکه باید برای هر کاری که قصد انجامش رو داره یک زمان مشخص قرار بده. از طرف دیگه در راستای حفظ زمان و جلوگیری از اتلاف وقت بیهوده، بسته به صلاحدید برخی از اقدامات و کارهای خودش رو به افراد تیمش واگذار کنه.

داشتن مهارت مدیریت زمان جدا از مواردی که بالا گفتم شامل مدیریت برنامه‌ها، تعیین زمان تحویل اختیارات به افراد تیم و گزارش‌ها هم میشه.

مهارت‌های فنی و تخصصی

مدیر دیجیتال مارکتینگ بدون مهارت‌های فنی مثل پزشکیه که بلد نیست بیمارها رو درمان کنه! هم این پزشک واقعا پزشک نیست، هم اون مدیر دیجیتال مارکتینگ واقعا مدیر نیست!

یک مدیر دیجیتال مارکتینگ باید اول از همه از مهارت‌های فنی و تخصصی این حوزه برخوردار باشه؛ بعد بره سراغ سایر کسب و تقویت سایر ویژگی‌های مدیر بازاریابی دیجیتال.

منظورم از مهارت‌های فنی اینه که ضمن آگاهی از انواع شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ و انواع روش‌های تبلیغات آنلاین که جزوی از دانش فنی این حوزه هست، مهارت استفاده از انواع ابزارها، نرم افزارها و پلتفرم‌های دیجیتال مارکتینگ رو داشته باشه و از اون‌ها در راستای پیشبرد اهداف سازمان و بهینه سازی اقدامات کمک بگیره.

شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ

تصویر مفهومی از شرح وظایف دیجیتال

به طور کلی شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر میشه:

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برنامه ریزی و مدیریت کمپین‌های مختلف بازاریابی دیجیتال از جمله سئو، ایمیل مارکتینگ، سوشال مارکتینگ، تبلیغات آنلاین (مثل گوگل ادز) و…

فعالیت هدفمند، برنامه ریزی شده و فعال در رسانه‌های اجتماعی

اندازه گیری و تحلیل عملکرد تمام کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ اجرا شده، ارزیابی میزان موفقیت این کمپین‌ها نسبت به اهداف تعیین شده و تهیه گزارشات مرتبط از داده‌های حاصل

شناسایی گرایشات بازار (trends) و پیشبرد عملکرد تیم و مصرف منابع در راستا و متناسب با این گرایشات

استفاده از ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس برای آگاهی و نظارت بر رفتار کاربران

شناخت مخاطبین هدف و پیگیری رفتار مصرف کننده‌ها در فرآیند خرید

میزان حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ

تصویر مفهومی از حقوق

حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ چقدره؟ پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی داره که هر کدوم در تعیین هزینه نهایی تاثیرگذار هستن.

اولین عامل شهره؛ قطعا حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ در شهر پر جمعیتی مثل تهران یا مشهد با سایر شهرها متفاوته.

عامل بعدی شرکتی هست که شما در اون مشغول به کار می‌شید. برخی از شرکت‌ها بنا به دلایل مختلفی، کلا رنج حقوقی بالا یا پایینی دارن.

اما عامل بعدی که به نظر من مهم‌ترین فاکتوره، سطح توانمندی‌های شما هست. منظورم از توانمندی‌ها، پکیج کامل مهارت‌های سخت و نرمه. هر چقدر سطح توانمندی‌های شما بالاتر باشه و در پیشبرد اهداف سازمان موثرتر باشید طبیعتا حقوق بیشتری خواهید داشت.

نکته پاورقی که می‌خوام در این باره بهتون بگم درباره میزان سختی جایگزین کردن شما هست؛ یعنی اینکه اگه قرار باشه کسی رو جایگزین شما کنن چقدر زمان می‌بره؟ یک روز؟ یک هفته؟ یک سال یا عمرا؟ طبیعیه که هر چقدر این میزان سختی بیشتر باشه؛ یعنی شما مدیر دیجیتال مارکتینگ بهتری هستید و اگه بخوایم جانب انصاف رو نگه داریم، باید حقوق بالاتری هم دریافت کنید.

در پایان هم این رو اضافه کنم که حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ بین 5 تا 50 میلیون تومان متغیره. هرچقدر شما سطح توانمندی‌های خودتون رو بالاتر ببرید، بیشتر به سقف این مقدار نزدیک میشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *