اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری اعضای دیجیتال مارکتینگ

با توجه به گسترش اینترنت و به دنبالش توسعه انواع کسب و کارها در بستر آنلاین، وجود علم و دانشی که به کمکش این حرفه‌ها بتونن حضور موفق و سودآوری توی فضای دیجیتال داشته باشن بیشتر از گذشته حس میشه.

دیجیتال مارکتینگ دقیقا همون دانش مورد نیاز برای کسب و کارهای آنلاینه. این علم کسب و کار شما رو به مشتریان بالقوه معرفی کرده و در ادامه، مشتریان بالقوه شما رو به بالفعل تبدیل می‌کنه.

با همه این حرف‌ها تا زمانی که یک تیم دیجیتال مارکتینگ در پشت صحنه وجود نداشته باشه، عملا دیجیتال مارکتینگی هم وجود نداره! همینطور که نمیشه بدون تیم فوتبال، فوتبال بازی کرد.

حالا سوال مهم اینجاست که ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ باید چطوری باشه تا پروسه بازاریابی دیجیتال یک کسب و کار موفق طی بشه؟

مال به عنوان یک آژانس تخصصی دیجیتال مارکتینگ (DMHouse) به عنوان یک می‌خوام در ادامه این مطلب شما رو با اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ و ساختار کلی اون آشنا کنم.

تصویر مینیاتوری مدیر دیجیتال مارکتینگ

چرا به یک تیم دیجیتال مارکتینگ احتیاج داریم؟

در ادامه مثالی که توی مقدمه زدم یک تیم فوتبال رو تصور کنید. توی این تیم نقش‌های متفاوتی وجود داره؛ مثل مهاجم، هافبک، دروازه بان و غیره. هر یک از این نقش‌ها بر عهده بازیکنی هست که متخصص اون پست باشه؛ مثلا گذاشتن سردار آزمون توی دروازه قطعا ایده جالبی نیست یا اینکه از علیرضا بیرانوند بخوایم هافبک دفاعی بازی کنه کمی دور از منطق و عقله.

توی دیجیتال مارکتینگ هم قضیه دقیقا همینطوره؛ در ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ نقش‌های متفاوتی وجود داره و هر نقش رو تنها کسی که تخصصش رو داشته باشه می‌تونه به درستی ایفا کنه. اگه بخوایم تمام این نقش‌ها رو روی دوش یک نفر بذاریم مثل این می‌مونه که بخوایم با چاقو، کار کفگیر و ملاقه رو انجام بدیم! نه ممکنه و نه انجامش نتیجه مطلوبی به بار میاره.

آشنایی با اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ

 یک تیم دیجیتال مارکتینگ می‌تونه از پنج تا پنجاه نفر یا بیشتر باشه. در ادامه من با یک تیم کوچک پنج نفره شروع می‌کنم و میگم که اگر بخوایم یک تیم دیجیتال مارکتینگ پنج نفره تشکیل بدیم چه نقش‌هایی باید توی تیم داشته باشیم. علاوه بر این اگر قصد داشتیم در آینده تیم رو توسعه بدیم چه نقش‌هایی رو باید به عنوان افزونه نقش‌های قبلی استخدام کنیم.

مدیر دیجیتال مارکتینگ

در یک تیم پنج نفره دیجیتال مارکتینگ، ما در وهله اول به یک مدیر دیجیتال مارکتینگ احتیاج داریم.

تصویر مفهومی دیجیتال مارکتینگ

مدیر محتوا در ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ

نقش کلیدی بعدی، مدیر محتواست. کسی که بتونه برای برند شما تولید محتوا انجام بده. خصوصا محتوای متنی مورد نیاز برای وب سایت و متناسب با اصول سئو و الگوریتم‌های گوگل.

توصیه می‌کنم توی این مرحله کسی رو استخدام کنید و آموزش بدید که پتانسیل تبدیل شدن به مدیر محتوا رو داشته باشه تا بعدا بتونید ازش استفاده کنید.

مدیر سوشال مدیا در تیم دیجیتال مارکتینگ

رول بعدی سوشال مدیا هست. ما از همون ابتدا به شخصی برای توسعه شبکه‌های اجتماعی کسب و کارمون نیاز داریم؛ خصوصا اینستاگرام که به هر حال بخش جدایی ناپذیر مارکتینگ در ایران به حساب میاد.

سئوکار در تیم دیجیتال مارکتینگ

یکی دیگه از اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ که بسیار نقش مهم و تاثیرگذاری داره سئوکار هست. بهترین تیم دیجیتال مارکتینگ بدون متخصص سئو مثل پیتزا بدون پنیره! ما توی تیم سازی در دیجیتال مارکتینگ به یک مدیر SEO نیاز داریم که با الگوریتم‌های گوگل، ابزار سئو و نحوه کار با اون‌ها کاملا آشنا باشه و خیال‌مون رو از بابت سئو سایت راحت کنه.

تصویر نوشتاری سئو

مدیر Paid media در تیم دیجیتال مارکتینگ

آخرین عضو این ترکیب پنج نفره مسئول Paid media یا همون رسانه‌های پولی هست. مدیر paid media رو در ابتدای شروع بیزینس میشه به عنوان مسئول  تبلیغات هم حساب کنیم. مدیریت رسانه‌هایی مثل گوگل ادز، یکتانت و… به صورت اختصاصی جهت بهینه سازی کسب و کار مورد نظر بر عهده اونه.

چطوری ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ رو توسعه بدیم؟

ترکیب پنج نفره‌ای که بهتون معرفی کردم می‌تونه برای یک بیزینس تازه راه افتاده کارساز باشه؛ یعنی کسب و کاری که هنوز بودجه کافی برای مارکتینگ نداره و احتمالا به تازگی قصد ورود به فضای آنلاین رو داره؛ اما اگر جلو بریم چی؟ 

زمانی که جلوتر بریم و تصمیم بگیریم تیم دیجیتال مارکتینگ رو توسعه بدیم با یک مسئله روبرو میشیم؛ اونم اینه که توی کدوم بخش باید نیرو اضافه کنیم؟

این جا مدیر دیجیتال مارکتینگ باید تصمیم بگیره که آیا می‌خواد نقطه قوت سازمان رو توسعه بده یا نقطه ضعفش رو تقویت کنه؟ مثلا فرض کنید کسب و کار شما توی بخش سوشال مدیا داره خیلی می‌فروشه ولی هنوز متخصص سئو ندارید و تا الان خیلی به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نپرداختید؛ وقتی تصمیم بگیرید تیم دیجیتال مارکتینگ‌تون رو گسترش بدید براتون این سوال پیش میاد که الان بریم سئو رو تقویت کنیم یا سوشال‌مون رو گسترش بدیم که بیشتر بفروشه؟

تصویر مینیاتوری تیم دیجیتال مارکتینگ

جواب این سوال بستگی به شما و نظرات مدیر دیجیتال مارکتینگ داره. 

حالا فرض کنید می‌خواید سئو رو تقویت کنید. در این راستا شما به احتمال 99.9 درصد به یک تیم تولید محتوا نیاز دارید؛ یعنی به جز مدیر محتوا باید چند نویسنده و تولید کننده محتوا به زیر مجموعه‌اش اضافه کنید. ممکنه این سوال براتون پیش بیاد چرا برای بهبود سئو، سئوکار‌ها رو بیشتر نکردیم؟ به خاطر اینکه بخش بزرگی از سئو سایت تکیه بر محتوا سایت داره.

اگه به شرکت‌های بزرگ نگاه کنید می‌بینید کارخونه تولید محتوا دارن و در واقع سئو کار فقط برای نظارت بر SEO محتوا کار خودش رو انجام میده.

بعد از تیم محتوا احتمالا تیم بعدی که باید توسعه بدید تیم سوشال مدیا مجموعه خواهد بود. یک گرافیک دیزاینر می‌تونه به تولید محتوا بصری جذاب کمک کنه و اگر قرار باشه برای شبکه‌های اجتماعی زیادی مثل توییتر، لینکدین، آپارات، یوتیوب، پینترست و… تولید محتوا کنید قطعا باید ادمین استراتژیست محتوا، کپی رایتر و شخصی برای تولید محتوای ویدیویی استخدام کنید. 

چیزی که مهمه و باید دقت کنید اینه که از یک جایی به بعد تیم توسعه یافته شما نیاز به مدیران زبردست داره که قدرت هدایت تیم رو داشته باشن؛ مثلا 15 نفر نمی‌تونن با هم مستقیما زیر دست مدیر دیجیتال مارکتینگ باشن؛ به همین دلیل اگه یک مدیر محتوا و یک مدیر شبکه‌های اجتماعی داشته باشید که هر کدوم چند نفر رو مدیریت کنن قطعا خیلی بهتر می‌تونید به اهداف سازمان برسید. 

یک تیر و دو نشان در تیم سازی دیجیتال مارکتینگ

نکته بعدی که باید در نظر داشته باشید این هست که با بزرگ شدن تیم، ما افراد عمیق‌تری رو استخدام می‌کنیم؛ یعنی چی؟ بذارید با مثال براتون مفهوم رو ساده‌تر کنم.

مثلا فردی که کپی رایتر یا تبلیغ نویسه می‌تونه در همه جا به شما کمک کنه؛ برای کال تو اکشن‌های بلاگ، برای تیترهای اینستاگرام، عنوان‌های گوگل ادز و… یا گرافیست هم برای شبکه‌های اجتماعی محتوا طراحی می‌کنه، هم بنر تبلیغات یکتانت و…

استخدام اینگونه افراد عمیق‌تر توی تیم دیجیتال مارکتینگ که می‌تونن توی بخش‌های مختلف ایفای نقش کنن، شبیه زدن دوتا نشون با یه تیره.

فوت کوزه گری در تیم سازی دیجیتال مارکتینگ

در بخش ماقبل آخر این مطلب قصد دارم یک نکته طلایی که در تشکیل ساختار بهترین تیم دیجیتال مارکتینگ حکم فوت کوزه گری رو داره بهتون بگم:

این نکته طلایی به ما میگه که برای رشد یک تیم، همه افراد و اعضای اون تیم و در همه ابعاد باید رشد کنن؛ یعنی نمیشه انتظار داشت که نیرو تبلیغات ما بهترین تبلیغ رو اجرا کنه، بدون اینکه سایر بخش‌ها خصوصا مدیر تیم دیجیتال مارکتینگ عالی کار کنن.

چرا گفتم خصوصا مدیر دیجیتال مارکتینگ؟ چون که این مدیر نقش بسیار حیاتی در توسعه و موفقیت تیم داره. من همیشه حتما تاکید کردم و می‌کنم که اگه شما به عنوان مدیر تیم رشدتون متوقف بشه، شک نکنید که رشد تیم‌تون هم متوقف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *