ایمیل مارکتینگ

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری ایمیل مارکتینگ

ممکنه یک دیجیتال مارکتر تازه کار به اشتباه تصور کنه که ایمیل مارکتینگ یعنی ارسال انبوه ایمیل به مخاطبان جدید و قدیم. شاید اگه قصد دارید یک نگاه کلی به این مسئله داشته باشید این تعریف، تعریف نسبتا مناسبی به نظر بیاد؛ اما ایمیل مارکتینگ هم مثل هر چیز دیگه‌ای تو دنیای دیجیتال مارکتینگ نیازمند رعایت یک سری اصول و قواعده. فرقی نمی‌کنه شما تو این دنیای دیجیتال تازه کار باشید یا به عنوان مدرس دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید، اینکه راه و رسم این فضا رو ندونید و رعایت نکنید می‌تونه کاملا نتیجه برعکس برای شما داشته باشه. 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی برای اطلاع رسانی، افزایش فروش و ایجاد یک جامعه‌ حول برند شما مورد استفاده قرار می‌گیره. در واقع هدف اصلی طراحی ایمیل مارکتینگ ایجاد رابطه عمیق با مخاطب جدید و قدیم در راستای آگاه سازی و فروش بیشتر هست.

ایمیل مارکتینگ مدرن از ارسال نامه‌های انبوه یکسان فاصله گرفته و به جای اون بر رضایت، تعیین استراتژی درست و شخصی سازی تمرکز داره.

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

به طور کلی ایمیل مارکتینگ مزایای زیادی رو برای کسب و کار شما در بر داره. از مهم‌ترین این مزایا میشه به موارد زیر اشاره کرد.

بازگشت سرمایه یا ROI؛ اولین مزیت ایمیل مارکتینگ

شاید یکی از روش‌های موثر در افزایش نرخ بازگشت سرمایه، استفاده از ایمیل مارکتینگ باشه. ROI به زبان ساده یعنی محاسبه مقدار سود بدست اومده در ازای مقدار هزینه‌ای که صرف شده. 

ارزان و سرعتی بودن ایمیل مارکتینگ

روش‌های مختلفی برای بازاریابی برونگرا وجود داره؛ اما میشه گفت ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های ارزونه که اثر بخشیش هم به سرعت قابل مشاهده هست؛ مثلا فرض کنید شما در جشنواره حراجی قرار دارید و به محض ایمیل زدن به مخاطبان‌تون اون‌ها رو از این جشنواره خبردار می‌کنید و در نتیجه فروش و ترافیک بیشتری رو به سایت‌تون وارد می‌کنید.

تنوع ایمیل مارکتینگ

شما هر محتوایی رو چه متنی و چه تصویری، می‌تونید در قالب ایمیل مارکتینگ به مخاطبین‌تون ارسال کنید و با این کار تاثیر ایمیل مارکتینگ رو با شخصی سازی محتوا برای مخاطبین‌تون افزایش بدید.

تحلیل رفتار مشتریان

امروزه سرویس‌های ایمیل مارکتینگ پیشرفته‌تر از قبل شده و سیستمی به وجود آورده تا شما بتونید اطلاعات مختلفی رو برای مخاطبین‌تون بدست بیارید. ایمیل مارکتینگ یکتانت یکی از این سرویس‌هاست.

ارتباط گیری مستقیم

شما می‌تونید مخاطبین خودتون رو از طریق کانال‌های مختلفی جمع‌آوری کنید و اون‌ها رو بر اساس پرسونای مشتری دسته بندی کنید؛ مثلا مادری که لباس بچه خریداری کرده به احتمال خیلی زیاد به تخفیفات و محتوای متناسب با کودکان علاقه بیشتری نشون میده؛ پس این خانوم و آدرسش در دسته محصولات کودکان قرار می‌گیرن و ایمیل‌های متناسب با نیازش برای اون فرستاده میشه. به طور کلی روش های ایمیل مارکتینگ خیلی گسترده‌اس و کسب درآمد از ایمیل مارکتینگ، اگر اصولش رو بدونید می‌تونه براتون خیلی سودآور باشه.

معایب ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ هم مثل بقیه سیستم‌ها ممکنه معایبی داشته باشه و لازمه که این موارد رو بدونید و در هنگام خرید پنل ایمیل مارکتینگ دقت کنید. در این قسمت به چند مشکل این سیستم خواهیم پرداخت.

اسپم

اگر شما توانایی درست خطاب قرار دادن مخاطبین‌تون رو نداشته باشید و این کار رو دل‌بخواهی انجام بدید و سراسر محتوا رو مثل محتوای تبلیغ گونه ایمیل بزنید ممکنه مخاطبین شما ایمیل رو پاک و اسپم شناسایی کنند. شما باید در انتخاب مخاطبین‌تون و تعیین محتوای مناسب از بین انواع ایمیل مارکتینگ، انتخاب کنید و با انتخاب درست CTR بالایی کسب کنید. 

عدم ارسال ایمیل

اگر شما از نرم افزار ایمیل مارکتینگ رایگان استفاده می‌کنید و ارسال ایمیل رو به صورت انبوه انجام میدید و از کلماتی مانند «رایگان»، «حتما کلیک کنید» استفاده می‌کنید، باید انتظار اسپم‌ شدن و نرسیدن ایمیل به مقصد رو داشته باشید. 

مشکلات طراحی

یکی از معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ اینه که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشون داده بشه و این امر ممکنه طراحی ایمیل مارکتینگ رو کمی مشکل کنه. 

انواع ایمیل مارکتینگ

تصویر انواع ایمیل مارکتینگ

شما باید با توجه به اینکه هدف‌تون از ارسال ایمیل چیه، نوع ایمیل مد نظرتون رو پیدا کنید. 

بازاریابی ایمیلی

از ایمیل مارکتینگ در بسترهای مختلفی میشه استفاده کرد که یکی از شناخته‌ شده‌ترین اون‌ها بازاریابی ایمیلی هست. بعضی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که ایمیل مارکتینگ روشی منسوخ شده محسوب میشه؛ اما این تفکر غلط از عدم آگاهی راجع به نحوه برگزاری کمپین‌‌های ایمیل مارکتینگ نشات می‌گیره. 

خوشامدگویی به کاربران جدید

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ایمیل مارکتینگ ایجاد ارتباط با کاربر هست. اینکه کاربر بعد از ثبت نام در سایت از شما ایمیلی حاوی پیام خوش آمد گویی و توضیح بخش‌ها و خدمات خاص شما دریافت کنه، می‌تونه تعامل موثری رو بین شما و مخاطب ایجاد کنه.

خبرنامه ایمیلی

تعداد زیادی از کاربران ایمیل‌شون رو در اختیار شما میزارن و این برای شما فرصت خوبی ایجاد می‌کنه تا بتونید علاوه بر ارسال خبرنامه ایمیل‌ها به مخاطبان، با اون‌ها ارتباط بگیرید و نیازشون رو برطرف کنید.

اطلاع‌ رسانی درباره محصول یا خدمت جدید

همه افراد همیشه در حال چک کردن سایت شما نیستند که از محصولات یا خدمات جدید شما اطلاع پیدا کنند. شما می‌تونید با بازاریابی ایمیلی در ایران، محصول یا خدمات جدیدی که به مجموعه شما اضافه شده رو به افراد اطلاع بدید. 

ارسال اطلاعات خرید

شما می‌تونید از ایمیل مارکتینگ برای ارسال فاکتور و جزئیات خرید به مشتری استفاده کنید، یا اگر خدمات آنلاین دارید لینک دانلود فایل‌ها رو برای مشتری ارسال کنید و این فرصت رو غنیمت بشمارید و در محتوای ایمیل‌تون از پیشنهادات خرید جدید و مرتبط با خرید فعلی استفاده کنید. 

تخفیف و پیشنهادات ویژه

کمپین‌های مختلف از جمله کمپین‌های تخفیفی رو از طریق ایمیل مارکتینگ اطلاع رسانی کنید. این کار در آگاه سازی و اطلاع رسانی بیشتر به مخاطبان تاثیر چشمگیری داره. ضمن اینکه می‌تونید آخرین فرصت استفاده از این شرایط ویژه رو به اطلاع مشتریان برسونید.

اطلاع‌ رسانی رویدادها

رویدادهای کسب و کار شما می‌تونن از طریق بازاریابی ایمیلی مخاطبان رو در جریان بزارن و حتی ازشون دعوت کنید.

آموزش صفر تا صد ایمیل مارکتینگ

تصویری بازاریابی ایمیلی

آموزش ایمیل مارکتینگ حرفه ای حوزه خیلی گسترده‌ای رو شامل میشه که من بخشی از این مقاله ایمیل مارکتینگ رو به همین موضوع اختصاص دادم.

ایجاد استراتژی

نقطه شروع هر نوعی از بازاریابی، ایجاد یک استراتژی مناسبه. با داشتن یک استراتژی مناسب، می‌تونید با نظم و برنامه‌ ریزی کار خودتون رو پیش ببرید.

تعیین استراتژی ایمیل مارکتینگ چگونه انجام میشه؟

تعیین هدف

 قدم اول در تهیه یک استراتژی مناسب اینه که به طور واضح، مشخص کنید که هدف شما از انجام این فعالیت چیه؛ یعنی دنبال فروش بیشتر یا معرفی برند هستید؟ 

زمان‌ بندی کنید

ایجاد یک تقویم زمانی برای ایمیل مارکتینگ مهمه؛ چون ایمیل مارکتینگ یک عمل منسجم محسوب میشه. برای مثال اول هر هفته به معرفی محصول و خدمات‌تون بپردازید و آخر هفته در مورد رویدادهای شغلی‌تون ارسال ایمیل رو انجام بدید. 

دسته بندی مخاطبین

شما باید مخاطب‌های خودتون رو براساس داده‌هایی که ازشون دارید دسته بندی کنید؛ مثلا برای افرادی که فقط عضو هستن و تا حالا خرید نکردند ایمیلی حاوی معرفی برند و محصولات ارسال کنید. به طور کلی برای تعیین محتوای مناسب براساس دسته بندی مخاطبین‌تون باید به پرسونای مشتری، هدف از ارسال ایمیل، زمان ارسال (رویدادها، مناسبت‌ها، فصل، ساعت ارسال و…) و… توجه داشته باشید. 

گرفتن لیست ایمیل

 برای شروع ایمیل مارکتینگ باید لیست ایمیل داشته باشید. این لیست رو می‌تونید از فرایند لید جنریشن به دست آورید.

انتخاب سرویس مناسب برای ایمیل مارکتینگ

 موسسات و شرکت‌های مختلفی هستند که به شما در ایمیل مارکتینگ کمک می‌کنند. شما می‌تونید با انجام تحقیقات لازم، یک سرویس مناسب رو برای این کار انتخاب کنید. همچنین قیمت ایمیل مارکتینگ هم بر اساس سرویس انتخابی شما می‌تونه تغییر کنه.

طراحی ایمیل در ایمیل مارکتینگ

طراحی ایمیل و فرم ثبت نام یکی از مهم‌ترین مراحل ایمیل مارکتینگه. این ایمیل‌ها باید از لحاظ محتوایی و بصری جذاب باشند. در طراحی ایمیل مارکتینگ باید یک سری اصول رو رعایت کنید که بتونید توجه مخاطب رو جلب کنید.

عنوان

یک عنوان مختصر و کوتاه که بر اساس علایق و ویژگی‌های پرسونا و موضوع ایمیل در نظر بگیرید. 

لوگو

بررسی‌ها نشون دهنده اینه که مخاطبان به بیرینس‌هایی که لوگو و هویت برندی دارند بیشتر اعتماد می‌کنند و براش ارزش و زمان بیشتری قائل میشن.

بهترین جایگاه برای لوگو بالای ایمیل هست؛ همچنین برای افزایش این اعتماد می‌تونید آدرس محل کسب و کار رو هم قرار بدید.

زیرعنوان کوتاه جامع و قابل فهم 

محتوای متنی موجود در ایمیل باید کوتاه باشه و یادتون باشه که از همون ابتدای کار هدف و موضوع اصلی رو بیان کنید و بیهوده گویی نکنید.

تحقیقات نشون دهنده اینه که استقبال مخاطبان از ایمیل‌هایی بیشتره که براشون سودی به همراه داشته باشه؛ محتوای آموزشی رایگان، کد تخفیف، هدیه و عنوان‌هایی مثل آموزش ایمیل مارکتینگ با وردپرس به صورت رایگان و غیره.

تصاویر

یادتون باشه که تناسب در محتوای ایمیل خیلی مهمه؛ شلوغی بیش از اندازه و زیادتر بودن نسبت عکس‌ها و متن‌ با همدیگه می‌تونه آزار دهنده باشه.

اتوماسیون ارسال ایمیل

 می‌تونید تنظیمات ایمیل‌ها رو طوری قرار بدید که بعد از ثبت نام مخاطب، براش ایمیل‌هایی با محتوای کاربردی و مفید ارسال بشه.

آنالیز داده‌ها

 بایستی نتایج کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خودتون رو در گذر زمان کنترل کرده و آنالیز کنید. شما می‌تونید با بررسی نتایج حاصل از ارسال ایمیل‌ها خطاهای احتمالی رو پیدا و رفع کنید و یا تغییرات جزئی در استراتژی بازاریابی ایمیلی کسب و کارتون ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *