الگوریتم تازگی محتوا (freshness) گوگل چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر آشنایی با الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا (freshness)، الگوریتم تخصصی‌ای هست که گوگل با رونمایی ازش، موفق شد 35 درصد نتایج جستجو رو تغییر بده. این موضوع به قدری در دنیای وب سروصدا به پا کرد که توجه اکثر سئو کاران بهش جلب شد. گوگل الگوریتم‌های مختلفی مثل الگوریتم مرغ مگس خوار معرفی کرده که هدفشون بهبود نتایج هست. الگوریتم فرشنس هم یکی از اون‌ الگوریتم‌های گوگل هست که این امکان رو به کاربر میده که محتوای دقیق و مرتبطی با موضوع سرچ شده خودش پیدا کنه. خود شما اگر دنبال نتیجه یک بازی فوتبال باشید از اینکه وارد یک سایت بشید و نتایج بازی هفته‌های قبل رو ببینید اصلا خوشحال نمی‌شید و از اون سایت خارج می‌شید. در واقع الگوریتم تازگی محتوا میاد علف‌های هرز رو از بین علف‌های سبز بیرون می‌کشه و نمیزاره که محتواهای بی معنی مثل علف هرز توی زمین گوگل رشد کنن. همچنین این الگوریتم صاحبان سایت رو موظف می‌کنه که محتواهای خودشون رو به روزرسانی کنن و مطالب مفیدی رو به کاربراشون نشون بدن. خب، شاید بگید مگه این کار الگوریتم پاندا نبود؟ باید بگم که درسته که پاندا هم روی محتوا تاکید زیادی داره؛ اما این دو تفاوت‌هایی هم با هم دارن. با من در ادامه همراه باشید تا بیشتر با این الگوریتم آشنا شید.

تصویر مینیاتوری از الگوریتم تازگی محتوا

الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

این الگوریتم تازه‌ترین محتواها رو دسته بندی می‌کنه. اگر شما سایت فروشگاهی یا خبری داشته باشید، باید اطلاعاتی رو در سایت‌تون قرار بدید که به روز باشه و هرنوع محتوایی که روزانه ممکنه تغییر کنه، از قیمت یک خودرو گرفته تا انواع اخبار رو شامل میشه. تاکید بیشتر این الگوریتم روی تازگی محتوا هست. هدف این الگوریتم اینه که رضایت کاربرانی که دنبال محتوای جدید هستن رو کسب کنه. در کل برای اینکه بفهمید کاربران شما چه نیازی دارند و شما چجوری می‌تونید نیازشون رو برطرف کنید، می‌تونید از ابزار گوگل آنالیتیکس که توسط خود شرکت گوگل معرفی شده استفاده کنید.

تصویر لوگو fresh

آیا رعایت قوانین الگوریتم تازگی محتوا برای وب سایت‌ها لازم است؟

ما واقعا نیازی به حدس و گمان نداریم که آیا داشتن محتوای جدید یا تازه یک فاکتور مهم در رتبه‌بندی گوگل هست یا خیر. از زمانی که الگوریتم فرشنس در سال 2011 به‌روزرسانی شد، قوانین آن یک عامل رتبه‌بندی رسمی برای گوگل بوده.

تازگی محتوا مهمه؛ چون گوگل می‌خواد جدیدترین و مرتبط‌ترین اطلاعات موجودش رو در اختیار کاربراش قرار بده؛ به همین دلیل گوگل و کاربراش از محتوای تازه قدردانی می‌کنن.

بنابراین با به‌روزرسانی محتوا و افزودن منظم اطلاعات مهم به سایت خود به موتور جستجو نشان دهید که محتوای شما به‌روز است، و احتمالا برای کاربران هم مفید است؛ با این کار می‌توانید در الگوریتم سندباکس گوگل هم امتیاز مثبت بگیرید. 

تصویر نوشتاری freshness algorithm

الگوریتم freshness گوگل چگونه در رتبه سایت تاثیر می‌گذارد؟

برای اینکه محتوای شما به مذاق الگوریتم تازگی محتوای گوگل خوش بیاد، باید نکاتی رو رعایت کنید که سایتتون رو کاربرپسند می‌کنه و در عین حال ربات‌های گوگل هم اون رو به درد بخور تشخیص بدن. یکی از راه‌هایی که می‌تونید سایت رو کاربر پسند کنید رعایت الگوریتم موبایل فرست ایندکس هست. در ادامه بعضی از این نکات که دونستن‌شون ضروریه رو با هم چک می‌کنیم.

تصویر نتیجه برای تازگی محتوا

1.افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت

زمان موندن کاربر در سایت شما برای گوگل مهمه. هرچی کاربر مدت بیشتری تو سایت شما بمونه، یعنی محتوای شما مطابق با نیازش هست و گوگل این موضوع رو می‌فهمه و در رتبه سایت شما تاثیر میزاره؛ اما به خاطر داشته باشین که افزایش مدت زمان موندن کاربر تو سایت شما هم برای گوگل مهمه. مسئله موندن کاربر توی سایت صرفا محدود به اولین مراجعه کاربر به سایت نیست؛ یعنی اگر با وجود به روزرسانی شما، بعد از گذشت چند ماه هنوزم کاربر یک زمان ثابتی رو توی سایت شما بگذرونه و نه بیشتر، یعنی به روزرسانی شما خیلی کارآمد نبوده و گوگل این موضوع رو متوجه میشه. البته گوگل برای ارزیابی سایت شما از الگوریتم‌های دیگه‌ای هم مثل الگوریتم گوگل دنس استفاده می‌کنه. البته افزایش این زمان به این معنا نیست که کاربر باید زمان زیادی رو توی سایت بگذرونه، اگر کاربر از ابتدای ورودش به سایت 2 دقیقه صرف می‌کرده پس از گذشت سه ماه اون زمان باید نزدیک 3 دقیقه شده باشه.

2.لینک گرفتن از سایت‌هایی که محتوای تازه دارند

اینکه سایت‌هایی که به شما لینک میدن، به روز باشن برای گوگل اهمیت داره. همونطور که می‌دونید اینکه سایت‌های دیگه به شما لینک بدن یک امتیاز مثبت برای سایت شما به شمار میاد؛ اما اینکه خود سایتی که به شما لینک میده محتوای به روزی داشته باشه هم خیلی مهمه. تاثیر لینک دادن سایت‌های به روز به مراتب بیشتر از لینک دادن سایت‌هایی با محتوای قدیمی هست. این امر به اعتبار صفحه شما هم خیلی کمک می‌کنه. اعتبار هم که خط قرمز الگوریتم eat هست.

3. لینک سازی مستمر

اگر لینک سازی (بک لینک) سایت شما مستمر نباشه و مثلا اگر یک هفته بک لینک‌های زیادی دریافت کنید و یک ماه هیچ بک لینکی نداشته باشید، ممکنه گوگل فکر کنه شما دارید از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنید و لینک‌های شما رو اسپم شناسایی کنه. 

بهینه سازی سئو از طریق الگوریتم freshness گوگل

الگوریتم freshness علاوه بر تاثیر در رتبه سایت روی سئو هم تاثیر داره. حالا با ما همراه باشید تا بهتون بگیم چجوری با استفاده از این الگوریتم، سئو سایت خودتون رو ارتقا بدید.

تصویر مینیاتوری از بهینه سازی سئو از طریق الگوریتم تازگی گوگل

1.محتوایی به روز شده داشته باشید

حتی آدم‌ها هم چیزای تازه رو به چیزای قدیمی ترجیح میدن، دیگه گوگل که جای خود داره. واقعا چه چیزی بیشتر از محتوای تازه می‌تونه گوگل رو از محتوای شما راضی نگه داره؟ توجه به صفحاتی که impression و ورودی بالایی دارن رو در اولویت قرار بدید و سعی کنید اون‌ها رو با تغییرات مفید به روز کنید. به روزرسانی محتواهای قدیمی سایت هم برای الگوریتم freshness گوگل اهمیت زیادی داره. محتوای به روز در سایت‌هایی با محتوای خبری، ورزشی، رویدادی و… برای کاربرا خیلی مهمه و اون‌ها هیچ وقت به سایتی که محتوای قدیمی توی اینجور موضوعات ارائه میده، توجه نمی‌کنه. 

2. شبکه‌های اجتماعی 

یکی از معیارهای الگوریتم تازگی محتوا بررسی ترافیک دریافتی سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی هست. سعی کنید محتواهای خودتون رو در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بزارید یا با قرار دادن url سایت‌تون در پروفایل‌ شبکه اجتماعی، ترافیک ورودی از شبکه‌های اجتماعی دریافت کنید. 

3.تاریخ مقالات رو حذف نکنید

یکی از راه‌های بررسی تازگی محتوای شما از طریق تاریخ انتشار مقالات‌تون هست؛ پس اگر قصد دارید نتایج خوبی در صفحه نتایج گوگل کسب کنید، به جای پاک کردن این تاریخ‌ها محتواتون رو به روز کنید.

چگونه محتوای خود را بروزرسانی کنیم؟

تصویر نوشتاری از گوگل

حالا که از اهمیت زیاد به روز رسانی محتوا برای الگوریتم freshness خبردار شدیم باید به شما نکاتی رو در مورد چگونگی به روز رسانی محتوا بگیم.

1.تحلیل گزارش‌ ابزارهای گوگل

 بعضی از مواقع توی ابزارهای تحلیلی گوگل می‌بینیم که کلمات کلیدی مربوط به یک مقاله، دیگه ترافیکی دریافت نمی‌کنه؛ پس در اینجا با کیورد ریسرچ (keyword research) جدید، می‌تونید محتوای خودتون رو به روزرسانی کنید.

ابزارهایی مثل گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس می‌تونه به شما صفحاتی از سایت که ترافیک کمی دارند و نیاز به بهینه سازی و به روزرسانی دارن رو نشون بده.

2.هر نوع محتوایی رو اضافه کنید

محتوای سایت شما تنها به مقاله ختم نمیشه بلکه هر نوع لینک، عکس، اینفوگرافی، کامنت، ویدیو و… رو هم شامل میشه. پس اگه قصد به روزرسانی محتواتون رو دارید می‌تونید رو این موارد مانور بدید.

3.تشویق کاربران به گذاشتن کامنت

می‌دونم اینکه کاربرا رو ترغیب کنیم که تو سایتمون کامنت بزارن کار سختیه؛ اما اگر بدونید یکی از راه‌هایی که الگوریتم freshness گوگل از طریق اون تشخیص میده که سایت شما به روز هست یا نه همین کامنت گذاشتنه، مطمئنا نظرتون راجع به این موضوع تغییر می‌کنه.

4.تولید محتوای جدید

اگر شما مقاله‌ای راجع به یک موضوع جامع دارید، می‌تونید درمورد بخش‌های مختلف اون موضوع هم محتوا تولید کنید و با لینک دهی، یک محتوای جامع و قوی رو برای کاربر آماده کنید؛ مثلا اگر محتوای شما راجع به الگوریتم‌های گوگل هست، می‌تونید راجع به هرکدوم از الگوریتم‌ها مثل الگوریتم bert و… هم به صورت جداگانه، تولید محتوا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *