معرفی ابزار google page speed insight

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر لوگو گوگل

ابزارهای تست سرعت سایت در بازاریابی دیجیتال انواع مختلفی دارن که پیش‌تر در مطلبی مفصل و کامل دربارش صحبت کردم. توی این معرفی نامه قصد دارم یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین ابزارهای تست سرعت سایت که مهر تایید گوگل روی پیشونیش خورده رو بهتون معرفی کنم: ابزار google page speed insight

اگر دنبال یه ابزارِ حسابی برای بررسی سرعت سایت و شناسایی موانع موجود بر سر راه تقویت اون هستید، این مطلب کاملا برازنده شماست؛ پس تا انتها این بحث رو دنبال کرده و سعی کنید کمتر پلک بزنید!

ابزار google page speed insight چیست؟

تصویر نوشتاری سرعت سایت

Page speed insight از جمله ابزارهای معرفی شده از سوی گوگل برای تست و آنالیز سرعت بارگذاری صفحات سایت هست. این ابزار site speed شما رو بر اساس یک سری معیارهای خاص اندازه می‌گیره و اگر وب سایت‌تون در هر یک از فاکتورهای مذکور مشکلی داشته باشه، بهتون اعلام می‌کنه.

با توجه به اهمیت و تاثیر سرعت لود شدن صفحات یک سایت در سئوی اون (موضوعی که در ادامه بیشتر بهش خواهم پرداخت)، وجود یک ابزار کاربردی با عملکرد ساده برای اندازه گیری سرعت بارگذاری سایت و شناسایی معایب و موانع موجود در مسیر ارتقا این سرعت بسیار مهمه.

اگر سایت رو یک انسان در نظر بگیریم، site speed (سرعت سایت) حکم تنفس رو برای اون داره و ابزاری که این فاکتور رو اندازه می‌گیره هم یه جورایی در قالب اسپیرومتر (تنفس سنج) ایفای نقش می‌کنه!

با این تفاسیر به راحتی می‌تونیم بگیم هر گونه اختلالی که باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات سایت بشه، مثل این می‌مونه که یک نفر گلوی شما رو بگیره، فشار بده و نذاره به راحتی نفس بکشید؛ همچنان که مورد دوم موجب مرگ انسان میشه، مورد اول هم سایت رو نابود می‌کنه!

خلاصه که بدانید و آگاه باشید سرعت سایت خیلی مهمه و استفاده از ابزارهای تست سرعتی مثل google page speed insight، گوگل لایت هاوس و… خیلی مهم‌تر!

ابزار page speed insights گوگل چه تاثیراتی روی سئو داره؟

تصویر مینیاتوری از تاثیر ابزار سرعت سایت

با توجه به مواردی که در تعیین سرعت صفحات یک سایت نقش دارن و همچنین حضور پررنگ و اثرگذار سرعت بارگذاری صفحات یک سایت در بهبود تجربه کاربری، می‌تونیم از این عامل (site speed) به عنوان یک فاکتور مهم در سئوی سایت برای موتورهای جستجو یا همون سئو یاد کنیم.

همچنین با توجه به اینکه گوگل روز به روز بیشتر، کاربران رو سرلوحه قوانین و ارزیابی‌های خودش قرار میده و همه چیز رو از جنبه رضایت اون‌ها می‌سنجه، درک اهمیت سرعت سایت در سئو چندان هم سخت و دور از انتظار نیست؛ چرا که سرعت سایت یکی از موارد مهم در بهینه سازی UX یا همون تجربه کاربری خودمون هست.

به بیانی دیگر برای کاربران مهمه صفحات سایتی که بهش وارد میشن در اسرع وقت بارگذاری بشن؛ در غیر اینصورت با نارضایتی از سایت مذکور خارج شده و موجب افزایش نرخ پرش اون سایت و اعمال تاثیرات منفی در سئوی اون میشن؛ نتیجه تمام اونچه که تا الان گفتم یک تصدیق نامه استوار برای اهمیت استفاده از ابزار page speed insight google و تاثیرش در سئو هست.

منتها تاثیر شاخص Page speed insight صرفا به اندازه گیری سرعت ختم نمیشه. در واقع اونچه که این ابزار تحت عنوان سرعت سایت به شما ارائه میده، نتیجه بررسی و تحلیل عملکرد سایت از نظر چندین فاکتور مهمه که در ادامه معرفی‌شون خواهم کرد؛ در نتیجه چنانچه عملکرد سایت در هر یک از فاکتورهای مورد بحث دچار اختلال باشه، شما با استفاده از PSI می‌تونید اون رو شناسایی و اصلاح کنید و اینجا نقطه‌ای هست که page speed insight بیشترین کمک رو به سئوی سایت کرده و فراتر از یک سرعت سنج ساده عمل می‌کنه.

نحوه سرعت سنجی ابزار google page speed insight

تصویر گرافیکی از ارزیابی سرعت سایت

به طور کلی ابزار google page speed insight سرعت یک سایت رو از دو منظر کمی و کیفی بررسی می‌کنه.

از نظر کمی، معمولا page speed insight عددی بین 0 تا 100 رو برای بیان سرعت سایت اعلام می‌کنه. طبیعتا هرچقدر این عدد به 100 نزدیک‌تر باشه به این معنی هست که سرعت سایت در لول بهتری قرار داره. 

اما در گزارش کیفی این ابزار، سرعت وب سایت‌ها به سه صورت good (خوب)، needs work (نیاز به بهینه سازی) و poor (ضعیف) به کاربران نمایش داده میشه.

اگر بخوام یک تفسیر مفید و مختصر از هر یک از این تعاریف کیفی بهتون ارائه کنم اینطوری میشه که:

در حالت good یعنی وب سایت از نظر سرعت هیچ مشکلی نداره و تمام موارد موثر در سرعت وب سایت از بدو طراحی سایت تا هم اکنون به درستی اجرا و رعایت شدن.

در وضعیت needs work یعنی سرعت سایت متوسطه و با یک سری اقدامات جزئی می‌تونید اون رو تا لول good ارتقا بدید.

در وضعیت poor هم یعنی خانه از پای بست ویران است! سرعت وب سایت خیلی پایینه و مشکلات اساسی هستن؛ بنابراین باید زمان نسبتا زیادی رو صرف کنید و با انجام یک سری اقدامات اصولی، سایت رو با هدف افزایش سرعت بارگذاری صفحات بهینه سازی کنید.

3 عامل موثر در بهبود سرعت سایت از نظر ابزار google page speed insight

به عنوان حسن ختام این مطلب قصد دارم 3 مورد رو بهتون معرفی کنم که page speed insight معتقده باعث افزایش سرعت سایت میشن.

بهبود user experience

تجربه کاربری به عنوان اولین فاکتوری هست که از نظر page speed insight در سرعت بارگذاری صفحات سایت تاثیر میذاره؛ بنابراین رابطه UX و سرعت شبیه یک جاده دوطرفه هست؛ یعنی همچنان که سرعت بالای سایت باعث بهبود تجربه کاربری میشه، بهینه سازی UX سایت هم در افزایش سرعت لود شدن صفحات اون اثر میذاره.

استفاده از سرور اختصاصی

مورد بعدی استفاده از سرور اختصاصی به جای سرور مشترک هست. با اینکه هزینه سرور اختصاصی در کل از سرور مشترک خیلی بیشتره؛ اما در اون روی دیگر سکه ابزار google page speed insight هم به سایت‌هایی که روی یک سرور اختصاصی قرار دارن امتیاز و ارزش بیشتری میده و از اون جایی که نمرات این ابزار نسبت به سایر نمونه‌های مشابه نفوذ بیشتری روی ارزیابی و رتبه دهی گوگل داره، سایت‌هایی که امتیاز بالایی از PSI دریافت کنن شانس بیشتری برای کسب جایگاه‌های برتر در گوگل دارن.

کاهش حجم فایل‌های بارگذاری شده در سایت

هر چقدر حجم فایل‌هایی مثل عکس، ویدیو و… که در سایت آپلود می‌کنید کمتر باشه، سرعت بارگذاری صفحات بیشتر میشه و امتیاز دریافتی سایت از سوی PSI هم افزایش پیدا می‌کنه.

ابزارهای مختلفی برای کاهش حجم فایل‌های مختلف مثل ویدیو، عکس و… وجود داره که به این منظور می‌تونید ازشون کمک بگیرید؛ مثلا tinypng یکی از ابزارهایی هست که با استفاده ازش می‌تونید حجم تصاویر رو قبل از بارگذاری در سایت تا حد قابل قبولی کاهش بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *