15 دلیل شایع پنالتی شدن وب سایت توسط گوگل

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مفهومی از پنالتی شدن

می‌دونید یکی از کابوس‌های سئوکاران چیه؟

اینکه یه صبح شنبه از خواب بیدار شن و ببینن سایت‌شون پنالتی شده!

البته شنبه رو به خاطر دراماتیک‌تر شدن فضا گفتم وگرنه هر روز هفته می‌تونه آخرین روز خوشِ سئو سایت شما باشه و ناگهان با صحنه فجیع پنالتی شدن وب سایت‌تون روبرو بشید…

 خب حالا این پنالتی شدن سایت چیست؟ چطوری باید بفهمیم که وب سایت‌مون پنالتی شده؟ بعدش که فهمیدیم باید چه کنیم و راه رهایی سایت از زندان پنالتی شدن توسط گوگل چیه؟

قرار نیست این سوالات بی‌جواب بمونن و شما هم دست خالی این صفحه رو ترک کنید.

پاسخنامه تمام سوالات بالا رو می‌تونید با خوندن این مطلب تا قطره آخر دریافت کنید.

پنالتی شدن سایت چیست؛ وقتی سایت‌ها به گِل می‌نشینند!

عکس گرافیکی نمادین از به گل نشستن سایت

همچنان که می‌دونید الگوریتم‌های گوگل قوانینی هستن که تمامی سایت‌ها برای کسب رنک برتر در این موتور جستجو موظفن اون‌ها رو رعایت کنن. حالا اگر به هر دلیلی یک وب سایت بزنه جاده خاکی و از مسیر اجرای این قوانین به صورت عمدی یا سهوی خارج بشه و بخواد با فریب گوگل، کلیک کاربران و در ادامه رتبه‌های برتر گوگل رو به دست بیاره، اونجاست که کشتی این سایت توسط گارد ساحلی گوگل جریمه شده و به گل خواهد نشست. 💔

منظورم از به گل نشستن در حالت خوشبینانه افت شدید رتبه، کاهش نرخ کلیک و حذف صفحه دارای مشکل از صفحه serp و در اسف‌بارترین وضعیت هم حذف شدن کل سایت از صفحه نتایج گوگل و پنالتی شدن دامنه اون هست.

حالا چطور میشه از پنالتی شدن سایت توسط گوگل جلوگیری کرد؟

تصویر نوشتاری از پنالتی

برای پاسخ به این پرسش اول باید با دلیل پنالتی شدن سایت در گوگل آشنا بشید. 

15 دلیل شایع پنالتی شدن سایت در گوگل

استفاده از هر تکنیکی که جزو اصول سئو کلاه سیاه باشه می‌تونه منجر به پنالتی شدن سایت بشه. به عبارت دیگه هر اقدامی که با هدف فریب و دور زدن قوانین گوگل در راستای رسیدن به جایگاه برتر در صفحه serp و دریافت کلیک انجام بشه جزو تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه محسوب شده و باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل خواهد شد.

در ادامه تعدادی از شایع‌ترین دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل رو بهتون معرفی می‌کنم.

Keyword stuffing (استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در صفحه)

درج لینک‌های مخفی در یک صفحه

استفاده از محتوای کپی شده

وجود محتوای پنهان در صفحه

مرتبط نبودن محتوا با کلمات کلیدی به کار رفته در صفحه

نمایش دو نسخه متفاوت از یک صفحه به کاربر و موتورهای جستجو (cloaking)

هک شدن و آلوده شدن سایت به بدافزارها و نرم افزارهای جاسوسی

خرید بک لینک (البته این تکنیک اگر توسط سئوکارهای حرفه‌ای و طبق اصول انجام بشه و بک لینک‌های خریداری شده کیفیت لازم رو داشته باشن خطر چندانی برای سئو سایت نداره.)

وجود محتوای تکراری (duplicate content) در سایت

استفاده نادرست و غیراستاندارد از تگ‌های هدینگ (H1، H2 و…)

وجود ارورهای 404 رفع نشده و لینک‌های شکسته در سایت

از دسترس خارج شدن سایت (down time)

لینک دهی غیراصولی در فوتر

تبادل لینک افراطی (بیش از حد)

سایت مپ ناقص یا اشتباه

و…

انواع روش‌های پنالتی شدن سایت توسط گوگل

اول از همه باید این رو بدونید که در یک تقسیم بندی کلی، گوگل دو نوع جریمه داره:

جریمه دستی

جریمه الگوریتمی

تصویر مفهومی از گوگل عصبانی

جریمه دستی

توی این مورد گوگل تعدادی از سایت‌ها رو به صورت دستی جریمه و پنالتی می‌کنه؛ یعنی چی؟ یعنی اینکه کارمندان گوگل شخصا وارد عمل شده و سایت خاطی رو پنالتی و اعمال قانون می‌کنن. این نوع از جریمه بیشتر شامل حال سایت‌هایی میشه که دیگه خیلی پا رو فراتر از مرزها گذاشتن؛ به حدی که یا کارمندان گوگل متوجه قانون شکنی اون‌ها شدن یا اینکه رقبا راپورت‌شون رو به گوگل دادن!

در چنین وضعیتی یک ایمیل یا هشدار توسط گوگل به سرچ کنسول وب سایت مذکور فرستاده شده و وبمستر و سئو کار رو از پنالتی شدن سایت و دلیلش آگاه می‌کنن.

جریمه الگوریتمی

در جریمه الگوریتمی که بسیار شایع‌تر و رایج‌تره، وب سایت‌ها به دلایلی مثل آپدیت الگوریتم‌های گوگل یا خزش کراولرها در صفحات سایت، و به صورت اتوماتیک پنالتی میشن؛ در نتیجه اعمال پنالتی اتوماتیک، یکی از سه حالت زیر برای سایت‌ها رخ میده:

کاهش شدید رتبه صفحه و نرخ کلیک

حذف شدن یک صفحه (url) از سایت برای یک کیورد مشخص از نتایج جستجو

حذف کامل سایت از نتایج جستجوی گوگل (پنالتی شدن دامنه سایت)

بده از خودت به سایتم یه نشونی! [نحوه تشخیص پنالتی شدن سایت توسط گوگل]

تصویر لوگو گوگل

علی رغم اینکه در جریمه شدن دستی سایت‌ها، گوگل، وبمستر رو با ارسال ایمیل از موضوع مطلع می‌کنه؛ در جریمه الگوریتمی سایت متخلف خیلی بی سر و صدا پنالتی میشه و اگر خود وبمستر و سئوکار به موقع سر و گوش آب ندن، ناگهان به خودشون میان و می‌بینن کار از کار گذشته و سایت برای همیشه در مثلث برمودای پنالتی شدن، محو شده و نمیشه برش گردوند!

حالا با این اوصاف از کجا متوجه پنالتی شدن سایت توسط گوگل بشیم؟

بارزترین نشونه‌ای که با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده هست افت ناگهانی ترافیک ورودی و جایگاه سایت در صفحه نتایج هست. البته این نشونه ممکنه به دلایل دیگری غیر از پنالتی شدن سایت توسط گوگل هم رخ بده؛ با این حال اگر عمرش طولانی باشه و بعد از گذشت مدت طولانی (مثلا یک یا دو هفته) رفع نشه، متاسفانه و به احتمال زیاد خبر از پنالتی شدن وب سایت شما میده.

با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌تونید اطلاعات دقیق‌تری درباره این افت ناگهانی به دست بیارید؛ مثلا اینکه دقیقا از چه تاریخی ترافیک سایت ریزش داشته و آیا الگوریتمی از گوگل در این تاریخ آپدیت شده یا نه.

آسون‌ترین و بی‌خطرترین راه برای تشخیص پنالتی شدن سایت توسط گوگل کمک گرفتن از گوگل سرچ کنسوله؛ به این منظور شما باید وارد حساب‌تون در سرچ کنسول بشید؛ سپس وارد بخش security and manual action  شده و از نوار کنار صفحه گزینه manual action رو انتخاب کنید. اگر توی این صفحه پیامی با عنوان no issues detected مشاهده کردید؛ یعنی همه چی امن و امانه و سایت پنالتی نشده؛ در غیر اینصورت سایت توسط گوگل پنالتی شده و باید دنبال رفع پنالتی باشید.

یه راهکار دیگه هست که بیشتر برای تشخیص پنالتی شدن دامنه سایت کاربرد داره و اون سرچ عبارت site:example.com در گوگل هست. (به جای example.com آدرس سایت‌تون رو بزنید.)

توی بحث پنالتی شدن بالاتر از سیاهی رنگی هست و پنالتی شدن دامنه دقیقا رنگ بالاتر از سیاهیه. به عبارت دیگه با پنالتی شدن دامنه، سایت کلا از نتایج گوگل حذف میشه و در چنین وضعیتی بهتره امیدی به زنده کردن دامنه نداشته باشید و یک سایت جدید برای خودتون دست و پا کنید.

آموزش گِل گیری سایت در محل! [راهکارهای رفع مشکل پنالتی شدن سایت]

بریم سراغ پاسخ به این سوال حیاتی:

چطوری مشکل پنالتی شدن سایت رو حل کنیم؟

تصویر مفهومی از جلوگیری پنالتی شدن دامنه

برای بیرون کشیدن کشتی به گل نشسته سایت از منجلاب پنالتی شدن، دنبال وِرد یا دستورالعمل عجیب و غریبی نباشید؛ همه چیز خیلی ساده‌تر از اون چیزیه که فکر می‌کنید.

برای حل هر مشکلی اول از همه باید علت وقوع مشکل رو پیدا کرد؛ برای حل مسئله پنالتی شدن سایت هم باید در اولین گام علت پنالتی شدن وب سایت رو شناسایی و در مرحله بعدی اون رو رفع کنید؛ مثلا اگه سایت به دلیل وجود لینک‌های شکسته یا ریدایرکت‌های اشتباه جریمه شده، لینک‌ها و ریدایرکت‌های معیوب رو در سایت پیدا و اصلاح کنید.

ابزارهایی مثل ga4 و گوگل سرچ کنسول می‌تونن در مسیر رفع این مشکل دستیارهای خوبی برای شما باشن و با ارائه آمارهای مهم و تحلیل داده‌ها، باگ‌های سایت رو گزارش کرده و در مواردی اون‌ها رو به طور خودکار اصلاح کنن.

در برگ آخر این مطلب هم توصیه گوگل رو در راستای رفع پنالتی سایت به گوش‌تون می‌رسونم:

طبق توصیه گوگل، اگر سایت شما به صورت دستی جریمه شده بود، بعد از رفع مشکل سایت، یک درخواست بازبینی برای گوگل ارسال کنید؛ اما در پنالتی الگوریتمی بعد از اصلاح مشکلات سایت فقط باید صبر پیشه کنید تا کراولرها دوباره در وب سایت شما خزش کنن و متوجه تغییرات به وجود در اون بشن؛ تا در ادامه دوباره جایگاه سایت‌تون رو ارتقا بدن.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *