آموزش نصب و راه‌اندای گوگل سرچ کنسول

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری از سرچ کنسول

شمایی که الان دنبال روش نصب گوگل سرچ کنسول برای سایت‌تون هستید، قطعا می‌دونید که سرچ کنسول چیست و به چه دردی می‌خوره. این ابزار گوگل، اطلاعات خیلی کاربردی و مفیدی رو در اختیار صاحبان سایت قرار میده؛ به همین دلیل این روزا یکی از ابزارهای حیاتی برای سئوکاران به حساب میاد.

قطعا الان با اهمیت عضویت در سرچ کنسول گوگل آشنا هستید؛ پس وقتشه بریم سراغ روش ثبت سایت توی این ابزار.

برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، روش‌های متفاوتی وجود داره که همشو بهتون معرفی می‌کنیم.

نحوه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، روش‌های متفاوتی وجود داره که توی این مقاله همه رو قدم به قدم بهتون معرفی می‌کنیم.

روش اول: ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول با روش Domain Property

ابتدا باید URL زیر رو جستجو کنید تا به صفحه search console منتقل بشید:

https://search.google.com/search-console/about

بعد از انتقال به صفحه زیر، روی گزینه start now کلیک کنید.

در مرحله بعد شما با دو روش برای افزودن آدرس وب سایت‌تون روبرو می‌شید:

در روش اول، توی بخش Domain  می‌تونید تنها با وارد کردن آدرس وب سایت‌تون، در قالب فرمت YourDomain.com تمامی URLهایی که زیر مجموعه دامنه اصلی یا اصطلاحا زیر دامنه‌، دامنه اصلی شما هستند (مثلا www.YourDomain.com یا https://YourDomain.com و …) رو در سرچ کنسول ثبت کنید. اگر می‌خواید از این روش برای ثبت دامنه استفاده کنید، به این موضوع توجه داشته باشید که برای ثبت مالکیت در مراحل بعد، باید از DNS record استفاده کنید.

تصویر select property type

بعد از وارد کردن دامنه سایت‌تون، روی Continue کلیک کنید تا به صفحه بعد منتقل بشید.

سپس پنجره‌ای مثل پنجره زیر رو مشاهده می‌کنید؛ در این مرحله باید به گوگل اطمینان بدید که مالکیت دامنه برای خودتونه و همونطور که پیش از این گفته شد، این کار رو باید از طریق ایجاد یک DNS record (که توی عکس بهش اشاره کردم) در هاست‌تون انجام بدید.

تصویر DNS record

نحوه ایجاد DNS record در هاست دایرکت ادمین

ابتدا به پنل هاست خودتون مراجعه کنید و سپس مثل تصویر زیر روی DNS Management  کلیک کنید. (اگر زبان پنل‌تون فارسی هست روی گزینه “مدیریت DNS” کلیک کنید.)

تصویر DNS Management

در صفحه باز شده DNSهای از پیش ساخته شده رو مشاهده خواهید کرد. کمی پایین‌تر از اون گزینه Add Domain Records وجود داره.

حالا برای ایجاد یک record جدید در فیلد سمت چپ آدرس دامنه خودتون رو به همراه . (نقطه) شبیه فرمت زیر وارد کنید:

.YourDomain.com

مقدار TTL رو در فیلد کوچک‌تری که درست کنار فیلد آدرس دامنه قرار داره، 14400 قرار بدید؛ سپس به صفحه Verify domain در فرآیند نصب گوگل سرچ کنسول برگردید و عبارت متنی ارائه شده برای احراز هویت (TXT record) رو کپی کنید؛ بعد از اون در هاست‌تون و در فیلد مقابل TTL (سمت راست) قرار بدید.

تصویر add domain recorde

روی گزینه Add در روبروی سطر و بعد از اون روی Save کلیک کنید؛ سپس به صفحه احراز هویت برگردید و روی گزینه VERIFY کلیک کنید.

چی شد؟ با یک پیام قرمز روبرو شدید؟ احتمالا الان حسابی گیج شدید و با خودتون می‌گید من که تمام مراحل رو بر اساس چیزی که سایت dmhouse گفته بود پیش رفتم! یعنی راهنمای نصب گوگل سرچ کنسول اون ایراد داشته؟!

آروم باشید. هیچ اشتباهی رخ نداده و اروری که مشاهده کردید (your verification record was not found) کاملا طبیعیه.

حالا باید چیکار کرد؟

اندکی صبر؛ همین! کمی صبر کنید و سپس دوباره به صفحه احراز هویت در گوگل سرچ کنسول برگردید و مجدد گزینه Verify رو بزنید. الان قطعا یک پیام سبز می‌بینید و این یعنی تمام!

علت رخ دادن ارور اولیه و نیاز به صبر اینه که معمولا یکم زمان می‌بره تا گوگل احراز هویت رو تایید کنه؛ این زمان ممکنه گاهی 30 دقیقه طول بکشه؛ گاهی هم یک روز!

طریقه ثبت DNS record در هاست سی پنل

عکس زیر مربوط به صفحه سی‌پنل هست. اگر سی‌پنل دارید به پنل هاست‌تون برید و از بخش Domains بر روی Zone Editor کلیک کنید.

تصویر dns record

از پایین صفحه دامنه‌ای که قصد ایجاد record جدیدی براش دارید رو انتخاب کنید و سپس روی Manage کلیک کنید.

تصویر دامین

در سمت راست صفحه، گزینه ADD RECORD رو مشاهده خواهید کرد. بر روی فلش کنار Add Record کلیک کرده و مثل تصویر نوع رکوردتون رو مشخص کنید.

تصویر ADD RECORD

سپس در فیلد اول (Name) نام دامنه رو برای رکورد جدید وارد کرده، مقدار TTL رو 14400 قرار داده و در ستون Type نوع رکورد خودتون رو بر روی (TXT) قرار بدید.

تصویر ttl

بعد از این به صفحه احراز هویت Search console برگردید و فایل متنی ارائه شده رو کپی و در فیلد Record (فیلد روبروی Type) قرار بدید و در آخر هم گزینه ADD RECORD  رو انتخاب کنید.

به پنجره احراز هویت برگردید و روی گزینه Verify کلیک کنید.

اگر در روش DNS گوگل هویت سایت رو تایید نکرد چه کنیم؟

در روش DNS گاهی ممکنه حتی بعد از کمی صبر کردن و کلیک مجدد روی گزینه Verify، باز هم رکورد شما توسط گوگل تایید نشه. چه زمان‌هایی ممکنه این اتفاق بیفته؟

  1. عبارت متنی ارائه شده در صفحه احراز هویت گوگل سرچ کنسول (TXT record) رو بد کپی کرده باشید.
  2. در حال استفاده از CDN باشید.
  3. یک TXT record دیگه شبیه TXT record گوگل وجود داشته باشه.
  4. یک TXT record دیگه هم با همون آدرس سایت وجود داشته باشه؛ توی این حالت باید رکورد TXT که از قبل بوده رو یکجا کپی و به طور موقت اون رو حذف کنید تا گوگل سرچ کنسول تاییده رو صادر کنه و فرآیند Verify شدن تکمیل بشه؛ بعد دوباره رکورد مذکور هم وارد کنید.

روش دوم: ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول با روش URL Prefix

در روش دوم و در بخش URL prefix شما باید دامنه خودتون رو با فرمت https://YourDomain.com در کادر مربوطه وارد کنید و روی گزینه Continue  کلیک کنید.

تصویر URL prefix

با استفاده از این روش تنها همین دامنه برای شما ثبت میشه و برای ثبت زیر دامنه‌های دیگر خود باید به صورت جداگانه اقدام کنید.

بعد از انتقال به صفحه تایید هویت، شما چند راه برای احراز هویتتون دارید که ما 2 راه اول ارائه شده توسط گوگل رو براتون شرح خواهیم داد.

روش اول: دانلود فایل HTML

تصویر دانلود فایل HTML

در این روش گوگل یک فایل Html رو به شما ارائه میده که شما باید این فایل رو دانلود کرده و اون رو در هاست‌تون قرار بدید.

به این صورت که باید به پنل هاست برید و روی File Manager کلیک کنید. بعد از اون پوشه public_html رو باز کرده و با کلیک روی گزینه Upload فایل Html رو در هاست‌تون بارگذاری کنید.

روش دوم: استفاده از تگ HTML

تصویر استفاده از تگ HTML

علاوه بر روش بالا، شما میتونید با قرار دادن تگ ارائه شده توسط سرچ کنسول، در وبسایت‌تون احراز رو انجام بدید. برای اینکار ابتدا لینکی که در Shared Box قرار گرفته رو کپی کنید.

سپس به روش‌های مختلفی که در مقاله گوگل آنالیتیکس چیست؟ هم به اون‌ها اشاره شد، باید تگ Html رو در Head وب سایت قرار بدید و بعد از اون به پنجره احراز هویت برگشته و روی VERIFY کلیک کنید.

روش سوم: google analytics

تصویر google analytics

برای این مرحله در ابتدا باید کد آنالیتیکس رو توی سایت‌تون وارد کرده باشید و به پنل آنالیتیکس سایت مد نظر دسترسی داشته باشید. 

در صفحه تاییدیه گزینه Google Analytics رو انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که کد ترکینگ گوگل آنالیتیکس رو باید در بخش <head> سایت‌تون قرار بدهید نه در قسمت <body>.

از دادن هرگونه تغییری در کد اجتناب کنید.

در همه این روش‌های نصب سرچ کنسول بعد از انجام تمام این اعمال باید به همون پنجره سرچ کنسول برگردید و دکمه VERIFY رو کلیک کنید و پیام سبزرنگ رو ببینید.

توجه داشته باشید که اگه در گوگل آنالیتیکس مدیر سایت دیگه‌ای هم اجازه دسترسی داره، اون هم به سرچ کنسول شما دسترسی پیدا می‌کنه. 

روش چهارم: استفاده از گوگل تگ منیجر GTM

تصویر  استفاده از گوگل تگ منیجر GTM

یکی از روش های ثبت وبسایت در Search Console استفاده از گوگل تگ منیجر Google Tag Manager است. ابزار گوگل تگ منیجر برای مدیریت و ارزیابی رفتار کاربران در سایت مورد استفاده قرار می‌گیره و ابزار بسیار کاربردیه که یادگیریش خیلی مهم و ضروریه؛ یکی از راه‌های یادگیری این ابزار دوره گوگل تگ منیجر هست که دقیقا مطابق با نیاز افراد تهیه شده. این ابزار یک ابزار عالی برای اینه که شما متوجه بشید کاربرهای شما چه رفتارهایی دارند و چه کارهایی انجام میدن.

باید نصب گوگل تگ منیجر رو یاد داشته باشید؛ چون باید ابتدا در گوگل تگ منیجر یک اکانت فعال از اون سایت داشته باشید که بهش میگن container snippet تا بتونید به کمک این اکانت فعال، سایت‌تون رو در سرچ کنسول گوگل فعال سازی کنید؛ این مراحل نیاز دارند:

در صفحه تاییدیه یا همون Verify ownership، گزینه Google tag manager رو انتخاب نمایید.

شما باید اجازه دسترسی view ،edit و manage رو در گوگل تگ منیجر داشته باشید.

تگ منیجر یک بخش داره با عنوان <noscript> که باید حتما بعد از تگ <body> لود بشه تا بتونید باهاش سرچ کنسول تایید کنید وگرنه این روش کار نمی‌کنه.

در کد هیچ تغییری ایجاد نکنید و دقیقا از همون استفاده کنید.

رایج‌ترین خطاهایی که موقع نصب گوگل سرچ کنسول ممکنه باهاشون برخورد کنید.

تصویر نوشتاری fix errrors in search console
  • Incorrect tag/snippet/file errors (تگ‌ها، اسنیپت و فایل‌های نادرست):

در فرآیند نصب گوگل سرچ کنسول حتما دقت کنید که دقیقا از همون تگ، اسنیپت یا فایلی که در ابتدای مرحله احراز هویت و تاییدیه در اختیارتون قرار می‌گیره استفاده کنید. گاهی وقت‌های احتمالش وجود داره که متن یا فایلی رو بد کپی کرده باشید.

  • We encountered an error looking up your site’s domain name (ما (گوگل) موقع دیدن نام دامنه سایت شما با خطا مواجه شدیم):

این خطا وقتی رخ میده که گوگل داره سعی می‌کنه DNS شما رو ارزیابی و بررسی کنه؛ ولی با نشون دادن این ارور بهتون اعلام می‌کنه که نمی‌تونه اون رو پیدا کنه.

این خطا می‌تونه به دلایل مختلفی بروز بده:

  1. ممکنه هاست‌تون Down باشه.
  2. روترهای DNS به مشکل خورده باشن.
  3. ممکنه از CDN استفاده کنید و رکوردهای CDN رو تنظیم کرده باشید؛ ولی هاست جا مونده باشه یا برعکس.
  • The connection to your server timed out (مدت زمان اتصال سرور شما به پایان رسیده):

اگر سرورتون شلوغ باشه یا سرعت پاسخ‌دهی پایینی داشته باشه، این خطا رخ میده. برای حل این ارور باید سرورتون رو مجدد تست کنید و از عملکردش مطمئن بشید.

عدم تمدید سرور هم عامل دیگری هست که می‌تونه باعث بروز این ارور بشه.

  • The download request was redirected too many times (درخواست دانلود به تعداد دفعات زیاد ریدایرکت شده):

زمانی که دامنه درج شده داخل لوپ قرار بگیره یا دیدایرکت‌های پی در پی و پشت سر هم داشته باشه، این خطا رخ میده. برای حل این ارور باید لوپی رو که دامنه در اون قرار گرفته بررسی کرده و مشکل رو حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *