گوگل ترندز، چطور بفهمیم چی بیشتر سرچ میشه؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر گرافیکی گوگل ترندز
تصویر لوگو گوگل ترندز

می‌خوایم درباره یک ابزار پر طرفدار به اسم گوگل ترندز صحبت کنیم. اول باید بگم که ترند در لغت به معنای گرایشه؛ اگه شما دقت کنید در هر سایت پرطرفداری یک بخش trends وجود داره که در اون بخش درباره تمایلات کاربران و موضوعاتی که بیشتر طرفدار دارن صحبت شده؛ به عنوان مثال توی سایت یوتیوب در بخش trends ویدیوهایی رو نشون میده که کاربرا بیشتر دوسش داشتن و در واقع کلیک و ویو بالاتری داشته. حالا سوال اینه که ابزار گوگل ترندز که یک ابزار سئو کاربردی و مهمه، چگونه کار می‌کنه؟ و اصلا به درد چی می‌خوره؟ در ادامه قراره این موضوع رو بررسی کنیم.

حالا می‌رسیم به بخش جذاب کار، یعنی معرفی ابزار گوگل ترندز. این ابزار میاد برای ما کلمات کلیدی مورد نظرمون رو بر اساس منطقه جغرافیایی بررسی می‌کنه و آمار سرچ اون رو به ما نشون میده. تعریفش همین قدر ساده و راحته. شاید یک وقتایی برای نوشتن یک مقاله بین دو تا کلمه کلیدی شبیه به هم گیر کنید و ندونید که کدوم ارزش سئویی بالاتری داره؛ این چنین وقتایی می‌تونید از گوگل ترندز کمک بگیرید تا بفهمید دقیقا کدوم کلمه در چه بازه زمانی سرچ بیشتری داشته. گوگل ترندز همیشه شرایط رو درنظر می‌گیره و هوشمندانه عمل می‌کنه؛ مثلا میدونه که هر 4 سال یک بار بحث داغ المپیک راه می‌افته و میزان اکثر سرچ‌ها اختصاص داده میشه به المپیک. همینطور در هر شرایط مناسبتی دیگه‌ای می‌تونه به شما بگه که مردم چه کلماتی رو بیشتر سرچ می‌کنن. اگه قصد یادگیری سئو رو دارید، این ابزار خیلی می‌تونه کمک حال‌تون باشه.

Google Trends ابزاری همه فن حریف برای تحلیل کلمات کلیدی

استفاده از Google Trends به عنوان یکی از ابزارهای تحلیل داده می‌تونه به شما کمک کنه تا درک بهتری از روند جستجو و مصرف کاربران در اینترنت پیدا کنید. این ابزار به شما اجازه میده تا به آمار مربوط به کلمات کلیدی و موضوعات مختلف در یک بازه زمانی خاص دسترسی پیدا کنید. با استفاده از این اطلاعات، شما می‌تونید محتوای مناسبی برای سایت‌تون بسازید و بهترین راهکارها رو برای بهبود سئو و جذب ترافیک واقعی و هدفمند سایت‎تون پیدا کنید.

برای شروع، باید به Google Trends مراجعه کنید و کلمات کلیدی مورد نظرتون رو وارد کنید. بعد از اون می‌تونید با استفاده از ابزارهای مختلف، اطلاعاتی رو به صورت مفهومی ترجمه کنید. به عنوان مثال، نمودارهایی ارائه میشه که به شما نشون میده کدوم کلمات کلیدی بیشترین جستجو رو دارند؛ همچنین می‌تونید از این اطلاعات برای ایجاد محتوای با کیفیت و بهینه استفاده کنید.

گوگل ترندز چیست؟

اول مقاله به صورت خلاصه بهتون گفتم که گوگل ترندز چیست؟ ولی حالا می‌خوایم یه خورده مفصل‌تر راجبش حرف بزنیم. به هر حال هر ابزاری یک سری قابلیتی‌ها داره که ما اینجا هم زمان با آموزش گوگل ترندز این قابلیت‌ها و کارایی‌شون رو بهتون توضیح میدیم. اول از همه گفتیم که با گوگل ترندز میشه میزان سرچ یک کلمه کلیدی رو فهمید. برای این کار کافیه وارد سایت گوگل ترندز به آدرس https://trends.google.com بشید و بعد همونجور که تو عکس پایین می‌بینید کلمه کلیدی مورد نظر خودتون رو در باکس بالای سایت سرچ کنین.

تصویر گوگل ترندز

خب حالا بعد از اینکه عبارت رو جستجو کردیم با همچین صفحه‌ای رو به رو می‌شیم. اینجا روی یک نمودار با توجه به تاریخ‌های مختلف میزان سرچ کلمه رو بهتون نشون میده.

تصویر پیشخوان گوگل ترندز

یک مقدار که صفحه رو به پایین اسکرول کنید با تصویر پایین رو به رو می‌شید که بهتون میگه این کلمه کلیدی تو چه شهرهایی سرچ بیشتری داشته.

تصویر قسمت ناحیه گوگل ترندز

حالا نوبت می‌رسه به قابلیت بعدی گوگل ترندز یعنی همون مقایسه. شما می‌تونید یک کلمه کلیدی رو با یک کلمه کلیدی دیگه مقایسه کنید. برای این کار فقط کافیه برگردید به بالای صفحه و کلمه مورد نظرتون که می‌خواید مقایسه بشه رو وارد کنید؛ دقیقا مثل تصویر پایین:

تصویر قسمت گرایش در طول زمان در گوگل ترندز

طبق این نمودار متوجه میشید که میزان سرچ کلمه کلیدی سئو بیشتر از دیجیتال مارکتینگه. البته که این قابلیت بیشتر بین دو تا کلمه کلیدی هم موضوع استفاده میشه تا شما رو راهنمایی کنه برای محتواتون روی چه کلمه‌ای بیشتر مانور بدید. حالا توی ابزار google trends برگردید به صفحه اول و یک خورده بیاید پایین‌تر، می‌بینید که گوگل ترندز یک بخشی داره که با اون می‌تونید کلمات پر سرچ سال‌های مختلف رو ببینید. این بخش می‌تونه یک سرگرمی باشه و البته برای یک سئوکار یک نقشه راه و راهنمای خوبیه که می‌تونه از اون در جهت چیدن استراتژی برای سایتش استفاده کنه.

تصویر قسمت جست و جو در سال

آموزش کار با گوگل ترند 

در قدم اول برای آموزش کار با گوگل ترندز به وب‌سایت Google Trends مراجعه کنید و از امکانات اون استفاده کنید.

ورود کلمات کلیدی: برای شروع باید کلمات کلیدی مورد نظر رو در کادر جستجو وارد کنید. بهتره کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و حوزه کسب و کارتون رو وارد کنید.

فیلتر کردن نتایج: با فعال کردن فیلترهای مختلف، می‌تونید نتایج رو بر اساس موضوع، زبان، منطقه و غیره، فیلتر کنید.

بررسی نمودارها: با استفاده از نمودارهای مختلف می‌تونید به راحتی کلمات کلیدی  رو تحلیل کنید. به طور مثال، می‌تونید با استفاده از نمودار “تغییرات زمانی” روند جستجوی یک کلمه کلیدی رو در یک بازه زمانی خاص بررسی کنید.

مقایسه کلمات کلیدی: با استفاده از ابزار مقایسه، می‌تونید دو یا چند کلمه کلیدی رو با هم مقایسه کنید و روند جستجوی اونا رو مقایسه کنید.

استفاده از ترندهای جاری: با بررسی ترندهای جاری، می‌تونید موضوعات پرطرفدار رو بررسی کنید و ایده‌هایی برای تولید محتوا پیدا کنید.

استفاده از پیش‌بینی: با استفاده از پیش‌بینی، می‌تونید به راحتی تحلیل کنید که چه موضوعاتی در آینده پرطرفدار خواهند بود.

محتوای پر مصرف: با استفاده از گوگل ترندز، می‌تونید بفهمید کدوم محتواها و موضوعات در یک بازه زمانی خاص از جانب کاربران مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بر اساس این اطلاعات، می‌تونید محتوای جدیدی رو ایجاد کنید که به خوبی با نیازهای مخاطبان شما سازگار باشد.

آنالیز منطقه‌ای: با استفاده از گوگل ترندز، می‌تونید میزان جستجوی کلمات کلیدی رو برای مناطق و کشورهای مختلف مقایسه کنید. این ابزار به شما کمک می‌کنه تا بفهمید که کجا محتوای شما بیشترین تاثیر رو داشته.

آنالیز بر اساس مناسبت‌های ویژه: با استفاده از گوگل ترندز، می‌تونید میزان جستجوی کلمات کلیدی رو برای رویدادها و مناسبت‌های خاصی مثل روز ولنتاین، روز مادر، روز پدر، عید نوروز و … مشاهده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کنه تا به موقع محتوایی رو برای مناسبت‌های خاصی ایجاد کنید و در جذب ترافیک واقعی و هدفمند موفق شوید.

مزایای گوگل ترندز

خب گوگل ترندز یک سری مزایایی داره که این قسمت می‌خوام اونا رو براتون شرح بدم:

اول از همه اینکه گوگل ترندز باعث میشه تا مخاطبان‌تون رو بهتر درک کنید. چه جوری؟ توسط همون کلمات کلیدی که بیشترین جذابیت رو براشون داشته و سرچ بالاتری داشته. 

دوم اینکه مقایسه دو تا کلمه کلیدی می‌تونه کلی کاربرد برای شروع کسب و کارتون داشته باشه. اینجوری شما می‌تونید روی کلمات با ارزش‌تر و مهم‌تر مانور بدید.

سومین مزیت ابزار google trends بهبود سئو سایت و محتواست. با استفاده از این ابزار می‌تونید محتوایی تولید کنید که به نیاز کاربر نزدیک‌تره و در کنارش برای گوگل هم با ارزش‌تره.

چهارمین مزیت ابزار گوگل ترندز رایگان بودنشه. خیلی از ابزارهای مربوط به سئو هستن که به صورت رایگان نمیشه از امکاناتشون استفاده کرد؛ ولی گوگل ترندز رایگانه و حسابی هم کاربردی و به درد بخوره.

و در آخر با گوگل ترندز می‌تونید سئو محلی سایت‌تون رو بهبود بدید؛ چون گوگل ترند یک سری اطلاعات راجع به سرچ‌های مربوط به منطقه شما میده. شما با استفاده از همون اطلاعات می‌تونید بفهمید که بهتره چه کاری انجام بدید تا الگوریتم کبوتر یک امتیاز تپل به سئو سایت‌تون بده.

موارد استفاده از گوگل ترندز

گوگل ترندز به عنوان یک ابزار قدرتمند برای مطالعه و تحلیل ترندها و تغییرات در الگوهای جستجو تو موتور جستجوی گوگل برنامه نویسی شده و به طور نسبتا دقیقی می‌تونه مفید و کاربردی عمل کنه. بعدا درباره موارد استفاده از گوگل ترندز صحبت می‌کنیم؛ در این مرحله می‌تونین بفهمین گوگل ترندز دقیقا چه نیازی رو ازتون رفع می‌کنه.

تحقیقات بازاریابی

این ابزار به تیم‌ بازاریابی یا آژانس‌ دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کنه تا بتونن کلمات کلیدی پر جستجو رو درست شناسایی کنن و بر اساسش استراتژی بازاریابی خودشون رو طراحی کنن. همون‌طور که گفتیم به کمک گوگل ترند می‌تونین ببینین که کدوم کلمه‌های کلیدی مربوط به کسب و کارتون تو یک بازه زمانی جستجوشون بالا بوده و تو چه زمانی دچار تغییرات شدن.

تصویر نوشتاری گوگل ترندز

مقایسه کلمات کلیدی

با گوگل ترندز، می‌تونین چند کلمه کلیدی مختلف رو به‌طور همزمان با هم مقایسه کنین و ببینین که کدوم یکی از اون‌ها تو یک بازه زمانی خاص محبوبیتش بیشتره و کدوم یکی بین کاربرا میزان سرچش کم‌تره. اینطوری می‌تونین کیوردای موثرتری رو برای استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی و تبلیغاتی خودتون انتخاب کنین.

پیش‌بینی روند جستجوها

گوگل ترند بهتون کمک می‌کنه تا روند جستجوها رو بررسی کنین و درباره آینده تغییرات جستجوها در گوگل پیش‌بینی‌های مفیدی بکنین. این ابزار به شما کمک می‌کنه تا برنامه‌ریزی‌های کمپین‌های تبلیغاتی خودتون رو براساس تغییرات پیش‌بینی شده تو روند سرچ‌ها انجام بدین.

بررسی رفتار کاربران

لطف دیگه‌ای که گوگل ترندز در حق تیم‌های بازاریابی می‌کنه؛ تحلیل رفتار کاربران در طول زمانه. اگر صاحب کسب و کار باشین با این ابزار می‌تونین رفتار کاربران و مخاطباتون رو بررسی کنین و ببینین چه موضوع‌هایی تو یک منطقه جغرافیایی خاص یا تو یک زمان خاص جستجوی بالایی داشته. همون‌طور که می‌دونین این اطلاعات ارزششون برای کسب و کار زیاده؛ چون که کسب و کارها برای فروش بیشتر نیاز دارن از تمایل‌ها و خواسته‌های کاربران‌شون اطلاع داشته باشن.

گوگل ترندز برای ایران

یکی از مشکلاتی که موقع استفاده از اکثر ابزارها تو ایران وجود داره اینه که اکثر ابزارهای کاربردی و به درد بخور برای ایران تحریمه. بعضیاشون با فیلتر شکن باز میشه اما عملکرد درستی رو ارائه نمیده؛ اما ابزار گوگل ترندز در ایران تحریم نیست و تمامی بخش‌های ابزار google trends بدون محدودیت برای کاربران ایران در دسترسه. یکی از خوبی‌های این موضوع اینه که می‌تونه نتایج جستجو در ایران رو هم برای ما بررسی کنه و مثل بعضی از ابزارهای دیگه محدود به کشورای دیگه نیست. البته که اینم باید بگم امکان داره این آمار صد در صد درست نباشه چون میزان سرچ‌های فارسی به نسبت آمار جهانی خیلی کمتره.

آیا اطلاعاتی که توسط گوگل ترندز ارائه می‌شن؛ دقیقه؟

در حقیقت اطلاعاتی که تو گوگل ترندز نمایش داده می‌شن؛ بعد از سپری شدن الگوریتم‌های مختلفی به دست ما می‌رسن و به‌طور میانگین این اطلاعات برای ما نشون داده می‌شن. گوگل هم این موضوع رو قبول داره. به خاطر مشکلات تو نمونه گیری احتمال دقیق نبودنشون وجود داره.

البته گوگل تمام سعی خودشو کرده تا جستجوهای اشتباه رو لیست نکنه؛ اما بازم امکان بروز خطا وجود داره.

بهبود سئو سایت با کمک Google Trends

با ابزار Google Trends می‌تونین سئو سایت خودتون رو قوی‌تر کنین. از اونجا که سایت ما و بقیه رقبا توسط گوگل دیده می‌شه؛ چه بهتر که از خود گوگل برای این موضوع کمک بگیریم. جدول‌های ارائه شده توسط گوگل ترندز، معتبرترین منبع هستن. با ایده گرفتن از اون‌ها می‌تونین محتوا و کالاهای مورد علاقه کاربران‌تون رو تشخیص بدین و در جهت تولید و بهینه‌سازی اونا گام بردارین.

هر چقدر بیشتر به علاقه کاربران‌تون توجه کنین؛ ترافیک ورودی به سایتتون بیشتر میشه و همین باعث تقویت سئو سایتتون می‌شه.

گوگل ترندز یک ابزار عالی برای بهبود سئو سایتتونه؛ کاربردهای این ابزار حرفه‌ای شامل موارد زیر است:

رسیدن به ایده‌های مختلف برای تولید محتوا

یکی از کاربردهای جالب گوگل ترندز،پیدا کردن عنوان‌های جدید و مرتبط برای محتواست. با استفاده از جدولی به اسم Related Topics که دید گسترده‌تری نسبت به موضوعات جستجو شده توسط بقیه رو به ما می‌ده. این ویژگی امکان خلق ایده‌های جدیدتر رو برامون فراهم می‌کنه.

پیدا کردن کلمه‌های کلیدی مشابه

ویژگی دیگه‌ای که گوگل ترندز رو از محبوبیت بیشتری برخوردار کرده؛ امکان تحقیق کلمات کلیدی مشابهه. با کمک این ویژگی می‌تونین کلمات کلیدی بیشتری پیدا کنین و از اونا تو صفحه‌های مرتبط استفاده کنین.

برای اینکه بتونین کلمات کلیدی پیشنهاد شده رو ببینین؛ تو صفحه اصلی ابزار گوگل ترندز، از قسمت پایین صفحه می‌تونین این کلمات کلیدی رو ببینین.

انجام مقایسه حجم جستجوی کلمات کلیدی به‌صورت نسبی

شاید تصور خیلیا این باشه که گوگل ترندز میزان جستجو رو نشون می‌ده؛ ام به‌صورت نسبی محبوبیت کلمات کلیدی رو  هم نشون می‌ده. 

همون‌طور که گفتیم این ابزار محبوبیت همه کلمات کلیدی مرتبط رو با هم مقایسه می‌کنه و یک نمره از عدد صفر تا 100 رو برای مقایسه راحت‌تر در نظر می‌گیره. این ابزار کمک می‌کنه محتواهای خاص تولید کنین و سئو سایت خودتون رو تقویت کنین.

اطلاع از مقدار جستجوی کلمات کلیدی تو شهرهای مختلف با به‌کارگیری گوگل ترندز این قابلیت رو بهتون میده که متوجه‌شین چند درصد از مخاطبای یک محصول یا محتوا اهل کدوم شهر هستن؛ در ضمن علاوه بر شهر می‌تونین کشورای دیگه رو تو این فیلتر اضافه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *