همه چیز درباره سئو کلاه خاکستری (Gray Hat Seo)

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مفهومی از سئو کلاه خاکستری

به طور کلی از جنبه قانونی بودن یا نبودن ترفندهای سئو، می‌تونیم سئو رو به 3 دسته تقسیم کنیم. سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری. سئو تکنیک‌های مختلفی داره که همشون مفید نیستن. اگه این تکنیک‌ها از نظر گوگل مورد تایید و قانونی باشن، میشن سئوی کلاه سفید؛ اما اگه از روشای غیر معقول استفاده بشه و گوگل اونا رو غیر قانونی بدونه میشه سئو کلاه سیاه. حالا این وسط یک سری تکنیک‌ وجود داره که ترکیبی از این دوتاست، به مجموعه این تکنیک‌‌ها می‌گیم سئوی کلاه خاکستری. در ادامه مفصل راجع بهش حرف می‌زنیم.

سئوی کلاه خاکستری چیست؟

از اسمش میشه یه جورایی حدس زد که چه مفهومی داره! همونطور که ترکیب سیاه و سفید میشه خاکستری، ترکیب سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه میشه سئوی کلاه خاکستری. سئوی کلاه خاکستری یعنی استفاده از تکنیک‌هایی در سئو که گوگل اون‌هارو غیر قانونی نمیدونه اما مورد تاییدش هم نیست! در واقع شامل روش‌هایی است که گوگل هنوز توانایی تشخیص اون‌هارو نداره ولی اگه بفهمه کار تمومه. جان اندرو متخصص سئو، معتقده که سئو کلاه خاکستری، ترکیبی از سئوی کلاه سیاه و سفید نیست، بلکه شامل تکنیک‌هایی میشه که اگه گوگل متوجه بشه سایت شما رو جریمه می‌کنه.

تصویر مینیاتوری از کلاه سفید و کلاه سیاه

در صورتی که شما یک سئوکار حرفه‌ای باشید استفاده از سئوی کلاه خاکستری یا gray hat seo می‌تونه برای سایتتون مفید باشه؛ ولی اگه هنوز روی تکنیک‌های سئو تسلط کامل ندارید، استفاده از تکنیک‌های آموزش سئو کلاه خاکستری برای شما مثل راه رفتن روی لبه تیغه، کافیه پاتونو کج بزارید تا سایتتون به فنا بره.

اگه گوگل متوجه بشه که شما زیر زیرکی دارید از تکنیک‌های غیر قانونی استفاده می‌کنید، دستتون رو میزاره تو دستای الگوریتم پنگوئن و تقاص اشتباه شما رو از سایتتون می‌گیره. پس توصیه می‌کنم با احتیاط از تکنیک‌های کلاه خاکستری در سئو استفاده کنید.

اهمیت سئوی کلاه خاکستری

درسته که استفاده از تکنیک‌های کلاه خاکستری در سئو ریسک زیادی داره؛ اما خب خودمونیم، با تکنیک‌های سئو کلاه سفید به تنهایی نمیشه شاهد پیشرفت خیلی بالایی در رتبه سایتمون باشیم. اگه بتونیم یه جوری که گوگل نفهمه از سئوی کلاه خاکستری استفاده کنیم، می‌تونیم خیلی راحت رتبه سایتمون رو افزایش بدیم. اینم بگم که جناب گوگل بسیار باهوشه و هر سال آپدیت‌های جدیدی از الگوریتم‌هاش رونمایی می‌کنه. پس سئو کاری که از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری استفاده می‌کنه باید اطلاعات خودش رو به روز نگه داره تا یه وقت مشکلی برای سایتش پیش نیاد.

تکنیک‌ های سئو کلاه خاکستری

خب حالا میریم سراغ اصل مطلب؛ بعد از اینکه فهمیدید سئوی کلاه خاکستری چیه احتمالا دوست دارید بدونید که چه تکنیک‌هایی داره. ما در ادامه براتون توضیح دادیم؛ ولی توصیه می‌کنیم، هر چیزی که می‌خونید رو سریعا امتحان نکنید. این کار نیاز به دانش و تخصصی داره. عجله نداشته باشید و قبل از هرکاری سعی کنید آگاهی‌تون رو نسبت به اون کار افزایش بدید.

آپدیت محتوا

گوگل عاشق به روز بودن محتواست! یعنی کلا با سایت‌هایی که محتوای به روز دارن خیلی حال می‌کنه؛ اتفاقا این موضوع رو با رونمایی از الگوریتم فرشنس هم ثابت کرد. حالا توی سئوی کلاه خاکستری میایم از این علاقه گوگل استفاده می‌کنیم. به این صورت که به اندازه تعداد کاراکتر‌های مورد تایید گوگل بخشی از مقاله‌مون رو در سایت بارگذاری می‌کنیم و از همون اول هرچی که تو چنته داریم رو، رو نمی‌کنیم. وقتی که مقاله‌مون توسط گوگل ایندکس شد و پوزیشن گرفت می‌تونیم مقاله رو تکمیل کنیم تا گوگل فکر کنه ما در حال بروز رسانی محتوامون هستیم و به سایت ما امتیاز تازگی محتوا تعلق بگیره.

تصویر نوشتاری اپدیت

استفاده از کلمات کلیدی

همونطور که در مقاله یافتن کلمات کلیدی گفتیم، قبل از نوشتن هر مقاله ابتدا باید کلمات کلیدی اون رو جستجو کنیم. حالا مواد لازم برای بهینه کردن سایتمون روی این کلمات، محتوای خوب به علاوه یکم سئوی کلاه خاکستریه. 

در واقع سئوی کلاه خاکستری به این روش‌ها کارتون رو پیش می‌بره:

استفاده از کلمات کلیدی در متن به مقدار لازم (نه کم باشه نه اونقدر زیاد باشه که گیر الگوریتم پاندا بیفتید)

سئو تصاویر رو جدی بگیرید؛ مثلا در تگ alt تصاویر از کلمات کلیدی استفاده کنید.

در عنوان و متا هم از این کلمات استفاده کنید.

بک لینک سازی

یکی دیگه از روش‌هایی که باعث میشه گوگل امتیاز خوبی به سایت ما بده بک لینکه. از نظر گوگل، اگه انقدر محتوای خوبی تولید کنید که باعث بشید سایت‌های دیگه به شما لینک بدن، یعنی سایت معتبری دارید. این روش برای سئوی کلاه سفیده و خب همه ما می‌دونیم که توی ایران احتمال اینکه رقبای ما بیان به سایت ما لینک بدن خیلی کمه؛ پس باید خودمون دست به کار بشیم. در این تکنیک میریم سراغ سایت‌های فروشنده بک لینک، مثل سایت‌هایی که رپورتاژ آگهی منتشر می‌کنن و از اونا می‌خوایم که به سایت ما لینک بدن. در بعضی از موارد هم خودمون در بخش کامنت سایت‌ها، پروفایل کاربری، انجمن و… اقدام به لینک سازی خارجی می‌کنیم. این کار ریسک بالایی داره و یک اشتباه کوچیک باعث میشه که دستمون برای گوگل رو بشه؛ مثلا اگه دائما در سایت‌های مشهور و شناخته شده به سایت خودمون لینک بدیم گوگل متوجه میشه که یه کاسه‌ای زیر نیم کاسه‌ است؛ پس بهتره در سایت‌های مختلف اقدام به بک لینک سازی کنیم.

طراحی دوباره سایت

توی این تکنیک هم ما مجددا از علاقه جناب گوگل نسبت به تازگی محتوا سوء استفاده می‌کنیم. به این صورت که از یک طراح سایت کمک می‌خوایم تا سایت ما رو از صفر مجدد طراحی کنه. اینجوری چون کلیت سایت ما تغییر می‌کنه باعث میشه که گوگل فکر کنه ما سایتمون رو آپدیت کردیم و رتبمون رو بهبود میده.

تصویر سئو کلاه خاکستری

از کامنت‌ها کمک بگیرید

در این روش برای بار سوم می‌خوایم از علاقه گوگل نسبت به تازگی محتوا استفاده کنیم. اصلا عذاب وجدان نداشته باشید چون چاره‌ای نداریم. از نظر گوگل کامنت باعث آپدیت صفحه سایت میشه؛ چون در واقع داره به صفحه یک محتوای جدید اضافه می‌کنه. علاوه بر اون گوگل هم مثل اینستاگرام روی رفتار کاربران و توجه اون‌ها به سایت بسیار حساسه و کامنت گذاشتن رو نوعی تعامل به حساب میاره و امتیاز خوبی به شما میده. اگه بخواید منتظر بشید تا سایت شما اینقدر شناخته بشه تا کاربران واقعی برای شما کامنت بذارن همون تکنیک سئوی کلاه سفیده و خیلی زمان بره. پس باید مجدد خودتون دست به کار بشید و به شکلی که تابلو نباشه برای مطالب خودتون کامنت بذارید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به سئوی کلاه خاکستری، اهمیتش و برخی از تکنیک‌های مهمش صحبت کردیم. مجددا تاکید می‌کنم اگه هنوز مهارت و تجربه کافی در سئو ندارید سراغ این روش‌ها نرید. بهتره کارتون رو از سئوی کلاه سفید شروع کنید و بعد که مسلط شدید یواش یواش و با احتیاط از این ترفند‌ها استفاده کنید. اگه بازم سوالی براتون پیش اومد، می‌تونید در بخش کامنت‌ها بپرسید تا بیشتر راجبش باهم صحبت کنیم و ابهامات‌تون برطرف بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *