بازاریابی چریکی چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

بازاریابی چریکی چیست؟

اولین چیزی که بعد شنیدن بازاریابی چریکی به ذهنتون می‌رسه چیه؟ 

ممکنه با خودتون بگین مگه جنگه؟ که اینجا باید بگم بله جنگه! یه جنگ پارتیزانی با مبارزهای خلاق و ساختارشکن که مجهز به اسلحه تخیل هستن. در بازاریابی چریکی یا guerilla marketing از تاکتیک‌های جنگی نه به منظور خرابکاری بلکه به منظور معرفی برند و محصول استفاده می‌شه و جالبه بدونین این تاکتیک‌ها بدجور می‌تونه روی ماندگاری برند تاثیرگذار باشه. در ادامه با یک آموزش دیجیتال مارکتینگ دیگه همراه من باشین تا به شما بگم بازاریابی پارتیزانی یعنی چه!

فهرست مطالب

1. بازاریابی چریکی چیست؟ بازاریابی گنگستر‌ها

2. تاکتیک‌های بازاریابی چریکی

3. عناصر مهم در بازاریابی پارتیزانی چیست؟

4. مزایا و معایب بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی چیست؟ بازاریابی گنگستر‌ها

در جهان گسترده بازاریابی، بازاریابی چریکی در واقع نوعی استراتژی تبلیغاتی محسوب می‌شه که به منظور معرفی و ماندگاری برند در ذهن مخاطب، از روش‌های غیر متعارف و چشم‌گیر استفاده می‌شه؛ طوری که مخاطب با دیدنش شگفت زده بشه و به اصطلاح از تعجب چشماش چارتا بشه یا فکش بیفته. 

جالبه بدونین اصطلاح guerilla marketing در غرب، در سال 1984 توسط یک نویسنده تبلیغاتی به نام جی کنراد لوینسون ایجاد شده. همونطور که در مقدمه گفتم این عنوان به گونه‌ای از جنگ‌های چریکی الهام گرفته شده و در اون از استراتژی‌های جنگ چریکی یا پارتیزانی بهره گرفته شده؛ مثلا در بازاریابی چریکی هم مثل جنگ‌های چریکی از تاکتیک کمین، غافلگیری و…  استفاده می‌شه و نتیجه قابل توجهی هم ایجاد می‌کنه. این مدل بازاریابی می‌خواد که با روش‌های غیر معمول و غافلگیر کننده خودش رو تو ذهن مخاطب برای مدت طولانی ماندگار کنه.

یک نمونه از بازاریابی چریکی برندهای خارجی

تاکتیک‌های بازاریابی چریکی

به طور کلی چهار نوع بازاریابی چریکی در ایران و سایر کشورهای جهان وجود داره که در ادامه به اون‌ها می‌پردازم: 

تاکتیک‌های بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی در فضای باز

این مدل بازاریابی معمولا در فضای باز و در مکان‌هایی انجام می‌شه که چشمگیره و بدون نیاز به تلاش در مقابل چشم مخاطب ظاهر می‌شه. برای این نوع بازاریابی پارتیزانی معمولا از اشیاء بزرگ و چشم‌گیر استفاده می‌شه؛ به عنوان مثال قرار دادن آثار هنری موقتی در فضای پیاده رو یا مجسمه‌های هیجان انگیز و بزرگ در خیابون یا نصب تابلوهای عجیب و غریب در سطح شهر.

بازاریابی پارتیزانی داخلی

این مدل بازاریابی پارتیزانی هم مثل بازاریابی چریکی تو فضای باز هست، از همون المان‌ها و اشیاء ممکنه استفاده بشه ولی دیگه در فضای باز و پیاده رو و سطح شهر نیست؛ مثلا می‌شه این مدل بازاریابی چریکی رو در فضاهای بسته مثل ایستگاه‌ قطار، فروشگاه‌ها و دیگر فضاهای سرپوشیده مشاهده کرد.

رویداد کمین بازاریابی چریکی

در این نوع بازاریابی چریکی معمولا کمپین‌ها یک رویداد بزرگ مثل یک بازی ورزشی یا کنسرت رو انتخاب می‌کنن و بعد معمولا بدون اجازه از حامیان مالی رویداد، محصول یا برند خودشون رو با روش‌هایی که بیشتر جلب توجه می‌شه تبلیغ می‌کنن. 

بازاریابی پارتیزانی تجربی

بازاریابی چریکی تجربی به گونه‌ای طرح ریزی می‌شه که باعث ایجاد تعامل مخاطب با برند بشه. ممکنه یک کمپین از روش بازاریابی پارتیزانی داخلی یا خارجی استفاده کنه ولی به گونه‌ای طراحی نشده باشه که تعامل با مردم رو ایجاد کنه.

 شکل‌های هیجان‌انگیز دیگه‌ای از این نوع بازاریابی چریکی وجود داره که به نحوی در دل این چهار مدل بازاریابی چریکی قرار می‌گیره: 

  • مدل ویروسی: این مدل مردم رو تشویق و وسوسه می‌کنه تا برند رو در فضای مجازی با مخاطب‌هاشون به اشتراک بذارن.
  • مدل پنهان کاری: در این مدل یعنی بازاریابی پارتیزانی پنهان معمولا تبلیغ به صورت مخفیانه انجام می‌شه.
  • محیط نامتعارف: تبلیغ در مکانی انجام می‌شه که با خود تبلیغ مرتبط نیست یا محیط به صورت چشم‌گیری غیر معموله.
  • Projection: در این مدل بازاریابی عکس‌ها و ویدئوها بالای ساختمان یا پل عابر پیاده قرار داده می‌شه.
  • مدل فرهنگ‌سازی: این مدل بازاریابی چریکی به منظور آگاهی بخشیدن به گروه‌های کوچک و بزرگ انجام می‌شه.
  • تصویر یک نمونه کمپین گوریلا مارکتینگ در خارج

عناصر مهم در بازاریابی پارتیزانی چیست؟

درک بازاریابی چریکی ممکنه در نگاه اول خیلی عجیب بیاد اما وقتی با عناصر مشترک نمونه‌های بازاریابی چریکی آشنا بشیم می‌فهمیم بیشترشون یک سری المان‌های مشترک دارند؛ در ادامه چند تا از این عناصر رو براتون آوردم: 

عناصر مهم در بازاریابی پارتیزانی چیست؟
  1. مهم‌ترین عنصر این نوع بازاریابی ایجاد حس غافلگیری در مخاطبه. توی تموم نمونه‌های بازاریابی چریکی شما با اولین نگاه شکه می‌شین و نمی‌تونین به راحتی از کنارش عبور کنین. 
  2. چیزی که بازاریابان جدا از اون لذت می‌برن کم هزینه تموم شدن بازاریابیه؛ در بازاریابی چریکی تمام تلاش بازاریابان اینه که بتونن اثری خلق کنند که در عین این که باعث ایجاد شگفتی در مخاطب می‌شه کم هزینه هم تموم بشه.
  3. لوکیشن و مکان‌هایی که قراره کمپین‌های بازاریابی اونجا اجرا بشه هم یکی دیگه از المان‌های مهم این بازاریابیه.
  4. اگر یک درصد کاری که قراره ارائه بشه تکراری یا کپی برداری از یک نمونه داخلی یا خارجی باشه نتیجه عکس می‌ده؛ پس اصالت اصل مهمی تو این نوع بازاریابی تبلیغاتیه.
  5. برخی نمونه‌های بازاریابی تبلیغاتی چریکی یا پارتیزانی یک آن و در یک حرکت کامل می‌شن؛ در واقع می‌شه گفت تکرار در بازاریابی چریکی تا حدودی بی معناست.
  6. برای کسب و کارمون باید کسی رو به عنوان طراح بازاریابی چریکی قرار بدیم که از قدرت تخیل و خلاقیت بالایی برخوردار باشه؛ پس یکی دیگه از عناصر این نوع بازاریابی تبلیغاتی داشتن یک ذهن خلاقه.
  7. یکی دیگه از عناصر گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی اینه که بتونه تحریک آمیز باشه و عواطف مخاطب رو درگیر کنه.
  8. بازاریابی چریکی نوعی استراتژی تبلیغاتیه اما به طور کلی نمی‌تونه جای تبلیغات رو بگیره. 

مزایا و معایب بازاریابی چریکی چیست؟

همونطور که تا اینجا متوجه شدیم روش این نوع بازاریابی در ارتباط گرفتن با مخاطب بسیار غافلگیر کننده و تعاملی هست؛ با این تفاسیر استفاده از استراتژی بازاریابی چریکی می‌تونه باعث خطرات احتمالی هم بشه. 

دونستن معایب و مزایای بازاریابی پارتیزانی به شما کمک می‌کنه بتونین تمام جوانب این روش رو بسنجین و بهترین عملکرد رو داشته باشین: 

مزایا؛ بریم به جنگ تن به تن

  • مهم‌ترین مزیت بازاریابی چریکی اینه که براتون کم‌هزینه تموم می‌شه. 
  • تاثیرگذاری بالایی داره و به ماندگاری برند شما کمک می‌کنه.
  • باعث ایجاد سرگرمی در مخاطب می‌شه؛ این به خلاقیت شما بستگی داره که مخاطب رو چطور سرگرم کنین.
  • با توجه به واکنش مخاطب می‌تونین به بینش وسیعی از کارتون دست پیدا کنین
  • بازاریابی ویروسی رو براتون به همراه داره.

معایب؛ اسلحه رو غلاف کن

  • چون این نوع بازاریابی یک کار ریسکی محسوب می‌شه احتمال خطر شکست و نتیجه معکوس وجود داره.
  • ممکنه اگه از روش‌های ترسناک یا شرم آمیز استفاده کنین مخاطب ارتباط خوبی با برند شما برقرار نکنه و باعث آزارش بشه؛ در این صورت ضرر بزرگی خواهید کرد.
  • در صورتی که این کمپین‌ها بسیار پر خطر تشخیص داده بشه امکان عدم تایید از طرف مدیران وجود داره.
  • برای کمپانی‌هایی که زیاد شناخته شده نیستن چالش‌های بیشتری وجود داره و همین ممکنه باعث سرخوردگی بشه.
  •  

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *