الگوریتم helpful content؛ آشنایی با جدیدترین الگوریتم گوگل

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر الگوریتم helpful content

گوگل در جدیدترین اطلاع رسانی خودش در سالِ مرحوم شده 2022، از آپدیت یکی الگوریتم‌های گوگل به نام helpful content خبر داد که قراره تیشه به ریشه محتواهایی بزنه که به دلایل مختلف، خاطر مخاطب رو مکدر کرده و نیازش رو رفع نمی‌کنن.

مهم‌ترین دغدغه وب سایت‌ها با آپدیت شدن این الگوریتم، پاسخِ این سوالِ مهمه که برای در امان موندن از شرِ مجازات‌های این الگوریتم، باید چیکار کنیم و یک محتوای مفید از نظر الگوریتم helpful content دقیقا چه محتواییه؟

در ادامه من با معرفی کامل الگوریتم helpful content بهتون میگم از حالا به بعد باید طبق چه اصولی دست به تولید محتوا جذاب بزنید.

فهرست مطالب

1. الگوریتم helpful content چیست؟

2. شیوه عملکرد الگوریتم محتوای مفید

3. آپدیت الگوریتم helpful content بیشتر روی چه محتواهایی تاثیر می‌ذاره؟

4. فوت‌هایی برای کوزه محتوا [چگونه محتوایی تولید کنیم که باب طبع الگوریتمِ محتوای مفید باشد؟]

الگوریتم helpful content چیست؟

این عکس، توییتی هست که حدودا چند ماه پیش، اکانت رسمی گوگل سرچ سنترال در توییتر منتشر کرد:

«هفته آینده، ما “به‌روزرسانی محتوای مفید” رو راه‌اندازی می‌کنیم تا بهتر مطمئن بشیم که مردم بیشتر محتوای مفید و اصلی که توسط مردم برای مردم نوشته شده رو به جای محتوایی که در درجه اول برای جذب ترافیک موتور جستجو تولید شده، می‌بینن.»

همون طور که از اسمش (helpful content به معنی محتوای مفید) پیداست، این الگوریتم در راستای تحقق بیشتر هدف گوگل (رضایت کاربران) به وجود اومده و به دنبال حذف اون دسته از محتواهای نتایج جستجو هست که نه برای رفع نیاز و پاسخ به سوال کاربر، بلکه صرفا برای رتبه بندی و کسب ترافیک تولید میشن. طبق گفته خودِ گوگل، الگوریتم محتوای مفید اومده تا به کاربران این اطمینان رو بده، هیچ محتوای غیرمفید، اسپم و بی‌کیفیتی در رتبه‌های برتر گوگل قرار نمی‌گیره و اون‌ها می‌تونن بدون نگرانی از نرسیدن به پاسخ سوالات‌شون، به رتبه‌های برتر صفحه نتایج گوگل اعتماد و روی اون‌ها کلیک کنن.

مخلص کلام: سرِ هر سایتی که با هدفی جز رضایت کاربر محتوا تولید کرده باشه، زیر تیغِ الگوریتم محتوای مفیده؛ با این حال بریده شدن یا نشدن این سرها بستگی به نوع عملکرد اون سایت‌ها از الان به بعده.

شیوه عملکرد الگوریتم محتوای مفید

تصویر شیوه عملکرد الگوریتم محتوای مفید

الگوریتم helpful content برخلاف بسیاری از الگوریتم‌های گوگل، محتوای کل سایت رو بررسی و سیگنال‌هایی که از طریق اون‌ها دریافت می‌کنه رو به سمت موتور جستجو گوگل ارسال می‌کنه و گوگل هم بر اساس این سیگنال‌ها رتبه‌بندی صفحات یک سایت رو مشخص می‌کنه؛ به همین خاطر helpful content این توانایی رو داره روی وضعیت سئوی تمام صفحات سایت تاثیر مثبت یا منفی بذاره! یعنی اگه زمانی الگوریتم helpful content محتوای غیرمفیدی رو در سایت شما شناسایی کنه، سیگنال منفی که به خاطر این محتوا به سمت موتور جستجو گوگل منتشر میشه، روی تمامِ سایت (حتی محتواهای مفید) اثر می‌ذاره و به احتمال قریب به یقین رتبه‌بندی اون‌ها (محتواهای مفید) رو هم دستخوش تغییرات می‌کنه.

پس میشه اینطور نتیجه گرفت، اگر شما محتوای غیرمفید سایت رو حذف یا اصلاح کنید، بستری برای جلوه کردن و درخشش محتوای مفید وب سایت‌تون در نتایج گوگل مهیا میشه.

آپدیت الگوریتم helpful content بیشتر روی چه محتواهایی تاثیر می‌ذاره؟

تاثیرات الگوریتم helpful content روی همه محتواها اعمال میشه، با این حال گوگل به این موضوع اشاره کرده که برخی محتواها ممکنه بیشتر از بقیه در دامنه تاثیرات این الگوریتم قرار بگیرن؛ چون طبق بررسی‌های گوگل، این محتواها تا پیش از این هم بیشتر از بقیه سئو محور بوده و به جای انسان، برای ربات‌های موتور جستجو نوشته شدن.

در مجموع و طبق اعلام google، آپدیت الگوریتم محتوای مفید بیشتر روی محتواهای زیر تاثیر می‌ذاره:

  • محتواهای آموزشی آنلاین
  • هنری و سرگرمی
  • محتواهای مربوط به خرید اینترنتی یک محصول یا خدمت مثل توضیحات محصول، بازخوردهای خرید و…

ممکنه براتون سوال پیش بیاد که این محتواها چه ویژگی‌هایی داشتن که باعث شده الگوریتم helpful content بیشتر از بقیه روشون حساس بشه؟

ویژگی‌های مشترک تمام محتواهای نامبرده به شرح زیر هستن:

  • به وسیله ابزارهای مخصوص بازنویسی محتوا یا شخص نویسنده “گردآوری” شدن، نه تولید! (محتوای یونیک نیستن)
  • خیلی پراکنده و با موضوعات مختلف نوشته شدن و چندان با موضوع اصلی سایت ارتباط موضوعی ندارن.
  • اضافه‌گویی دارن؛ یعنی نویسنده صرفا با افزودن جملات غیرضروری و صفحه پرکن، محتوا رو الکی طولانی کرده.
  • به وسیله ابزارهای هوش مصنوعی یا AI نوشته شدن.

فوت‌هایی برای کوزه محتوا [چگونه محتوایی تولید کنیم که باب طبع الگوریتمِ محتوای مفید باشد؟]

جواب ساده هست:

تصویر کار با لپتاپ

در تولید محتوا، کاربران رو هدف اصلی قرار بدید تا در نهایت یک محتوای مفید تولید کنید.

اما چجوری؟

در بخش پایانی این معرفی‌نامه قصد دارم نکاتی رو بهتون گوش‌زد کنم که در تولید یک محتوای مفید و بابِ میلِ الگوریتم helpful content بهتون کمک می‌کنه.

  1. محتوای تخصصی تولید کنید

گوگل در راستای معرفی الگوریتم helpful content این سوال رو از شما می‌پرسه:

آیا محتوای تولیدی شما برای مخاطب ثابت‌تون که مستقیما به سایت مراجعه می‌کنه، مفید و کاربردیه؟

هدف گوگل از طرح این سوال این هست که وب سایت‌ها رو به سمت تولید محتوای تخصصی هدایت کنه؛ به عبارت دیگه الگوریتم محتوای مفید گوگل از شما می‌خواد راجع به چیزی بنویسید که سایت‌تون درباره‌ش تخصص داره و توی حاشیه نرید؛ این گفته گوگل در حالیه که تا همین الان، سایت‌های بسیاری بدون توجه به هسته مرکزی و تخصصی که دارن، با تولید محتوا درباره موضوعات ترند و داغ، کاربرانی رو به سمت خودشون جذب می‌کنن که اصلا مخاطب هدف اون‌ها نیستن!

  1. منحصربه‌فرد و دست اول باشید

در کنار تخصصی بودن، یک محتوای مفید باید شامل اطلاعات یونیک و دسته اولی باشه که فقط مختص شما هستن؛ منظورم اینه که از تجربیات‌تون حول محور موضوع محتوا صحبت کنید و از این طریق اطلاعات مفیدی رو به کاربر منتقل کنید.

یک کلام ختم کلام؛ تا چیزی رو تجربه نکردی، راجع بهش نه حرف بزن، نه بنویس! تجربیات بقیه رو هم بازنویسی نکن.

حواس‌تون باشه! منظورم از “تجربیات” چیزهایی هستن که شما در رابطه با موضوع محتوای در حال تولید تجربه کردید؛ نه خاطرات سفر شمال و مهمونیِ شب یلدا. 🙂

علاوه بر تولید محتوای متنی بر پایه تجربه و اطلاعات شخصی، یکی دیگه از راه‌هایی که از طریق اون می‌تونید به الگوریتم helpful content بفهمونید، محتوای شما یونیک و اصیله، استفاده از تصاویر اختصاصی خودتون هست.

  1. تکلیف موضوع سایت‌تون رو مشخص کنید

سایت شما درباره چه موضوعیه؟ تکلیف خودتون و گوگل رو در این رابطه مشخص کنید و به هیچ وجه با نوشتن محتواهای پراکنده و با موضوعات مختلف و غیرمرتبط بهم، سایت رو چند موضوعی نکنید؛ به این منظور حتما حین تولید محتوا، حواس‌تون به دسته بندی (category) سایت باشه.

طبق اعلام گوگل، سایت‌های چند موضوعی نه تنها برای کاربران مفید نیستن، بلکه ربات‌های این موتور جستجو رو هم گیج کرده و به دردسر می‌ندازن؛ بنابراین اگه قصد داشتید برای چند موضوع غیرمرتبط محتوا تولید کنید، پیشنهاد من اینه که برای هر کدوم یک سایت مجزا بزنید.

  1. به سوالات کاربر پاسخ بدید

بدون شک هنگام تحقیق درباره موضوع مد نظرتون، با سوالاتی که کاربران درباره‌ش دارن مواجه می‌شید؛ حتما به این سوالات داخل محتواتون پاسخ بدید؛ در واقع این کار یکی از راه‌هایی هست که به وسیله اون می‌تونید به الگوریتم محتوای مفید ثابت کنید محتوای شما برای کاربران و با هدف رفع نیاز و پاسخ به خواسته اون نوشته شده.

در این راستا می‌تونید به سوالات زیر که توسط گوگل مطرح شدن پاسخ بدید:

  • آیا کاربر بعد از خوندن محتوای شما، نیاز به سرچ مجدد درباره اون موضوع داره یا نه؟
  • آیا هدف‌تون از نوشتن محتوا اینه که در نهایت به تعداد کلمه مشخصی برسید؟ (اگر جواب شما به این سوال “بله” هست، باید بدونید که به احتمال خیلی زیاد در معرض اتهام و جریمه الگوریتم محتوای مفید قرار دارید.)
  1. تجربه کاربری رو در نظر بگیرید

گاهی ممکنه محتوای تولیدی شما تمام فاکتورهایی که تا اینجا گفته شد رو رعایت کنه و یک محتوای مفید باشه؛ اما همچنان در کسب رضایت کاربر ناموفق عمل کنه؛ در این موقعیت شاید بهتره به فکر این باشید که برخی اطلاعات رو در قالب یک فرمت محتوایی دیگه (مثلا ویدیو و تصویر) به مخاطب ارائه بدید و به این ترتیب و درک و فهم اون محتوا رو برای مخاطب آسون‌تر کنید.

  1. دروغ نگید!

هیچ وقت توی محتوا دروغ نگید.

تا حالا چند بار به سایت‌هایی برخورد کردید که توی عنوان‌شون چیزی رو ادعا می‌کنن، اما وقتی وارد صفحه اون سایت می‌شید و محتوا رو می‌خونید، متوجه می‌شید که اون ادعا دروغ بوده و هیچ پاسخی برای سوالی که شما دنبالش بودید ندارن؟!

گوگل صراحتا به وب سایت‌ها اعلام می‌کنه که تحت هیچ شرایطی سراغ استفاده از شایعات و ادعاهای غیرواقعی در محتواشون نرن؛ چون چنین محتوایی در نهایت فقط و فقط اعتماد مخاطبین رو از سایت شما سلب می‌کنه که یکی از فاکتورهای اصلی الگوریتم EAT گوگل هم به شمار میره؛ بنابراین به جای این کار، سعی کنید با ارائه اطلاعات مفید و به‌روز، جای خودتون رو دل و ذهن مخاطب به عنوان یک سایت معتبر و آپدیت باز کنید.

  1. تهدید ابزارهای تولید محتوا رو به فرصت تبدیل کنید

به جای اینکه از ابزارها و نرم افزارهای مختلف هوش مصنوعی برای نوشتن صفر تا صد یک محتوا استفاده کنید و برای سایت‌تون دردسر درست کنید، از اون‌ها برای چک کردن گرامر، شناسایی و اصلاح اشکالات نگارشی، نوشتن جملات بهتر، پیدا کردن عکس‌های مناسب‌تر و بهینه سازی محتوا استفاده کنید. کمک گرفتن از ابزارها و نرم افزارهای اختصاصی برای بهتر کردن محتوا هیچ اشکالی نداره؛ اما ایده اصلی و پیاده‌سازی اون باید توسط یک انسان انجام بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *