مفهوم سطح بالا در بوم ناب چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویری از ارزش پیشنهادی یکتا و مفهوم سطح بالا در بوم ناب

چند بار تا حالا در معرفی کسب و کارتون به شرکا، سرمایه گذارها، مشتریان و اطرافیان‌تون به مشکل خوردید؟

تا حالا شده بعد از کلی سخنوری و داستان‌سرایی درباره اینکه بیزینس‌تون دقیقا درباره چیه، مخاطب با نگاهی عاقل اندر سفیه بهتون نگاه کنه؟

یا منظورتون رو اشتباه متوجه بشه؛ بعد شما سریع دو تا دست‌تون رو به طرفین تکون بدید و بگید: نه، نه! اشتباه فهمیدی، کارم یه چیز دیگه‌ست.

آشنایی با مفهوم سطح بالا در بوم ناب (high level concept) دقیقا اینجا به درد شما و هر کسی که بخواد راجع به بیزینس شما صحبت کنه، می‌خوره.

اگر جزو مخاطبین سابقه‌دار سایت باشید، قطعا یادتون هست که من در مقاله بوم ناب کسب و کار به طور کامل درباره این بوم، دلیل خلق شدنش و تفاوتی که با بوم مدل کسب و کار داره صحبت کردم؛ به همین خاطر اینجا دیگه قصد ندارم خیلی راجع به گفته‌های قبلم حرف بزنم؛ بنابراین اگه مطلبی رو فراموش کردید یا به مرور آموزه‌های قدیمی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنم سری به مقاله‌ بوم ناب بزنید و کمی تجدید خاطرات کنید؛ در غیر اینصورت همین جا بمونید و ادامه بحث رو دنبال کنید که خیلی قرار نیست وقت‌تون رو بگیره.

معرفی مفهوم سطح بالا در بوم ناب

یک مفهوم سطح بالا در بوم ناب (high level concept) جمله یا عبارتیه که با استفاده از مدل‌ها و کسب و کارهای موجود و شناخته شده، بیزینس یا محصول شما رو کاملا شفاف و واضح به مخاطب معرفی می‌کنه.

مثال:

  1. مفهوم سطح بالا برای یوتیوب: Flickr برای ویدیوها
  • صرفا جهت اطلاع: flickr یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سایت‌های اشتراک گذاری عکس و تصویره. (قدیمی‌تر از یوتیوب)
  1. یک بیزینس رو تصور کنید که قصد داره یک پلتفرم و رسانه ویدیویی مخصوص دیجیتال مارکتینگ راه‌اندازی و بستری برای انتشار ویدیوهای آموزشی یا اطلاع رسانی در این حوزه رو فراهم کنه؛ خب حالا معروف‌ترین پلتفرم ویدیویی در ایران چیه؟ آپارات.

در نتیجه مفهوم سطح بالا برای این کسب و کار میشه: آپارات برای دیجیتال مارکتینگ

هشدار!

تصویر گرافیکی از عبارت هشدار

مخاطب شما باید شرکت، کسب و کار و به طور کلی تمام مقایسه‌هایی که شما توی مفهوم سطح بالا در بوم ناب به کار می‌برید رو بشناسه و درک کنه؛ در غیر این صورت مفهوم سطح بالا به جای ارائه یک تصویر شفاف و واضح از ایده یا محصول شما، بیشتر مخاطب رو گیج و سردرگم می‌کنه.

به هیچ وجه مفهوم سطح بالا در بوم ناب رو با UVP اشتباه نگیرید!‎

یکی از اشتباهات رایجی که هنگام نوشتن و مشخص کردن مفهوم سطح بالا در بوم ناب از جانب صاحبین کسب و کارها رخ میده این هست که اون‌ها اغلب مفهوم سطح بالا رو UVP یا همون ارزش پیشنهادی یکتا (unique selling proposition) که در بوم مدل کسب و کار هم وجود داره، اشتباه می‌گیرن!

این در حالی هست که UVP نسبت به high level concept مفهوم انتزاعی‌‌تری داره و تصویر مشخصی براش وجود نداره؛ به همین خاطر هم ممکنه برای مخاطب ناآشنا به نظر بیاد و درکش برای اون سخت‌تر باشه؛ اما مفهوم سطح بالا با استفاده از قدرت تمثیل و استفاده از مفاهیم و قیاس‌هایی که برای همه شناخته شده هست، به سادگی چیستیِ بیزینس یا محصول شما رو به هر کسی که بخواید معرفی می‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *