چگونه تیم سئو بسازیم؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

چگونه تیم سئو بسازیم
چگونه تیم سئو بسازیم؟

اگر الان اینجایید، یعنی می‌خواید بدونید که برای تشکیل تیم سئو دقیقا باید چه مراحل و اقداماتی رو پشت سر بذارید و به چه افرادی نیاز دارید؟ این افراد چه ویژگی‌های مهارتی باید داشته باشن؟ و …

پس مطلب رو رها نکنید و جای دوری نرید؛ چون چیزی که به خاطرش دست به سرچ شدید رو من قراره در اختیارتون قرار بدم.

چگونگی تیم سازی در سئو و افرادی که به این منظور باید استخدام کنید، موضوعاتی هستن که مقاله آموزشی امروز در راستای آموزش رایگان سئو قراره حول محورش باهاتون صحبت کمک کنه.

3 گام اساسیِ تیم سازی در سئو

برای تشکیل تیم سئو شما باید از مسیری عبور کنید که 3 گام داره:

  • گام اول: تعیین اهداف از تشکیل تیم سئو (دنبال چی هستید و چی می‌خواید؟)
  • گام دوم: استخدام نیرو مطابق با نیاز (چه نیروهایی؟ در ادامه بهتون میگم)
  • گام سوم: کنترل و مدیریت نیروها و تسک‌ها با نرم افزارهای مخصوص این کار مثل ترلو یا آسانا.

چیزی که نباید از همین اول راه توی ذهن داشته باشید، آسون گرفتنِ این 3 گامه؛ به عبارت دیگه مسیری که پیش روی شماست خیلی صبر لازم‌تر از چیزیه که فکرش رو بکنید. فرآیند هدف‌گذاری، پیدا کردن نیروی مورد نظر و مدیریت تسک‌های اون‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست؛ اما 120% شدنیه!

پس همچنان که حواس‌تون به همه چیز هست و شل نمی‌گیرید، امیدوار و با انگیزه ادامه مطلب رو دنبال کنید.

یک تیم سئو کاردرست چه مهارت‌هایی باید داشته باشه؟

قبل از معرفی سِمَت‌هایی که حین تشکیل تیم سئو باید اون‌ها رو به خدمت بگیرید، بهتره در ابتدای امر بدونیم یک تیم سئو کاردرست چه مهارت‌هایی رو در بطن خودش داره که موفقه.

  • توسعه وب
توسعه وب

این درسته که گوگل دیگه به اندازه قدیم درگیر ساختارهای فنی و کدها نیست و حالا داره بیشتر به محتوا اهمیت میده؛ اما این مسئله، این حقیقت رو تغییر نمیده که کدها پایه و اساس سئو رو تشکیل میدن؛ بنابراین تا زمانی که اوضاع ساختار فنی سایت شما نابسامان باشه، قرار نیست اتفاق خوبی برای سئوی سایت‌تون بیفته؛ حتی اگه توی سایر بخش‌های دیگه عملکرد فوق العاده‌ای داشته باشید.

در نتیجه “کدنویسی” یکی از نخستین مهارت‌هایی هست که باید به دلِ تیم سئو سایت‌تون تزریق کنید؛ به این منظور شما به فردی نیاز دارید که از دنیای کدها سر دربیاره و به صورت پاره وقت (مثلا چند ساعت در هفته) وب سایت رو از نظر ساختارهای فنی و کدنویسی توسعه بده؛ همین چند ساعت کافیه تا از بروز کلی مشکل و دردسر فنی در سایت و افت سئو جلوگیری کنه.

  • تولید محتوا
تولید محتوا

گزارش‌های وردپرس نشون میده که روزانه حدود 2.3 میلیون پست بلاگ در بستر وب منتشر میشه!

بنابراین در تشکیل تیم سئو شما به فردی نیاز دارید که بتونه مهارت محتوا رو به بازوان تیم‌تون منتقل کنه؛ یعنی یک تیم تولید کانتنت متشکل از یک مدیر و یک یا چند تولیدکننده محتوا.

البته حواس‌تون باشه که منظورم از محتوا، هر چیز معمولی نیست؛ بلکه شما توی این مرحله به یک محصولِ خارق العاده احتیاج دارید که قدرتش رو داشته باشه در بین فوج فوج محتوایی که توسط سایت‌های رقیب تولید و منتشر میشن، سری توی سرها در بیاره و خودی نشون بده.

به این ترتیب با توجه انتظاری که باید از هِدِ تیم محتوای شما (نقیِ معمولیِ تیم محتوا ????) داشته باشید، اون باید بتونه:

کل یک موضوع رو در قالب یک پست تولید کنه و پوشش بده.

نسبت به محتوایی که باید تولید بشه درک کامل داشته باشه و بتونه از پس رقبا و هر آنچه که بیرونِ گودِ سایت در انتظار فرآیند تولید محتوا هست، بر بیاد و اون رو شکست بده. (شما به یک جنگجو احتیاج دارید که سلاحش محتواست!)

عناصر و بخش‌هایی رو به محتوا اضافه کنه که در نهایت باعث بشه مخاطبین به سمتِ اشتراک گذاری و منتشر کردن دوباره اون محتوا تشویق بشن و بستری رو برای جذب مخاطب‌های جدیدتر و بیشتر فراهم کنن.

در زمینه تولید محتوا با افراد مختلف همکاری کنه.

برای رسانه‌های مختلف (بلاگ، پادکست، محتوای ویدیویی و …) محتوا تولید کنه.

  • لینک سازی
لینک سازی

اول از همه باید بدونید لینک سازی در سئو دو نوع داره: داخلی و خارجی.

در تشکیل تیم سئو شما باید مهارت هر دو نوع لینک سازی رو در تیم‌تون داشته باشید؛ به این منظور شما به فردی نیاز دارید که بتونه:

استراتژی لینک سازی داخلی رو بچینه و چارچوبی رو برای پیوند دادن بین صفحات داخلی سایت ایجاد کنه.

منابع مرتبط، باکیفیت و معتبر رو برای لینک سازی خارجی و دریافت بک لینک شناسایی کنه.

لینک‌های شکسته رو شناسایی و اصلاح کنه.

حواسش به وضعیت بک لینک‌های سایت باشه تا دست‌های پشت پرده و رقبای نااهل با بک لینک‌سازی‌های غیراصولی علیه شما، ارزش و اعتبار وب سایت‌تون رو خدشه دار نکنن.

  • طراحی و دیزاین سایت
طراحی و دیزاین سایت

احتمالا تا حالا هیچ جایی منحصرا به نقش و اهمیت طراحی و دیزاین سایت در سئو اشاره نشده؛ چون در اصل هم این عامل به صورت مستقیم در سئو تاثیر نداره؛ با این حال تاثیر غیرمستقیم اون به قدری ملموس و محسوس هست که نشه نادیدش گرفت.

دیزاین و زیبایی بصری یک سایت می‌تونه نقش مهمی در جلب توجه مخاطب به سمت محتوای مد نظر ما داشته باشه. در اون روی سکه هم یک دیزاین نامناسب و غیرجذاب می‌تونه ضمن ایجاد دافعه، مخاطب رو برای دنبال کردن محتوای سایت بی‌میل و رغبت کنه؛ حتی اگه اون محتوا محصولِ کار شکسپیر باشه!

  • مارکتینگ و تبلیغ
مارکتینگ و تبلیغ

مهارت بعدی که باید در بطن یک تیم سئو باشه، مارکتینگ و promotion (تبلیغ) هست. فرد یا افرادی که که در تیم شما چنین مهارتی دارن، می‌تونن یک گام جلوتر از اعضای تیم سئو و با چشم اندازی وسیع‌تر به مسائل و اقدامات نگاه کنن؛ بذارید با یک مثال مسئله رو شفاف‌تر کنم:

فرض کنید اقدامات بچه‌های توسعه وب، تولید محتوا، لینک سازی و طراحی جواب داده و حالا صفحه شما صاحب یکی از رنک‌های خوب گوگله و داره ترافیک می‌گیره؛ چی بهتر از این، مگه نه؟!

شخصی که در تیم سئو شما تفکر و دید مارکتینگی داره، اینجا تازه کارش شروع میشه.

اون میاد و بررسی می‌کنه که چه افرادی ترافیک ورودی سایت رو تشکیل میدن؟ آیا مخاطب هدف شما هستن یا نه؟

آیا این ترافیک ورودی به لید تبدیل شده یا به انتهای قیف فروش رسیده، یا نه؟ اگه آره مسیرش و اگه نه دلیلش چی بوده؟

چطوری می‌تونیم اون بخش از ترافیک ورودی که هنوز تبدیل نشدن رو تبدیل کنیم؟

برای تشکیل تیم سئو به چه افرادی نیاز داریم؟

تا اینجای کار بهتون گفتم که توی تیم سازی در سئو باید چه مهارت‌هایی رو به تیم‌تون Add کنید.

حالا وقت این رسیده که یکم منحصرانه‌تر به عنوان‌های شغلی و سِمَت‌هایی اشاره کنم که یک تیم سئو برای شکل گرفتن بهشون احتیاج داره:

  • مدیر سئو
  • سئوکار اجرایی (آن پیج، آف پیج و تکنیکال)
  • مدیر فنی
  • مدیر محتوا
  • استراتژیست محتوا
  • تولید کننده محتوا
  • مدیر پروژه
  • تحلیل‌گر سئو (Seo Analyst)
  • متخصص داده (Data Scientist)

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *