چگونه کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنیم؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویری از انتخاب بهترین کلمات کلیدی

دیگه همه اینو می‌دونیم که اولین قدم برای تولید محتوا، تحقیق کلمات کلیدی هست. در اثبات اهمیت بالای کیورد پلنینگ (همون کیورد ریسرچ خودمونه ولی در ابعاد گسترده‌تر) همین بس که کوچک‌ترین اشتباهی در پروسه انجام اون می‌تونه تمام زحمات تیم تولید محتوا و سئوکاران رو حتی قبل از شروع به باد بده!

بنابراین آگاهی از پاسخ این سوال که “چگونه کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنیم؟” می‌تونه با درصد احتمال بالایی، موفقیت استراتژی محتوای سایت شما رو تضمین می‌کنه.

7 نکته کلیدی در نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب

در ادامه این قسمت به بیان 7 نکته مهم می‌پردازم که در راستای انتخاب بهترین کلمات کلیدی باید بهشون توجه کنید.

کلمات کلیدی رو لیست کنید

به عنوان اولین نکته باید تمام کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتون در قالب یک لیست جمع آوری کنید. به این منظور می‌تونید از ابزارهای مختلفی که برای تحقیق کلمات کلیدی ساخته شدن استفاده کنید یا اینکه به صورت دستی کیورد ریسرچ انجام بدید که طبیعتا نسبت به روش اول (کیورد ریسرچ با ابزار) زمانبرتره.

بعد از اینکه فهرست کاملی از تمام کیوردهای مرتبط با کسب و کارتون ایجاد کرده و به اصطلاحات تخصصی سئو، کیورد پلنینگ انجام دادید، وقتشه که با هدف انتخاب بهترین کلمات کلیدی این فهرست رو از یک سری فیلترها که در ادامه بیشتر درباره‌شون صحبت می‌کنم عبور بدید.

با کفش‌های مخاطب راه برید!

تصویر مفهومی از با کفش‌های مخاطب راه برید

یعنی خودتون رو جای مخاطب بذارید و با دید اون کلمات کلیدی رو انتخاب کنید؛ چرا که کلمات کلیدی مناسب عباراتی هست که مخاطب شما سرچ می‌کنه نه چیزی که به عقیده خودتون مناسب به نظر میاد.

به عنوان مثال در زمینه فروش اینترنتی اسباب بازی کاربران کیوردی مثل “خرید اسباب بازی” رو نسبت به عبارت “فروشگاه اینترنتی اسباب بازی” بیشتر سرچ می‌کنن؛ پس برای کسب نتایج مطلوب در سئو باید محتوای سایت رو برای کلمه کلیدی “خرید اسباب بازی” بهینه سازی کنید.

خلاصه اینکه برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی باید سعی کنید به همه چیز با عینکِ مخاطبین‌تون نگاه کنید و لیستی رو که از قسمت قبلی بدست آوردید بر اساس این معیار دستچین کنید؛ در غیر اینصورت هر چقدر هم تکنیک‌ها و اصول سئوی سایت رو دقیق و درست اجرا کنید هیچ تاثیر مثبتی روی جایگاه سایت شما در صفحه نتایج نخواهد گذاشت؛ چون مسیرتون اشتباهه.

کلمات کلیدی long tail رو نادیده نگیرید

تصویر مفهومی از کلمات کلیدی long tail رو نادیده نگیرید

استراتژی کلمات کلیدی شما برای تولید محتوا باید ترکیبی از کلمات کلیدی کوتاه و دم دراز (اصطلاحا long tail) باشه. هر چند میزان جستجوی کلمات کلیدی کوتاه بیشتره؛ با این حال در نقطه مقابل رقابت روی اون‌ها هم خیلی بالاست و این مسئله کار شما رو در سئو سایت و کسب رتبه برتر در صفحه نتایج گوگل سخت می‌کنه؛ در حالی که کلمات کلیدی دم دراز یا همون long tail برخلاف اینکه کمتر از کیوردهای کوتاه سرچ میشن، ترافیک بیشتری رو وارد وب سایت شما می‌کنن! چرا؟ چون کلمات کلیدی بلند مشخص‌تر هستن و به همین خاطر راحت‌تر میشه فهمید افرادی که این دست کیوردها رو جستجو می‌کنن دقیقا دنبال چی هستن. همچنین به دلیل سطح پایین رقابت روی کیوردهای long tail، مدت زمان کسب رتبه برتر برای این کلمات کلیدی در صفحه نتایج به نسبت خیلی کمتر از کیوردهای کوتاه و عمومی هست.

البته حواس‌تون باشه که صرفا تمرکز روی کلمات کلیدی بلند هم باعث میشه از عرصه داغ رقابت جا بمونید. به عبارت دیگه و همون طور که کمی قبل‌تر هم بهش اشاره کردم، استراتژی شما باید ترکیبی از کلمات کلیدی طولانی و کوتاه باشه.

استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ

انواع مختلفی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی هستن که می‌تونید برای کیورد ریسرچ ازشون کمک بگیرید. با استفاده از انواع ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مثل keyword planner، kwfinder و… می‌تونید به داده‌های ارزشمندی همچون میزان سرچ کلمات کلیدی مختلف، سطح رقابتی که روی اون‌ها هست، هزینه به ازای هر کلیک و به طور میزان ارزشمندی هر کلمه کلیدی دسترسی پیدا کنید.

تمام کلمات کلیدی رو در یک صفحه دپو نکنید

بسته به حوزه فعالیتی شما انواع مختلفی از کلمات کلیدی هستن که شما باید سایت خودتون رو روی این کیوردها سئو کنید؛ بنابراین اینکه بخواید تمام این کلمات کلیدی رو برای صفحه اصلی سئو کنید اصلا کار منطقی و هوشمندانه‌ای نیست. خصوصا اینکه دامنه موضوعی تمام کلمات کلیدی منتخب شما متفاوت خواهد بود؛ بنابراین بهترین کار اینه که برای هر کیورد یک صفحه مجزا در سایت اختصاص بدید. نکته جالب توجه درباره این مسئله اینه که اتفاقا صفحات داخلی برای بهینه سازی کیوردها خیلی بهتر و مناسب‌تر هستن.

از رقبا غافل نشید!

آنالیز و بررسی وضعیت وب سایت‌های رقیب برای هر کلمه کلیدی یکی دیگه از نکات مهم در نحوه انتخاب کلمات کلیدی هست. زمانی که شما یک کلمه کلیدی مشخص رو جستجو می‌کنید طبیعتا یک سری سایت‌ها در صفحه نتایج نمایش داده میشن که در واقع همون رقبای شما هستن. باید این وب سایت‌ها رو (اولویت با لینک‌های صفحه اول نتایجه) از نظر نوع کلمات کلیدی به کار برده شده در محتوا بررسی کنید و کیوردهای مورد استفاده اون‌ها رو استخراج کنید؛ به این منظور شما فقط به یکم دانش کد نویسی احتیاج دارید که کسب کردنش به هیچ وجه کار سخت و پیچیده‌ای نیست. بعد از اینکه فهمیدید رقبا از چه کلمات کلیدی استفاده کردن باید اون‌ها رو داخل ابزارهای مرتبط با سرچ کلمات کلیدی قرار بدید تا میزان اهمیت این کیوردها مشخص بشه. در ادامه اگر به این نتیجه رسیدید که کیوردهای مذکور مهم هستن می‌تونید از اون‌ها در تولید محتوای خودتون استفاده کنید.

تصویر مفهومی از تحلیل رقبا

اندازه نگه دار، که اندازه نکوست!

لیست نهایی کلمات کلیدی شما نه باید از کیورد اشباع شده باشه، نه اینکه کویر باشه. در انتخاب کیوردهای نهایی که قصد دارید استراتژی سئو و محتوا سایت رو بر مبنای اون‌ها قرار بدید باید جانب اعتدال رو رعایت کنید. در واقع این شیوه رفتاری افراد متخصص در این حوزه هست. به عبارت دیگه یک فرد حرفه‌ای در این حوزه همچنان که کیفیت رو فدای کمیت نمی‌کنه، تمام حیاتِ ورودی سایت رو هم به یک کیورد گره نمی‌زنه؛ یعنی همچنان که سعی می‌کنه به جای 150 تا کیورد، 20 تا کلمه کلیدی هدفمند رو انتخاب کنه، تمام تمرکز سئو و تولید محتوا رو معطوف یک کیورد هم نمی‌کنه. دلیلش رو همین چند خط پیش توضیح دادم؛ چون اونطوری تمام ترافیک ورودی سایت به یک کلمه کلیدی وابسته میشه و کوچک‌ترین خطایی ممکنه اثرات منفی فراتر از تصور در ورودی سایت به بار بیاره.

در نتیجه بهترین کار اینکه با نگه داشتن اندازه، تعدادی از با کیفیت‌ترین کلمات کلیدی هدف رو انتخاب کرده و سایت رو برای اون‌ها بهینه سازی کنید. اینطوری همچنان که تمام ترافیک سایت رو به یک کیورد وابسته نمی‌کنید، به خاطر حجم بالای کیوردهای هدف هم دچار سردرگمی نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *