چجوری اولین پروژه سئو رو بگیریم؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر سئو

به نظر شما مهم‌ترین دغدغه یک سئو آموز (کسی که در مسیر آموزش سئو هست) و یک متخصص سئو تازه رها شده از بند آموزش چیه؟

بذارید با پرسیدن یک سوال دیگه، یه تقلب غیر مستقیم بهتون برسونم:

به نظر شما مهم‌ترین دغدغه دانشجو مملکت چیه؟

قطعا اینکه بعد از فارغ شدن از تحصیل چجوری کار پیدا کنه و به درآمد برسه …

بنابراین، بله درسته؛ مهم‌ترین دغدغه یک متخصص سئو یا سئوکار نوپا و یک سئو آموز این نیست که بتونه یک وب سایت رو روی کلمات کلیدی مشخص به رتبه 1 گوگل برسونه؛ بلکه دغدغه‌ش گرفتن اولین پروژه برای سئو هست؛ چون تا زمانی که کار پیدا نکنه، اصلا سایتی وجود نداره که اون بخواد سرِ رسیدن یا نرسیدن به رتبه یک دغدغه و نگرانی داشت باشه!

بنابراین این بار تصمیم گرفتم درباره روش‌های گرفتن اولین پروژه برای سئو باهاتون صحبت کنم و به جای آموزش سئو، بهتون بگم چجوری به دانشی که از این راه (آموزش) درباره سئو کسب کردید، جامه عمل بپوشونید.

روش‌های گرفتن اولین پروژه برای سئو

سوال می‌شود: چگونه پروژه سئو بگیریم؟ اونم در حالی که تازه ابتدای راهیم و دنبال اولین پروژه‌مون هستیم؟

پاسخ می‌دهیم: از طریق یکی از 5 روش زیر:

روش اول: سایت راه بندازید

تصویر مینیاتوری راه اندازی سایت

نخستین و بهترین روش برای گرفتن اولین پروژه سئو، اینه که خودتون یک سایت شخصی راه بندازید و اون رو روی کی‌وردهای مرتبط با پروژه سئو مثل خدمات سئو، سئو در فلان شهر (به جای “فلان” نام شهر مد نظرتون رو بنویسید)، استخدام سئوکار، شرکت سئو و … سئو کنید؛ به این منظور و برای پیدا کردن کی‌وردهای مناسب و مرتبط می‌تونید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که توی مقاله لینک شده معرفی‌شون کردم استفاده کنید. کسب رتبه برتر روی این کی‌وردها، کاربرانی که اون‌ها رو در گوگل سرچ می‌کنن مجاب می‌کنه روی لینک سایت شما کلیک کنن.

داشتن سایت شخصی علاوه بر اینکه یک روش موثر برای گرفتن اولین پروژه سئو محسوب میشه، بستری مناسب رو هم برای ارائه نمونه کارها و آموزش­‌ها برای شما فراهم می‌کنه. وجود این بخش‌ها در سایت (نمونه کار + آموزش) کاربرانی که برای به خدمت گرفتن یک متخصص سئو وارد سایت شما شدن رو بهتر و راحت‌تر قانع می‌کنه تا شما رو انتخاب کنن.

نکته خیلی مهم!

در طراحی سایت حتما حواس‌تون باشه که راهِ متقاضی برای برقراری ارتباط با شما باز و شفاف باشه. منظورم اینه وب سایت رو طوری طراحی نکنید که کاربر برای پیدا کردن یک راه ارتباطی با شما گیج بشه و ندونه اصلا از کجا می‌تونه پیداتون کنه. این مسئله ارتباط مستقیم به شیوه طراحی UI/UX سایت داره؛ بنابراین اگر خودتون طراحی سایت بلد نیستید، اون رو حتما به دست یک تیم حرفه‌ای و کاربلد بسپارید.

روش دوم: از سایت‌های فریلنسری پروژه بگیرید

تصویر نوشتاری فریلنسر

اگه دل‌تون نمی‌خواد سایت بزنید، می‌تونید جهت گرفتن اولین پروژه برای سئو، سری به سایت‌های فریلنسری بزنید. این سایت‌ها برای افرادی که می‌خوان خیلی زود پروژه بگیرن و به پول برسن گزینه خوبیه؛ با این حال باید اینو بدونید میدونِ سایت‌های فریلنسری مثل مزایده معکوس می‌مونه! یعنی هر کی قیمت پایین‌تری ارائه بده احتمال برنده شدنش بیشتره؛ چون رقابت اونجا خیلی داغه.

تا حالا افرادی که کنار خیابون یا دور میدون‌ها به عنوان کارگر ساختمون می‌شینن تا یک کارفرما بیاد و اون‌ها رو به کار بگیره رو دیدین؟ به محض اینکه یک ماشین نزدیکون بایسته، همگی با هم می‌دون سمت ماشین و هر کی زودتر برسه و سوار ماشین بشه، پروژه رو گرفته؛ توی سایت‌های فریلنسری هم هر چقدر قیمت ارائه شده از طرف شما کمتر باشه، سرعت شما توی دویدن بیشتره؛ در نتیجه زودتر از بقیه سوار ماشین کارفرما می‌شید و پروژه سئو برای شما میشه.

نقطه تاریک بعدی درباره این روش اینه که مشتریان حاصل از سایت‌های فریلنسری معمولا مشتریان ثابت و وفاداری نیستن؛ بنابراین نمیشه بهشون امیدوار باشید که بعد از اتمام قرارداد دوباره سراغ‌تون بیان. (شاید هم اومدن!)

در کل با توجه به تمام کم و کاستی‌هایی که این روش نسبت به روش اول داره و پایین بودن درآمدش، به نظرم آب باریکه خوبی که باعث میشه درآمدزایی شما هیچ وقت قطع نشه؛ بنابراین راه این باریکه رو سد نکنید و بذارید همچنان به حوضِ درآمد شما سرازیر بشه.

اون چیزی که تا اینجا درباره فریلنسری گفتم، با توجه به سایت‌های فریلنسری ایرانی بود. درباره سایت‌های فریلنسری خارجی قضیه یکم فرق داره! چون اینجا درآمد دریافتی شما در قالب دلاره؛ بنابراین اگر زبان انگلیسی‌تون خوبه، حتما سراغ سایت‌های فریلنسری خارجی هم برید، مطمئنا با دست پرتر برمی‌گردید.

روش سوم: از شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین و اینستاگرام کمک بگیرید

اینستاگرام رو می‌تونیم محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین سوشال مدیا در ایران معرفی کنیم. توی این بستر شما می‌تونید خیلی راحت‌تر از گوگل در هشتگ‌های متعددی که بازدید خوبی هم دارن، خودتون رو در معرض دید مخاطب هدف‌تون قرار بدید.

لینکدین هم یک شبکه اجتماعی مخصوص فعالیت‌های کاری و بیزینسی هست که طی چند سال اخیر رشدش در ایران بیشتر شده و خصوصا در بین بیزینس من‌‌ها و شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ، کاملا شناخته شده هست و معمولا همه صاحبین کسب و کار در اون عضو هستن؛ بنابراین با داشتن یک حساب لینکدین می‌تونید نمونه کارها، رزومه و اطلاعات مربوط به حرفه و مهارت‌تون رو در پیج‌تون منتشر کنید؛ با این کار از دو طریق می‌تونید اولین پروژه سئوتون رو دشت کنید:

یک شرکت سئو یا دیجیتال مارکتینگ نمونه کارهای شما رو می‌بینه و برای همکاری میاد سراغ‌تون.

مشتری خدمات سئو مستقیما میاد سر وقت شما و می‌خواد که پروژه سئوی سایتش رو به شما بسپاره.

پی‌نوشت: اگر نمونه کار ندارید و پروژه‌ای که از این کانال دریافت می‌کنید اولین کار شماست، باز هم فعالیت‌تون رو توی این شبکه‌ها حفظ کنید. از توانایی‌ها و مهارت‌هاتون بگید و سعی کنید به مشتری تضمین بدید که می‌تونید خواسته‌های اون رو محقق کنید؛ و این نکته رو فراموش نکنید که همه سئوکارهای خفن و معروف در ایران و جهان هم روزی در جایگاه شما بودن و از همین نقطه شروع کردن؛ پس کار، نشد نداره.

روش چهارم: بله! بازاریابی تلفنی …

تصویر تلفن زرد

شاید فکر می‌کردید بازاریابی تلفنی دیگه منسوخ شده و از مد افتاده؛ اما با این شیوه از مارکتینگ هنوز هم میشه مشتری گرفت و درآمد کسب کرد؛ به شرطی که طبق اصولش این کار رو انجام بدید و مخاطب درستی رو هدف بگیرید.

برای نتیجه گرفتن از بازاریابی تلفنی در راستای گرفتن اولین پروژه سئو، پیشنهاد من به شما سایت‌هایی هست که روی کی‌ورد اصلی خودشون در صفحات 3 بعد نتایج گوگل هستن؛ چون سایت‌های موجود توی این صفحات همون طور که عیان هست، در سئوی سایت خودشون موفق عمل نکردن و بعید نیست اگر سر بیخیال شدن یا نشدن وب سایت‌شون در دوراهی سختی قرار گرفته باشن! تا اینکه شما با اون‌ها تماس می‌گیرید و بهشون پیشنهاد می‌دید که سئوی سایت‌شون رو به شما بسپارن. البته این وب سایت‌ها حتما به یک تضمین واقعی احتیاج دارن؛ چیزی که دل‌شون رو قرص کنه و بهشون این اطمینان رو بده که شما می‌تونید نتیجه مطلوب رو بعد از مدتی مشخص برای سئو سایت‌شون به دست بیارید. اگر در زمینه مربوط به اون سایت نمونه کار در صفحه اول نتایج داشته باشید که کارتون توی جلب اعتماد مشتری و گرفتن پروژه از این راه خیلی راحت‌تر میشه؛ با این حال بدون نمونه کار هم می‌تونید در جذب پروژه موفق باشید؛ به شرطی که بدونید “چی” به مشتری بگید؛ مثلا حتما در خصوص زمینه فعالیت کارفرما اطلاعات داشته باشید تا موقع صحبت کردن با اون بتونید خودی نشون بدید و اون رو متوجه این مسئله بکنید که شما نسبت به حوزه کاری اون شناخت دارید و دغدغه‌هاش رو درک می‌کنید.

روش پنجم: تبلیغات کنید

روش‌های متعددی برای گرفتن پروژه سئو از طریق تبلیغات آنلاین وجود داره:

تبلیغات در سایت‌های درج آگهی مثل دیوار، شیپور و … .

تبلیغات گوگل ادز برای وب سایت شخصی‌تون روی کی‌وردهایی که توی بخش ابتدایی درباره‌شون صحبت کردیم.

تبلیغات در سوشال مدیا

نمونه‌هایی از روش‌های گرفتن اولین پروژه برای سئو هستن.

چگونه بیشتر از یکبار پروژه سئو بگیریم؟

تصویر مینیاتوری قرارداد سئو

در نمونه کارها و پروژه‌هایی که انجام می‌دید (با اجازه کارفرما) اثری از خودتون به جا بذارید. این اثر می‌تونه در قالب یک لینک، المان یا لوگوی خاص باشه که سایر کاربران با کلیک روی اون بتونن به وب سایت شما یا یکی از راه‌های ارتباط با شما هدایت بشن.

خاطره خوبی از خودتون در ذهن مشتریان به جا بذارید و هرگز کاری نکنید که باعث از بین رفتن اعتماد در رابطه شما بشه. اینطوری نه تنها اون به مشتری وفادار شما تبدیل میشه، بلکه با خودش مشتریان جدیدی هم میاره و تعداد پروژه‌هاتون رو افزایش میده و رزومه‌تون رو پر بارتر می‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *