چگونه بازاریابی کنیم؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری از بازاریابی

پیش از این درباره چیستی بازاریابی با هم صحبت کردیم و یک تعریف جامع ازش ارائه دادیم. حالا به نظر شما چطور باید بازاریابی کنیم؟ اصلا روش‌های یک بازاریابی خوب چیه؟ 

بیاید مرحله به مرحله با هم پیش بریم: 

  • شما یک محصول و خدماتی برای ارائه دارید
  • می‌دونید که محصول شما می‌تونه توجه مخاطب خودش رو جلب کنه
  • و می‌دونید در صورت ارائه مخاطب نسبت به محصول و خدمات شما احساس نیاز پیدا می‌کنه
  • حالا مخاطب باید به نحوی از وجود خدمات شما آگاه بشه تا در صورت اطمینان بره وارد چرخه خرید و تبدیل به مشتری شما بشه

با توجه به این شاخصه‌ها مهم‌ترین مرحله وجود یک محصول و خدمات به نظر می‌رسه اما وقتی دقیق‌تر می‌شیم می‌فهمیم تا زمانی که افزایش آگاهی درباره محصول و خدمات شما به وجود نیاد، نه تنها نمی‌تونید نیاز مخاطب رو درک کنید و کسب و کارتون رو ارتقا بدید بلکه شاید اصلا نتونید کسب درآمدی هم داشته باشید. 

اجرای روش‌های بازاریابی در حقیقت می‌تونه مخاطب‌های کسب و کارتون رو با برند، خدمات و مزایای خرید از کسب و کار اینترنتی شما آشنا کنه و باعث افزایش کسب درآمد و مشتری شما بشه.

چطور بازاریابی کنیم؟ چگونه برای یک محصول بازاریابی کنیم؟

چگونه بازاریابی را شروع کنیم؟ یک طرح بازاریابی در درجه اول به شما می‌گه مشتری شما کیه و از چه طریقی اطلاعات خودتون رو دریافت می‌کنند. در ادامه قراره شما رو با چند روش آشنا کمک که هر جایی نمی‌تونید این اطلاعات رو یکجا داشته باشید: 

1. بفهمید مشتری چرا جذب کسب و کار شما شده

تصویر مینیاتوری از جذب مردم با بازاریابی

در درجه اول باید بفهمید کسب و کار شما دقیقا چه نیازی از مخاطب شما رو تامین می‌کنه. توی هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید باید براتون مهم باشه که مشتری شما رو به رقباتون ترجیح بده و این فقط زمانی موثره که مخاطبتون رو فهمیده باشید و بر اساس نیازش دست به تولید محصول و خدمات بزنید.

2. مشتریان هدفتون رو بشناسید

تصویر مینیاتوری و مفهومی از شناخت هدف مشتریان

در قدم دوم برای جواب به سوال چگونه بازاریابی کنیم باید بگم که شما به عنوان صاحب کسب و کار باید بدونید مشتریان هدفتون چه اشخاصی هستند، چه ویژگی‌هایی دارند و به چه چیزهایی علاقه. هر کسب و کاری به طور بالقوه در بازار مشتری داره ولی برای این که بتونید سریع‌تر کسب و کارتون رو گسترش بدید نیاز دارید تا ویژگی‌های مشتری‌های هدفتون رو مشخص کنید. توجه داشته باشید که مشتری هدف باید بسیار جزئی‌نگرانه توصیف بشه؛ به بیان دیگه شما باید برای رسیدن به مشتری هدفتون یک پرسونا ازشون بسازید و اون پرسونا مشتری رو همیشه پیش روتون بذارید و برای اون خدماتتون رو ارائه بدید.

3. رقباتون رو بشناسید و از عرصه بیرونشون کنید

تصویر مینیاتوری و مفهومی از شناخت رقبا

برای این که بتونید درست بازاریابی کنید باید و باید رقباتون رو بشناسید و سعی کنید همیشه چند قدم جلوتر ازشون حرکت کنید. این رو همیشه پس ذهنتون داشته باشید که فقط شما نیستید که خدماتتون رو دارید ارائه می‌دید، شما در ارائه محصولاتتون رقبای بسیاری دارید که هر کدومشون هم در تلاش گرفتن پول مشتری‌های شما هستند؛ پس نباید کاری کنید که مشتری‌هاتون پر بکشن برن رو بوم همسایه بشینن. برای آنالیز سئو رقبا هم روش‌های بسیاری وجود داره که تو مقاله مرتبط بهش براتون به طور کامل توضیح دادم. 

4: تخصص‌تون رو فریاد بزنید

تصویر مفهومی از استعدادها

برای این که بتونید نظر مشتری رو به کسب و کارتون جلب کنید باید بهش بفهمونید که چه چیزهایی در چنته دارید. هر چقدر بتونید دانش و تجربه‌ و تخصص‌تون رو بهتر به اجرا و نمایش بذارید می‌تونید نظر مشتری رو جلب کنید و اعتمادش رو کسب کنید. 

حالا چطور می‌شه تخصص‌تون رو به مشتری انتقال بدید؟ از طریق سایت شخصی‌تون، ساخت پادکست، ویدئو و… سعی کنید سایتتون رو با دانش‌تون بروز نگه دارید و گسترشش بدید.

5. جایگاه برند‌تون رو به مشتری معرفی کنید

تصویر مینیاتوری و مفهومی جایگاه برند

باید مزیت رقابتی قابل توجهی به مشتری ارائه بدید. مشتری تموم سایت‌ها رو بررسی می‌کنه و در انتها سایتی رو انتخاب می‌کنه که بتونه بیشتر بهش اعتماد کنه و براش مزایایی رو به همراه داشته باشه. اگه رسیدن به مزیت رقابتی براتون دشواره می‌تونید از یک مشاور دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. 

6: شرکت در رویدادها و سمینارها رو از دست ندید

تصویر مینیاتوری از سمینار

برای بازاریابی کسب و کارتون میتونید از سمینار، وبینار، همایش و نمایشگاههای تخصصی کمک بگیرید. این محافل یک مکان فوق العاده برای معرفی کسب و کارتون و جذب مشتری هستند. شما در این مراسم‌ها هر نفر رو باید یک مشتری بالقوه در نظر بگیرید و تموم تلاشتون رو بکنید که به کمک تبلیغات اون رو به مشتری بالفعل تبدیلش کنید.

7: پیامک و ایمیل مارکتینگ کنید

تصویر مینیاتوری از ایمیل مارکتینگ

برای ارتباط با مشتری راه‌های متعددی وجود داره که از مهم‌ترین اون‌ها پیامک و ایمیله. البته در نظر بگیرید که بازاریابی پیامکی یا ایمیل مارکتینگ برای یک عده جواب می‌ده و برای یک عده ممکنه اصلا جواب نده.

8. کمپین راه‌اندازی کنید

مشتری هر جا هست شما باید از قبل اونجا کمپ کرده باشید. در حال حاضر که هر کسی یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی داره شما هم باید فرصت رو غنیمت بدونید و از روش‌هایی بهینه در سوشال مدیا کمپین برید و تبلیغ کنید. در شبکه‌های اجتماعی می‌تونید از روش‌ها و استراتژی‌هایی موثر مثل مسابقه، نظر سنجی، محتوای ویدئویی جذاب و… استفاده کنید و به مخاطب‌های بیشتری رو جذب کسب و کارتون کنید.

سخن آخر

چگونه برای محصول خود بازاریابی کنیم؟ چگونه بازاریابی اینترنتی کنیم؟ اگه شما هم از این دست سوالا تو ذهنتونه پس پیشنهاد می‌کنم این مقاله رو حتما مطالعه کنید. توی این مقاله گفتم که چطور باید بازاریابی کنیم تا سود کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *