چگونه محتوای جذاب بنویسیم؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر محتوای جذاب

تا حالا شده بعد از خواندن یک متن، در حالی که سرشار از هیجان شدید، به خودتون بگید: (( لعنتی! کاش من اینو نوشته بودم.))؟

توی این مقاله تکنیک‌هایی رو بهتون خواهم گفت که اگر در اون‌ها مهارت کسب کنید، باعث میشه افراد بعد از خوندن محتوا شما، این جمله رو به خودشون بگن.

در ابتدا به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید در سالن یک همایش با عنوان “موفقیت” نشستید. سخنران، با کت شلوار قهوه‌ای ساده، خیلی معمول و آروم، با لحن رسمی شروع به معرفی خودش، کارهایی که تا حالا انجام داده، سرفصل‌های جلسه و موضوعاتی حوصله سر بر از این قبیل می‌پردازه. حتی اگر از این موضوع بگذریم که این شخص اصلا مفهومی از موفقیت رو به همراه نداره؛ باز هم نهایتا بعد از یک ربع، مخاطب همه حوصله و علاقه‌ش به گوش دادن رو از دست میده.

در مقابل، فرض کنید در همین سالن، سخنران دیگه‌ای با لبخند، لباس‌های مرتب و اتو کشیده، لحن گرم و صمیمی، صحبت‌هایی آمیخته با شوخ طبعی و با انرژی بالا وارد بشه. شما بدون اینکه متوجه شوید مجذوب صحبت‌های این فرد خواهید شد. حتی اگر 3 یا 4 ساعت بطور مداوم پای صحبت‌ این فرد بنشینید، نه تنها خسته نمی‌شید بلکه حتی گذر زمان رو هم احساس نخواهید کرد.

در تولید محتوا هم داستان همینه!

یکی از مهم‌ترین مباحث در آموزش سئو همین محتوا هست که برای رسیدن به یک رتبه بالا در گوگل، به یک محتوای جذاب و خوب نیاز داریم. شما فکر می‌کنید جزو کدوم دسته هستید؟ اگر جز دسته اول هستید، مخاطب به محض اینکه چشمش به کلمات تکراری، همیشگی و قلنبه سلنبه در متن بیفته، حوصله‌ش سر رفته و صفحه رو می‌بنده. باید این رو به یاد داشته باشید که کاربر حوصله نداره! و این شما هستید که به عنوان سئو کار باید با مهارت خودتون اون رو مشتاق به خوندن کنید.

شاید در ذهن‌تون این موضوع تداعی بشه که، خب! شاید من اصلا استعدادی در تولید محتوا ندارم.

ببینید! اصلا این همچین چیزی وجود نداره. تولید محتوا مثل همه شغل‌های دیگه نیاز به یادگیری مهارت و تکنیک داره. حتی اگر شخصی هستید که در دوران مدرسه پایین‌ترین نمره کارنامه‌تون نمره انشا بوده، باز هم به راحتی پتانسیل تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوای خوب رو دارید. حتی شاید شما قصد داشته باشید که در آینده در زمینه آموزش دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید؛ پس لازمه که این مراحل رو به خوبی طی کنید تا در نهایت بتونید به یک فرد کاربلد در این فضا تبدیل بشید.

در ادامه به توضیح یک سری از نکات طلایی برای تولید یک محتوای جذاب خواهم پرداخت. منظور از نکات طلایی، نکاتی هست که در طی زمان از تجربیات افراد موفق و با نگاه عمقی در مهارت تولید محتوا بدست اومده.

مسائلی از قبیل گذاشتن عکس و ویدیو در محتوا، رعایت نگارش زبان، رنگ متن و پس زمینه و… رو الان دیگه خواجه حافظ شیرازی هم می‌دونه. نکاتی که من قصد دارم بگم اصطلاحا فوت‌های کوزه گری برای تولید محتوای جذاب هستن.

به عبارت دیگه به محتوایی که مخاطب نتونه از ادامه خوندنش دست بکشه و چشم ازش برداره، میشه برچسب جذاب زد. نوشتن این نوع محتوا، نیازمند مهارت و خلاقیتی هست که جلوتر درباره‌ش حرف می‌زنم.

3 نکته برای تولید محتوای مخاطب پسند

با رعایت 3 نکته‌ای که در ادامه مطرح کردم، مخاطب رو درگیر کرده و اون رو مشتاق به موندن روی محتوای مد نظرتون خواهید کرد. 

شک و تردید مخاطب را از بین ببرید

تصویر مفهومی شک و تردید

با احساسات مخاطب بازی کن!

در ابتدای مقاله، شما باید بتونید با تلنگر زدن به مخاطب، این احساس رو به او بدید که جای درستی اومده؛ مثلا جوری مقاله‌تون رو آغاز کنید که اون یاد یک خاطره خیلی شاد و یا حتی تلخ بیفته. شما با شاد یا برانگیختن احساسش، به اون حس همذات پنداری القا می‌کنید.

مثلا، ابتدای مقاله رو با تعریف خاطره و احساسی که روز اول کاری‌تون داشتید شروع کنید؛ از شرایط سختی که ازش عبور کردید و به این نقطه رسیدید صحبت کنید. به این ترتیب، مخاطب که خودش هم درحال سر و کله زدن با این سختی‌هاست با خودش میگه: عه! چقدر مثل من!

دقیقا اینجاست که تاثیر خودتون رو روی مخاطب گذاشتید و اون با شما همراه میشه.

نیاز واقعی مخاطب رو پیدا کنید. به اون نشون بدید که نیازش رو می‌دونید و می‌خواید اون رو برطرف کنید.

به علاوه، می‌تونید از کلمات عجیب و غریب که حس کنجکاوی مخاطب رو برمی‌انگیزه استفاده کنید. البته مشخصه که نباید از کلمات پرت و خارج از بحث مقاله استفاده کرد؛ همچنین استفاده درست از کلمات کلیدی لازمه‌ی یک محتوای خوبه.

مثلا در حوزه تولید محتوا، دیدن عبارت “آیا تا به حال دیدید فیل یا گوریل بتونن تولید محتوا کنن؟” عجیب و غریبه!

شما در اینجا قطعا کنجکاو شده و شروع می‌کنید به خوندن ادامه متن؛ سپس می‌بینید نویسنده در مورد موضوعاتی از قبیل اینکه هر انسانی قادر به نوشتن و تولید محتواست و استعداد در این زمینه موضوع حیاتی نیست صحبت می‌کنه. به همین راحتی او مطلبی ساده رو با جذاب‌ترین تیتر و مثال بیان می‌کنه.

بطور کلی، سعی کنید از همون ابتدا یک بازی ذهنی جذاب با مخاطب راه بندازید و اون رو وادار به همراهی کنید.

منحصر به فرد باش

همه ما به دنبال چیزهای جدید هستیم. ذاتا چیزی که تا حالا ندیدیم ما رو جذب می‌کنه.

به این ترتیب، مطالب و عنوان‌های کلیشه‌ای و تکراری قطعا حوصله مخاطب رو سر می‌بره و طولی نخواهد کشید که از صفحه شما خارج  میشه. اصطلاحی که در میان تولید کنندگان محتوا رایج هست، اینه که میگن: ” برای کرم کتاب محتوا ننویس! “. یک محتوا با لحن خشک، رسمی و تکراری همراه با کلمات کلمات قلمبه‌سلمبه، فقط برای کرم کتاب جذابه!

محتوای شما باید انقدر جذاب باشه که مخاطب از همون مقدمه تا انتها، حتی حاضر نشه کلمه‌ای رو از دست بده.

غیرمعمول بودن، یکی از روش‌های نوشتن محتوای جذابه. این غیرمعمول بودن، به این معناست که تا حد ممکن در نوشتن مقدمه، متن و عنوان‌ها خلاقیت به خرج بدید.

توجه داشته باشید که غیرمعمول بودن اگر اغراق آمیز باشه، متن بی‌معنا و مفهوم شده و جذابیت خودش رو از دست میده. استفاده بیش از حد از هر تکنیکی حوصله مخاطب رو سر برده و متن رو غیر حرفه‌ای جلوه میده.

به مخاطب وعده بده

اگر تا حالا به سخنرانی‌های افراد موفق و مشهور گوش داده باشید، می‌بینید از همون ابتدا وعده میدن که قراره موضوعاتی طلایی برای دگرگون کردن زندگی‌تون به شما بگن. این کار شما رو از همان ابتدا مشتاق به همراهی می‌کنه. سخنران هم تا آخر از همین تکنیک استفاده می‌کنه تا شما رو تشنه و مشتاق برای شنیدن نگه داره؛ به این ترتیب چیزی نگذشته می‌بینید همه حرف‌هاش رو حتی بدون از دست دادن یک کلمه گوش دادید.

در تولید محتوا نیز شما باید مثل یک سخنران، از ابتدا به مخاطب این اطمینان رو بدید که یک چیز منحصر به فرد در انتظارشه. به اصطلاح دستش رو بگیرید تا شما رو تا انتهای مسیر همراهی کنه. در مسیر هم دست خودتون رو سریع رو نکنید و صبر کنید تا کاملا حس اشتیاق مخاطب برانگیخته بشه.

وعده دادن، به مخاطب این احساس رو القا می‌کنه که قراره به چیزی برسه که تا حالا نرسیده. اگر او خواندن اون متن رو ادامه نده، از لحاظ ذهنی حس می‌کنه چیزی رو از دست داده.

نکات ریز برای نوشتن محتوای جذاب

تصویر مفهومی محتوای جذاب

برای انیشتین محتوا ننویس!

کوتاه نویسی و خلاصه نویسی بهترین روش برای تولید محتوای خوب هست. امروزه مخاطب هیچ علاقه‌ای به خوندن محتوای سنگین و گیج کننده نداره. سعی کنید در کوتاه‌ترین و روان‌ترین حالت مفهوم رو برسونید.

برای مخاطب خاص خودت بنویس

هر کسب و کاری مخاطب خاص خودش رو داره؛ به همین خاطر باید از پرسونای مخاطب خودتون آگاهی داشته باشد. به‌طور خلاصه پرسونا تمام ویژگی‌ها، علاقه مندی‌ها، ترجیحات، طرز فکر و به طور کلی چهره اجتماعی مخاطب شما.

باید بدونید مخاطب‌تون دقیقا چه نیازی داره و برای رفع نیاز اون قراره چه کاری انجام بدید. وقتی به طور کامل از نیاز و ترجیحات مخاطب خودتون آگاهی داشته باشید، می‌تونید محتوایی مطابق سلیقه او تولید کنید.

اگر موقع نوشتن، مخاطب‌تون همه آدم‌های روی کره زمین باشن، محتوا هیچ یک از اون‌ها رو متقاعد نخواهد کرد؛ چون هیچ‌ وقت نمیشه همه رو راضی نگه‌ داشت؛ پس بهتره فقط برای آن دسته از افراد که مخاطب واقعی شما هستند، تاثیرگذار باشید.

لحن کوچه بازاری باعث صمیمیت با مخاطب نمی‌شود!

بله! گفتیم لحن محتوا نباید خشک و رسمی باشه؛ اما لحن بیش از حد محاوره‌ای و به دور از اصول نگارش هم به درد محتوا نمی‌خوره.

شخصی که برای اطلاع از مسئله‌ای یا یادگیری مطلبی اقدام به مطالعه متن شما می‌کنه، به دنبال اینه که در کمترین زمان و در راحت‌ترین حالت به مقصود خودش برسه. شما با لحن فوق صمیمی و به اصطلاح کوچه بازاری، فقط دارید اون رو گیج می‌کنید و لقمه رو دور سرش می‌چرخونید.

حتی اگر مخاطب شما، کسانی هستن که در قید و بند نوشته اصولی و نگارشی نیستن و فکر می‌کنید بهتره با لحن محاوره‌ای با اون‌ها صحبت کنید، با رعایت حد و حدود، به سادگی و با رعایت قواعد نوشتاری این کار رو انجام بدید.

هرچه از دل برآید، بر دل نشیند

در نهایت، برای نوشتن یک متن خوب باید بیشتر تجربه کنیم، بیشتر بخونیم، بیشتر گوش کنیم و بیشتر “زندگی” کنیم. این موارد باعث میشه تا بتونیم متن‌هایی واقعی‌تر، دلنشین‌تر و اثربخش تر بنویسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *