صفر تا صد آنچه باید در مورد سئو تصاویر بدانید!

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر سئو تصاویر

سئو تصاویر، یک بخش مهم در سئو محتوا است که باعث افزایش تعداد بازدید از صفحات سایت شما می‌شود. با سئو کرد تصاویر نه تنها به سئو آن صفحه از سایت کمک می‌کنید، بلکه باعث می‌شوید تصاویر شما در نتایج گوگل به خصوص بخش تصاویر گوگل نشان داده شود که باعث دریافت بازدید سایت شما می‌شود.

در ادامه بیشتر درمورد این مبحث که رعایت کردن آن می‌تواند به بهبود رتبه سایت کمک کند می‌گوییم.

تصویر مینیاتوری از سئو تصاویر

سئو تصاویر چیست و چه اهمیتی دارد؟

سئو تصاویر به معنی بهینه سازی عکس‌های قرار داده شده در وب سایت است. سئو تصاویر قوانینی دارد که تاکیدشان بر این است که تصاویری که در سایت استفاده می‌شوند باید بهینه سازی شده باشند؛ یعنی حجم مناسب داشته باشند، دارای متن جایگزین و غیره باشند.

عکس‌های بهینه شده می‌توانند در بخش IMAGE گوگل ورودی کسب کنند. 

اهمیت سئو تصاویر به این خاطر است که گوگل اعلام کرده است که میلیون‌ها کاربر از Google Images برای جستجوی محتوای تصویری موجود در اینترنت استفاده می‌کنند. 

بر طبق آمارهای سایت Moz، از کل جستجو‌های آنلاین مردم آمریکا تقریبا ۲۷٪ آن مربوط به جستجوی تصاویر است.

تصاویر منبعی و فرصتی بسیار مهم برای کسب ترافیک به شمار می‌روند و نباید آن را نادیده بگیرید.

تصویر مینیاتوری seo service

قوانین و فاکتورهای مهم در سئو تصاویر

تصاویر یکی از مهم‌ترین ابزارهای ما برای جلب توجه و نگهداری کاربر در صفحه سایت است؛ زیرا امروزه کم‌تر کسی رغبت به مطالعه متن‌های طولانی دارد. در ادامه فاکتورهای مهم در سئو تصاویر را شرح می‌دهیم.

  • نام گذاری تصویر 

منظور از نام تصاویر این است که شما قبل از انتشار و بارگذاری تصویر در صفحه نام آن را تغییر دهید. تصویر شما از هرجایی که باشد بهتر است نام آن تغییر یابد و جدید شود و همچنین در نام جدید بهتر است که از کلمه کلیدی صفحه به انگلیسی استفاده شود. این مولفه در سئو تصاویر نیز تاثیرگذار است.

تصویر مینیاتوری از تگ آلت
  • متن ALT 

متن تگ آلت یا متن جایگزین یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در سئوی تصاویر به شمار می‌رود.

در بهبود سئو تصاویر وردپرس نیز استفاده از این تگ الزامیست. این متن در کدهای هر تصویر که در سایت شما است جای‌گذاری می‌شود. متنی که شما به عنوان تگ آلت آن را می‌نویسید باید عکس مد نظر را توصیف کند و در واقع توصیف کننده آن برای کاربر باشد.

  • کاربرد متن ALT

متن آلت برای توصیف عکس برای کاربر در زمانی که تصاویر برای آن نمایش داده نمی‌شوند و افراد نابینا با دستگاه مخصوص قادر به خواندن متن‌ها هستند. اگر فرد نابینا به سایت شما مراجعه کند، نمی‌تواند تصاویر را ببیند، وجود این تگ در درک تصویر به او کمک می‌کند.

برای گوگل مهم است که تصویر شما دارای تگ ALT باشد؛ پس این موضوع در سئو تصاویر مهم است و به طور کلی در سئوی کلی سایت تاثیرگذار است. شاید بتوان گفت استفاده از این تگ مهم‌ترین بخش سئو عکس است. با این کار شما متنی که توصیف کننده عکس است، می‌نویسید و توصیه می‌شود در آن از کلمه کلیدی صفحه مدنظر استفاده کنید. 

  • عنوان یا Title 

این تایتل با تایتل کلی سایت متفاوت است. در سایت شما دقیقا در کنار محلی که قرار است متن جایگزین یا تگ آلت را بنویسید قسمتی برای title تصاویر قرار دارد. توصیه می‌شود برای بهبود سئو این قسمت را هم در نظر بگیرید و آن‌ را کامل کنید. توجه داشته باشید که اگر این قسمت را پر کنید در صفحه سایت به کاربر شما نمایش داده می‌شود؛ پس در نوشتن آن دقت کنید.

  • EXIF تصاویر

هر عکسی که در سایت بارگذاری می‌کنید دارای کدهایی است. شما می‌توانید سیاست به خرج داده و در این کدها کلمات کلیدی و یا آدرس سایت را قرار دهید که این عمل می‌تواند در بهبود سئوی تصاویر تاثیر مثبتی داشته باشد. اگر نمی‌دانید کلمات کلیدی چیست می‌توانید در مقاله به طور کامل با آن آشنا شوید.

  • استفاده از تصاویر مرتبط

از آنجا که گوگل هرروزه در حال آپدیت است و قابلیت پردازش تصویر را نیز دارد، خیلی مهم است که از تصاویر مرتبط با موضوع در آن صفحه استفاده کنید. استفاده از تصاویر نامرتبط می‌تواند به سئوی تصاویر شما آسیب برساند. توصیه می‌شود که همیشه از تصاویر جدید استفاده کنید؛ اما در حداقل‌ترین حالت کلمه کلیدی صفحه را به انگلیسی سرچ کنید و از بین تصاویر یافت شده تصویری را انتخاب و استفاده کنید.

  • رعایت اصول سایز و اندازه تصاویر

هر سایتی استانداردهای خودش را برای تعیین سایز تصاویر دارد. حتما باید در بارگذاری تصاویر اصول سایز و اندازه را رعایت کنید؛ چرا که اگر تصاویر بزرگ‌تر از استاندارد صفحه باشند، کدهای css برای کوچک کردن سایز تصاویر به صورت اتوماتیک به کار برده می‌شوند که باعث افت سرعت سایت می‌شوند؛ همچنین تصاویر با سایز بالا حجم بیشتری را اشغال می‌کنند.

  • فعال سازی نقشه سایت تصاویر

نقشه سایت تصاویر به گوگل کمک می‌کند تصاویر سایت شما را بهتر و سریع تر ایندکس کرده و در نتایج نمایش دهد.

  • استفاده از هاستینگ و کشینگ مناسب برای سئو تصاویر

تصاویر به دلیل اینکه دارای حجم بالا هستند در مدت زمان بارگذاری صفحات تاثیر می‌گذارند و همچنین می‌توانند قبل از اینکه مرورگر بتواند صفحه را به طور کامل بارگیری کند، به طرز قابل توجهی تعداد درخواست‌های ارسال شده به سرور را افزایش دهند، که این عمل می‌تواند به سرعت سایت آسیب بزند و باعث کاهش سرعت آن شود.

در حال حاضر HTTP/2 این قابلیت را دارد که که درخواست‌ها را به طور همزمان به سرور ارسال کند تا پردازش شوند و شما براساس نیاز خود می‌توانید تصاویر را به یک هاست منتقل کنید.

همان طور که در بالا هم گفته شد، گوگل تا سال قبل شما را به آدرسی که تصویر در آن ذخیره می‌شد ارسال می‌کرد؛ اما اکنون بیشتر صاحبان سایت به این دلیل که می‌خواهند هرگونه ارزش و رنکی را که ممکن است برای دامنه خود بدست بیاورند، تصاویر را بر روی هاست اصلی خود ذخیره می‌کنند.

از دیگر مزایای میزبانی تصاویر بر روی دامنه یا زیردامنه می‌توان به کنترل ریدایرکت، کش و برندینگ اشاره کرد. مزایای بسیار کمی در ذخیره تصاویر بر روی هاست‌های سوم وجود دارد؛ اما افزایش سرعت بارگذاری بزرگ‌ترین مزیت آن است.

شما می توانید از CDN برای این کار استفاده کنید. هنگامی که از CDN استفاده می‌کنید حتما دقت کنید که از یک زیر دامنه‌ای که متعلق به خود شماست استفاده کنید. لازم به ذکر است که این کار به برندینگ شما نیز کمک می‌کند.

حتما انقضایی را برای همه تصاویر در نظر داشته باشید. این از لحاظ کشینگ دارای اهمیت است.

نکات بهینه سازی تصاویر برای موتور جستجو

در هنگام بهینه سازی تصاویر نکات مهمی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید.

غیر فعال کردن hotlink

اگر سایت دیگری محتوای شما را کپی کند و به جای اینکه عکس را از سایت دانلود کند و با سرورهای خودش در سایتش آپلود کند، عکس‌های سایت شما را همراه با کل متن کپی کند و در سایت خودش بگذارد، در واقع از سرورهای سایت شما استفاده کرده است. پیشنهاد می‌شود برای کاهش استفاده از منابع، hotlink سایت خود را غیرفعال کنید. برای این کار می‌توانید به پشتیبان هاست درخواست اینکار رو بدهید یا یک cdn با قابلیت محافظت از hotlink بخرید. همچنین می‌توانید از افزونه‌هایی مانند all in one security and firewall هم استفاده کنید. 

به تصاویر لینک دهید

حتما نباید برای لینک سازی داخلی و خارجی (بک لینک) از متن استفاده کنید. شما می‌توانید برای لینک سازی از تصاویر هم استفاده کنید. استفاده از لینک سازی‌های داخلی و خارجی موجب افزایش سئو سایت شما می‌شود.

استفاده از تصاویر مناسب

همانطور که می‌دانید مدت زمان ماندن کاربر در سایت برای ارتقای سئو سایت شما خیلی مهم است. جالبه بدانید استفاده از تصاویر حتی در این بخش هم تاثیر زیادی دارد؛ زیرا زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود، اگر با حجم انبوهی از متن بدون تصویر روبه رو شود ، ممکن است مطلب را حوصله سر بر بداند و با خروجش باعث افزایش نرخ bounce rate سایت‌تان شود که این امر تاثیر منفی بر سئو می‌گذارد.

فرمت تصاویر

تصاویر در سایت‌ها معمولا با 2 فرمت png ،jpeg قرار می‌گیرند. 

jpeg: بهترین فرمت برای تصویری است که دارای گستره رنگی زیادی هستند. 

Png: فرمت png مناسب وکتورها، متن‌های تصویری و اسکرین شات هاست. عکس‌هایی با این فرمت بعد از فشرده سازی، کیفیت بالایی دارند؛ اما در نهایت حجم بیشتری نسبت به فرمت jpeg دارند. 

بهبود سرعت سایت با کم کردن حجم عکس

تصویر نوشتاری از image seo

همانطور که وجود تصاویر می‌تواند در بهبود سئوی سایت موثر باشد استفاده از عکس‌های پر حجم می‌تواند آسیب جدی به سئو بزند؛ زیرا تصاویر پرحجم سرعت سایت را کاهش می‌دهند که این مولفه باعث افت رضایت کاربر و خروج او از صفحه می‌شود. این عمل نرخ پرش کاربر را افزایش می‌دهد و به راحتی باعث افت رتبه سایت در موتور جستجوی گوگل می‌شود. از سری الگوریتم‌های گوگل که به سرعت سایت توجه دارد الگوریتم Rankbrain است.

در ادامه چند ابزار که برای کاهش حجم تصاویر به کار برده می‌شود را معرفی می‌کنیم.

  • استفاده از گزینه Save For Web در فتوشاپ
  • کاهش حجم تصاویر با ابزار image compressor 
  • فعال سازی لود تنبل یا همان Lazy Load تصاویر 
  • GIMP نرم افزار ویرایشگر تصویر 
  • TinyPNG برای فشرده سازی هوشمند و کاهش حجم PNG و JPG 
  • Smush برای فشرده سازی تصویر و بهینه سازی برای وردپرس.
  • Minify Web برای فشرده سازی فایل‌های آنلاین وب.

فعال سازی Lazy Load

در حالت عادی اگر کاربر وارد سایت شما شود تمام تصاویر برای او لود می‌شود. گزینه‌ای در این موقعیت وجود دارد که به گزینه لود تنبل معروف است. اگر این گزینه را فعال کنید تصاویر تنها زمانی برای کاربر لود می‌شود که کاربر با اسکرول کردن در نزدیکی آن تصویر باشد؛ یعنی اگر کاربر در حال خواندن پاراگراف اول صفحه است، تصویر آخر صفحه برای او لود نمی‌شود و تنها زمانی زمانی تصاویر شروع به دانلود شدن می‌کنند که کاربر اسکرول کند و به پاراگراف‌های بعدی صفحه نیز سر بزند.

بنابراین لود تنبل افزایش سرعت سایت شما را در پی دارد. 

افزونه‌های زیر دارای گزینه لود تنبل هستند که شما می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

  • افزونه bj-lazy-load: برای استفاده از قابلیت لود تنبل
  • افزونه wp-smushit: یک افزونه سئو تصاویر در وردپرس است. (می‌توانید با استفاده از این افزونه تمامی تصاویر قبلی سایت را تنها با یک کلیک از نظر حجمی بهینه کنید.) 
  • افزونه w3-total-cache: این افزونه کش سایت شما را فعال می‌کند و باعث می‌شود کاربرانی که یکبار به صفحه سایت شما مراجعه کردند دیگر برای مراجعه مجدد لازم به دانلود تمام تصاویر و لود صفحه نباشند.

افزونه wp-smushit:

یکی از بهترین افزونه‌ها برای سئو تصاویر افزونه wp-smushit است. یک افزونه قدرتمند و کارآمد که تنها با یک کلیک می‌تواند تمام تصاویری که از قبل در وب سایت شما موجود است را از نظر حجم بهینه کند. لود تنبل نیز به تازگی به این پلاگین کاربردی اضافه شده است. 

افزونه w3-total-cache:

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده است که وارد یک سایت شوید و پروسه لودینگ تصاویر مدت زمان زیادی طول بکشد؛ اما پس از لود شدن این تصاویر در دفعات بعدی مراجعه به این سایت چنین مشکلی نداشته باشید. دلیل رخ دادن این اتفاق این است که این تصاویر در کش شما قرار گرفته‌اند و با هر بار مراجعه نیاز به دانلود ندارند. پلاگین w3-total-cache کش سایت شما را فعال می‌کند که باعث افزایش سرعت لود تصاویرتان می‌شود.

چند نکته مهم در مورد سئو تصاویر

استفاده از تگ آلت مانند استفاده از متا دیسکریپشن ضروری است.

  •  تصاویرباید با موضوع اصلی متن صفحه در ارتباط باشند.
  • نام فایل تصاویر را متناسب با محتوای آن انتخاب کنید.
  • به ابعاد تصاویر دقت کنید.
  • حجم تصاویر مناسب باشد.
  • متا تگ‌های Open Graph و Twitter Card را برای تصاویر سایت اضافه نمایید.
  • حداکثر از 100 کاراکتر برای توضیحات تصویر استفاده کنید.
  • توضیحات شما باید توصیفی دقیق، کامل و ساده از عکس باشد.
  • توصیه می‌شود عنوان سئو شما در حداقل یکی از توضیحات جایگزین تصاویر شما وجود داشته باشد.
  • توصیه می‌شود توضیحات Alt Text شما با عنوان سئو یکی نباشد.
  • برای توصیف عکس، سعی کنید تا جای ممکن از زبان طبیعی و ساده استفاده کنید. 
  • تصاویر درج شده در مطالب سایت را بهتر است در قسمت راست یا مرکز صفحه قرار دهید.
  • ایجاد نقشه سایت تصاویر
  • یادتان باشد که به هیچ وجه از Keyword Stuffing برای توضیحات عکس استفاده نکنید.
  • در هر 300 کلمه یک تصویر قرار دهید
  • از تصاویر جدید استفاده کنید.

کدام عکس‌ها بهترند؟ ساخت یا دانلود تصاویر؟

کلا روش‌‌های استفاده از عکس‌ در سایت به چند بخش تقسیم می‌شوند. بخش اول استفاده از عکس‌های جدید و ساخته شده توسط خود شما است. برای این کار باید در فتوشاپ خبره باشید یا خودتان عکاسی کنید. این روش با صرف هزینه و وقت زیاد همراه است؛ برای همین درصد بالایی از افراد از روش‌های دیگری برای تهیه تصاویر استفاده می‌کنند. روش دوم کپی عکس‌هاست. این روش برای گوگل شناخته شده هست و اگر صورت بگیرد گوگل متوجه می‌شود و محتوای شما را محتوای کپی شده تلقی می‌کند که تاثیر منفی بر سایت‌ دارد؛ از این جهت این روش خیلی توصیه نمی‌شود.

روش سوم استفاده از عکس‌های سایت‌هایی است که برای دانلود رایگان گذاشته شدند؛ برای مثال استفاده از سایت‌هایی مثل http://absfreepic.com/ که تمام تصاویرش با لایسنس public domain برای استفاده عموم و کپی کردن گذاشته شده‌اند مانعی ندارد. روش چهارم که آخرین روش هم به شمار می‌آید، روش شخصی سازی و انحصار سازی عکس است. استفاده از فیلترهای فتوشاپ روی عکس، دادن فریم به تصاویر، افزودن نوشته به خود تصویر و ترکیب چند تصویر باعث انحصار سازی تصویر شما می‌شود.

سایت‌هایی برای تهیه عکس 

در ادامه به معرفی چند سایت که به شما امکان دسترسی به عکس‌های با کیفیت را می‌دهد پرداختیم.

1.http://absfreepic.com/

2.https://unsplash.com/

3.https://www.pinterest.com/
4.https://www.canva.com/

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *