بازاریابی درونگرا

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا نوعی از بازاریابی هست که به مخاطب بیشتر تاکید داره و در ابتدای نقشه سفر مشتری این تفکر رو به مخاطب القا می‌کنه که مخاطب، خودش به سمت شما کشیده شده. درواقع در این نوع تبلیغات با کمک بازاریابی محتوا، ارزش محصولات و خدمات به گونه‌ای که مخاطب بهش جذب بشه صورت می‌گیره.

Inbound marketing چیست؟

به طور کلی بازاریابی درونگرا Inbound Marketing به مراحل کمک به مخاطبان برای یافتن شرکت شما گفته میشه. برقراری ارتباطی که به موقع و پیش از خرید رخ میده می‌تونه به شناخته‌تر شدن یک برند و در نهایت فروش و سود بیشتر منجر بشه. بازاریابی درونگرا یک مجموعه عملکردی هست که از شیوه‌های مختلف بازاریابی جذب مثل بازاریابی محتوا، وبلاگ‌، رویدادها و همایش‌ها، بهینه سازی موتور جستجو یا سئو (SEO)، بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی و… برای شناساندن برند و جذب مشتریان جدید استفاده می‌کنه. سئو و بازاریابی محتوا از سری نمونه‌های بازاریابی درونگرا محسوب میشن.

مزایای بازاریابی درونگرا چیست؟

تصویر مزایا بازاریابی درونگرا

مزایای اینباند مارکتینگ چیست؟ در جواب این سوال باید بگم که کسب و کار شما در هر مرحله‌ای که باشه، می‌تونه به وسیله inbound marketing ارتقا پیدا کنه.

سودمند برای کسب و کارها

این بازاریابی برای هر نوع کسب و کار ضروری هست و باعث پیشرفت و شناخته شدن اون‌ها میشه. بازاریابی درونگرا برای انواع برندها و کسب و کارها از جمله B2B (تجارت با تجارت) و B2C (تجارت با مشتری) بسیار موثره.

هر کسب و کاری ممکنه با مشکلات متعددی مواجه بشه. بازاریابی درونگرا می‌تونه راه حلی خیلی خوبی برای چالش‌های جدید و پیچیده در بازاریابی آنلاین باشه.

سرمایه گذاری بلند مدت

عوامل مهم موفقیت در بازاریابی دیجیتال رو می‌تونیم به دو بخش تبلیغات کلیکی و بازاریابی درونگرا تقسیم کنیم و لازمه که صاحبان کسب و کارهای آنلاین از هر دو این موارد بهره مند بشن. به یاد داشته باشید که تبلیغات بدون داشتن استراتژی مناسب برای اون‌ها ممکنه نتیجه اثر بخشی رو حاصل نشن. همچنین بازاریابی درونگرا هزینه کمتری در مقابل تبلیغات کلیلی برای شما داره؛ اما اثربخشی اون نیازمند زمان بیشتری هست. 

افزایش سرعت در فروش

به دلیل ایجاد اعتماد بین سازمان و مشتریان سرعت چرخه فروش افزایش پیدا کرده و در نتیجه درآمد هم بیشتر میشه. عملکرد بازاریابی درونگرا اینجوریه که با افزودن لید در ابتدای فرآیند فروش و هدایت این لیدها در قیف فروش، در برند سازی نقش مهمی رو ایفا می‌کنه. 

افزایش آگاهی کارمندان سازمان

ممکنه همه توانایی تولید محتوا در زمینه بازاریابی رو نداشته باشن؛ اما ورود به دنیای بازاریابی اینترنتی درونگرا باعث میشه که کارمندان با دانشی عمیق و به دردبخور آشنا بشن و بتونن کسب و کار رو ارتقا بدن. جدا از این مسئله، برای تولید محتوا، ضروریه که ابتدا به مفاهیم مورد نظر تسلط کامل پیدا کنید و بعد اون رو طوری تنظیم کنید که کاربران هم به خوبی درکش کنند.

رتبه بالا در بین رقبا

به این دلیل که بازاریابی درونگرا باعث به روز موندن کسب و کارها میشه، کسب و کارها می‌تونن در زمینه رقابت تجاری خوش بدرخشند و پیشرو باشند. بازاریابی درونگرا به برندهای تجاری کمک می‌کنه که با صرفه جویی در زمان، جزو بهترین‌ها قرار بگیرن و حتی به جایگاهی برسن که رقبای برند از اون‌ها تقلید کنن. سازمان‌هایی که از بازاریابی درونگرا و برونگرا استفاده می‌کنند در مسیر تجارت همیشه یه گام از باقی رقباشون جلوتر هستن. البته در مقایسه بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا این دو نوع بازاریابی، تفاوت‌های زیادی دارند و نمی‌توان یکی رو به دیگری مقدم شمرد.

تاثیر گذاری زیاد بر مخاطبان

بازاریابی درونگرا برعکس بازاریابی سنتی که همه ما با اون آشنایی داریم به تدریج روی مخاطب تاثیر میزاره؛ به همین دلیل اثر بخشیش هم موندگارتره؛ چون بازاریابی سنتی مثل آتیش می‌مونه که ممکنه یه مدت خیلی برانگیخته بشه، اما در نهایت خاموش میشه و از یادها میره. بازاریابی ربایشی یا درونگرا با برنامه ریزی و تعامل موثر و منظم، به کاربران اینو یادآوری می‌کنه که برند شما در مسیر کسب و‌کار اینترنتی به طور جدی فعالیت داره و می‌تونن در هر زمانی از خدمات شما بهره ببرند.

مراحل بازاریابی درونگرا چیست؟

تصویر مراحل بازاریابی درونگرا

مراحل بازاریابی درونگرا شامل موارد زیر میشه:

جذب کردن

اول از همه شما باید بتونید مخاطب رو به سایت‌تون جذب کنید تا بعدش بتونید محصولات‌تون رو بفروشید. شما برای این عمل می‌تونید یک جامعه‌ای که می‌تونه تبدیل به لید یا سرنخ و در نهایت مشتریان خوشحال و راضی بشه رو هدف قرار بدید و تولید محتوایی مخصوص اون جامعه انجام بدید و اون‌ها رو منتشر کنید. با انجام این عمل در زمان درست (زمانی که بیشترین تعداد تقاضا و مراجعه برای آن وجود دارد) می‌تونید مخاطب رو به سمت خودتون بکشونید و بعد وارد مراحل دیگه بازاریابی درونگرا بشید. 

تبدیل بازدیدکننده به سرنخ

بعد از جذب بازدیدکنندگان به وب سایت، نوبت به تعامل با مشتری میرسه. این تعامل می‌تونه از راه‌های مختلفی مثل چت در وب سایت، درخواست پر کردن فرم و… اتفاق بیفته. باید از تمام فرصت‌هاتون برای ارتباط برقرار کردن با مشتری استفاده کنید تا بهتر بتونید از نوع خواسته‌هاش اطلاع پیدا کنید و محتوا و محصولی مطابق خواسته مشتری تهیه کنید و در نتیجه نرخ تبدیل به مشتری رو افزایش بدید.

نهایی کردن

زمانی که به این مرحله می‌رسید تعدادی سرنخ فروش یا lead رو کسب کردید و پیشنهاد میشه در این زمینه از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

نکته مهم دیگه در مورد رتبه بندی leadها است. با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن بیزینس شما، تعداد مخاطبان‌تون و در نتیجه سرنخ‌های فروش بیشتر میشن. یک روش مهم برای جذب مشتری اینه که از بین سرنخ‌های فروش اون افرادی که علاقه مندتر هستن و برای خرید آمادن رو شناسایی کنید؛ مثلا اگر بتونید با اون سری از افرادی که ایمیل شما رو باز کردن و خوندن ارتباط بگیرید و کسب و سرمایه گذاری خودتون رو روی اون افراد پیاده سازی کنید نتیجه خیلی درخشانی دریافت می‌کنید. یکی از سرویس‌هایی که در ایمیل مارکتینگ می‌تونه به شما کمک کند litmus است.

 جلب رضایت و خوشحالی مشتری

مرحله کسب رضایت از مشتری مرحله بسیار مهمی از بازاریابی محسوب میشه. در این بخش موضوع توجه به مشتری و ارائه خدمات پس از فروش مطرح میشه. اینکه بتونید تجربه مثبتی از خرید رو در ذهن مشتری ایجاد کنید، یک موفقیت بزرگ است. به این ترتیب تبلیغات موثر شما رو به هدف‌تون نزدیک‌تر می‌کنه.

شما باید به بازخوردهایی که از مشتریان دریافت می‌کنید توجه زیادی داشته باشید. آن مشتریانی که به شما نظرات‌شون رو ارائه میدن، کسانی هستن که به جای مراجعه به رقیب فرصتی برای اصلاح معایب‌تون رو برای شما فراهم کردن؛ پس از آن‌ها سپاس گزار باشید و به نظرات‌شون توجه کنید.

همچنین توجه به تجربه کاربری موضوع بسیار مهمی در جهت کسب رضایت مشتری محسوب میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *