ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری از کیورد ریسرچ

کلمات کلیدی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای سئو پایه و اساس تولید محتوا و در ادامه سئو هستن.

قطعا اگه الان توی این صفحه هستید از اهمیت کلمات کلیدی آگاهید. به عنوان کسی که سال‌هاست در حوزه آموزش دیجیتال مارکتینگ و سئو فعالیت کردم معتقدم “نقص‌ در کیورد ریسرچ سئو رو مسموم می‌کنه!”

حتما براتون سوال پیش اومده که چرا؟ چون استراتژی محتوا و در ادامه سئو وب سایت بر پایه‌ استراتژی کلمات کلیدی طراحی میشن و شما برای داشتن یک استراتژی کلمات کلیدی کامل نیاز به کیورد ریسرچ در ابعاد گسترده دارید. (کیورد پلنینگ)

خلاصه کوچک‌ترین اشتباهی در یافتن کلمات کلیدی می‌تونه سئو رو مسموم کنه و منجر به این بشه که شما تمام مسیر سئو و تولید محتوا رو غلط برید. این راهِ کج در ادامه سایت رو از مسیر درست خارج و اون رو با شکست نسبی روبرو می‌کنه. از قدیم هم گفتن خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج و سرنوشت دیوار کج هم چیزی جز فرو ریختن نیست! 

اما راه چاره چیه؟

کیورد ریسرچ بی نقص با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

هر چقدر هم دقت شما هنگام جستجوی کلمات کلیدی بالا باشه، باز هم این احتمال وجود داره که یک کلمه کلیدی رو جا بندازید. بالاخره انسان ممکن الخطاست. در این هنگامه که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی از راه میرسن و کیورد ریسرچ شما رو تکمیل می‌کنن. با اینکه برخی از این ابزارها هزینه‌بر هستن؛ اما ابزارهای رایگان یافتن کلمات کلیدی هم هستن که کار رو راه می‌ندازن.

به طور کلی با توجه به میزان اهمیت کلمات کلیدی در موفقیتِ استراتژی سئو سایت و برتری از رقبا، وجود یک چراغ راهنما در این مسیر بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده هست.

انواع ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی انواع مختلفی دارن. در ادامه من جمعی از پرکاربردترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رو بهتون معرفی میکنم.

Keyword planner

تصویر نوشتاری کیورد پلنر

هدف از تولید محتوا و سئو در ایران بهینه سازی جایگاه سایت در صفحه نتایج گوگله؛ پس چه گزینه‌ای بهتر از ابزار جستجوی کلمات کلیدی رایگانی که خود گوگل به کاربرانش پیشنهاد کرده؟

اولین ابزاری که بهتون معرفی می‌کنم keyword planner هست. هر چند این ابزار بیشتر برای یافتن کلمات کلیدی مناسب برای کمپین‌های گوگل ادز مورد استفاده قرار می‌گیره؛ اما این به اون معنی نیست که برای سایر انواع کیورد ریسرچ نمی‌تونید ازش استفاده کنید.

با استفاده از keyword planner می‌تونید بفهمید حجم جستجو ماهانه و محلی برای کلمات کلیدی مد نظرتون و میزان رقابت بر سر هر کیورد چقدره. اگه از من می‌پرسید سراغ کیوردهایی که رقابت بر سرشون سنگینه نرید؛ مخصوصا اگه تازه کارید؛ چون سنگ بزرگ علامت نزدنه. برای شروع، بهترین کلمات کلیدی، کیوردهایی با میزان رقابت متوسط و جستجوی ماهانه محلی یا جهانی بالا هستن.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید اینه که آمارهای این ابزار صد در صدی نیستن؛ به همین دلیل در هنگام جستجوی کلمات کلیدی بهتره فقط به یک ابزار اکتفا نکنید و از سایر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی هم کمک بگیرید.

Keywordtool.io

تصویر نوشتاری کیورد تول

KeywordTool.io ابزاری هست که داری دو نسخه پولی و رایگانه. توی این ابزار شما با وارد کردن یک کلمه کلیدی می‌تونید کلمات کلیدی مشابهش رو ببینید. ویژگی مثبت این ابزار برخلاف ابزار قبلی، قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی هست. علاوه بر این در قسمت question این ابزار می‌تونید به سوالاتی که کاربران ایرانی و فارسی زبان درباره کیورد مد نظر شما پرسیدن دسترسی پیدا کنید.

کادر filter results توی این ابزار به شما این امکان رو میده که نتایج حاصل در کیورد ریسرچ رو بر اساس کلمه مورد نظرتون فیلتر کنید. وجود این کادر باعث میشه فرآیند کیورد ریسرچ با دقت بالاتری پیش بره.

گاهی هم ممکنه بخواید تعدادی کلمه رو فاکتور بگیرید و اصطلاحا اون‌ها رو از نتایج حذف کنید؛ کادر negative keyword به این منظور به شما کمک می‌کنه تا با نوشتن کلمات مد نظرتون توی این قسمت فیلتر مذکور رو روی نتایج اعمال کنید.

در نسخه پولی این ابزار می‌تونید cpc (هزینه هر کلیک) و میزان رقابت هر کلمه کلیدی رو مشاهده کنید.

Kwfinder

تصویر نوشتاری kwfinder

در kwfinder می‌تونید تحقیق کلمات کلیدی رو در محدوده یک کشور و زبان خاص انجام بدید. علی رغم اینکه kwfinder از زبان فارسی (persian) پشتیبانی می‌کنه، کشور ایران در لیست کشورهای این ابزار وجود نداره! با این حال این مسئله براتون دردسری ایجاد نمی‌کنه و در روند کیورد ریسرچ با مشکل مواجه نمی‌شید.

دسترسی به اطلاعاتی مثل روند جستجو، حجم جستجو ماهانه کلمه کلیدی طی 12 ماه گذشته، حجم رقابت و میزان سختی کیورد مورد نظر و میانگین cpc هر کلمه کلیدی از جمله امکانات ابزار kwfinder هست.

Google trends

تصویر نوشتاری گوگل ترندز

یکی دیگه از ابزارهایی که متعلق به خود کمپانی گوگل هست، گوگل ترندزه. با استفاده از گوگل ترندز می‌تونید روند و حجم جستجو رو به صورت مقایسه‌ای میان چند کلمه کلیدی که مد نظر دارید با هم بررسی کنید. Google trends با توجه روندهای جستجو و وضعیت محبوبیت و ترند بودن کلمات کلیدی، کیوردهای منتخب رو بهتون معرفی می‌کنه. در گوگل ترندز شما می‌تونید روند تغییرات ایجاد شده در میزان سرچ هر کلمه کلیدی و اطلاعاتی از این دست رو در قالب نمودار مشاهده کنید.

Google search console

تصویر لوگو گوگل کونسول

جالبه بدونید google search console هم بخشی رو به جستجوی کلمات کلیدی اختصاص داده. این امکان در بخش تجزیه و تحلیل آمار جستجو قرار داره که جزوی از سربرگ performance گوگل سرچ کنسوله.

در قسمت مربوط به جستجوی کلمات کلیدی این ابزار می‌تونید درباره کیوردهایی که طی 90 روز گذشته کلیک دریافت کردن اطلاعات کامل و دقیقی به دست بیارید. همچنین این امکان رو خواهید داشت که با اعمال یک سری فیلترها به نتایج دقیق‌تری دست پیدا کنید؛ مثلا می‌تونید محدوده جستجو کلمات کلیدی رو به یک کشور خاص محدود کنید، یا با تعیین یک کلمه یا عبارت به خصوص در قسمت query از سرچ کنسول بخواید که فقط کلمات کلیدی حاوی کوئری مورد نظر شما رو نمایش بده.

Semrush

تصویر semrush

حقیقتا در بین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی این لیست، Semrush جزو دسته رایگان نیست؛ اما امکان استفاده رایگان از این ابزار به صورت محدود وجود داره؛ یعنی کاربران رایگان تا سقف مشخصی در روز می‌تونن از این ابزار جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنن؛ با این حال اطلاعات semrush به قدری کاربردی هست که حتی با وجود محدودیت در نسخه رایگان و نبود ایران در لیست کشورهای این ابزار، ارزش استفاده رو داشته باشه!

کلمات کلیدی مرتبط، روند جستجوی کیوردها، وب سایت‌هایی که بهترین جایگاه رو برای کلمه کلیدی مشخص دارن و… از جمله اطلاعات ارزشمندی هست که با استفاده از ابزار semrush می‌تونید بهشون دست پیدا کنید.

Ubersuggest

تصویر نوشتاری ubersuggest

یکی دیگه از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که قصد دارم در ادامه بهتون معرفی کنم ubersuggest هست. نکته مثبت در استفاده از ubersuggest اینه که برای استفاده ازش نیازی نیست هیچ گونه کانتی باز کنید یا عضو بشید.

Ubersuggest برعکس بسیاری از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که آمارها رو به صورت حدودی نشون میدن، آمار دقیق مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر شما رو نشون میده. میزان رقابت به صورت درصدی، cpc هر کیورد و تعداد دفعات جستجو هر کلمه کلیدی از جمله آمارهایی هستن که ابزار ubersuggest به شما نشون میده.

فقط کافیه بعد از وارد کردن عبارت یا کلمه کلیدی، رسانه (وب، تصاویر و…) و زبان مد نظرتون رو هم انتخاب کنید؛ در ادامه ubersuggest بر اساس آنچه سرچ کردید فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط همراه با آمارهایی که گفتم براتون نمایش داده میشه. تنها مشکلی که این ابزار برای ایرانی‌ها داره اینه که از زبان فارسی و کشورهای فارسی زبان پشتیبانی نمی‌کنه.

شاید فکر کنید با این وجود پس این ابزار به چه دردتون می‌خوره؟ در واقع شاید برای کیورد ریسرچ به زبان فارسی نتونید خیلی از ابزار ubersuggest فیض ببرید؛ ولی ایده‌های که در بخش keyword ideas بهتون میده حسابی به دردتون خواهد خورد.

Spyfu

تصویر نوشتاری spyfu

Spyfu یک ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی هست که نسبت به سایر ابزارهای این لیست کارکرد متفاوت‌تری داره. شما به دو طریق می‌تونید از spyfu استفاده کنید:

آدرس سایت مورد نظرتون (وب سایت خودتون یا رقبا) رو وارد کنید؛ سپس spyfu تمام کلمات کلیدی اصلی که سایت مذکور از طریق تبلیغات پولی یا جستجوی ارگانیک از طریق اون‌ها در صفحه serp نمایش داده میشه رو به شما نشون میده.

با وارد کردن یک کلمه کلیدی مشخص، spyfu تمام وب سایت‌هایی که روی اون کیورد در صفحه نتایج نشون داده میشن رو براتون لیست می‌کنه.

ناگفته نمونه که این ابزار هم مثل ubersuggest از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنه متاسفانه؛ با این حال می‌تونید وضعیت آماری وب سایت‌های معروف مثل دیجی کالا و… رو در زمینه کلمات کلیدی و رقبای نزدیک‌شون مشاهده کنید.

Lsi graph

تصویر نوشتاری lsi gragh

Lsi graph برای یافتن و جستجوی کیوردهایی که اصطلاحا به اون‌ها lsi گفته میشه مورد استفاده قرار می‌گیره. کلمات کلیدی Lsi کلماتی هستن که با هم ارتباط معنایی دارن. با توجه به اینکه اخیرا استفاده از lsi در محتوا برای گوگل مهم‌تر از قبل شده استفاده از این قبیل ابزارهایی که در راستای یافتن lsi کمک کننده هستن هنگام تولید محتوا کارتون رو راحت‌تر می‌کنه.

اگه هنوز مفهوم lsi براتون جانیفتاده بذارید با مثال بهتون بگم؛ مثلا اگه ما کیورد هدف رو طراحی سایت در نظر بگیریم، کلماتی مثل برنامه نویسی، وب دیزاینر و… Lsiهای این کیورد محسوب میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *