سئو محلی چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر انجام سئو محلی

حتما تا حالا برای شما هم پیش اومده که وقتی داشتید می‌رفتید بیرون، درب خروجی رو که باز کردید یهو چند تا تراکت تبلیغاتی از انواع رستوران، آرایشگاه و کلی کسب و کار دیگه از لای در سر خورده و افتاده پایین؛ یا شده که وقتی خیلی گرسنه بودین و حوصله غذا درست کردن هم نداشتید، در به در دنبال شماره تلفن یه رستوران خوب بودید. البته شاید هم خودتون جزو همین کسب و کارها هستید و هر چند وقت یک بار کلی پول صرف چاپ و توزیع تراکت‌های تبلیغاتی می‌کنید، بلکه مشتری‌های محلی‌تون بیشتر بشه. اگر با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید، حتما تا حالا سئو رو هم شناختید. من می‌خوام تو این مقاله شما رو با سئو محلی (local seo) آشنا کنم. از راه لوکال سئو جذب مشتری‌های محلی خیلی راحت‌تر و صد البته کم هزینه‌تره. ادامه مقاله رو دنبال کنید تا ضمن خداحافظی همیشگی با تبلیغات کاغذی و تراکت‌ها، با یه جستجو ساده مکان مورد نظرتون رو توی محل زندگی‌تون در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کنید.

تصویر نوشتاری local seo

Local seo چیست؟

قبل اینکه بگم local seo چیست، اینو اضافه کنم که امروزه گوگل خیلی بیشتر از گذشته‌ها به مکان جغرافیایی کاربران خودش اهمیت میده؛ یعنی وقتی یک کاربری توی گوگل موضوعی رو سرچ می‌کنه، گوگل سعی می‌کنه بر اساس لوکیشنی که از طریق IP لپ تاپ یا تلفن هوشمند کاربر شناسایی کرده، نتایج رو براش فهرست کنه. هر چند جدا از مکان جغرافیایی، کلمات کلیدی که کاربر جستجو می‌کنه و بهینه سازی سایت‌های مرتبط هم توی ارائه این فهرست از طرف گوگل تاثیر مستقیم دارن.

Local seo یا سئو محلی یکی از زیر مجموعه‌های سئو هست. سئو محلی یعنی بهینه سازی سایت کسب و کار شما برای مخاطبین محلی. در ادامه همون مبحثی که یه کم بالاتر عنوان کردم، گوگل بر اساس لوکیشن کاربر براش نتایج رو میاره؛ یعنی برای انجام این کار غیر از لوکیشن فرد جستجوگر، سایت مورد نظر هم باید مکان جغرافیایی داشته باشه و اون رو برای گوگل تعریف کرده باشه. حالا مکان جغرافیایی سایت چطور در دسترس گوگل قرار می‌گیره؟ آفرین درسته! این دقیقا همون کاریه که لوکال سئو یا همون سئو محلی انجام میده.

سئو محلی برای چه سایت‌هایی مناسبه؟

تصویر سئو محلی

 Local seo بیشتر برای سایت کسب و کارها کاربرد داره. با کمک سئو محلی می‌تونید به صورت آنلاین مشتریان محل یا شهر خودتون رو به سمت کسب و کارتون جذب کنید؛ مثلا اگر شما یه بوتیک در شمال مشهد دارید، سئو محلی کاری می‌کنه افرادی که از لحاظ مکان جغرافیایی به شما نزدیک هستن، با چند تا کلیک و یه جستجو ساده بتونن بوتیک شما رو پیدا کنن.

در سئوی محلی مقیاس رقابتی برای کسب و کار شما از محدوده جهانی پایین‌تر میاد؛ یعنی رقابت شما با همه سایت‌های دنیا نیست و فقط با معدود سایت‌های محدوده خودتون تقابل دارید. این اتفاق علاوه بر اینکه دامنه رقبا رو برای شما محدود می‌کنه، باعث میشه سریع‌تر اون‌ها رو شناسایی کنید. علاوه بر این، تعداد رقبای کمتر، معیارهای رقابتی رو هم کاهش میده و این ویژگی موجب میشه شما بتونید با سرعت بالاتری رقبا رو کنار بزنید و سایت کسب و کارتون رو در نتایج جستجوی گوگل بالا بیارید.

سئو محلی چگونه کار می‌کند؟

گوگل با روش‌های مختلف رتبه‌بندی‌ وب سایت‌ها رو انجام میده که یکی از اون‌ها توسط سئو محلی انجام میشه. به‌عنوان مثال گوگل موقعیت مکانی کاربر رو هنگام جستجو کردن در نظر می‌گیره. گوگل این کار رو به صورت خودکار انجام میده؛ طوری‌که حتی نیازی نیست شما گزینه نزدیک من رو فعال کنید. با پیشرفت گوشی‌ها هوشمند که همه افراد میتونن به اینترنت در موقعیت‌های مختلف دسترسی پیدا کنن، کسب‌وکارهای بیشتری لازم دونستن که در سرچ کاربران قابل مشاهده باشن و مشتریان بیشتری داشته باشن.

بر خلاف تبلیغات پولی، شما نمی‌تونین برای به‌دست آوردن رتبه‌های بالاتر به موتورهای جستجو پولی بپردازین و مشتری جذب کنین؛ سئو محلی می‌تونه عملکرد مفیدتری برای شما داشته باشه. الگوریتم‌های جستجو به گونه‌ای طراحی شدند که صفحات مرتبط و معتبر رو نشان بدن تا تجربه جستجو کارآمدی در اختیار کاربران قرار بگیره. به ‌همین دلیله که تقاضای سئوی محلی جهت بیشتر دیده‌شدن و رشد خدمات محلی و همچنین محصولات محلی افزایش پیدا کرده. با پیروی از شیوه سئو محلی، کسب‌وکارها می‌تونن ترافیک ارگانیک رو از جستجوهای کاربران توی مناطق اطراف خودشون رو بهبود ببخشن.

 وظیفه اصلی سئو محلی پیدا کردن کلمات کلیدی محلی و بهینه‌سازی کسب‌وکار در موتورهای جستجوگره. با استفاده از سئو محلی تعداد کمی از مشتریان بالقوه رو از دست می‌دید و این به معنی اینه که توی سئو محلی نرخ تبدیل به مشتری بالاس.

اصول بهینه سازی سایت در راستای لوکال سئو

تصویر مینیاتوری اصول بهینه سازی سایت در راستای لوکال سئو

حالا که می‌دونید local seo چیست، بیاید تا شما رو با برخی از اصول مهمی که باید توی بحث لوکال سئو بهشون توجه کنید آشنا کنم. نکته خیلی مهمی که نباید از قلم بندازید اینه که علاوه بر توجه فاکتورهایی که در ادامه میگم، باید همه همت و تلاش‌تون رو هم به کار بگیرید تا به شیوه درستی این اصول رو انجام بدید؛ چرا که برداشتن هر قدم اشتباه در این مسیر می‌تونه وب سایت شما رو یک قدم به پنالتی شدن بر اساس الگوریتم‌های گوگل نزدیک‌تر کنه و در صورتی که سایت‌تون پنالتی بشه خود لری پیج و سرگی برین (خالقان گوگل) هم نمی‌تونن شمارو نجات بدن و رسما باید با سایت‌تون خداحافظی کنید!

تحقیق کلمات کلیدی

اولین و مهم‌ترین اصل در سئوی محلی، تحقیق کلمات کلیدی هست. مادامی که کیوردهای مرتبط با سئوی محلی سایت‌تون رو به درستی پیدا کنید، قدم بسیار بزرگ و تاثیر گذاری رو در لوکال سئو برداشتید! منظورم از کیوردهای مرتبط با سئوی محلی اون دسته از کلمات کلیدی هست که کاربران منطقه جغرافیایی‌تون برای پیدا کردن کسب و کارهایی مثل شما سرچ می‌کنن؛ به این منظور و برای پیدا کردن کیوردهای مرتبط با لوکال سئو می‌تونید از تکنیک بارش فکری استفاده کنید؛ یعنی به این فکر کنید که اگر شما جای کاربران باشید برای پیدا کردن کسب و کاری مشابه با اونچه که خودتون دارید چه جملات و عباراتی رو در اینترنت جستجو خواهید کرد.

یکی از فرمول‌های رایج که اغلب کلمات کلیدی این حوزه بر مبنای اون ایجاد شدن، اینه:

نام سرویس + منطقه جغرافیایی

توی این فرمول شما به جای نام سرویس، خدماتی که خودتون ارائه می‌دید، و به جای نام منطقه، اسم شهر یا منطقه کسب و کارتون رو می‌نویسید. عبارات و کیوردهایی با این قالب معمولا بیشترین جستجو رو در local seo دارن. همچنین با سرچ این عبارات شما می‌تونید در ادامه پیشنهادات گوگل رو هم ببینید و ازشون برای تکمیل فرآیند تحقیق کلمات کلیدی کسب و کارتون با هدف بهینه سازی محلی سایت، کمک بگیرید.

همچنین با توجه به اینکه ذات تحقیق کلمات کلیدی در سئوی محلی با کیورد ریسرچ‌ها و کیورد پلنینگ‌هایی که همیشه در این حوزه انجام میدید یکسان هست، می‌تونید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و رقبا هم برای کشف کیوردهای هدف، ایده بگیرید.

ثبت اطلاعات تماس در سایت

حتما بررسی کنید که اطلاعات تماس‌تون از جمله آدرس و شماره تماس (به همراه کد شهر) در صفحات مختلف سایت ذکر شده باشه. وارد کردن کد شهر محل کسب و کارتون توی بخش شماره تلفن خیلی مهمه و غفلت از این موضوع باعث میشه یکی از موارد موثر توی سئو محلی رو از دست بدید.

اطمینان از سلامت سایت از لحاظ فنی و ساختاری

از قدیم گفتن آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم. چرا برای بهینه کردن سایت برای لوکال سئو راه دور بریم؟ اول از هر چیزی و قبل از اینکه بخوایم برای سئو محلی سایت اقدام کنیم باید سلامت سایت رو از لحاظ زیر ساخت‌های فنی و ساختاری بررسی کنیم؛ چون هر گونه اشکالی تو بحث فنی و کدنویسی یا ساختار سایت توی سئو محلی تاثیرگذاره.

بهینه سازی سئو داخلی

تمام فعالیت‌هایی که داخل سایت‌تون انجام می‌دید (سئو داخلی) روی سئو محلی تاثیر گذاره. لوکال سئو صرفا اینطوری نیست که گوگل بیاد ببینه شما یه سایت کسب و کار با یه آدرس و شماره تلفن دارید، بعد با خودش بگه وای چه آدرس و تلفن خوبی! این سایت فوق العاده‌است بذار بیارمش بالا؛ به هیچ وجه من الوجوه! برای اینکه توی سئو محلی موفق باشید در وهله اول باید یک سایت درست و درمون داشته باشید که در زمینه کدهای html، سئو داخلی، سئو خارجی و… عملکرد قابل قبولی داشته باشه.

موبایل فرندلی کردن سایت

با توجه به اینکه اکثر جستجوهای محلی با گوشی انجام میشه، یکی دیگه از اقدامات مهمی که باید در راستای بهینه سازی سایت برای لوکال سئو انجام بدید، موبایل فرندلی کردن سایته. اهمیت این مسئله به قدری هست که حتی اگر تمام اصول سئوی محلی رو مو به مو اجرا کنید، اما همین یک مورد رو جا بندازید، تمام زحمات‌تون به باد میره و به هیچ نتیجه سودمندی در سئوی محلی نمی‌رسید.

ثبت سایت در دایرکتوری‌های محلی

تا حالا شده توی گوگل دنبال یه کسب و کار خاص بگردید و بعد وارد سایتی بشید که یه لیست طویل از کسب و کارهای مشابه کسب و کار هدف شما رو ارائه میده؟ به این سایت‌ها می‌گن سایت‌های دایرکتوری. حالا یکی از اقداماتی که توی سئو محلی سایت شما اثر مثبت داره اینه که سایت خودتون رو توی این دایرکتوری‌های محلی ثبت کنید. این کار باعث میشه تا سایت شما کنار سایت‌های رقیب قرار بگیره و اگر عملکردتون خوب باشه بیشتر از اونا به چشم بیاد و جذب مخاطب کنه.

حضور در شبکه‌های اجتماعی

حضور فعال و موثر برند شما در شبکه‌های اجتماعی یک امتیاز مثبت برای کسب و کارتون به حساب میاد. پیش از این توی بحث بازاریابی محتوا هم به این مطلب اشاره کردیم که حضور در شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک گذاری کسب و کار شما رو راحت‌تر می‌کنه و این کار هم باعث میشه ترافیک سایت افزایش پیدا کنه. این ترافیک می‌تونه منجر به تولید لید بشه که توی بحث سئو محلی به معنی جذب مشتریان شهر و محل خودتون هستش.

درخواست از کاربران برای نظر دادن

نظرات مشتریان توی کسب و کار اینترنتی شما خیلی نقش مهمی داره. فایده اولش اینه که وقتی یکی میاد و برای سایت شما نظر ثبت می‌کنه، شبیه خط شکنیه که مسیر و باز می‌کنه، بعد به بقیه میگه شما هم بیاین! در واقع اون فرد با ثبت نظرش، بقیه کاربران رو هم ترغیب می‌کنه که نظرات‌شون رو ارائه بدن. اگر هم کسی راضی نشد نظر بده، می‌تونید خودتون اولین قدم رو بردارید و کامنت بذارید. اصلا این خودش یه تکنیک در بحث سئو هستش و بهش می‌گن کامنت مارکتینگ. هر چی نظرات مثبت کاربران بیشتر باشه، سایت شما توسط موتورهای جستجو سایت مفیدتری به شمار میاد و در نتیجه رتبه بهتری هم توی صفحه نتایج کسب می‌کنه.

بهینه سازی ریچ اسنیپت

حتما می‌دونید که وقتی از ریچ اسنیپت برای سایت‌تون استفاده می‌کنید، به گوگل این امکان رو می‌دید که اطلاعات بیشتری رو درباره کوئری جستجو در اختیار مخاطب قرار بده؛ مثلا اگر تا قبل این گوگل توی صفحه نتایج فقط عنوان سایت شما، تایتل صفحه و متا دیسکریپشن رو نشون می‌داد، با به کارگیری ریچ اسنیپت می‌تونید جزئیات بیشتری به این بخش اضافه کنید. این جزئیات می‌تونن نظرات کاربران، نقد و بررسی سایت، خدمات یا یک محصول و هر چیز دیگه‌ای باشن

درج عکس مرتبط با کسب و کار خود

یکی از روش‌های بسیار موثر در جهت کسب نمره سئو، استفاده کردن از عکس‌های مربوط به زمینه خودتونه. این روش ساده و کاربردی می‌تونه کمک شایانی به شما کنه. نکته‌ای که باید به اون توجه داشته باشین اینه که از عکس‌های بدون کپی رایت استفاده کنین و حجم اون رو حدالامکان پایین بیارین تا سرعت سایت خودتون رو هم افزایش بدین.

چرا استفاده از خدمات سئو محلی مهم است؟

تصویر مینیاتوری از سئو محلی

این روش با کمک به کسب و کار شما و بهینه سازی اون جذب مشتری بیشتری برای کسب و کار شما به همراه داره .دلایل زیادی برای استفاده از سئو محلی وجود داره که در ادامه با مهم‌ترین اون‌ها آشنا می‌شین.

  • حدود ۶ا درصد مشتریان و مخاطبان علاقه‌مند به کسب و کارهای جدیدن.
  • میزان جستجوهای محلی توی طی سال‌های اخیر حدود ۵۸ درصد رشد داشته.
  • اگه تمامی فاکتورهای سئو محلی رعایت بشه میزان زیادی از جستجوگران تبدیل به مشتری واقعی خواهند شد.
  • اصولا 70 درصد مشتریان به کسب و کارهای کوچک و محلی اعتماد بالایی دارن.
  • تنها ۱۰ درصد از کسب و کارها بیزینس خودشون رو در Google Map ثبت می‌کنن که این امر رقابت رو برای اون‌ها آسان‌تر می‌کنه.
  • جستجوهای محلی سریع‌تر و با هدفمندی بهتری انجام می‌شه.

خدمات سئو محلی

تصویر سئو محلی

خدمات سئو محلی عوامل متفاوتی رو شامل میشه که در ادامه به بعضی از اون‌ها اشاره می‌کنیم:

به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنید.

در هسته خود، سئو محلی همه چیز در مورد بازاریابی کسب‌وکار شماس. به این ترتیب، بزرگترین مزیت انجام درست اون، پیدا کردن مشتریان بیشتر به‌حساب می‌یاد. هدف اصلی سئو محلی بهبود رتبه کسب‌وکار شما توی نتایج جستجو هست. این به نوبه خودش بازدیدکنندگان بیشتری رو به نمایه بیزینس آنلاین شما می‌یاره که می‌تونه به مشتری تبدیل بشن.

مشترهایی رو که در جستجوی محصول شما هستند رو پیدا کنید.

این احتمال وجود داره که مردم از قبل دنبال محصول یا خدماتی باشن که شما ارائه میدید. سئو محلی به شما کمک می‌کنه تا توی دید این مشتریان مرتبط قرار بگیرین و در نتیجه فروش بهتری داشته باشین.

افزایش ترافیک

سئو خارجی و سئو محلی در درجه اول به دنبال جذب ترافیک بیشتر یا ورود مجازی به پروفایل آنلاین یا وب سایت شماس. در حالی که تمام ترافیک به فروش تبدیل نمیشه، می‌تونیم بگیم هرچه بیشتر بهتر باشه.

بازدیدکنندگان بیشتر از سایت شما به این معنیه که شانس فروش محصول شما افزایش پیدا میکنه. همچنین، افزایش ترافیک، اخبار کسب‌وکار شما رو به‌طور ارگانیک منتشر می‌کنه.

بهتر به مخاطبان هدف خود برسید

از اونجایی که سئو محلی از کلمات کلیدی مرتبط برای بازاریابی کسب‌وکار شما استفاده می‌کنه، شانس ایجاد دسترسی بهتر به مخاطبان هدف شما رو افزایش میده. این اساسا به این معنیه که افرادی که به دنبال یک محصول یا خدمات خاص هستن، کسب‌وکار شما رو پیدا می‌کنن و به وب سایت یا بازار آنلاین شما هدایت میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *