الگوریتم موبایل فرست ایندکس

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویرالگوریتم موبایل فرست ایندکس

گوگل و سیستم‌های پیشرفته پردازش آن از گذشته تاکنون به دنبال ایجاد تجربه کاربری بهتر و ارائه اطلاعات سازماندهی شده به کاربران است و این فرایند را از طریق ارائه الگوریتم‌های مختلف و متنوع مدیریت می‌کند.

یکی از الگوریتم‌های گوگل که در چند سال اخیر از آن رونمایی کرده است الگوریتم موبایل فرست ایندکس است. ماهیت و هدف اصلی الگوریتم موبایل فرست ایندکس ایجاد تجربه کاربری خوشایند برای کاربرانی است که با استفاده از موبایل از صفحات وب استفاده می‌کنند.

اگر علاقه‌مند به سئو هستید و قصد دارید در آینده به یک متخصص سئو تبدیل شوید پیشنهاد ما به شما این است که این صفحه را به خوبی مطالعه کنید. امروزه کاربرانی که از موتورهای جستجو به وسیله تلفن همراه استفاده می‌کنند به مراتب بیشتر از کاربران دسکتاپ است و شما باید بتوانید آن‌ها را راضی نگه دارید.

 

الگوریتم موبایل فرست ایندکس چیست؟

الگوریتم موبایل فرست ایندکس (mobile-first index) از جمله الگوریتم‌های جدید گوگل است که در چند سال اخیر بر رتبه بندی نتایج و سئو سایت تاثیر می‌گذارد.

این موضوع که کاربران از طریق تلفن همراه نیز بتوانند به صورت منظم و مرتب از نتایج بازدید کنند یکی از چالش‌هایی بود که ضمن درگیر کردن کاربران، کراولرهای گوگل را نیز درگیر کرده بود و همین موضوع موجب شد تا از آن پس گوگل و عنکبوت‌های حرفه‌ای‌اش به دنبال رونمایی از یک الگوریتم تاثیرگذار به نام موبایل فرست ایندکس باشند.

پس از آن کاربرانی که از طریق تلفن همراه نتایج گوگل را بررسی می‌کردند به صفحاتی منظم، مرتب، سازماندهی شده دسترسی داشتند که این امر تجربه کاربری خوشایندی را برایشان رقم زد.

خوب است بدانید پیش از ارائه الگوریتم موبایل فرست ایندکس، Mobilegeddon نیز توسط گوگل معرفی شده بود و موبایل فرندلی بودن سایت‌ها عاملی بود که بر جایگاه آن‌ها تاثیر داشت. 

پس از آن در سال 2018 با معرفی Speed ​​Update، جایگاه و ارزش‌مندی الگوریتم موبایل فرست ایندکس بیش از پیش به چشم آمد.

 

چرا الگوریتم موبایل فرست ایندکس مهم است؟

تصویر الگوریتم موبایل فرست ایندکس در گوگل

تاریخ دقیق ظهور الگوریتم موبایل فرست ایندکس مربوط به 1 ژوئیه 2019 است. از آن روز تا کنون به طور پیش فرض صفحات و سایت‌های جدید بر اساس این الگوریتم ایندکس می‌شوند.

وب‌سایت‌هایی که تا پیش از این تاریخ طراحی شده بودند پس از افت جایگاه خود و بررسی سرچ کنسول متوجه این قضیه شدند.

به طور کلی از آنجایی که اکثر کاربران دسترسی راحت‌تری به تلفن همراه دارند و عموما از طریق آن وب‌سایت‌ها را چک می‌کنند و گوگل نیز به دنبال جلب رضایت کاربران است از این رو می‌بایست صفحات خود را ابتدا برای موبایل ایندکس کنید.

با توجه به ایجاد تغییرات عمده و تحولاتی که در صفحه نتایج و رتبه سایت‌ها رخ داد در سال 2020 گوگل رسما اعلام کرد که قصد دارد کلیه وب‌سایت‌ها را به موبایل فرست ایندکس منتقل کند.

پس از انتشار این خبر کلیه سایت‌ها از این الگوریتم پیروی می‌کردند و کاربران نیز از منفعت آن بی‌نصیب نماندند.

 

نکاتی برای بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم موبایل فرست ایندکس

برای اینکه سایت شما از لحاظ موبایل فرندلی بودن با مشکلی مواجه نشود لازم است که برخی نکات مهم را رعایت کنید و همیشه آن‌ها را مدنظر داشته باشید.

  • استفاده از متا تگ‌های یکسان بسیار مهم است. برای اینکه گوگل در مسیر کرال کردن و ایندکس کردن محتوای دو نسخه دسکتاپ و موبایل با مشکلی مواجه نشود حتما از متا تگ‌های یکسان استفاده کنید.

البته تنظیمات این الگوریتم در اکثر سایت‌ها به صورت پیش فرض اعمال می‌شود مگر اینکه طراح سایت عمدا محدودیت‌هایی را در پیکربندی سایت فعال کرده باشد.

  • در نظر داشته باشید که دسترسی به برخی صفحات اصلی یا محتوای سایت را در حالت disallow قرار نداده باشید.
  • خوب است بدانید که گوگل این امکان را دارد که حتی محتواهایی که بارگذاری کندی دارند را نیز بررسی کند؛ پس محتواهای خود را بررسی و بهینه کنید.
  • از یکسان بودن محتوایی که در دسکتاپ نمایش داده می‌شود با محتوای موبایل اطمینان حاصل کنید.

نکته: اگر محتوایی که در موبایل نمایش داده می‌شود نسبت به دسکتاپ کمتر باشد قطعا هنگام ایندکس شدن ترافیک صفحات را از دست می‌دهید.

  • Schema Markup نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. منظور از اسکیما مارک آپ این است که محتوایی که در موبایل و دسکتاپ نمایش داده می‌شود یکسان باشد، آدرس url‌ را مناسب و بهینه‌ انتخاب کنید و اگر از دیتا هایلایتر استفاده می‌کنید آن را در نسخه موبایل نیز اعمال کنید.
  • به توصیه گوگل در رابطه با استانداردهایی که در حوزه تبلیغات موبایلی وجود دارد عمل کنید.
  • اگر در نسخه موبایلی از تصاویر استفاده کردید، نکات سئو تصاویر را رعایت کنید.
  • آدرس‌هایی که برای صفحات سایت و صفحات موبایل ایجاد کردید را در گوگل سرچ کنسول وارد کنید تا ایندکس شود.

5 نکته طلایی در رابطه با الگوریتم موبایل فرست ایندکس

تصویر کار با الگوریتم موبایل فرست ایندکس

تا پیش از این هر آنچه لازم بود در مورد موبایل فرندلی بودن صفحات بدانید را بررسی کردیم و در این بخش قرار است 5 نکته کلیدی یا اصطلاحا فوت کوزه‌گری در رابطه با موبایل فرست ایندکس را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

محل بارگذاری ویدئو‌ها و تصاویر را بررسی کنید

مطمئن شوید تصاویر و ویدئوها در نسخه موبایلی در مکان مورد نظر خودشان قرار گرفته‌اند.

 

تگ آلت فراموش نشود

برای بهینه سازی بهتر صفحات در نسخه موبایلی حتما از تگ آلت کمک بگیرید.

 

کیفیت تصاویر را بررسی کنید

به هیچ وجه از تصاویری با کیفیت پایین استفاده نکنید.

 

شیوه نمایش محتوا در موبایل را بررسی کنید

برای اینکه محتوا در نسخه موبایلی و دسکتاپ به درستی نمایش داده شود قبل از بارگذاری بهتر است شیوه نمایش صفحات را بررسی کنید. در صورتی که با مشکلاتی از قبیل جابجا شدن آیکون‌ها و قرار گرفتن آن‌ها بر روی یکدیگر دارید بهتر است فاصله آن‌ها را با درصد مشخص کنید.

 

خطاهای موبایلی را تجزیه و تحلیل کنید

در گام‌های اول شاید مشکلات خود را متوجه نشوید؛ به همین دلیل نیاز است مدام گوگل سرچ کنسول را چک کرده تا بتوانید تا از راهنمایی‌هایی گوگل استفاده کنید.

در انتها به عنوان نکته پایانی یادآوری می‌کنیم که استفاده صحیح از الگوریتم‌های گوگل به شما کمک می‌کند تا گام به گام به صدر نتایج گوگل نزدیک‌تر شوید؛ پس نسبت به کسب اطلاعات بیشتر راجع به الگوریتم‌های جدید گوگل و نحوه عملکرد آن‌ها اقدام کنید.

 

آیا سایت شما برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس بهینه شده است؟

اگر به عنوان شخصی که صاحب وب‌سایت است، نمی‌دانید که وب‌سایت شما برای این الگوریتم بهینه شده است یا خیر، نکاتی به شما ارائه خواهیم داد تا به راحتی بتوانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید. اکثر افرادی که صاحب وب‌سایت هستند به این موضوع بی‌توجه‌اند پس در نظر داشته باشید، همینکه شما به این مسئله اهمیت می‌دهید و به دنبال یادگیری آن هستید از بسیاری از رقبایتان جلوتر هستید.

در مطالب فوق سعی شد مواردی که به شما در این زمینه کمک می‌کنند را ارائه دهیم و شما می‌توانید با رعایت آن‌ها نتایج خوبی را به دست آورید. با توجه به موارد زیر می‌توانید تشخیص دهید که سایت شما برای موبایل فرست ایندکس بهینه است یا خیر.

  • مطمئن شوید که ربات‌های گوگل می‌توانند محتوا سای شما را بخوانند.
  • از یکسان بودن محتوا صفحه خود در دسکتاپ و تلفن همراه اطمینان حاصل کنید.
  • داده‌های سایت خود را بررسی کنید.
  • به توصیه‌های گوگل عمل کنید.
  • به خطاهای موبایل رسیدگی کنید.

البته در نظر داشته باشید که برای بهینه سازی سایت خود می‌توانید از خدمات طراحی سایت و سئو آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ مانند dmhouse بهره ببرید. 

سوالات متداول

آیا ایندکس موبایل جداگانه است؟

به این سوال نمی‌توان جواب دقیق داد، ولی عده‌ای بر این باورند که گوگل دو ایندکس دارد، یکی برای دسکتاپ و یکی برای موبایل و زمانی که صفحه شما را بررسی می‌کند از هر دو آن‌ها استفاده می‌کند. برخی دیگر تصور می‌کنند که گوگل تنها یک ایندکس دارد و آن ایندکس موبایل است.

از کجا تشخیص دهیم الگوریتم ایندکس موبایل برای سایت ما فعال است؟

شما می‌توانید در صفحه سرچ کنسول پیامی مبنی بر فعال بودن این ابزار مشاهده کنید. البته توجه داشته باشید که در حال حاضر برای تمامی سایت‌ها فعال شده است.

آیا گوگل معیار رتبه بندی سایت شما را براساس نسخه موبایل قرار می‌دهد؟

نمی‌توان گفت که نسخه دسکتاپ سایت شما ارزشی ندارد؛ اما باید بدانید که نسخه موبایل اهمیت بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *