سئو موبایل چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر موبایل

سئو موبایل یعنی بهینه سازی سایت برای کاربران موبایلی؛ همین و تمام!

اما نه … این تازه نقطه آغاز ماجراست.

شاید فکر کنید در حالت عادی تاثیرات اقداماتی که در سئوی سایت انجام میشه شامل حال تمام دستگاه‌ها با صفحه نمایش‌های مختلف میشه؛ اما در حقیقت سئویی که سایت رو برای دستگاه‌هایی مثل کامپیوتر و لپ تاپ بهینه می‌کنه در برخی اقدامات و فوت‌های کوزه‌گری فرعی با سئو موبایل متفاوته؛ اما چرا ما باید به این تفاوت اهمیت بدیم؟ اصلا چرا سئو موبایل مهمه؟ ما که کاربران کامپیوتر و لپ تاپ رو داریم، چرا باید نقد رو ول کنیم و بریم سراغ نسیه؟!

خب اولا که شما اصلا قرار نیست نقد اولیه (یعنی کاربران کامپیوتر و لپ تاپ و سایر دستگاه‌های مشابه) رو رها کنید؛ بلکه قراره نسیه رو نقد کنید و میزان نقدینگی سایت رو بالا ببرید.

اما برای رسیدن به جواب اون بخش از سوال‌تون که پرسیدید “چرا سئو موبایل مهمه؟” و آشنایی با اصول بهینه سازی سایت برای موبایل، مطلب رو تا آخر بخونید.

چرا سئو موبایل مهمه؟

تصویر مینیاتوری سئو موبایل

به این آمارها یک نگاه بندازید:

  • 58.99% از کل ترافیک وب سایت‌ها در سراسر جهان مربوط به کاربران موبایلیه.

منبع: Statistia

  • تخمین زده شده تا سال 2025، 72.6% از کل کاربران اینترنت از طریق موبایل‌شون به وب دسترسی خواهند داشت.

منبع: CNBC

  • جستجوهایی که با گوشی انجام میشه از سرچ‌هایی که با دسکتاپ انجام میشه بیشتره.

منبع: think with google

  • 56% از خریدارهایی که داخل یک فروشگاه هستن از گوشی هوشمندشون برای خرید یا تحقیق در مورد محصولات استفاده می‌کنن.

منبع: think with google

بنابراین پر واضحه که حضور کاربران موبایلی در بستر وب هر روز پررنگ‌تر از روز قبل میشه و دیر نیست روزی که این کاربران بیشتر سهمِ حضور در بستر وب رو از آن خودشون بکنن.

با این تفاسیر به نظرتون نادیده گرفتن سئو موبایل این وسط به ضرر کی تموم میشه؟!

جوابش خیلی سخت نیست: قطعا کاربر، نه! بلکه به ضرر خود شما و وب سایت‌تون تموم میشه. این سایت شماست که با نادیده گرفتن سئو موبایلی رسما داره به 58.99% ترافیک خالص (در حالت ماکزیمم) پشت پا می‌زنه!

بنابراین اگه به اندازه کافی برای اجرای اصول سئوی سایت برای موبایل قانع شدید، سر همین خط رو بگیرید و برید قسمت بعدی.

6 اصل بهینه سازی سایت برای موبایل

تصویر سئو سایت موبایل

این هم 6 اصل بهینه سازی سایت برای موبایل خدمت شما:

  1. سرعت سایت رو بهینه کنید

برای کاربری که از طریق تلفن همراهش وارد سایت شما میشه، خیلی مهمه که مدت زمان بارگذاری صفحه خیلی کم باشه و سایت در کثری از ثانیه به طور کامل بارگذاری بشه؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اصول سئو سایت برای موبایل پایین آوردن زمان بارگذاری سایت و بالا بردن سرعت اون هست.

کند بودن سرعت سایت باعث افزایش بانس ریت و لطمه جدی به سئو میشه؛ چه در نسخه موبایلی و چه دسکتاپ.

  1. سایت رو ریسپانسیو طراحی کنید

منظور از طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا سایت اینه که بخش‌های مختلف وب سایت رو طوری طراحی کنید که با دستگاه‌های مختلف و صفحه نمایش‌های متفاوت سازگار و قابل نمایش باشن.

برای ریسپانسیو طراحی کردن سایت باید حالت‌هایی رو در فایل css سایت تعریف کنید که توانایی شناسایی سایز صفحه نمایش کاربر رو داشته باشن و وب سایت رو متناسب با اون سایز نمایش بدن.

هنگام ریسپانسیو طراحی کردن سایت حتما دقت کنید چه نوعی قالبی رو انتخاب می‌کنید؛ چون اگر قالب منتخب کدنویسی خوبی نداشته باشه، سرعت بارگذاری سایت رو به شدت پایین میاره و مدت زمان لود شدن رو بالا می‌بره؛ به این منظور می‌تونید اسم هر قالب رو توی اینترنت سرچ کنید و نظرات و بازخوردهای افرادی که قبل از شما از اون قالب استفاده کردن رو مطالعه کنید.

  1. بررسی وضعیت خوانا بودن مطالب سایت در موبایل

منظور از خوانایی مطالب اینه که وقتی کاربر وارد سایت شما میشه بتونه به راحتی و بدون نیاز به زوم کردن، محتوا صفحات مختلف سایت رو بخونه؛ به این ترتیب مطالب سایت باید به گونه‌ای تولید شده و در سایت قرار بگیرن که حتی توی کوچک‌ترین صفحه نمایشِ ممکن هم قابل خوندن باشن؛ به این منظور:

  1. حداقل سایز فونت رو 14 در نظر بگیرید.

محتواها رو به پاراگراف‌های کوتاه تقسیم کنید تا در نمایش موبایلی مطالب بیش از حد طولانی به نظر نیان.

اختلاف رنگ پس زمینه و متن رو جوری تنظیم کنید که مطالب به راحتی خونده بشن.

  1. بهینه سازی UX (تجربه کاربری)

تجربه کاربری یا User Experience که به اختصار UX گفته میشه یکی دیگه از فاکتورهایی هست که باید در طراحی یک سایت بهینه برای موبایل بهش توجه داشته باشید. در واقع صرف واکنش‌گرا بودن سایت نمی‌تونه اون رو به یک وب سایت متناسب با اصول سئو موبایلی تبدیل کنه؛ بلکه شما باید یک سری عناصر بصری و محتوایی دیگه هم به سایت اضافه کنید تا در نهایت کاربر تجربه خوبی از حضور توی سایت شما داشته باشه.

  1. استفاده از AMP

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages هست و مفهومش امکان دسترسی سریع به نمایش موبایلی سایت هست. صفحاتی که از AMP استفاده می‌کنن معمولا سرعت‌شون به طور چشمگیری از سایر صفحاتی که از این امکان پشتیبانی نمی‌کنن بیشتره.

تاثیر AMP روی یک صفحه به این صورته که وقتی کاربری روی لینک سایت شما در نتایج گوگل کلیک می‌کنه، سایت در یک چشم بهم زدن برای اون نمایش داده میشه. البته قطعا یک بازه زمانی کوتاه برای بارگذاری کامل بخش‌های مختلف صفحه نیازه؛ اما محتوای صفحه همون ابتدا و بلافاصله بعد از کلیک کاربر براش نمایش داده میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *