معرفی روش‌های بازاریابی مدرن

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری از بازاریابی مدرن

بازاریابی مدرن مدلی از بازاریابی محسوب می‌شه که در اون از ظرفیت اینترنت و بسترهای دیجیتال به منظور معرفی محصول و خدمات به مخاطب‌ها استفاده می‌شه. حالا به نظرتون بازاریابی مدرن یا بازاریابی نوین چه روش‌هایی داره و چطور می‌شه ازشون استفاده کرد؟ با من همراه باشید تا شما رو با روش‌های بازاریابی نوین آشنا کنم. 

تعریف بازاریابی مدرن یا Modern Marketing

امروزه استفاده از اینترنت جنبه عمومی پیدا کرده و افراد بسیاری از این بستر به منظور افزایش اطلاعات خود استفاده می‌کنند. اگر از افرادی که صاحب کسب و کار آنلاین هستند فاکتور بگیریم، بخش عظیمی از مردم به منظور گذران وقت یا خرید لوازم مورد نیاز بیشتر تایم‌شون رو صرف گشت و گذار در سوشال مدیا و فروشگاه‌های اینترنتی می‌کنند. حالا با این تفاسیر اگر بخوایم بازاریابی مدرن رو تعریف کنیم باید بگیم بازاریابی مدرن یعنی به کمک ابزارهای دیجیتال بتونیم در بستر و فضای دیجیتال فعالیت کنیم. 

به عنوان مثال احتمالا براتون تا حالا پیش اومده که از بازار یک لباس یا وسیله‌ای رو خریده باشید و فروشنده از شما بخواد تا در سوشال مدیا هم دنبالش کنید؛ فروشنده در واقع از این طریق سعی داره از بازاریابی مدرن یا نوین به منظور فروش و دیده‌شدن محصولات خودش بهره ببره. 

معرفی 10 روش بازاریابی مدرن

بازاریابی نوین هم مثل بازاریابی سنتی مدل‌های مختلفی داره. با من بیاین تا یکی یکی انواع بازاریابی نوین رو بهتون معرفی کنم: 

  1. بازاریابی محتوا
تصویر نوشتاری از content marketing

در بازاریابی مدرن حرف اول رو محتوا می‌زنه. درباره بازاریابی محتوا قبلا صحبت کردم. محتوا در واقع محدود به متن نمی‌شه و هر نوع فعالیتی که شما به منظور ارتباط با کاربر و مخاطب خودتون انجام می‌دید اعم از ویدئو، تصویر، اینفوگرافی، پادکست، نظرسنجی و… محتوا هست. حالا بازاریابی محتوایی یعنی شما به وسیله این ابزارها بتونید با مخاطب ارتباط بگیرید و به کسب درآمد، فروش بیشتر و افزایش مشتری برسید. 

  1. بازاریابی موتورهای جستجو یا همون SEO جذاب

سئو یعنی سایتت رو از هر نظر آماده کنی تا در موتورهای جستجو حرفی برای گفتن داشته باشه و مورد عنایت ربات‌های گوگل قرار بگیره؛ در این صورته که سایت شما میاد صفحه اول موتورهای جستجو و رتبه می‌گیره. حالا بازاریابی موتورهای جستجو یعنی چی؟ یعنی شما به کمک ابزارهای سئو در تلاش هستید رتبه بگیرید تا مشتری شما رو بشناسه، از شما خرید کنه و در نهایت فروش‌تون افزایش پیدا کنه. 

  1. بازاریابی زمینه‌ای

احتمالا براتون پیش اومده که با یک نفر درباره خرید یک محصول صحبت کرده باشید و بعد از مدت کوتاهی تبلیغ اون محصول رو در گوشی همراهتون دیده باشید. اینجاست که شما هدف بازاریابی زمینه‌ای قرار گرفتین. در واقع بازاریابی زمینه‌ای روی علاقه مخاطب تمرکز داره و با توجه به میزان فعالیت شما در فضای مجازی بهتون پیشنهاد می‌ده.

  1. بازاریابی همهمه‌ای

بازاریابی‌ای که در فضای مجازی صورت می‌گیره و از طریق اینفلوئنسرها انجام می‌شه بازاریابی همهمه‌ای نام گرفته. داستان پردازی تو این نوع بازاریابی حرف اول رو می‌زنه. اگه بتونید محصول یا خدمات خودتون رو در قالب یک روایت جذاب به مخاطب ارائه بدید بیشتر می‌تونید قشر مخاطب رو تحت تاثیر قرار بدید.

  1. ایمیل مارکتینگ

در طول روز تعداد زیادی ایمیل از طریق کسب و کارها و افراد مشخصی به منظور بازاریابی به گروه عظیمی از مردم ارسال می‌شه. در مدل ایمیل مارکتینگ شرکت‌ها با مشخص کردن استراتژی کسب و کار خود مشتریان هدف‌شون رو شناسایی می‌کنند و بعد از دریافت ایمیل اون‌ها به صورت مستمر براشون ایمیل‌هایی رو ارسال می‌کنند. این مدل بازاریابی برای کسب و کارهایی مناسبه که مشتری هدفشون حداقل هفته‌ای 4 الی 5 بار ایمیلشون رو چک می‌کنند.

  1. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

یکی از پربازده‌ترین روش‌های بازاریابی مدرن، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شه.. در این نوع بازاریابی فعالیت‌های شما باید پیرامون فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باشه و با توجه به الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی پیش برید.

  1. بازاریابی چریکی (Guerilla Marketing)
تصویر مینیاتوری از بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ یکی از روش‌ها و انواع بازاریابی نوین شناخته می‌شه که بر پایه خلاقیت و غافل‌گیری بنا شده. این مدل بازاریابی رو علاوه بر فضای دیجیتال می‌شه در فضای فیزیکی هم پیاده سازی کرد. 

  1. بازاریابی برند (Brand Marketing)

درباره تاثیر برندینگ در سئو قبلا براتون توضیح دادم. حالا بازاریابی برند در واقع مجموعه فعالیت‌هایی‌ست که یک برند برای جا خوش کردن در ذهن مخاطب انجام می‌ده. این فعالیت‌ها اگه با روایت پردازی، خلاقیت و الهام بخشی همراه باشه، می‌تونه تاثیر بیشتری رو مخاطب داشته باشه و بهتر ارتباط بگیره. هدف از برند مارکتینگ اینه که یاد برند شما در ذهن مخاطب به نیکی ثبت بشه.

  1. بازاریابی از طریق تبلیغات اینترنتی

در این روش که یکی از ساده‌ترین روش‌های بازاریابی نوین محسوب می‌شه شما کافیه تبلیغات سایت خودتون رو روی یک سایت پرمخاطب پیاده سازی کنید و از این طریق کاربران بسیاری رو به سایت خودتون هدایت کنید.

  1. نورومارکتینگ
تصویر نوشتاری لوگو نورومارکتینگ

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی نوینه که علم اعصاب رو با جهان بازاریابی تلفیق می‌کنه و از این روش به برندها و کسب و کارها کمک می‌کنه تا بتونن تاثیرات عاطفی کمپین‌هاشون رو بررسی کنند. استفاده از هوش مصنوعی، در این نوع بازاریابی حرف اول رو می‌زنه. به کمک هوش مصنوعی سیگنال‌های عاطفی افراد بررسی می‌شه تا متوجه بشن مردم در مقابل محرک‌های بازاریابی چه پاسخی می‌دن. 

مزایای استفاده از روش‌های بازاریابی نوین

این که چی باعث شد بازاریابی مدرن بازاریابی سنتی رو بذاره تو جیبش، چند تا دلیل داره: 

  • بازاریابی مدرن کم هزینه‌ست: در بازاریابی سنتی برای تبلیغات نیاز داشتید تا به ازای هر شخص یک برگه چاپ کنید تا افراد با کسب و کار شما آشنا بشن؛ این وسط علاوه بر هزینه‌ای که باید برای برگه‌ها پرداخت کنید به افرادی که برای شما بازاریابی می‌کنند و تراکت‌ها رو پخش می‌کنند هم باید مبلغی رو پرداخت کنید. اما در روش‌های بازاریابی مدرن هزینه یک بنر در وبسایت بسیار مناسب‌تر در میاد و صد البته بازدهی بیشتری هم داره. 
  • بازاریابی مدرن وسیعه: یعنی چی؟ گفتیم بازاریابی مدرن یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتال در فضاهای دیجیتال. وسعتی که فضای دیجیتال داره رو هیچ‌جوره نمی‌تونید با بازاریابی سنتی مقایسه کنید. در بازاریابی سنتی شما نهایتا بتونید افراد شهر خودتون رو با کسب و کارتون آشنا کنید اما در فضای اینترنت می‌تونید از هر نقطه جهان مخاطب‌های خودتون رو داشته باشید.

رفتار مخاطب رو آنالیز می‌کنه: در بازاریابی مدرن می‌تونید رفتار و عملکرد مشتری‌ها و مخاطب‌های کسب و کارتون رو ارزیابی کنید و مناسب با سلیقه و نیاز اون‌ها خدمات‌تون رو ارائه بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *