ابزار Moz

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر لوگو ابزار Moz

بهینه سازی یک سایت برای موتور‌های جستجو یا همون سئو، اهمیت زیادی برای کسب و کارهای اینترنتی داره. دیگه همه این موضوع رو می‌دونیم که یکی از راه‌های موفق شدن در سئو استفاده حرفه‌ای از ابزارهای سئو هست. این ابزارها با الگوریتم‌‌های گوگل هماهنگن و بهتره که برای بهینه سازی سایت‌مون ازشون استفاده کنیم. یکی از این ابزارهای قدرتمند، ابزار مازه. متخصصین سئو این ابزار رو به نام سایت ماز (Moz) هم معرفی می‌کنند. ابزار ماز کلکسیونی از ابزارهای مفید و مهمه. توی این مقاله قراره مفصل راجع به آموزش ابزار moz صحبت کنیم.

ابزار یا سایت moz چیست؟

اگر همین الان وارد سایت ماز بشید شاید در نگاه اول به نظرتون سایت ساده و بی آلایشی به نظر بیاد؛ اما سایت ماز می‌تونه تاثیر مثبت عجیبی روی کسب و کار شما بزاره. ماز یک نرم افزار تحت وب هست که از چند تا ابزار جدا ساخته شده و هر کدوم از این ابزارها کار متفاوت و منحصر به فردی انجام میدن.

 تمام فعالیت‌های ماز برای اینه که شما بتونید محتوا و صفحات سایت‌تون رو برای داشتن یک جایگاه خوب در صفحه نتایج جستجو بهینه کنید. به طور کلی سایت ماز و ابزارهایی که در اختیار کاربر قرار میده به دو دسته رایگان و غیر رایگان تقسیم میشن. اگه بدون پرداخت حق عضویت در ماز اکانت بسازید می‌تونید از ابزارهای رایگان ماز استفاده کنید؛ اما برای استفاده از ابزار‌های پولی اون باید حق عضویت خودتون رو به صورت ماهانه پرداخت کنید.

moz pro چیست؟

تصویر توشتاری از moz

قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم که خدمات سایت یا ابزار moz به دو دسته رایگان و غیر رایگان تقسیم میشن. خرید اشتراک در ابزار ماز رو به چشم یک هزینه اضافی نگاه نکنید؛ بلکه بهش به چشم یک سرمایه گذاری درست نگاه کنید و سعی کنید با استفاده از تحلیل‌های این ابزار و دانسته‌های خودتون در علم سئو سایت کسب و کارتون رو به یک کسب و کار محبوب و پرسود تبدیل کنید. برای استفاده از ابزارهای پولی ماز باید اکانت کاربری‌تون رو به یک اکانت moz pro تبدیل کنید و به صورت منظم مبلغ مشخصی رو ماهانه پرداخت کنید. در ادامه راجع به ابزارهای moz توضیح میدیم.

اهمیت استفاده از ابزار moz 

این روزا اینترنت به یک بستر امن و گسترده برای معرفی کالا و خدمات تبدیل شده؛ بنابراین هیچی نمی‌تونه جلوی بازاریابی اینترنتی و دیجیتالی رو بگیره. در فضای مجازی، تبلیغات به تنهایی برای معرفی برندتون کافی نیست. برخلاف بازاریابی سنتی که فقط به محتوای جذاب نیاز داشت، برای پیشرفت کسب و کار اینترنتی باید تمام تلاشتون رو به کار بگیرید تا موفق بشید سایت‌تون رو برای گوگل و کاربران محبوب کنید؛ یعنی باید با استفاده از مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و ترفند‌ها و ابزار‌هایی مانند ابزار moz سایت خودتون رو به عنوان یکی از سایت‌های برتر در صفحه نتایج جستجو معرفی کنید.

ابزارهای رایگان سایت ماز

خب گفتیم که ماز علاوه بر ابزارهای پولی، ابزارهای رایگانی هم داره. به این نکته توجه کنید که حتی برای استفاده از این ابزارهای رایگان باید وارد سایت بشید و یک حساب کاربری برای خودتون بسازید. در ادامه درباره ابزارهای رایگان سایت ماز صحبت می‌کنیم.

ابزار keyword explorer

همونطور که از اسمش هم معلومه این ابزار به شما کمک می‌کنه تا کلمات و عبارات کلیدی که برای تولید محتوا بهشون نیاز دارید رو بهتر پیدا کنید. برای استفاده از ابزار کیوورد اکسپلورر، لازمه بعد از ساخت اکانت و تایید اون از طریق ایمیل کلمات کلیدی پیشنهادی رو دریافت کنید. همچنین با استفاده از این ابزار می‌تونید متوجه بشید که هر کلمه کلیدی تو سایت‌تون چه وضعیتی داره و اونو با آمار همون کلمه در سایت‌های دیگه مقایسه کنید.

ابزار link explorer

این ابزار سایت‌هایی که به کسب و کار ما لینک دادن رو بررسی می‌کنه. با استفاده از این ابزار می‌تونید متوجه بشید که از چه سایت‌هایی و چه تعداد بک لینک دریافت کردید. با استفاده از ابزار لینک اکسپلورر می‌تونید اطلاعات زیادی رو جمع آوری کنید و انکر تکست‌ های برتر برای بک لینک رو بشناسید.

تصویر گرافیکی از moz

ابزار my online presence

این ابزار کمک می‌کنه تا عملکرد وب سایت‌تون در جستجوهای محلی رو بسنجید، در کنارش راهکار‌هایی رو برای بهبود این عملکرد ارائه میده؛ اما متاسفانه این ابزار در حال حاضر در کشور ایران پشتیبانی نداره.

ابراز domain analysis

با این ابزار می‌تونید هر دامنه‌ای که می‌خواید رو آنالیز کنید. اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما میزاره شامل پیدا کردن برترین صفحات، برترین کلمات کلیدی و برترین لینک‌های موجود در اون دامنه هست.

آموزش کار با ابزار‌های رایگان moz

همونطور که گفتم یکسری از ابزار‌های ماز رایگانه و برای استفاده از اونا نیازی به پرداخت هزینه ندارید. حالا ما تو این بخش میخوایم آموزش کاربردی‌ترین ابزارهای رایگان ماز رو به شما ارائه بدیم.

آموزش Domain SEO Analysis

در بالا هم گفتم که این افزونه برای آنالیز یک دامنه از هر نظر مورد استفاده قرار می‌گیره. برای کار با این بخش کافیه بعد از ورود به صفحه اصلی سایت moz یه خورده بیاین پایین تا با این بخشی که تو عکس مشاهده می‌کنید روبرو بشین. حالا اینجا دامنه مورد نظرتون رو وارد می‌کنید و روی دکمه آنالیز دامین کلیک کنید.

تصویر آموزش Domain SEO Analysis

بعدش صفحه پایین رو مشاهده می‌کنین که الان بهتون میگم هر کدوم از این بخشا چه آماری رو داره بهتون نشون میده.

تصویر تحلیل از ماز

Domain Authority: این نمره سئو شماست که سایت ماز بر اساس فاکتورهای گوگل این نمره رو تخمین میزنه.

Linking Root Domains: این عدد نشون دهنده سایت‌هایی که به دامنه وارد شده لینک دادن. در واقع همون بک لینک خودمونه.

Ranking Keywords: این عدد تعداد کلماتی هست که سایت شما با اون‌ها رتبه خوبی تو گوگل گرفته. البته این آمار دقیقی نیست و نمیشه بهش اعتماد کرد.

Spam Score: این نمره منفی سایت ماست. معمولا هرچی محتوا به درد نخورتر و بک لینک‌ها بی کیفیت‌تر باشه این نمره بیشتره.

Top Pages by Links: این قسمت مهم‌ترین صفحات سایت بر اساس رتبشون دسته بندی شدن.

Top Linking Domains: برترین سایت‌های که شما از اونا بک لینک گرفتید.

Discovered and Lost Linking Domains: در این قسمت روی یک نمودار روند بک لینک سازی سایت‌تون رو مشاهده می‌کنید. اینجا بهتون نشون داده میشه که چه تعداد از لینک‌هایی که در یک دامنه ساختین جدید هستند و چه تعدادی حذف شدن.

تصویر نمودار تحلیل ماز

ابزار Keyword Explorer 

حالا وارد بخش Keyword Explorer میشم که در بخش بالا کاراییش رو بهتون توضیح دادم. در باکس کلمه‌ای که قصد دارید آنالیزش کنید رو سرچ می‌کنیم و روی دکمه آنالیز می‌زنیم.

Monthly Volume: میزان سرچ ماهانه کلمه کلیدی رو بهتون نشون میده. دقت ماز در این مورد خیلی بالاست و می‌تونید بهش اعتماد کنید.

Difficulty: این عدد میزان سختی کلمه کلیدی شما رو نشون میده؛ یعنی اینکه کار شما چقدر سخته تا بتونید روی این کلمه بالا بیاید. گاهی وقتا ممکنه یک عدد بالا رو نشون بده و باعث بشه شما تصمیم بگیرید تا روی یک کلمه دیگه مانور بدید.

Organic CTR: این درصد نشون میده تا چه مقدار از کاربرانی که این کلمه رو جستجو می‌کنن روی نتایج هم کلیک می‌کنند؛ به عبارتی نرخ کلیک رو نشون میده.

priority: این عدد میزان اولویت یک کلمه کلیدی رو نشون میده و مقدارش از سختی کلمه کلیدی، تحلیل رقبا و میزان ارزش کلمه به دست میاد. هرچقدر این عدد بیشتر باشه یعنی علاوه بر با ارزش بودن کلمه کلیدی گرفتن رتبه خوب با این کلمه راحت‌تره.

 Keyword suggestion: این قسمت کلمات کلیدی مرتبط با کلمه شما رو بر اساس اولویت مهم بودن بهتون نمایش میده.

ابزار link explorer

برای استفاده از این ابزار وارد بخش link explorer میشیم. در باکس دامنه مورد نظرمون رو وارد می‌کنیم و تحلیل سایت‌هایی که به ما لینک دادن رو دریافت می‌کنیم.

تصویر ابزار link explorer

Linking Domains: تعداد بک لینک‌هایی که به سایت شما داده شده

Inbound Links: این گزینه تعداد لینک‌هایی هست که به سایت ما لینک دادن ولی فرقش با بک لینک اینه که تعداد لینک‌هایی رو نشون میده که از داخل متن به سایت ما لینک دادن در واقع همون رپورتاژ آگهی خودمون.

ranking keywords: این عدد نشون دهنده تعداد کلماتیه که با یو آر ال  وارده شده، در گوگل رتبه و جایگاه دارن.

ابزارهای غیر رایگان سایت ماز

همونطور که گفتیم برای اینکه بتونید از ابزارهای غیر رایگان ماز استفاده کنید لازمه که به عضویت Moz pro دربیاید. درسته که برای این کار باید به صورت ماهانه مبلغی رو پرداخت کنید؛ اما بدونید که ارزشش رو داره. از جمله ابزار‌هایی که پس از عضویت در اکانت ماز پرو در اختیار شما قرار می‌گیره میشه به موارد زیر اشاره کرد:

ابزار rank tracking

ابزار رنک ترکینگ کمک می‌کنه تا بدونید هر کلمه کلیدی در هر لندینگ چه وضعیتی داره و راهکارهای مفیدی برای بهبود وضعیتشون ارائه میده.

ابزار crawl diagnostics

این ابزار یکی از جذاب‌ترین ابزارهای موجود در وبسایت moz. با استفاده از این ابزار می‌تونید از دید ربات‌های گوگل صفحه مورد نظرتون رو مورد بررسی قرار بدید. این ابزار به شما میگه محتوایی که تولید کردید چه نتیجه‌ای در گوگل خواهد داشت. همچنین این ابزار می‌تونه نقاط ضعف و نقاط قوت صفحتون رو شناسایی که تا بتونید با توجه به این نتایج مشکلات صفحه رو حل کنید.

ابزار page optimization

این ابزار محتوای صفحه مد نظرتون رو تحلیل می‌کنه و اون رو از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار میده و در نهایت راهکارهایی برای بهبود محتوای صفحه و بهینه کردن محتوا برای موتورهای جستجو ارائه میده.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *