تبلیغات آنلاین: بهترین روش برای تبلیغ کسب و کار شما

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر تبلیغات آنلاین

با شیوع اینترنت و فناوری‌های دیجیتال، تبلیغات آنلاین به عنوان یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی شناخته شد. تبلیغات آنلاین به کسب و کارها امکان میده تا به مخاطبان خود در سراسر جهان دسترسی پیدا کنن و با بهره‌گیری از قدرت و سرعت ارتباطات اینترنتی، با اونا در ارتباط باشن. 

مجموعه DMHouse به عنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ موفق از ابتدای تاسیس تاکنون سعی داره با معرفی و پیاده‌سازی جدیدترین روش‌های تبلیغات آنلاین موجبات رشد و ترقی شما را فراهم کنه.

این مجموعه با کمک تیمی حرفه‌ای و با بهره‌گیری از جدیدترین ابزارهای سئو آنچه شما نیاز دارین رو در یک چشم بهم زدن خلق می‌کنه.

تبلیغات آنلاین؛ بهترین روش برای تبلیغ کسب و کار شما

تبلیغات آنلاین که زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ محسوب میشه، متدی در استفاده از اینترنت برای انتقال پیام‌های بازاریابی به مخاطبین هدفه. تبلیغات آنلاین معمولا با هدف برندینگ، جذب ترافیک هدفمند، افزایش لید و نرخ تبدیل وب سایته؛ نتیجه افزایش این فاکتورها هم چیزی نیست جز افزایش فروش و آمار مشتریان وفادار. در واقع طی یک جمع بندی می‌تونم اینطوری بگم که ما با تبلیغات آنلاین به دنبال این هستیم که مخاطبین هدف خودمون رو به انجام یک اقدام (خرید) یا طی کردن یک پروسه (پر کردن فرم ثبت نام در یک دوره) ترغیب کنیم.

به بیان دیگه، تبلیغات آنلاین پل ارتباطی بین مشتریان و فروشه که اگه به درستی اجرا بشه، مسیر کسب درآمد و جذب مشتری از بستر اینترنت رو برای کسب و کارها خیلی کوتاه‌تر می‌کنه.

تصویر مفهومی از تبلیغات آنلاین

مزایای تبلیغات آنلاین چیست؟

اصولا برای ما آدم‌ها مهمه که بدونیم وقتی داریم یه کاری رو انجام میدیم، اون عمل چه سود و آورده‌ای برامون داره. اهمیت این مسئله وقتی پای هزینه کردن میاد وسط، چندین برابر میشه!

طبیعتا برای یک صاحب برند یا کسب و کار مهمه بدونه که چرا باید برای تبلیغات آنلاین هزینه کنه و این کار چه سودی براش داره؟ چیزی که قراره در ادامه بهش بپردازم.

بهترین نتیجه با کمترین قیمت!

شاید بشه گفت این بهترین مزیت تبلیغات آنلاینه. اگه پیش از این در بستر تبلیغات سنتی فعالیت کرده باشید قطعا از قیمت‌های بعضا سرسام آور این نوع از تبلیغات خبر دارید. پرچمدار این ادعا هم تبلیغات تلویزیونیه که برای پخش هر دقیقه آگهی تبلیغاتی باید میلیون‌ها تومن هزینه کنید؛ اون هم در شرایطی که نمی‌دونید به نتیجه میرسه یا نه!

تبلیغات آنلاین با هزینه کمتر به نسبت تبلیغات سنتی می‌تونه نتایجی به همون کیفیت و چه بسا خیلی بهتر ایجاد کنه.

علاوه بر این برعکس روش سنتی، در تبلیغات آنلاین می‌تونید محتوای تبلیغاتی خودتون رو صرفا برای مخاطبین هدف کسب و کارتون نمایش بدید؛ به عبارت دیگه تبلیغات آنلاین قابلیت هدفمندسازی بهتری داره؛ در نتیجه میشه انتظار داشت ترافیک ورودی وب سایت کاملا مرتبط با مقصود شما باشه و کسب و کار یا برندتون رو به درآمد برسونه.

قابل اندازه‌گیری

مزیت دوم قابلیت اندازه گیری تبلیغات آنلاینه. برخلاف تبلیغات سنتی، در تبلیغات آنلاین شاخص‌هایی برای تعیین میزان موفقیت و شکست کمپین تبلیغاتی وجود داره؛ یعنی شما می‌تونید بفهمید چند نفر تبلیغ شما رو در بستر آنلاین دیدن، چند نفر روی اون کلیک کرده (ctr) و وارد سایت شما شدن، چند نفر پروسه محصول یا خدمات مورد نظر شما رو خریدن و چه تعداد بدون تکمیل فرآیندی که هدف تبلیغات بوده (خرید، پر کردن فرم و…) از سایت خارج شدن. مجموع این آمارها مشخص می‌کنه آیا تبلیغات شما موفق عمل کرده؟ اگه آره، چقدر موفق بوده؟ و اگه نه، چرا؟ پاسخ به این سوالات باعث میشه برای کمپین‌های تبلیغاتی که در آینده طراحی می‌کنید با حداقل اشتباه و حداکثر موفقیت عمل کنید.

دارای قابلیت شخصی سازی

در تبلیغات آنلاین می‌تونید بسته به نوع مخاطب‌تون انواع مختلفی از تبلیغات رو طراحی کنید که توی بخش بعدی بهشون اشاره می‌کنم؛ در ادامه می‌تونید بفهمید که چه تعداد کاربر از کدوم تبلیغ وارد سایت شدن و چه مدت زمانی رو داخل سایت بودن. آیا مسیر تبلیغات رو تا انتها طی کرده و خرید انجام دادن یا نه؟

آگاهی از این داده‌ها باعث میشه دسته‌های مختلف مشتریان‌تون رو بهتر بشناسید و برای هر دسته یا فرد پیام تبلیغاتی مخصوص به خودش رو طراحی و ارسال کنید. 

معرفی انواع تبلیغات آنلاین

تصویر مینیاتوری تبلیغات آنلاین

خب همون طور که توی قسمت قبلی گفتم، توی این بخش از مقاله قراره انواع تبلیغات آنلاین رو بهتون معرفی کنم. اینکه کدوم یک از این تبلیغات بهتره و نتایج مطلوب‌تری داره کاملا به بودجه و نوع استراتژی تبلیغاتی شما بستگی داره.

تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی رایج‌ترین نوع تبلیغات آنلاینه؛ مثال بارزش هم تبلیغات بنری هست که در سه نوع ثابت، گیف و انیمیشنی وجود داره. تبلیغات آنلاین بنری معمولا داخل وب سایت‌ها در قسمت مشخصی از صفحه اصلی یا یکی از صفحات داخلی سایت مثل سایدبار یا بین محتوای متنی نمایش داده میشن. علاوه بر سایت، این تبلیغات توی اپلیکیشن‌ها هم قرار می‌گیرن.  

تبلیغات کلیکی 

در تبلیغات کلیکی هزینه تبلیغ به ازای هر کلیک روی تبلیغ پرداخت میشه. تبلیغات کلیکی طیف گسترده‌ای از انواع تبلیغات آنلاین رو به عنوان زیر مجموعه پوشش میدن؛ یعنی بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی که هزینه‌شون به ازای نمایش پرداخت میشن، می‌تونن همزمان کلیکی هم باشن. 

تبلیغات همسان

نمایش بنرهای تبلیغاتی در صفحات وب سایت‌ها گاهی نه تنها کاربران رو جذب نمی‌کنه بلکه به دلیل ایجاد مزاحمت موقع خوندن محتوای اصلی سایت، اعصاب‌شون رو هم خورد می‌کنه! تبلیغات همسان اومده تا این مشکل رو حل کنه. در تبلیغات همسان، تبلیغ هم شکل با ساختار و ظاهر وب سایت ناشر طراحی و ساخته میشه تا نه تنها خاطر مخاطب رو آزرده نکنه بلکه کاربر متوجه تبلیغ بودن اون نمیشه و فکر می‌کنه بخشی از محتوا و ساختار اصلی خود سایت هست؛ در نتیجه ضمن مطالعه مطالب صفحه، در صورتی که تبلیغ به نظرشون جذاب باشه، روی اون کلیک می‌کنن.

تبلیغات همسان رو می‌تونید به صورت کلیکی هم اجرا کنید و به هزینه رو به ازای تعداد کلیک‌های انجام شده پرداخت کنید.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

با توجه به تعداد کاربران فضای مجازی و نرخ بالای تعامل در این بستر، این روزها شبکه‌های اجتماعی از داغ‌ترین بسترها برای تبلیغات به شمار میرن. نکته‌ای که توی این نوع از تبلیغات باید مورد توجه قرار بدید اینه که محتوای تبلیغاتی باید متناسب با فرهنگ و سلیقه مخاطبین هدف شما باشه. علاوه بر این هر یک از شبکه‌های اجتماعی ساختاری متفاوت از دیگری داره؛ بنابراین از لحاظ محتوای تبلیغاتی هم با هم یکسان نیستن؛ یعنی تبلیغی که شما توی اینستاگرام انجام میدید قطعا برای تلگرام مناسب نیست؛ چون نوع کاربران و هدفی که داخل اون بستر دانبال می‌کنن با هم یکی نیست. نکته بعدی این که حواس‌تون باشه گول این بستر جذاب رو نخورید! منظورم اینه که بیش از حد تبلیغ نکنید. کلا هیچ چیزی زیادش خوب نیست. نه افراط، نه تفریط، بهترین همیشه میانه‌ترینه. این نکته رو برای سایر انواع تبلیغات آنلاین هم تعمیم بدید لطفا.

ریتارگتینگ

در تبلیغات آنلاین ریتارگتینگ مخاطب هدف شما کاربرانی هستن که قبلا حداقل یکبار وارد سایت شما شدن. در واقع توی این نوع از تبلیغ شما کاربران سابق خودتون رو مجدد هدف گیری می‌کنید؛ چطوری؟ اینطوری که وقتی کاربرد وارد سایت شما میشه، برای مرورگرش کوکی گذاشته میشه؛ یه چیزی شبیه GPS! به این ترتیب حتی وقتی از وب سایت شما خارج بشه، باز هم می‌تونید بفهمید که الان دقیقا کجای جهان پهناور اینترنت قرار داره؛ در نتیجه تبلیغ‌تون رو براش ارسال می‌کنید و مهم نیست وسط سایت آموزش آشپزی باشه یا مقاله چگونه شمعک بخاری را تعمیر کنیم!؟ هر کجای اینترنت باشه تبلیغ شما براش نمایش داده میشه تا ضمن اینکه برندتون توی ذهن کاربران جا بیفته اون رو ترغیب کنه که مجدد به سایت برگرده و از خدمات یا محصولات مورد نظر شما خرید کنه.

گوگل ادز

گوگل ادز سرویس تبلیغاتی گوگله. توی این روش از انواع تبلیغات آنلاین، وب سایت شما در ازای یک سری کلید واژه‌های مشخص در صدر نتایج گوگل نمایش داده میشه. نحوه پرداخت هزینه در این نوع از تبلیغات کلیکی هست و به نوع کلمات کلیدی که انتخاب می‌کنید بستگی داره؛ یعنی هرچی کلمات کلیدی پر رقابت‌تری رو انتخاب کنید، هزینه‌ای که بابت هر کلیک باید پرداخت کنید بیشتره.

تبلیغات متنی

تبلیغات متنی یا رپورتاژ نسخه بروز شده آگهی‌های تبلیغاتی هستن که زمانی توی روزنامه‌ها درج میشد؛ با این تفاوت که محتوای رپورتاژ آگهی توی وب سایت‌های مختلف از جمله خبرگزاری‌ها منتشر میشه. هزینه این تبلیغات به سایت منتشر کننده بستگی داره. به طبع هر چی وب سایت شناخته شده‌تر و معتبرتر باشه تعرفه تبلیغات در اون سایت بالاتره.

تبلیغات صوتی

تبلیغات صوتی آنلاین در بستر رسانه‌های صوتی آنلاین انجام میشن. انواع پادکست‌های اینترنتی، رادیوهای اینترنتی، کتاب‌های صوتی، وب سایت‌های پخش موسیقی آنلاین و… از جمله بسترهای مناسب برای تبلیغات صوتی هستن. مشابه تبلیغات متنی، تعرفه تبلیغات صوتی هم به وب سایت ناشر تبلیغات بستگی داره و سیاست‌های تعیین قیمت برای هر رسانه متفاوته.

تبلیغات ویدئویی

تصویر تبلیغات ویدیویی

مدت زمان تبلیغات ویدیویی اصولا بیشتر از چند ثانیه نیست. این ویدیوها معمولا ضمن معرفی خدمات یا ارائه ارزش به مخاطب از اون دعوت می‌کنن که اکشنی رو انجام بده. بازی‌های موبایلی، رسانه‌های ویدیویی مثل آپارات، یوتیوب و… از جمله بسترهای مناسب برای تبلیغات ویدیویی هستن.

 تبلیغات ایمیلی

شاید فکر کنید که تبلیغات ایمیلی دیگه کاربرد نداره.

درست فکر کردید؛ اما درست بیانش نکردید! در واقع شکل صحیح جمله این میشه: شیوه‌ای که سابق بر این برای تبلیغات ایمیلی استفاده میشد دیگه کاربرد نداره. توی شیوه‌های قدیمی تبلیغات ایمیلی، تعداد انبوهی ایمیل خریداری و تبلیغات براشون ارسال میشد. مسئله‌ای که به مرور زمان باعث شد این قبیل ایمیل‌های تبلیغاتی به عنوان اسپم و مزاحمت‌های ایمیلی شناخته بشن.

امروزه در روش صحیح تبلیغات ایمیلی، ایمیل کاربر با رضایت و اجازه خودش در ازای ارائه خدمات یا محصولاتی ازش گرفته میشه؛ سپس بر اساس علایق فرد و طی فواصل زمانی مشخص، ایمیل‌های تبلیغاتی براش ارسال میشه.

تبلیغات ایمیلی اگر درست انجام بشه اتفاقا خیلی هم تاثیرات مثبت داره و باعث افزایش وفاداری مشتریان به برند و کسب و کار شما میشه.  

پوش نوتیفیکیشن

در پوش نوتیفیکیشن کاربر خودش اجازه میده که براش محتوای تبلیغاتی ارسال بشه؛ مثلا وقتی که کاربر وارد سایت شما میشه، اعلانی براش ظاهر میشه با محتوایی شبیه به اینکه آیا اجازه ارسال تبلیغات رو میده یا نه؟ و در صورت کسب اجازه در بازه‌های زمانی مشخص اعلان‌های تبلیغاتی روی مرورگر وب دسکتاپ یا موبایل برای فرد ارسال میشه؛ مثلا اگر کاربر تازه وارد باشه، می‌تونید انواع تخفیف‌ها رو به صورت پوش نوتیفیکیشن برای فرد ارسال کنید تا اون رو به مشتری وفادار تبدیل کنید.

لینک‌های افیلیت

لینک‌های افیلیت یا همکاری در فروش به عنوان حسن ختام این لیست بلند بالا انتخاب شده. توی این روش از تبلیغات آنلاین که بهش افیلیت مارکتینگ هم گفته میشه، افرادی محصولات یا خدمات شما رو در وب سایت خودشون تبلیغ می‌کنن. اگه تبلیغ مذکور منجر به ورود کاربر به سایت شما و فروش بشه، بخشی از مبلغ فروش به صورت کمیسیون به اون فرد هم پرداخته میشه. البته نحوه پرداخت این کمیسیون و شروط پرداختی بستگی به نحوه توافق طرفین داره. گاهی توافق صورت گرفته صرفا در ازای کلیک و گاهی در ازای فروش محصول یا خدمات مورد نظر انجام میشه. 

استراتژی‌های موفق در تبلیغات آنلاین

برای داشتن موفقیت در تبلیغات آنلاین، کسب و کارها باید استراتژی‌های موثر را بشناسین و بکار بگیرین. در ادامه، چند استراتژی موثر برای تبلیغات آنلاین را عنوان کردیم:

تعیین هدف

 برای داشتن موفقیت در تبلیغات آنلاین، شما باید به دقت هدف خود را تعیین کنین و با توجه به آن، استراتژی مناسب را انتخاب کنین.

ساخت محتوای جذاب

 شما باید محتوایی جذاب و شگفت‌انگیز برای تبلیغات خود ایجاد کنین تا مخاطبان به راحتی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنن.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب

 استفاده از کلمات کلیدی مناسب و پرکاربرد، باعث میشه تا تبلیغات شما در نتایج جستجوی گوگل بالاتر قرار گیرد و به راحتی پیدا شه.

تست کردن تبلیغات

 برای داشتن موفقیت در تبلیغات آنلاین، شما باید تبلیغات‌تون رو تست کنید و با تغییراتی که موثرتر هستن، بهبود ببخشین. در واقع باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و در جهت رفع یا تقویت آن اقدام کنین.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شما باید از شبکه‌های اجتماعی مختلفی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام استفاده کنید تا به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. 

نتیجه‌گیری

تبلیغات آنلاین به عنوان یکی از بهترین روش‌های تبلیغات و بازاریابی، به کسب و کارها امکان می‌ده تا به مخاطبان خود در سراسر جهان دسترسی پیدا کنن. با در نظر گرفتن استراتژی‌های موثر برای تبلیغات آنلاین، شما می‌تونید به راحتی به مشتریان واقعی خود القا کنید که محصولات یا خدمات شما برای آن‌ها جذاب و مفید هستن.

بنابراین، اگر شما به دنبال یک راه برای تبلیغ کسب و کار خود هستین، تبلیغات آنلاین یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. با استفاده از این روش، شما می‌توانید به مخاطبان خود به راحتی دسترسی پیدا کنید و با بهره‌گیری از مزایای ارتباطات اینترنتی، با اونا ارتباط برقرار کنید و به تبلیغ محصولات و خدمات خود بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *