بازاریابی برونگرا چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر بازاریابی برونگرا

مفهوم بازاریابی برونگرا مفهوم جدیدی نیست و قدمت زیادی داره؛ ولی کلمه‌ای که براش استفاده می‌کنن یعنی همین کلمه “بازاریابی برونگرا” نسبتا جدیده و دو دهه از عمرش می‌گذره. در واقع کسایی که این واژه رو ساختن اومدن تمام روش‌های این مدل از بازاریابی رو زیر چتر این کلمه قرار دادن. خب حالا می‌خوایم بدونیم که بازاریابی برونگرا یا Outbound marketing چیست و به چه دردی می‌خوره؟

تعریف بازاریابی برونگرا

در جواب سوال بازاریابی برونگرا چیست میشه گفت که بازاریابی برونگرا به بازاریابی میگن که در اون گفتگو همیشه از طرف کسب و کار آغاز میشه. اگه شما در گوگل کلمه سئوکار رو سرچ کنید به صفحه نتایج هدایت میشید که توی این صفحه تعدادی سایت هست؛ در نهایت ممکنه از این روش با برند و شرکتی برای همکاری آشنا بشید. در این روش شروع گفتگو و هرگونه تعامل از طرف خود (به عنوان مشتری) شما آغاز میشه پس این قطعا یک بازاریابی برونگرا نیست؛ به این نوع بازاریابی میگن بازاریابی درونگرا.  اما فرض کنید که در حال نگاه کردن یک فیلم هستید که یک دفعه فیلم قطع میشه و آگهی یک برند عطر به نمایش گذاشته میشه و یا توی چهار راه توقف کردید و منتظرید تا چراغ سبز بشه که یک نفر به شما یک تراکت تبلیغاتی میده؛ یا توی اتوبان دارید رانندگی می‌کنید که یک بیلبورد توجه‌تون رو جلب می‌کنه؛ توی این حالت گفتگو و تعامل داره از سمت کسب و کار آغاز میشه. تمام این مواردی که دربارش صحبت شد مثالی برای بازاریابی برونگرا بود.

بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا خوبه یا بد؟

بعضی از صاحب نظرها توی حوزه بازاریابی، مثل ست گادین معتقدن که به بازاریابی برونگرا باید بگیم بازاریابی وقفه انداز یا بازاریابی مزاحم؛ چون زمانی کاربر باهاش روبه رو میشه که کلا مشغول انجام یک کار دیگه بوده و هدف دیگه‌ای رو دنبال می‌کرده. بازاریابی برونگرا با ایجاد یک وقفه در مسیر دیدن یا شنیدن مخاطب انجام میشه. ولی افرادی که دیجیتال مارکتر هستند، بهتره از همون اسم بازاریابی برونگرا استفاده کنن چون این کلمه بار معنایی منفی نداره و اینجوری باعث نمیشه افراد به محض شنیدن اسمش ازش دوری کنن و اون رو یک روش به درد نخور بدونن. با وجود برخی نظرات منفی که افراد نسبت به بازاریابی برونگرا دارن این روش ارتباط با مخاطب، همیشه هم منفی و نامطلوب نیست و همه اون رو آزار دهنده نمی‌دونن. افرادی وجود دارن که بیلبورد‌های شهر رو زیبا می‌دونن و ورق زدن روزنامه براشون لذت بخشه. پس نتیجه این میشه که بازاریابی برونگرا همیشه مثبت و تاثیرگذار نیست ولی نمیشه اون رو منفی و نامطلوب هم به حساب آورد.

ابزارهای بازاریابی برونگرا

ابزارهای بازاریابی برونگرا

همه ابزارهای سنتی تبلیغات توی گروه ابزارهای بازاریابی برونگرا قرار می‌گیرن؛ علاوه بر اون بخشی از ابزار‌های بازاریابی دیجیتال هم در بازاریابی برونگرا مورد استفاده قرار می‌گیره.

حالا می‌خوایم به ابزارهای اصلی بازاریابی برونگرا اشاره کنیم:

یکی از این ابزارها ایمیله، ایملیل‌های تبلیغاتی یکی از ابزارهای رایج توی بازاریابی برونگرا هستند.

البته باید بین این ایمیل‌ها و خبرنامه‌هایی که خود مخاطب‌ها برای دریافت اونا درخواست میدن تفاوت قائل بشیم.

یکی دیگه از این ابزارها، تبلیغات رادیویی و تلویزیونیه. البته که تبلیغات رادیویی دیگه منسوخ شده و کاربردی نداره؛ اما تبلیغات تلویزیونی از رایج‌ترین ابزارهای بازاریابی برونگرا است.

ابزار بعدی، بازاریابی از طریق افرادیه که مخاطبان نسبتا زیادی دنبالشون می‌کنن و روی تصمیمات و انتخاب افراد تاثیر می‌گذارند. لازم به ذکره که به این دسته افراد اینفلوئنسر میگن.

ارسال پیامک یکی دیگه از ابزارهای بازاریابی برونگراست. توی سال‌های اخیر با وجود همه گیر شدن نرم افزار‌های پیام رسان نرخ باز شدن پیامک خیلی اومده پایین؛ اما باز هم این روش مورد استفاده قرار می‌گیره. بازدهی این روش همواره در حال کاهشه و تاثیر مثبت قابل لمسی در این روش بازاریابی برونگرا دیده نمیشه. تبلیغات در مجله‌ها، روزنامه‌ها و رپورتاژ آگهی‌ها یکی دیگه از ابزار‌های بازاریابی برونگراست که بین این سه موردی که گفته شد، رپورتاژ آگهی بالاترین بازدهی رو داره.

نقدهایی درباره بازاریابی برونگرا

در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم که بازاریابی برونگرا مورد تایید همه نیست و نقد‌های مختلفی بهش وارده. یکی از این نقدها اینه که بعضی‌ها معتقدن این روش بازاریابی هزینه بالا و بازدهی پایینی داره. با قطعیت میشه گفت که تاثیرگذاری بازاریابی برونگرا نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده. دلیل این کاهش هم به خاطر وجود رسانه‌های جایگزین و افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی هست. 

اما اینکه بازاریابی برونگرا به صرفه است یا نه و تفاوت تاثیرگذاریش با روش‌های دیگه بازاریابی چه اندازه هست قطعا با توجه به محصول، ابزار و بازار هدف متغیره؛ البته این نوع بازاریابی مزیت‌هایی هم داره که یکی از اون‌ها پاسخ دهی سریع اون نسبت به روش‌های دیگه بازاریابی است.

لپ کلام 

با توجه به همه توضیحاتی که درباره بازاریابی برونگرا گفتیم احتمالا به این نتیجه رسیدید که نمیشه به صورت مطلق بازاریابی برونگرا رو ناکارآمد دونست و استفاده ازش رو بی ارزش تلقی کرد.

پس قبل از اقدام به استفاده از هرگونه روش‌های بازاریابی درونگرا و برونگرا باید شرایط رو بسنجید و از خودتون بپرسید که آیا این روش بازاریابی برای کسب و کار به درد بخوره و نتایج مطلوبی رو با خودش به همراه داره یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *