تبلیغات ریتارگتینگ چیست و چگونه عمل می‌کند؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری re targeting

“تمام کاربران شما طی اولین ورودی که به وب سایت‌تون داشتن محصول ایده آل خودشون رو شناسایی و ازتون خرید کردن!”

شاید توی جهان‌های موازی این جمله قابلیت تحقق داشته باشه؛ اما در جایی که ما داریم زندگی می‌کنیم فرآیند خرید مشتری اصلا خطی و پیوسته نیست و پیچیدگی‌های خاص خودش رو داره. علاوه بر این آمارها هم ثابت کرده که تنها 1% از کاربران طی اولین ورودشون به وب سایت شما چرخه خرید رو تکمیل می‌کنن!

خب حالا چاره چیه؟ اون 99% باقی مونده رو چطور به چرخه خرید برگردونده و به انتهای قیف فروش برسونیم؟

تبلیغات ریتارگتینگ یا retargeting ads که از جمله انواع تبلیغات آنلاین محسوب میشه، یکی از راه حل‌های پیش روی شماست برای اینکه اون 99 درصد باقی مونده رو هم به جمع یک درصدی‌ها اضافه کنید.

مطلب رو تا انتها دنبال کنید تا بهتون بگم تبلیغات ریتارگتینگ چیست و چطور باید برای جذب کاربرانی که هنوز خریده نکرده و به مشتری تبدیل نشدن  اقدام کنید.

تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

تصویر نوشتاری ریتارگتینگ چیست

تبلیغات ریتارگتینگ (retargeting ads) یا همون هدف گیری مجدد، یکی از انواع روش‌های تبلیغات آنلاینه. هدف این ابزار تبلیغاتی برگردوندن بخشی از مخاطبین از دست رفته یک برند و کسب و کار به چرخه خرید و انتهای قیف فروش هست.

به طور کلی سرویس‌های ریتارگتینگ افرادی که حداقل یک بار وارد وب سایت شما شده اما به مشتری تبدیل نشدن رو در بستر اینترنت ردیابی و شناسایی می‌کنن؛ سپس صرف نظر از اینکه اون کاربر در حال حاضر کجای اینترنته، تبلیغات هدفمندتون رو بهشون نشون داده و اون‌ها رو به بازگشت به سایت و تکمیل فرآیند خرید یا به طور کلی هر هدفی که شما براش برنامه ریزی کردید، ترغیب می‌کنن.  

نحوه عملکرد retargeting ads

عملکرد retargeting ads به این صورته:

وقتی کاربری وارد سایت شما میشه، یک کوکی (cookie) در مرورگر اون ذخیره میشه. به این طریق شما می‌تونید پس از خروج کاربر از سایت تمام فعالیت‌های اون رو ردیابی و ترک کنید؛ در نتیجه هر زمان که کاربر در بستر اینترنت در حال گشت و گذار باشه، صرف نظر از اینکه توی چه وب سایت یا صفحه‌ای هست می‌تونید تبلیغات مورد نظر خودتون رو بهش نمایش بدید.

مزایای بکارگیری retargeting ads

تصویر مفهومی از مزایا بکار گیری retargeting ads

به طور کلی هدف انواع روش‌های تبلیغاتی در اینترنت مثل تبلیغات کلیکی، بنری و… جذب مخاطب هست؛ با این حال همچنان که قبل از این قسمت هم درباره‌ش صحبت کردم، ریتارگتینگ باعث میشه اون گروه از کاربرانی که پس از ورود به سایت شما بدون تکمیل فرآیند خاصی اون رو ترک کردن، به وب سایت شما برگردن و کاری رو انجام بدن که شما براش برنامه ریزی کردید؛ این کار می‌تونه پر کردن یک فرم، خرید یک محصول یا خدمت و… باشه.

به طور کلی مزایای استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ شامل موارد زیره:

کشف بازدیدکنندگان ناشناس سایت و برقراری ارتباط مجدد با اون‌ها با نمایش تبلیغات متناسب با نیاز و علاقه اون‌ها.

ایجاد فرصت برای تعامل با مخاطبین ارزشمندی که تا رسیدن به انتهای قیف فروش و تبدیل شدن به مشتریان بالفعل فاصله چندانی ندارن.

اهداف استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

اصولا انواع کمپین‌های ریتارگتینگ با هدف تقویت دو فاکتور اجرا میشن:

آگاهی بخشی (awareness)

تبدیل (conversion)

آگاهی بخشی یا awareness

طبیعتا هرچقدر برند یا وب سایت شما بیشتر در اینترنت دیده بشه، افراد بیشتری باهاش آشنا شده و بهش توجه می‌کنن.

کمپین‌های تبلیغات ریتارگتینگ که در راستای افزایش آگاهی بخشی انجام میشن قصد دارن اون دسته از کاربرانی که پیش از این با وب سایت شما آشنا شده و به نوعی کاربرتون محسوب میشن رو مجددا با سایت شما درگیر کنن. این کمپین‌ها اغلب پیش زمینه‌ای برای دومین هدف از تبلیغات ریتارگتینگ که تبدیل هست محسوب میشن.

تبدیل یا conversion

اصولا کمپین‌های تبدیل ریتارگتینگ نسبت به آگاهی بخشی مهم‌ترن. در این جنس از کمپین‌های retargeting ads، مشتری پس از کلیک روی تبلیغ باید فرآیندی رو انجام بده که هدف شما از اون کمپین هست. حالا این هدف می‌تونه خرید یک محصول، پر کردن یک فرم، ثبت نام توی یک وبینار و… باشه. 

تکنیک‌هایی برای گرفتن بهترین نتیجه از retargeting ads

تصویر مفهومی از تکنیک‌هایی برای گرفتن بهترین نتیجه از retargeting ads

دسته بندی مخاطبین

مخاطبین خودتون رو به دسته‌های مختلف تقسیم بندی کنید؛ مثلا مخاطبین صفحه آموزش سئو رو از کسانی که صفحه آموزش دیجیتال مارکتینگ رو بازدید کردن مجزا قرار بدید؛ سپس بعد از این دسته بندی می‌تونید به هر دسته تبلیغات اختصاصی همون دسته رو نمایش بدید؛ حتی می‌تونید با دسته بندی مخاطبین، تبلیغات رو طوری تنظیم کنید که برای یک گروه خاص نمایش داده نشه؛ مثلا افرادی که خرید موفق داشتن و وارد صفحه “تشکر از پرداخت” شدن.

کال تو اکشن‌های جذاب و مشخص

بهترین تبلیغات ریتارگتینگ اون دسته از تبلیغات هستن که دکمه فراخوان یا call to action واضح و جذابی دارن و به کاربر یک پیشنهاد خاص ارائه میدن.

تعیین بازه‌های زمانی مختلف

نکته بعدی در تبلیغات ریتارگتینگ اینه که یک نسخه رو نمیشه برای همه پیچید؛ یعنی مخاطبین محصولات مختلف رو باید در بازه‌های زمانی متفاوت و بسته به محصول و خدماتی که دنبالش هستن ریتارگت کرد.

تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

ریمارکتینگ و ریتارگتینگ تفاوت چندانی ندارن و remarketing یه جورایی همون retargeting خودمونه؛ با این تفاوت که ریمارکتینگ عبارتی هست که اغلب توسط گوگل ادز مورد استفاده قرار می‌گیره.

ریمارکتینگ حتی تعریفی مشابه با ریتارگتینگ داره و google ads  اون رو اینطوری تعریف می‌کنه:

روشی برای برقراری تعامل مجدد با کاربران و مخاطبینی که قبلا با وب سایت یا اپ موبایلی شما ارتباط داشتن.

با این حال بعضا از وجود یک تفاوت میان این دو مفهوم یاد میشه که سبب ایجاد تمایز بین ریمارکتینگ و ریتارگتینگ میشه.

اون تفاوت هم اینه که ریمارکتینگ بیشتر بر پایه ایمیل عمل می‌کنه. به عبارت دیگه همچنان که توی ریتارگتینگ ما از کوکی‌ها برای ترک کردن کاربران کمک می‌گیریم، در ریمارکتینگ از ایمیل استفاده می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *