قوانین سئو

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مفهومی از قوانین سئو

اگر ما سئو رو یک خودرو در حال حرکت توی یک مسیر پر پیچ و خم تصور کنیم، قوانین سئو حکم تابلوهای راهنما رو دارن که به خودرو کمک می‌کنن بدون چالش جدی به مقصد برسه؛ یعنی اگر اون تابلوها نباشن نه تنها خودرو باید برای رسیدن به هدف زمان زیادی صرف کنه، بلکه ممکنه اصلا به هدف نرسه و بین پیچ و خم مسیر گم بشه!

بر اساس تجاربی که طی سال‌ها فعالیت به عنوان مشاور سئو کسب کردم بهتون میگم بهینه سازی وب سایت بدون اطلاع از جدیدترین قوانین سئو و نادیده گرفتن‌شون، شبیه تلاش برای فرو کردن یک میخ توی دیوار با دست هست؛ جز اتلاف انرژی و وقت نتیجه دیگه‌ای براتون نخواهد داشت.

به همین خاطر و به دلیل اهمیت بالای آگاهی از قوانین جدید سئو گوگل، من طی این مقاله شما رو با تعدادی از مهم‌ترین قوانین seo آشنا می‌کنم.

قوانین سئو چیست؟

موتورهای جستجو از جمله گوگل در راستای برتر شمردن وب سایت‌ها یک سری الگوریتم‌های مشخص دارن. هر سایتی که بیشتر در راستای اجرای الگوریتم‌های گوگل پیش بره از نظر این موتور جستجو ارزشمندتر و معتبرتر شناخته میشه؛ در نتیجه رتبه بالاتری هم در صفحه نتایج خواهد داشت.

همانطور که احتمالا خودتون هم می‌دونید، هدف سئو بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو هست؛ با این اوصاف پس درک این موضوع چندان دور از ذهن نیست که قوانین سئو هم وام گرفته از معیارهای گوگل برای ارزشمند شمردن یک سایت و در جهت پیروی از استانداردها و الگوریتم‌های این موتور جستجو هست.

برای یک سئو ثمربخش، رعایت قوانین سئو سایت حیاتی و لازمه.

آیین نامه سئو؛ سایت کج به منزل نمی‌رسه!

خب حالا وقتشه که با قوانین سئو آشنا بشید. البته با توجه به این مسئله که الگوریتم‌های گوگل دائما در حال تغییر هستن، خیلی دور از انتظار نیست که قوانین seo هم برای همیشه ثابت نباشن و در طول زمان تغییر کنن؛ با این حال من توی این مقاله لیستی از جدیدترین قوانین سئو رو در اختیارتون می‌ذارم.

یادتون نره که نادیده گرفتن این قوانین، سئو سایت‌تون رو توی مسیر غلط و کجی قرار میده و حتما این ضرب المثل قدیمی رو شنیدین که می‌گن سایت کج به منزل نمی‌رسه!

تصویر نوشتاری seo

شورِ کلمات کلیدی رو در نیارید!

درسته که استفاده از کلمات کلیدی موقع نوشتن محتوا یکی از قوانین سئو در تولید محتوا هست و باید انجام بشه؛ اما استفاده بیش از حد از این کلمات هم باعث میشه keyword stuffing اتفاق بیفته و از اونور بوم بیفتید. متاسفانه این باور غلط در ذهن عده‌ای وجود داره که هر چی بیشتر از کیورد مورد نظر توی محتوا استفاده کنن، گوگل بلاگ اون‌ها رو ارزشمندتر میدونه و رتبه‌اش رو ارتقا میده؛ در صورتی که اصلا اینطوری نیست. اتفاقا وقتی keyword stuffing اتفاق بیفته، گوگل محتوای مربوطه رو نادیده می‌گیره.

در واقع معیار ارزش دهی گوگل به بلاگ یا سایت شما میزان ماندگاری کاربر در صفحه هست، که keyword stuffing قاتل بالفطرشه! یعنی چی؟ یعنی وقتی شما از یک کیورد زیاد داخل یک مطلب استفاده کنید، نه تنها محتواتون فرم بدی پیدا می‌کنه، بلکه عملا ناخوانا میشه. کاربر وارد صفحه میشه و با محتوایی روبرو میشه که گویا به زبان پورتوریکو نوشته شده! چون انقدر کیورد داخلش چپونده شده که محتوا مفهوم خودش رو از دست داده؛ در نتیجه در کسری از ثانیه از صفحه خارج میشه و نرخ پرش سایت‌تون رو می‌چسبونه به سقف آسمون.

کیوردها مثل غذا می‌مونن. نه باید انقدر کم ازشون استفاده کنید که محتوا گرسنه بمونه، نه اونقدر زیاد که محتوا بترکه! به جای استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی می‌تونید از LSI استفاده کنید. Latent semantic indexing یا همون LSI کلمات مرتبط با کیوردها هستن. در واقع LSI حکم مراعات نظیر رو داره. نمی‌دونم این آرایه رو در ادبیات می‌شناسید یا نه؛ اما دقیقا مفهومش شبیه LSI هست. بذارید با یک مثال بحث رو جمع کنم. فرض کنید کلمه کلیدی مد نظر شما آموزش سئو هست. حالا LSI این کیورد میشن کلماتی مثل وب سایت، سرچ کنسول، گوگل، سئو داخلی، خارجی، محتوا و… همه این کلماتی که در دایره مفهومی آموزش سئو هستن LSI به حساب میان.

کلمات کلیدی پر رقابت رو فراموش کنید

شاید تا الان اینطور فکر می‌کردید که بهتره از بازار داغ کلمات کلیدی پر رقابت عقب نمونید و روی اون‌ها کار کنید؛ اما نظر من رو بخواید خیلی فکر خوبی نیست، مخصوصا اگر تازه کار باشید. در واقع شما رسما دارید خودتون رو می‌ندازید توی استخر کوسه! چرا که تعداد زیادی وب سایت و برندِی که احتمالا یه سر و گردن از شما بالاتر هستن، دارن روی اون کلمه کلیدی کار می‌کنن و خیلی قُلدر در رتبه‌های برتر صفحه نخست نتایج گوگل جا خوش کردن؛ در نتیجه در راستای ارتقا رتبه سایت روی اون کیورد احتمالا سرویس خواهید شد!

خب چرا واقعا؟ به جای اینکه خودتون و بقیه رو به سختی بندازید، می‌تونید از کلمات کلیدی استفاده کنید که از لحاظ مفهومی با کیورد مورد نظرتون برابری می‌کنن؛ اما رقابت توشون پایین‌تره و افراد کمتری روش کار کردن. اینطوری با حداقل تلاش می‌تونید بهترین نتیجه (رتبه یک صفحه نتایج) رو کسب کنید! البته نه اینکه از اون کلمه کلیدی پر رقابت اصلا استفاده نکنید، می‌تونید در کنار کیوردهای مشابه از اون هم استفاده کنید؛ اما اینکه صرفا سعی کنید سایت رو روی اون کلمه بالا بیارید چندان روش ثمربخشی نیست.

محتوایی تولید کنید که اثر انگشت سایت باشه

حتما و قطعا محتوای منحصر به فرد تولید کنید. کپی کاری، کمر سئو رو می‌شکنه. بی شک شما هم تا به حال به سایت‌هایی برخورد کردید که محتواهای یکسان دارن، خب چیکار کردید؟ به احتمال قریب به 100 همه به محض اینکه متوجه می‌شیم محتوای مربوطه با سایتی که قبلا رفتیم یکسانه، از صفحه خارج می‌شیم. از طرف دیگه خود گوگل هم الگوریتم‌هایی داره که محتواهای کپی شده رو شناسایی می‌کنن و سایت خاطی رو به اصطلاحا کلاغ‌های کور نشون میدن یا به عنوانی دیگه به حسابشون می‌رسن.

در حقیقت شما باید چیزی تولید کنید که در مرحله اول به چشم مخاطب جدید بیاد و در گام دوم جذاب باشه. به عبارت دیگه محتوا اثر انگشت وب سایته؛ یعنی هر سایتی اگر واقعا به دنبال حضور مستمر و موثر در بستر اینترنته باید محتوای منحصر به فرد و اختصاصی خودش رو تولید کنه و در غیر اینصورت باخته.

لینک بی کیفیت، قاتل خاموش سئو

به همون اندازه که لینک سازی داخلی مهمه، لینک سازی خارجی هم اهمیت داره و نباید نقش مهمش رو در سئو سایت دست کم بگیرید. حواستون باشه که به چه صفحه‌ای دارید لینک می‌دید. اگه رو هوا لینک بدید، سایت‌تون رو هم همونجا می‌فرستید؛ رو هوا!

علاوه بر این لینک‌های شکسته و خراب ضمن اینکه سبب رنجش خاطر کاربر میشه، ارزش و اعتبار سایت‌تون رو هم در نظر گوگل کاهش میده.

در لینک سازی خارجی حتما دقت کنید که به سایت‌های مرتبط و با محتوای با کیفیت لینک بدید. این نکته رو از قلم نندازید که ربات‌های گوگل قادر هستن ارزش محتوای سایتی رو که توی مقاله‌هاتون بهش لینک دادید بررسی کنن؛ در نتیجه هرگونه اشتباهی در لینک دهی ممکنه نتایج غیرقابل جبرانی داشته باشه.

در آخر هم یک سوء تفاهم رو حل می‌کنم تا دردسر ساز نشه! درسته گفتم به سایت‌های خوب و معتبر لینک بدید؛ اما حواس‌تون رو جمع کنید به سایتی که در کلمه کلیدی مورد نظر رقیب خودتونه لینک ندید؛ چون با این کار رسما دارید به گوگل می‌گید آقا این رقیب محتوای با کیفیت‌تر و بهتری داره که من دارم بهش لینک میدم!

بروزرسانی مداوم؛ تغییرات کوچیک، تاثیرات بزرگ!

از آپدیت وب سایت غافل نشید و از بروزرسانی محتواهای سایت‌تون نترسید؛ چون ترس برادر مرگه! 

اصلا خودتون رو بذارید جای کاربر، وقتی وارد وب سایتی بشید که چندین ساله بروز نشده و هیچ فعالیت خاصی نداشته چیکار می‌کنید؟ میرید و محتواهای خاک خورده‌اش رو می‌خونید؟ قطعا نه! پس انتظار نداشته باشید مخاطب شما هم همچین رفتاری داشته باشه.

محتواهاتون رو تجزیه و تحلیل کنید و سعی کنید با کشف عیوب و بروزرسانی‌های پیوسته رنک صفحات رو توی گوگل ارتقا بدید. این کار باعث میشه هم گوگل هم کاربران متوجه بشن شما دی اکتیو نیستید و چرخ وب سایت در حال گردشه. چه بسا با ایجاد یک تغییر بسیار کوچیک بتونید صفحه‌ای رو که جایگاه خوبی در گوگل نداشته چندین پله ارتقا بدید!

از طرف دیگه در طول زمان ممکنه به هر دلیلی لینک‌هایی که در یک مقاله به کار بردید منسوخ بشن و نیاز به اصلاح داشته باشن. در بروزرسانی سایت می‌تونید این لینک‌های شکسته و خراب رو شناسایی کنید و قبل از اینکه تاثیر بدی در سئو سایت‌تون بذارن، اون‌ها رو اصلاح کنید.

تصویر مینیاتوری از سئو کار

هر چی گوگل‌مون بگه 

همه می‌دونیم که گوگل از یکنواختی بدش میاد و دائما دست به تغییرات می‌زنه. همونطور که الگوریتم‌های گوگل دائما در حال تغییر و تکامل هستن، روش‌ها و تکنیک‌هایی که گوگل برای کسب جایگاه برتر وب سایت‌ها پیشنهاد میده هم دچار تغییر میشن؛ بنابراین همیشه گوش به زنگ باشید و در بهینه سازی سایت مطابق با جدیدترین شیوه‌های پیشنهادی گوگل پیش برید. مثل قسمت قبلی، در اینجا هم آپدیت بودن حرف اول رو می‌زنه.

سیم ترمز سایت رو ببرید!

آخرین موردی که به عنوان جدیدترین قوانین سئو سایت می‌خوام بهتون بگم درباره سرعته. از سرعت وب سایت غافل نشید و دائما اون رو چک کنید. پایین بودن سرعت لود شدن صفحات سایت باعث بالا رفتن نرخ پرش سایت‌تون میشه و از نظر معیارهای سئو این اصلا خوشایند نیست. وقتی متوجه پایین بودن سرعت وب سایت شدید باید بررسی کنید ببینید علت این کاهش سرعت چی بوده و اون رو رفع کنید. در واقع پایین بودن سرعت سایت از علائم وجود اختلال در روند سایته؛ مثل گلودرد که از علائم سرماخوردگیه. همچنان که بی توجهی به گلودرد سرماخوردگی رو تشدید می‌کنه و درمانش سخت‌تر میشه، اگر بخواید کم شدن سرعت وب سایت رو (هرچند کم) ندید بگیرید، مشکلات به وجود اومده در بطن سایت عمیق‌تر و حل‌شون سخت‌تر میشه. خلاصه که سیم ترمز رو ببرید، سرعت سایت هرچی بالاتر بهتر.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *