صعود به صدر نتایج با تدوین استراتژی سئو سایت

تدوین استراتژی سئو، اولین گام برای محکم کردن پایه‌های سایت شماست. اگر سایت خود را بر پایه‌هایی سست بنا کنید مطمئن باشید که آن فرو خواهد ریخت و نتیجه‌ای از آن نخواهید گرفت؛ اما اگر پایه‌های سایت شما محکم باشد به مرور زمان به رتبه‌های برتر گوگل دست خواهید یافت.

تدوین استراتژی سئو سایت با DM House

تدوین استراتژی سئو سایت خود را به آژانس دیجیتال مارکتینگ DM House بسپارید تا خدمات سئو سایت شما را با پایه‌هایی محکم بنا کنیم. ما برای تدوین استراتژی سئو سایت دو پلن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

پلن نقره‌ای

شامل موارد زیر می‌شود:

پلن طلایی

شامل موارد زیر می‌شود:

برای اطلاع از قیمت پلن‌ها با ما تماس بگیرید

قبل از اینکه به طور تخصصی وارد بحث استراتژی در سئو سایت بشیم شما رو دعوت می‌کنم تا کمی بیشتر با اهمیت و ضرورت استراتژی seo آشنا بشید.

یک تیم فوتبال برای رسیدن به گل و پیروزی به استراتژی احتیاج داره. حتی اگه بهترین تیم دنیا رو با بهترین ستاره‌ها داشته باشید تا زمانی که یک استراتژی اصولی و هدفمند برای پیروزی طراحی نکنید راه به جایی نخواهید برد. سئو هم مصداق بارز همین مثاله؛ تا زمانی که یک استراتژی seo کامل در دست نداشته باشید، کسب رنک‌های برتر در صفحه نتایج گوگل صرفا یک رویای شیرین خواهد بود که هیچ وقت براتون محقق نمیشه. ادامه این مطلب رو دنبال کنید تا با صرف چند دقیقه یک قدم بزرگ به سمت تحقق این رویاها بردارید.

استراتژی seo، بی تو هرگز!

استراتژی seo چیزیه که شما برای رسیدن به اهداف‌تون از سئو سایت به اون احتیاج دارید. بهینه سازی سایت بدون استراتژی seo مثل اینه که وارد یک هزارتو گسترده و پیچیده بشید در حالی که هیچ راهنما و نقشه‌ای ندارید؛ در نتیجه قطعا مسیر اصلی رو گم می‌کنید و بدون اطلاع از مسیر اصلی و درستی که شما رو به انتهای این هزارتو می‌رسونه، صرفا بین هزار راه پیش روتون سردرگم می‌شید. استراتژی seo در واقع پلن و برنامه‌ای است که شما رو گام به گام تا رسیدن به هدف‌تون از بهینه سازی سایت یعنی کسب رتبه برتر در صفحه نتایج گوگل و افزایش جذب ترافیک ارگانیک بیشتر همراهی می‌کنه.

آموزش تدوین استراتژی سئو

در ادامه هفت ایستگاهی رو که قطار سئو برای رسیدن به مقصد باید در اون‌ها توقف کنه رو با هم چک می‌کنیم:

۱

ایستگاه اول: کیورد پلنینگ کنید (تحقیق کلمات کلیدی)

اولین ایستگاه تدوین استراتژی در سئو، کیورد پلنینگ یا همون تحقیق کلمات کلیدی هست. ابزارهای مختلفی هستن که می‌تونید برای جستجوی کلمات کلیدی ازشون استفاده کنید؛ با این حال بررسی پیشنهادهای گوگل تا حدود زیادی به شما میگه که مشتریان هدف‌تون دقیقا چه کیوردهایی رو سرچ می‌کنن.

فقط کافیه عبارت مد نظرتون رو توی قسمت سرچ بار گوگل تایپ کنید و بعدش فاصله بذارید؛ سپس در ادامه گوگل لیستی از کلمات کلیدی مرتبط که بیشترین سرچ توسط مخاطبین هدف شما داشتن رو بهتون ارائه میده. برای کسب رنک برتر در کلمات کلیدی با رقابت بالا، طبیعتا تلاش و زمان بیشتری هم نیازه؛ اما من پیشنهاد دیگه‌ای دارم: عوض اینکه وارد میدان نبرد بر سر کلمات کلیدی پر رقابت بشید می‌تونید روی کلمات کلیدی بلندتر که اصطلاحا بهشون کلمات کلیدی دم بلند می‌گیم کار کنید؛ چرا که رقابت بر سر این دسته از کیوردها کمتره؛ در نتیجه حتی اگه حجم جستجوی این کلمات نسبت به سایر کیوردهای کوتاه‌تر کمتر باشه، کسب رتبه برتر روی اون‌ها بسیار آسون‌تره و سریع‌تر به دست میاد. لیستی که از کلمات کلیدی جهت شروع فرآیند سئو سایت تهیه می‌کنید در کمترین حالت باید شامل 10 کیورد باشه.

۲

ایستگاه دوم: رقبا رو آنالیز کنید

در ایستگاه دوم باید برید سر وقت رقبای قدرتون و ببینید دقیقا چیکار کردن. برای این کار باید هر یک از کیوردهای لیستی رو که از ایستگاه قبلی به دست آوردید توی گوگل سرچ کنید؛ سپس تمام لینک‌های صفحه نخست نتایج رو بررسی کنید. لازم به گفتن نیست که اولویت با لینک‌هایی هست که رنک بالاتری دارن.

در این مرحله باید به خوبی رقبا رو تجزیه و تحلیل کنید. این کار باعث میشه یک دید کلی نسبت به مسیری که برای سئو سایت در پیش دارید بدست بیارید و بفهمید که در رقابت سئو حریف‌هاتون توی چه سطحی هستن.

۳

ایستگاه سوم: محتوای جذاب و یونیک تولید کنید

بعد از اینکه کیورد پلنینگ انجام دادید و با رقبا آشنا شدید، دیگه وقتشه که وارد گود بشید و دست به عمل بزنید؛ یعنی محتوا تولید کنید. به این منظور دو تا مسیر پیش روی شماست:

می‌تونید محتوای متفاوتی تولید کنید.

می‌تونید محتوای بهتری و جامع‌تری (نسبت به سایر رقبا) تولید کنید.

تفاوت “محتوای متفاوت” با “محتوای بهتر” در اینه که شما توی محتوای متفاوت موضوع رو از یک زاویه دید و جنبه متفاوت از رقبا بررسی می‌کنید؛ در حالیکه در “محتوای بهتر” سعی می‌کنید چیزی بهتر و بزرگ‌تر از اونچه تا الان توسط رقبا تولید شده، تولید کنید.

هر روشی غیر از این دو راه پیش بگیرید به نتیجه مطلوب نمی‌رسید.

نکته بعدی درباره تولید محتوا اینه که محتوای شما باید قلاب داشته باشه؛ یعنی چیزی که کاربر رو به خواست خودش اسیر سایت و برند شما بکنه و نتونه ازش بگذره؛ این قلاب می‌تونه هر چیزی باشه. هر چیزی که بتونه مخاطب رو اصطلاحا گیر بندازه، می‌تونه یک تایتل و عنوان جذاب باشه یا خدماتی که داره به صورت رایگان به کاربر ارائه میشه و…

البته نوعی از قلاب هم هست که باعث دریافت بک لینک میشه؛ یعنی شما محتوایی تولید می‌کنید که سایر رقبا و مردم اون رو به عنوان یک مرجع معتبر شناسایی می‌کنن و در صفحات خودشون به صفحه شما لینک (بک لینک) میدن؛ به منظور تولید چنین محتوایی باید بررسی کنید و ببینید بیشترین بک لینک‌های دریافتی روی چه محتواها و برای چه سایت‌هایی بوده؛ سپس سعی کنید با الگو گرفتن از اون‌ها محتوای منحصر به فرد خودتون رو تولید کنید.

۴

ایستگاه چهارم: سایت رو از نظر سئو on page بهینه سازی کنید

بحث سئو داخلی خیلی مفصل‌تر از اونیه که بخوام اینجا کامل در موردش حرف بزنم؛ با این حال در ادامه به یک سری نکات کلیدی و مهم درباره سئوی on page اشاره می‌کنم.

اول از همه اینکه حواس‌تون به لینک سازی داخلی باشه. حتما و قطعا سلسله مراتب لینک دهی رو رعایت کنید؛ به این منظور می‌تونید به دو صورت عمل کنید:

اول: از اون صفحاتی که اعتبار بالایی دارن به صفحاتی که نیازمند اعتبار بیشتر هستن لینک بدید.

دوم: از صفحات زیر مجموعه یک صفحه (کلاسترها) به صفحه سرشاخه (پیلار) لینک بدید. تداوم این لینک دهی به صورت منظم و سازمان دهی شده باعث میشه که کلاسترها به مرور صفحه پیلار رو که اهمیت بیشتری داره در نتایج به سمت رنک‌های برتر بالا بکشن.

در مورد urlهای صفحات این رو به یاد داشته باشید که urlهای کوتاه‌تر هم از لحاظ سئو هم از نظر درک شدن توسط کاربر آدرس‌های بهتری هستن. علاوه بر این در راستای نوشتن urlهای سئو فرندلی خوبه که از کلمات کلیدی در ساختار متنی url استفاده کنید.

در تولید محتوای متنی دقت کنید که از یک کیورد بیش از حد استفاده نکنید؛ به این منظور می‌تونید از کلمات کلیدی و عباراتی که ارتباط معنایی با کیورد مد نظر شما دارن کمک بگیرید و از اون‌ها استفاده کنید.

۵

ایستگاه پنجم: محتوای سایت رو مطابق با هدف جستجو بهینه سازی کنید

محتوای شما باید حاوی هدف کاربر باشه که در اصطلاحات تخصصی سئو بهش می‌گیم search intent.

به عبارت دیگه زمانی که دارید یک محتوا رو برای یک کلمه کلیدی مشخص تولید می‌کنید از خودتون بپرسید که هدف کاربر از جستجوی این کلمه کلیدی چیه؟ با سرچ کیورد مورد نظر شما قصد داره به چه اطلاعات و پاسخ‌هایی دست پیدا کنه؟

جواب این سوالات هر چی که شد، محتوای شما باید شاملش بشه؛ در غیر اینصورت چون نیاز کاربر رو تامین نمی‌کنه جایگاه خوبی هم در صفحه نتایج به دست نمیاره.

مثلا اگه یک کاربر سرچ می‌کنه “سئوکار در مشهد” به احتمال قریب به یقین دنبال استخدام یک سئوکار در مشهده؛ پس یکی از موضوعاتی که تمایل داره توی مقالاتی با این عنوان ببینه این هست که هزینه یک سئوکار در مشهد چقدره؟ و اگر محتوای مورد نظر فاقد این مورد باشه قطعا کاربر از سایت خارج میشه و در جهت رسیدن به جواب سوالات بی پاسخش سراغ سایر رقبا میره.

۶

ایستگاه ششم: صفحات سایت رو کاربر پسند طراحی کنید

کمی از محتوا که فاصله بگیریم می‌رسیم به دیزاین صفحات سایت. ساختار صفحات سایت باید کاربر پسند باشه. منظورم این نیست که صرفا یک سایت خوشگل طراحی کنید؛ بلکه می‌خوام بگم باید سایتی طراحی کنید که در عین زیبایی پیچیده نباشه؛ یعنی کاربر به راحتی بتونه توی سایت گشت و گذار کنه، به صفحات و مقالات مختلف سر بزنه بدون اینکه بعد از چند دقیقه حس کنه وسط ناکجا آباد ایستاده و نتونه راه برگشتش رو پیدا کنه.

مهم نیست کاربر شما کجای سایته، فاصله بازگشت اون از هر نقطه سایت به صفحه اصلی باید فقط سه تا کلیک باشه؛ یعنی کاربر از هر نقطه جغرافیای در سایت مورد نظر بتونه نهایت با سه کلیک به صفحه اصلی برگرده.

۷

ایستگاه هفتم: محتوای خودتون رو اصلاح و آپدیت کنید

و ایستگاه هفتم، حسن ختام آموزش تدوین استراتژی سئو هست. استراتژی در سئو به ما میگه که بعد از تولید یک محتوا نباید فکر کنیم که به پایان راه رسیدیم و محتوا رو به امان خدا رها کنیم؛ بلکه باید به مرور محتوا رو بهینه سازی و آپدیت کنیم. این کار باعث میشه گوگل شما وب سایتی فعالی تلقی کنه؛ در نتیجه اعتبار شما رو افزایش میده.

استراتژی سئو سایت را جدی بگیرید

چیزایی که بهشون اشاره کردیم بخش کوچیکی از مراحل پیاده کردن استراتژی سئو سایته. باید به این موضوع توجه داشته باشین که روند استراتژی سئو کاملا مشابه و یکنواخت نیست به همین دلیل هم نمیشه همه مراحل رو تو همه سایتا استفاده کنین. در واقع نوع و نمونه استراتژی سئو با در نظر گرفتن نوع  کسب و کارهای اینترنتی، شرایط محل و جغرافیای کسب و کار، نوع مخاطباش و استفاده‌کنند‌گاها خدمات یا محصولات وب‌سایت، شرایط و ویژگی‌های رقبای موجود در عرصه رقابت و خیلی از عوامل دیگه تعیین می‌شه؛ بر همین اساس هم استراتژی‌های افراد مختلف ممکنه علاوه بر استراتژی‌های ثابت مثل انتخاب محتواهای بهینه و غیره با هم تفاوت‌های اساسی داشته باشن.

انواع مدل‌های استراتژی در سئو

استراتژی سئو دارای سه مدل است که در ادامه به این سه نمونه اشاره خواهیم کرد.

سئوی داخلی، سئوی خارجی، سئوی تکنیکال

استراتژی سئوی داخلی در واقع پرداختن به نظم و کیفیت محتواهای داخل سایت بر اساس انتخاب کلمات کلیدیه که بر روی آمار بازدید اثر می‌ذاره. در واقع سئو محتوا یعنی محتواهایی که تو صفحه‌های مختلف سایت، منتشر می‌شن و سهم بسیاری در سئوی سایت دارن.

استراتژی سئو خارجی در واقع سازمان‌دهی بکارگیری بک لینک‌هاییه که تو سایت‌های دیگه به سایت مورد نظر ربط داده ‌می‌شن؛ مواردی مثل رپورتاژ آگهی و انتشار تو سایت‌های دیگه، جزو این بخش از خدمات سئو محسوب می‌شن.

استراتژی سئو تکنیکال در واقع لحاظ کردن مسائل فنی و حرفه‌ای تو ارتباط با سایته که بر روی موتورهای جستجوگر هم تاثیر می‌ذاره؛ به‌طوری که سئو تکنیکال به سایت شما کمک می‌کنه تا با موتورهای جستجو گوگل ایندکس بشن.
اگر سایتتون از نظر فنی استانداردهای موجود و تعریف شده رو نداشته باشه توسط ربات‌های گوگل تشخیص داده نمی‌شه و ورودی و ترافیک کمتری دریافت می‌کنه.

علاوه بر موارد مهمی که در قسمت بالا بهشون اشاره کردیم، می‌شه به موارد زیر هم اشاره کرد.