آموزش سئو وردپرس

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری seo

آمار وب سایت‌هایی که با cms وردپرس راه‌اندازی میشن انقدر بالا هست که وردپرس رو به یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا تبدیل کنه؛ به همین خاطر فکر کردم شاید بهتر باشه درباره آموزش seo وردپرس به صورت تخصصی و جداگانه از مبحث عمومی بهینه سازی سایت حرف بزنم؛ چرا که ویژگی‌های وردپرس به صورت انحصاری مسیر سئو وب سایت‌ها رو بسیار هموارتر کرده.

حتما براتون سوال پیش اومده که چه ویژگی‌هایی؟

به عنوان یک مدرس و مشاور سئو در ادامه این ویژگی‌ها رو در قالب سئو در وردپرس بهتون میگم. 

سئو در وردپرس، فتح جایگاه اول در نتایج گوگل

همونطور که احتمالا خودتون هم می‌دونید سئو (search engine optimization) به معنی بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو از جمله گوگل هست. در سئو وردپرس شما با طراحی استراتژی و اجرای اصول بهینه سازی سایت، جایگاه وب سایت‌تون رو در نتایج گوگل ارتقا می‌دید. اگه طبق اصول پیش برید و تکنیک‌های بهینه سازی رو کامل و درست اجرا کنید فتح جایگاه اول در صفحه نخست نتایج گوگل خیلی هم اتفاق دور از انتظاری نخواهد بود.

قبل از اینکه به آموزش صفر تا صد سئو وردپرس بپردازیم بهتره یک توضیح کلی و خلاصه درباره وردپرس بهتون بدم تا در ادامه درک بهتری از آموزش سئو در وردپرس داشته باشید.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگانه که با استفاده ازش می‌تونید وب سایت بسازید و محتوای سایت (تصویر، متن، فیلم، لینک و…) رو مدیریت کنید. در آموزش سئو حرفه‌ای وردپرس من به نحوه بهینه سازی سایت‌هایی می‌پردازم که توسط این cms ساخته شده باشن. 

سئو وردپرس چیست؟

هر چند نحوه سئو وردپرس با سئو سایت‌هایی که توسط cmsهای دیگه ساخته شدن چندان تفاوتی نداره؛ یعنی هر کاری که پیش‌تر از این تحت عنوان آموزش سئو یاد گرفتید رو در آموزش سئو با وردپرس هم باید انجام بدید؛ با این حال وردپرس امکانات و افزونه‌هایی مثل yoast seo داره که در کنار روش‌های رایج، توی فرآیند بهینه سازی سایت خیلی بهتون کمک می‌کنن و قدرت سئو وردپرس سایت‌تون رو افزایش میدن.

توی قسمت‌های بعد مطالبی رو عنوان می‌کنم که در بالا بردن سئو وردپرس تاثیرگذار و کاربردی هستن.

تصویر نوشتاری سئو و وردپرس

نکات آموزشی SEO در وردپرس

همونطور که پیش‌تر صحبت کردم خیلی نمیشه آموزش seo wordpress رو از آموزش سئو عمومی که همه راجع بهش می‌دونیم جدا کرد؛ چون واقعا هم فرقی با هم ندارن. درسته که دانش سئو دائما در حال بروز رسانیه؛ اما پروسه بهینه سازی سایت یک اصول مشخص داره که در نحوه سئو وردپرس صدق می‌کنه. با همه این حرف‌ها در سایت‌هایی که با سیستم مدیریت محتوا وردپرس ساخته میشن به واسطه وجود یک سری پلاگین و ویژگی‌ها سئو سایت با چالش کمتری روبرو میشه.

در ادامه در راستای بهبود سئو وردپرس یک سری اعمال رو بهتون معرفی می‌کنم.

وضعیت visible بودن وب سایت رو چک کنید

در سیستم مدیریت محتوای وردپرس گزینه‌ای وجود داره که وضعیت مخفی بودن یا نبودن صفحه شما رو مشخص می‌کنه. فعال بودن این گزینه یعنی وب سایت شما برای موتورهای جستجو مخفی میشه. حالا مزیت این امکان چیه؟ زمانی که شما در حال ایجاد تغییرات روی وب سایت باشید یا سایت هنوز برای ارائه به گوگل و کاربران آماده نشده باشه، این ویژگی وردپرس بهتون کمک می‌کنه سایت رو تا هر وقت که می‌خواید از دید موتورهای جستجو مخفی کنید.

البته حواس‌تون باشه؛ چون بعضی وقت‌ها این گزینه به اشتباه برای وب سایت فعاله و شما خبر ندارید؛ به همین خاطر اگر متوجه شدید وب سایت‌تون توی گوگل دیده نمیشه بهتره وضعیت فعال یا غیرفعال بودن این گزینه رو چک کنید؛ به این منظور می‌تونید وارد قسمت admin بشید و از مسیر settings < reading وضعیت مخفی بودن یا نبودن صفحه رو چک کنید.

ساختار url رو در وردپرس بررسی کنید

به طور کلی url باعث میشه کاربر بفهمه الان دقیقا توی چه صفحه‌ای قرار داره و موضوع اصلی صفحه‌ای که بهش وارد شده چیه؛ مثلا url زیر

https://dmhouse.agency/blog/seo-in-mashhad/ نشون میده که کاربر الان توی صفحه آموزش سئو در مشهد قرار داره.

این url سئو فرندلیه؛ یعنی url نوشته شده با موضوع اصلی صفحه مرتبطه و خوندنش هم برای کاربر و هم موتورهای جستجو چالش برانگیز نیست.

چیزی که بالا گفتم خیلی مهمه و باید حواس‌تون به urlهای درج شده داخل وردپرس باشه. گاهی ممکنه در وردپرس یک سری اعداد و حروف نامفهوم داخل url درج شده باشن. وظیفه شما اینه که از قسمت settings-> permalinks-> این urlها رو شناسایی و در راستای بالا بردن سئو وردپرس، بهینه سازی کنید.

افزونه مناسب برای بهبود سئو وردپرس انتخاب کنید

نمیشه گفت بهترین افزونه برای سئو در وردپرس کدوم افزونه هست؛ اما از بین پلاگین‌های مختلف، دو تا افزونه yoast seo و all in one seo pack از همه محبوب‌تر و شناخته شده‌تر هستن؛ شاید در یک نسبت کلی بتونیم ادعا کنیم که افزونه سئو وردپرس yoast seo بیشتر از all in one seo pack مورد استفاده قرار می‌گیره؛ چون ضمن اینکه نحوه کار با این افزونه خیلی راحته، امکانات ویژه‌تری مثل امکان نصب wizard در مقایسه با سایر افزونه‌های مشابه داره؛ با این حال باز هم نمیشه به طور قطعی چیزی رو بیان کرد و هر افزونه در کنار نکات مثبت، نکات منفی خودش رو هم داره. بهتره بعد از اینکه یک دانش کلی نسبت به هر یک از این افزونه‌ها پیدا کردید، با آگاهی دست به انتخاب بزنید.

تصویر لوگو yoast

افزودن سایت مپ

سایت مپ یا به تعبیر فارسی نقشه سایت لینک تمام صفحات وب سایت شما رو در اختیار موتور جستجو گوگل قرار میده تا فرآیند کراول و ایندکس کردن صفحات توسط ربات‌های کراولر راحت‌تر انجام بشه. در واقع سایت مپ حکم نقشه راه رو برای کراولرها داره. با کمک این نقشه هیچ صفحه‌ای برای ایندکس شدن از قلم نمیفته. اگه از سیستم مدیریت محتوای wordpress استفاده کنید، نقشه سایت شما بدون بالا آوردن حتی یک انگشت، توسط افزونه سئو وردپرس yoast seo به صورت خودکار و با فرمت xml ساخته میشه.

توی سئو در وردپرس می‌تونید با ورود به قسمت نوشته‌های نقشه سایت اون دسته از مطالبی رو که تمایل دارید به هر دلیلی توی نقشه سایت نباشن و ایندکس نشن رو مشخص کنید و بالعکس. علاوه بر این اگر ID محتوای مورد نظرتون رو داشتید، می‌تونید با وارد کردنش توی قسمت مربوطه در وردپرس، محتوای مد نظرتون رو به صورت اختصاصی از نقشه سایت حذف کنید.

راه‌اندازی سرچ کنسول سایت

جدا از بحث آموزش seo وردپرس، سرچ کنسول یکی از انواع ابزار سئو هست که بدون اون نه تنها سئو در وردپرس بلکه سئو هر گونه سایتی با چالش روبرو میشه. بعد از نصب سرچ کنسول و وصل کردن سایت‌تون به اون، می‌تونید url نقشه سایت رو از وردپرس بردارید و در سرچ کنسول، قسمت sitemap وارد کنید. این کار باعث میشه فرآیند کراول و ایندکس شدن صفحات توسط ربات‌های کراولر بهینه‌تر بشه. 

مدیریت و بهینه سازی محتوای سایت

بحث بعدی که در آموزش seo وردپرس بهش می‌پردازیم بهینه سازی پست‌هاست. فرقی نداره از چه افزونه‌ای برای سئو در وردپرس استفاده می‌کنید. تمام افزونه‌ها این قابلیت رو برای شما فراهم می‌کنن که بخش‌های مختلف پست‌های سایت رو به صفحه مورد نظر اضافه و در مواقع نیاز اصلاح و بهینه سازی کنید. این بخش‌ها شامل تایتل، متا دیسکریپشن، کلمات کلیدی و تمام جزئیات یک پست میشن.

علاوه بر این در افزونه یواست می‌تونید تحلیل و بررسی محتواهای سایت رو از نظر حجم محتوا، چگالی کلمات کلیدی، تعداد و تنوع لینک‌های به کار رفته و … مشاهده کنید.

خصوصا این امکان بررسی چگالی کلمات کلیدی باعث میشه که از وقوع keyword stuffing توی متن جلوگیری بشه.

سرچ کلمات کلیدی

اینکه یک موضوع رو انتخاب کنید و بر همین اساس شروع کنید به نوشتن اصلا از لحاظ بهبود سئو وردپرس درست نیست. کسی که برای سایت تولید محتوا انجام میده با نویسنده‌ای که به صورت آزادانه کتاب می‌نویسه فرق داره. باید بر اساس هدف اصلی سایت سرچ کلمات کلیدی انجام بدید و از این طریق متوجه بشید توی حوزه مورد نظرتون چه موضوعات و کیوردهایی از محبوبیت بیشتری نزد کاربرها برخوردارن. بعد از اینکه موضوعات و کلمات کلیدی مشخص شد، نوبت به نوشتن محتوا میرسه.

لینک سازی داخلی و خارجی

یکی از نکات مهم در آموزش سئو با وردپرس بحث لینک سازیه. لینک سازی داخلی به ربات‌های کراولر کمک می‌کنه به شکل عنکبوتی صفحات مختلف سایت شما رو پیدا کنن و ضمن کراول کردن، اون‌ها رو ایندکس کنن. علاوه بر این از اونجایی که لینک سازی داخلی اهمیت صفحات وب سایت شما رو برای گوگل مشخص می‌کنه خیلی مهمه که کجای صفحه، چه لینکی رو می‌دید. هر مطلب باید حداقل یک تا سه لینک داشته باشه.

حواس‌تون باشه! به همون میزان که مهمه توی محتوا لینک داخلی ایجاد کنید، این مسئله هم مهمه که توی لینک دادن افراط نکنید؛ چون از لحاظ تجربه کاربری اصلا نتیجه خوبی داره. نکته بعدی هم اینکه حتما به صورت دستی لینک‌ها رو وارد کنید و از افزونه‌های مربوطه استفاده نکنید.

لینک سازی خارجی هم کلا بحثش از داخلی جداست. موارد قابل هشدار توی این نوع از لینک سازی اینه که نباید به هر سایتی لینک بدید. در واقع لحظه‌ای که دارید لینک سازی خارجی انجام می‌دید ارزش و اعتبار سایت‌تون رو به یک وب سایت دیگه پیوند می‌زنید. اگه سایتی که بهش لینک خارجی دادید، معتبر باشه و محتوای با کیفیتی داشته باشه که عالیه؛ اما در غیر اینصورت اعتبار سایت‌تون به شدت افت می‌کنه و سئو وردپرس رو خراب می‌کنه. در گام دوم بعد از اینکه لینک سازی خارجی رو انجام دادید، بهتره لینک‌ها رو nofollow کنید تا از ارزش‌های سایت شما چیزی کم نشه!

البته حواستون باشه این فرمول رو روی لینک‌های داخلی پیاده نکنید! اینطوری کلا دم و دستگاه لینک سازی داخلی هوا میره.

 اهمیت کامنت در سئو با وردپرس

شاید در نگاه اول به نظر چندان مهم نیاد؛ اما کامنت‌های یک صفحه تاثیر زیادی توی سئو در وردپرس دارن. در واقع وقتی کاربر توی صفحه شما کامنت می‌ذاره گوگل درک می‌کنه که محتوا و صفحه شما فعاله؛ در نتیجه اعتبار و در ادامه جایگاه سایت در صفحه نتایج رو ارتقا میده.

اما یه شرط داره؛ اونم اینکه کامنت‌ها واقعی باشن! یعنی محتوای تولیدی شما باید جوری باشه که کاربر رو به کامنت گذاشتن ترغیب کنه؛ وگرنه ارسال نظرات غیر واقعی توسط خودتون یا استفاده از ربات‌هایی که کامنت فیک می‌ذارن تاثیر مثبت که نداره هیچ، اثر منفی هم روی سایت‌تون میذاره!

انتشار محتوا به صورت مداوم

فرآیند انتشار محتوا رو در سئو با وردپرس قطع نکنید. عدم انتشار محتوا در بازه‌های زمانی مشخص باعث میشه گوگل فکر کنه شما وب سایت فعالی ندارید؛ در نتیجه هلتون میده به قعر جدول رتبه بندی خودش! پس حتما بعد از طراحی یک استراتژی محتوایی مناسب، به صورت مداوم، با کیفیت و در بازه‌های زمانی مشخص محتوا تولید کنید تا از دید موتورهای جستجو، وب سایت فعالی داشته باشید.

محتوای تکراری، چوب لای چرخ سئو در وردپرس

حتما مراقب باشید که محتوای تکراری توی سایت نداشته باشید. این اتفاق یکی از عوامل پنالتی شدن وب سایته و پنالتی شدن یعنی به باد رفتنِ رسمی تمام زحماتی که تمام مدت برای وب سایت‌تون کشیدید. اگه به محتوای تکراری توی سایت برخورد کردید، اون رو با rel=canonical به محتوای اصلی ارجاع بدید. البته یک کار دیگه هم می‌تونید بکنید؛ اینکه مطلب تکراری رو حذف کنید و لینکش رو ریدایرکت کنید به محتوای اصلی. در این صورت از وقوع خطای not found هم جلوگیری کردید.

تصویر مفهومی سئو وردپرس

سئو تصاویر

محتوای منتشر شده شما باید طوری باشه که وقتی کاربر وارد صفحه شد، اون رو داخل صفحه نگه داره؛ وگرنه کاربر بلافاصله از سایت خارج میشه و نرخ پرش وب سایت رو افزایش میده. یکی از راه‌هایی که با استفاده ازش می‌تونید در راستای نگه داشتن کاربر در صفحه قدم بردارید، بخش بخش کردن متن با استفاده از تصاویر و عکس‌هاست. حتی خود شما هم وقتی با یک متن طویل و پیوسته روبرو بشید رغبت نمی‌کنید اون رو بخونید؛ پس از کاربر هم انتظار این رو نداشته باشید. استفاده از تصاویر در یک محتوای طولانی مثل گذاشتن قاب عکس روی یک دیوار بزرگ و تمام سفیده. در واقع تصاویر محتوای شما رو از یکنواختی در میارن و از لحاظ بصری اون رو جذابتر می‌کنن.

حالا در آموزش seo وردپرس ما مبحثی به اسم سئو تصاویر داریم. (البته کلا توی بهینه سازی سایت ما این مبحث رو نداریم و صرفا برای بالا بردن سئو وردپرس نیست) در راستای بهینه سازی تصاویر باید به نام عکس، حجم اون و تگ alt تصویر دقت کنید. اولا با استفاده از ابزارهای مرتبط باید حجم عکس رو با حفظ سمتِ کیفیت تا حد ممکن کاهش بدید؛ چون هرچی حجم عکس بالاتر باشه، سرعت لود شدن صفحه کاهش پیدا می‌کنه و کاهش سرعت هم که رسما تیری به کاسه زانو سئو به حساب میاد. نگفتم قلب چون کاهش سرعت درجا سئو رو نابود نمی‌کنه؛ بلکه نمه نمه اعتبار و ارزش وب سایت رو کاهش میده. به زبان دیگه سایت رو بیصدا زجرکش می‌کنه. خلاصه که اصلا با سرعت سایت شوخی نکنید.

برای نام عکس باید بدونید که نام انتخابی شما باید با محتوا در ارتباط باشه.

زمانی که در حال بارگذاری محتوا و آپلود عکس بودید، وردپرس از شما یک نام جایگزین برای تصویر مورد نظر می‌خواد که بهش می‌گیم تگ alt تصویر. تگ alt رو حتما فارسی بنویسید و ترجیحا از کیوردهایی که در اختیار دارید داخلش استفاده کنید. فایده این کار چیه؟ فایده‌اش مربوط به زمانیه که بعد از بارگذاری صفحه، به هر دلیلی عکس آپلود نشه. در چنین حالتی که عکس آپلود نشده کاربر با یک جای خالی بین محتواها روبرو میشه که خیلی توی ذوق میزنه. حالا اگه شما برای تصویر مورد نظر نام جایگزین (تگ alt) گذاشته باشید، به جای عکسی که درست لود نشده، نام جایگزین به کاربر نمایش داده میشه که متوجه بشه عکس لود نشده دقیقا چیه. همین حرکت ریز در جهت راهنمایی کاربر به راه راست از نظر گوگل بسیار ارزشمنده و به خاطرش به شما پوئن مثبت خواهد داد.

بررسی و کاهش نرخ پرش و نرخ خروج

بعد از انتشار محتوا بهتره مدتی صبوری کنید (حداقل یک یا دو ماه) تا سایت‌تون در فضای وب دم بکشه و بفهمید دقیقا چه رتبه‌ای توی گوگل داره.

اگه دامنه سایت‌تون authority بالایی نداشته نباشه به احتمال زیاد از ابتدا به رتبه‌های اول صفحه نتایج نمی‌رسید. در همچین وضعیتی باید به کمک ابزارهای تحلیل سایت مثل گوگل آنالیتیکس، نرخ خروج و پرش سایت رو بررسی کنید و در جهت کاهش مقدار اون‌ها وب سایت رو سئو کنید.

اگه اقداماتی که توی این مقاله بهتون گفتم رو به طور کامل رعایت کنید، مطمئن باشید که شاهد افزایش دو نرخ مذکور نخواهید بود.

ایجاد دسته بندی

به کمک سربرگ دسته بندی توی وردپرس می‌تونید مطالب و محصولات سایت‌تون رو مرتب کنید. این موضوع ضمن اینکه تجربه کاربری رو بهینه می‌کنه، به شما هم کمک می‌کنه تا مدیریت بهتری روی محتوای کلی سایت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *