سئو تکنیکال چیست؟ {معرفی فاکتورهای اصلی سئو تکنیکال}

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر آچار

با توجه به اهمیت وب سایت‌ها و استفاده مداوم عموم مردم از آن‌ها، شیوه استفاده از آن‌ها و در مقابل داشتن سایت معتبر و قابل قبول بسیار مهم است.

افرادی که صاحب سایت هستند همواره نگران دیده شدن سایت و مورد استقبال قرار گرفتن آن در موتورهای جستجوگر هستند؛ مسئله‌ای که امروزه با کمک انواع سئو مخصوصا خدمات سئو تکنیکال به آسانی قابل حل شده است.

با کمک آموزش سئو در حوزه تکنیکال، صاحبان سایت‌ها می‌توانند رنکینگ و اعتبار سایت خود در گوگل را بالاتر ببرند و در رقابت بین سایت‌ها جایگاه بالاتری را برای خود کسب کنند.

سئو فنی از مهم‌ترین انواع سئو است که شما می‌توانید در بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو از آن کمک بگیرید.

سئو تکنیکال چیست؟

همانطور که از نام سئو تکنیکال مشخص است، این شاخه از سئو سایت با فعالیت‌های فنی سایت مرتبط است و با این کار به بالا رفتن جایگاه سایت شما در موتورهای جستجو می‌پردازد.

سئو فنی به معنی بهینه‌سازی کدهای وب سایت است به گونه‌ای که با انواع موتورهای جستجوگر سازگاری داشته باشند.

تصویر سئو تکنیکال چیست

خدمات سئو تکنیکال موجب افزایش سرعت سایت می‌شود؛ این سئو، به کلیه عملیات‌های سرور وب سایت اشاره دارد و به موتور جستجوگر برای پیدا و ایندکس کردن صفحات سایت کمک می‌کند.

خدمات سئو تکنیکال با سئو داخلی و خارجی متفاوت است و سایت را بیشتر از دید فنی بررسی می‌کند؛ همچنین در نرخ تبدیل و فروش شما نیز اهمیت دارد و روند اجرای بازاریابی دیجیتالی کسب‌وکار شما را ارتقا می‌دهد؛ از این رو همه شرکت‌های بزرگ در حوزه کسب‌وکار آنلاین و دیجیتالی، تیمی اختصاصی برای بخش سئو تکنیکال خود دارند.

سئو فنی در جایگاه چارچوبی است که بخش‌های دیگر سئو روی آن بنا می‌شوند. داشتن دانش در زمینه اصول خدمات سئو تکنیکال جهت طراحی کردن سایت مطابق با استانداردهای سئو واجب است.

هر چقدر ساختار کدهای سایت شما بهینه‌ نباشد، امکان صعود به رتبه‌های بالاتر برای شما دشوارتر می‌شود.

در این میان سیستم‌های مدیریت محتوای عمومی در زمینه سئو فنی مشکلی نخواهند داشت؛ زیرا کدهای این سیستم‌ها مثل وردپرس، بر اساس اصول سئو طراحی شده‌ و استاندارد هستند.

چک لیست سئوی تکنیکال (فنی)

طراحی نقشه سایت

رعایت چک لیست در سئوی تکنیکال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه اصلی‌ترین اقدامات چک لیست سئو تکنیکال را به شما معرفی می‌کنیم:

طراحی نقشه سایت

نقشه سایت به شما کمک می‌کند تا بستر مناسبی برای جستجوگرهای متفاوت تهیه کنید. این بستر ایجاد شده با ایجاد دسترسی بهتر ربات‌های موتورهای جستجو به سایت به  فرآیند کراول و ایندکس شدن صفحات سایت سرعت می‌بخشد.

استفاده از گواهی ssl و آدرس https

استفاده از https یا همان گواهی ssl عامل اصلی رتبه‌بندی سایت نیست؛ اما عاملی است که تاثیر خود را به صورت غیر مستقیم می‌گذارد. از این گواهی با ایجاد یک لایه اتصال امن جهت محافظت بین وب و مرورگر استفاده شده و موجب افزایش احساس امنیت کاربر می‌شود. اعتماد جلب شده توسط کاربر، در افزایش بهبود سئو سایت شما اثر گذار است.

با پیاده‌سازی SSL اطلاعات کاربر مانند اطلاعات تماس یا حساب امن می‌ماند و امکان افشا شدن آن کاهش پیدا می‌کند. مرورگرها وب سایت‌های امن را هنگام نمایش در صفحه نتایج در اولویت قرار می‌دهند.

افزایش سرعت بارگذاری

یکی از عواملی که در افزایش تعداد کاربران تاثیر بسیار زیادی دارد، سرعت بالای بارگذاری در سایت است. با توجه به مشکلات اینترنتی که موجب کاهش سرعت اینترنت و کاهش عملکرد اینترنت می‌شود، یک سایت با سرعت بارگذاری بالا امتیاز والایی دارد؛ این موضوع در تجربه کاربر تاثیر مستقیمی می‌گذارد.

به منظور افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت می‌توانید تصاویر سایت را سئو کنید.

بهینه‌سازی تصاویر در سئو فنی سایت را باید از دو جهت بررسی کنید.

 اول اینکه حجم عکس بالا نباشد. ابزارهای مختلفی برای کم کردن حجم عکس بدون کاهش کیفیت آن همچون فتوشاپ وجود دارد.

دوم از نظر اندازه باید آن را بررسی کنید؛ اگر عکسی که در کد سایت خود تعریف کرده‌اید با حداکثر سایز عکسی که باید در سایت آپلود کنید یکسان نباشد، در سرعت سایت شما تاثیر می‌گذارد.

بهینه سازی ساختار سایت برای خزنده‌های گوگل

گوگل صفحات سایت را از طریق ربات‌هایی به نام خزنده (crawler) مشاهده و بررسی می‌کند.

تصویر خزنده‌های گوگل

در واقع این ربات‌ها با پیمایش در صفحه شما، در نهایت آن را در دیتابیس گوگل ایندکس می‌کنند؛ در نتیجه صفحه شما در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود؛ با این همه ربات‌های کراولر برای این کار به کمک شما نیاز دارند؛ یعنی شما باید با ایجاد یک ساختار قابل پیگیری و دنبال کردن برای کراولرها، امکان دسترسی به صفحات سایت خود و ایندکس کرد آن‌ها را برای این ربات‌ها فراهم کنید؛ چگونه؟

با لینک سازی داخلی. در واقع خزنده‌های موتورهای جستجو با استفاده از لینک‌های موجود در یک صفحه می‌توانند به صفحات جدید سایت دسترسی پیدا کرده، آن‌ها را کراول و ایندکس کنند؛ برای مثال زمانی که من اینجا به صفحه مهم‌ترین اهداف سئو لینک می‌دهم، ضمن اینکه آن را به شما (کاربر) معرفی می‌کنم، امکانی را نیز برای کراولرهای گوگل فراهم می‌کنم تا به صفحه مذکور دسترسی پیدا کرده و آن را ایندکس کنند.

بنابراین برای داشتن یک سایت با ساختار بهینه برای خزنده‌های گوگل، باید لینک سازی داخلی را طبق اصول آن انجام دهید و صفحات سایت‌تان را از طریق پیوندهای داخلی به یکدیگر متصل کنید. توجه داشته باشید که هیچ صفحه یتیمی نباید در سایت وجود داشته باشد؛ منظورمان از صفحات یتیم آن‌هایی هستند که نه لینک دارند، نه از صفحه دیگری به آن‌ها لینک داده شده است.

اصلاح لینک‌های شکسته و صفحات 404 سایت

404

صفحات 404، صفحاتی از سایت هستند که محتوای آن‌ها به طور کامل حذف شده است؛ مثلا اگر ما محتوای همین صفحه‌ای که شما در حال مطالعه آن هستید را حذف کنیم، بعدتر که بخواهید مجددا به این صفحه سر بزنید، با ارور 404 مواجه می‌شوید.

لینک‌های شکسته نیز، آن دسته از لینک‌هایی هستند که کاربران را به صفحات 404 (چه در سایت خودتان، چه سایت دیگر) هدایت می‌کنند.

اصلاح لینک‌های شکسته و صفحات 404 یکی از مهم‌ترین اقدامات سئو تکنیکال است؛ چون گوگل و در کل همه موتورهای جستجو حساسیت و انزجار خاصی نسبت به این گونه صفحات و لینک‌های شکسته دارند؛ با این تفاسیر اگر در سایت با لینک شکسته یا صفحه 404 مواجه شدیم چه باید بکنیم؟

راه حل این ماجرا، ریدایرکت 301 است؛ با استفاده از ریدایرکت 301 می‌توانید کاربران و موتورهای جستجویی که وارد صفحات 404 می‌شوند را به یک صفحه دیگر که خودتان مشخص می‌کنید (معمولا صفحه اصلی) هدایت کنید.

استفاده از داده‌های ساختاریافته

داده‌های ساختاریافته یا structured dataها یک سری کدهای برنامه نویسی هستند که به گوگل در شناخت محتوای صفحات کمک می‌کنند.استفاده از داده‌های ساختاریافته، همچنان که به گوگل در درک بهتر محتوای صفحات کمک می‌کند، فرم نمایش سایت شما در نتایج گوگل را نیز دستخوش تغییرات می‌کند؛ نمونه آن را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده می‌کنید، نمایش اطلاعاتی مانند ستاره، قیمت، موجودی یا عدم موجودی یک محصول خاص، سوالات متداول و … از جمله مواردی هستند که با استفاده از داده‌های ساختاریافته امکان پذیرند.

تصویر سئو تکنیکال

بهینه‌سازی فایل robots.txt

فایل robots.txt که در هاست شما بارگذاری می‌شود، امکان مدیریت و کنترل بر رفتار ربات‌های موتورهای جستجو را برای شما فراهم می‌کند. این فایل در واقع زبان مکالمه و گفتگوی شما با این ربات‌هاست؛ چرا که ربات‌های موتورهای جستجو زبان آدمیزاد حالی‌شان نمی‌شود؛ که بسیار طبیعی و قابل پیش بینی است؛ به این ترتیب پای فایل robots.txt به ماجرا باز می‌شود و به شما کمک می‌کند تا حرف‌هایی که توی دل‌تان هست را به این ربات‌ها بگویید؛ مثلا اگر صفحه خاصی در سایت وجود دارد که کراولرهای گوگل نباید در آن خزش داشته باشند و نیازی هم به ایندکس شدن ندارد، با قرار دادن کد دستوری مربوط به آن در این فایل می‌توانید این مسئله را به گوش ربات‌های خزنده گوگل برسانید.

بررسی و جلوگیری از وجود Duplicate content

تصویر سئو تکنیکال

این مشکل اغلب دامنِ وب سایت‌های فروشگاهی را می‌گیرد؛ چرا؟

چون در این گونه سایت‌ها صفحات متعددی برای محصولات مشابه وجود دارد؛ مثلا فروشگاهی که 18 کتونی آدیداس در یک مدل و رنگ‌های مختلف داشته باشد، احتمالا برای هر محصول یک صفحه جدا دارد؛ این در حالی است که محتوا متنی این محصولات کاملا مشابه یکدیگرند؛ بنابراین به احتمال زیاد ممکن است گوگل آن‌ها را تکراری تلقی کند؛ در این صورت اصلا اتفاق خوبی برای وب سایت فروشگاهی مذکور نمی‌افتد؛ چون گوگل با Duplicate content و مجریانش اصلا شوخی ندارد و به محض اینکه متوجه شد وب سایتی محتوای تکراری دارد، اعتبار و ارزش سئویی آن را کاهش می‌دهد.

اگر شما هم در وب سایت‌تان با چنین مشکلی مواجه هستید، با استفاده از یک تگ کنونیکال می‌توانید قضیه را فیصله بدهید و شر را بخوابانید. با کمک تگ کنونیکال شما به گوگل می‌فهمانید که از میان صفحات دارای محتوای تکراری، نسخه اصلی که گوگل باید در نتایج خود ایندکس کند، کدام صفحه است.

بهینه سازی آدرس صفحات

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید هنگام سئو تکنیکال آن را بهینه کنید، URL سایت است. URL های خیلی طولانی چندان مورد پسند گوگل نیستند. به عبارت دیگر در بحث URL، زیبایی و کوتاهی آدرس‌ها برای گوگل اهمیت ویژه‌ای دارد. البته این موضوعی نباید باعث شود URL شما بار معنایی خود را از دست بدهد.

در کل برای داشتن یک URL سئو فرندلی و مطابق با اصول سئو تکنیکال باید:

  • از حروف بی‌معنی در URL استفاده نکنید.
  • از کلمات کلیدی فارسی یا انگلیسی استفاده کنید.
  • به کوتاهی و مختصر بودن URL توجه کنید.

طراحیِ ریسپانسیو سایت

منظور از طراحی ریسپانسیو سایت، طراحی قالبی است که سایز آن بسته به صفحه نمایش کاربر تغییر می‌کند. در حال حاضر با توجه به افزایش کاربران موبایلی، طراحی قالب ریسپانسیو برای سایت جزو اصلی‌ترین اقدامات سئو تکنیکال به شمار می‌رود و گوگل نسبت به آن توجه و حساسیت زیادی نشان می‌دهد. این مسئله را می‌توانید به خوبی در آپدیت‌های اخیر الگوریتم‌های گوگل و انتشار الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم موبایل فرست ایندکس و … مشاهده کنید.

بنابراین اگر وب سایت‌تان قالب ریسپانسیو ندارد، در اولین فرصت آن را طراحی کنید.

استفاده از بردکرامب

بردکرامب در واقع همان لینک‌هایی هستند که در ابتدا یا انتهای صفحه نمایش داده شده و مسیری که کاربر برای ورود به صفحه حاضر در آن طی کرده است را نشان می‌دهند؛ برای نمونه تصویر زیر را ببینید:

تصویر سئو تکنیکال

همانطور که مشاهده می‌کنید، بردکرامب بالا مسیری که کاربر برای ورود به صفحه “سئو تکنیکال چیست” طی کرده است را در قالب یکسری عبارت لینک‌دار نشان می‌دهد؛ یعنی کاربر می‌تواند با کلیک روی هر یک از عبارت “خانه” یا “بلاگ” به صفحات مرتبط با آن‌ها هدایت شود؛ بنابراین بردکرامب ضمن اینکه به کاربر نشان می‌دهد از کجای سایت آمده و حالا در چه نقطه‌ای قرار دارد و باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود، به ایجاد یک ساختار لینک سازی در سایت نیز کمک می‌کند.

هزینه انواع خدمات سئو تکنیکال

به صورت کلی تعرفه خدمات سئو به عوامل گوناگونی بستگی دارد و قیمت گذاری هر سایتی با سایت دیگر فرق می‌کند. اینگونه نیست که مبلغ سئوی یک کلمه کلیدی، قیمتی از پیش تعیین شده‌ باشد؛ از این رو چنانچه فردی قیمت از پیش تعیین شده‌ای به شما پیشنهاد کرد باید به صحت حرف او شک کنید.

به طور کلی قیمت بهینه‌سازی سایت آن به عوامل زیر وابسته است:

  • سنجش رقابت در بین کلمات کلیدی
  • عمر سایت و دامنه
  • وضعیت و میزان فعالیت رقبا
  • مقدار محتوای اختصاصی و کیفیت آن‌ها
  • وضعیت و جایگاه فعلی سایت
  • تعداد کلمات کلیدی قرارداد جهت سئو
  • تضمین جایگاه سایت بعد از اتمام قرارداد سئو
  • مشاوره، آموزش و پشتیبانی

سئو تکنیکال یا سئو داخلی؟ اصلاح یک اشتباه رایج

تصویر وکتور از سئو

حالا که فهمیدید سئوی تکنیکال چیست، اگر از قبل با سئو داخلی هم آشنایی داشته باشید، امکان دارد در نگاه اول اینطور به نظر بیاید که سئو تکنیکال خیلی به سئو داخلی شباهت دارد یا حتی فکر کنید با هم یکسان هستند! ما تفکر اول را تایید و دومی رو به شدت تکذیب می‌کنیم. دلیل اینکه اولی را تکذیب می‌کنیم این است که نظریه درستی است؛ به این خاطر که هر این دو نوع از سئو، برعکس سئو خارجی، به ساختار درونی سایت ارتباط دارند و وب سایت رو از این جهت بهینه سازی می‌کنند و همین بستر یکسان برای فعالیت باعث ایجاد شباهت می‌شود؛ ولی دومی کاملا غلط است و اصلا نیاز به تایید یا تکذیب ندارد. این درست است که بستر فعالیت این دو نوع یکی است؛ اما نوع کاری که داخل سایت انجام میدهند کاملا با هم فرق دارد. مثل این می‌ماند که بگویید قلب و مغز با هم یکی هستند؛ چون زمینه فعالیت‌شان یکی است! اصلا هیچ جوره با منطق جور در نمی‌آید.

به طور خلاصه سئو داخلی بیشتر روی بهینه سازی بخش‌های قابل نمایش سایت تمرکز دارد؛ مثل محتوا، انواع تگ‌ها، کدهای html و… در حالی که فعالیت سئو تکنیکال همونطور که از اسمش هم معلوم است (تکنیکال به معنای فنی) به زیر ساخت‌های سایت مرتبط می‌شود؛ مثل بهینه سازی کدها، بررسی ریسپانسیو صفحات و…=

دلایل اهمیت سئو تکنیکال

تا اینجای کار خودتان باید اهمیت سئو تکنیکال رو درک کرده باشید؛ با این حال برای اینکه یک جمع بندی داشته باشیم، در این قسمت درباره این صحبت خواهیم کرد که چرا در علم سئو بحث بهینه سازی فنی اهمیت دارد و دلایل مهم بودن سئوی تکنیکال چیست؟

علت بعدی که فکر کردیم بهتر است یک قسمت مجزا برای بیان اهمیت سئو فنی اختصاص بدیم، این است که متاسفانه در این حوزه افرادی که فکر می‌کنند اجرای اصول سئوی تکنیکال چندان حیاتی نیست و می‌توانند از زیر مسئولیتش شانه خالی کنند هنوز هستند؛ در حالی که نمی‌دانند با نادیده گرفتن سئو فنی سایت مرتکب چه اشتباه سخت و تاثیرگذاری می‌شوند!

مسئله اینجاست که گوگل و سایر موتورهای جستجو تمایل دارند بهترین نتایج را به کاربران خودشان ارائه دهند؛ به همین خاطر وب سایت‌ها رو بر اساس معیارهای مختلفی مورد ارزیابی قرار میدهند که بخشی از آن‌ها شامل اصول سئو تکنیکال می‌شود. به طور کلی اجرای تکنیک‌های این نوع از سئو باعث بهبود جایگاه سایت در صفحه نتایج می‌شود؛ به عنوان مثال بخشی از شاخص‌های سئو برای تعیین رتبه سایت به تجربه کاربری (UX) مربوط می‌شود؛ مثل سرعت لود شدن صفحات سایت.

علاوه بر این سایر فاکتورها مثل structure data ها به موتورهای جستجو در درک ساختار و محتوای صفحه کمک می‌کنند.

شاید فکر کنید که تاثیرات سئوی فنی فقط شامل موتورهای جستجو می‌شود؛ اما اینطور نیست و تاثیرات اجرای اصول سئو تکنیکال روی کاربران هم اعمال می‌شود. به عبارت دیگه با توجه به نقش سئوی فنی در بهبود تجربه کاربری و ارتباط مستقیم UX با کاربران سایت، اجرای اصول بهینه سازی فنی سایت باعث ایجاد یک ساختار تر و تمیز می‌شود که کار کردن باهاش خیلی راحت است؛ در نتیجه باعث جلب رضایت کاربران می‌شود و مگر چه چیزی برای گوگل از این مسئله (رضایت کاربر) مهم‌تر است؟ پس دوباره برگشتیم سر خط و این جمله طلایی:

“سئو تکنیکال، سکوی پرتاب سایت به سمت رتبه برتر در گوگل”

البته یادتان باشد برای اینکه این سکو درست کار کند، ما همزمان به یک عملکرد عالی در زمینه سئو آن پیج و آف پیج هم احتیاج داریم و سئوی فنی اصلا از دو یار دیگر خودش جدا نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *