تاثیر برندینگ در سئو

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تاثیر برندینگ در سئو

همانطور که پیش از این توضیح دادم و همیشه در حال تکرارش هستم، در آموزش دیجیتال مارکتینگ سئو مقوله گسترده‌ای رو به خودش اختصاص می‌ده که مشمول فاکتورهای متعددی هم می‌شه. یکی از مواردی که تاثیر بسزایی بر سئو سایت چه فروشگاهی چه شخصی می‌گذاره بحث برندینگ هست. این که یک برند چطور می‌تونه بدون بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو در بسیاری از صفحاتش لینک یک گوگل باشه و فروش بالایی داشته باشه. 

با این حرف احتمالا یکی دو سایت معروف براتون تداعی شدن. این سایت‌ها حتی اگر دقیقا محصول مورد نظر شما رو هم نداشته باشند اما باز هم رتبه یک هستند! اما چطور ممکنه؟ مگه انقدر داد نمی‌زنیم که الگوریتم‌های گوگل برای منفعت مخاطب ساخته شدن پس در بحث برندینگ چطور می‌شه این رفتار موتورهای جستجو علی‌الخصوص گوگل رو توجیه کرد؟ 

پس با من همراه باشید تا این مسئله رو اول حل کنیم و بعد به سراغ تاثیر برندینگ در سئو بریم. 

تاثیر برندینگ در سئو چطوریه؟

از گفته استیو جابز:  برند یعنی چیزهایی که در مورد شما گفته می‌شه وقتی خودتون حضور ندارید. 

کسب و کارها برای این که مشتری بیشتری داشته باشند، فروش‌شون بره بالا و تاثیر بالایی روی مخاطب‌شون داشته باشند به سراغ برند و برندینگ می‌رن. حالا اون کسی که زرنگه می‌دونه اگه یک برندینگ قوی داشته باشه برای بهینه سازی سایت‌ش هم لازم نیست تلاش بخصوصی داشته باشه چون یکی از راه‌کارهای سئو خارجی، برند‌سازیه و بس. 

تاثیر برندینگ در سئو چطوریه؟

چطور شد؟ 

گوگل عاشق سایت‌هایی هست که برند معتبر دارند! این سایت‌ها حتی اگر بک لینک قوی نداشته باشند و سئو داخلی‌ سایت‌شون هم لنگ بزنه باز هم گوگل اون‌ها رو میاره لینک‌های اول و رو تخم چشماش قرار می‌ده؛ حالا این رفتار گوگل چه توجیه‌ی می‌تونه داشته باشه؟ 

ساده‌ست. گوگل به برندها علاقه داره چون کاربر و مخاطب هم اون‌ها رو دوست دارند. همونطور که پیش از این گفتم بهتون، گوگل می‌خواد بهترین پاسخ رو به مخاطب بده و وقتی می‌بینه کاربران بسیاری به سمت سایت‌های برند متمایل هستند متوجه می‌شه این سایت‌ها همون‌هایی هستند که نیاز مخاطب رو برطرف می‌کنند؛ بنابراین 

می‌شه گوگل یا موتورهای جستجوی دیگه رو درک کرد و بهشون حق داد که به برندهای معتبر نسبت به کسب و کارهای بدون برند اجازه بده برن رتبه یک گوگل جا خوش کنند. 

برندینگ و سئو دو عامل جدانشدنی و موثر

تاثیر برندینگ توی سئو از زمانی اهمیت پیدا کرد که مشخص شد هر لینک به عنوان یک رای مثبت برای سایت محسوب میشه و همین نکته باعث شد تا برخی افراد از طریق روش‌های ناکارآمد و سئو کلاه سیاه به لینک سازی مشغول بشن، البته گوگل هم از طریق الگوریتم پاندا با این سایت‌ها مقابله کرد؛ اما این وسط مشخص شد که لینک سازی تاثیر زیادی تو سئو داره؛ ولی کافی نیست. این کار باعث شد تا گوگل توی آپدیت‌های بعدی خودش مباحثی مثل Linkless Backlink رو رونمایی کنه.

برای اینکه تاثیر برندینگ در سئو رو به طور کامل درک کنین بهتره به مثال زیر توجه کنین:

فرض کنین توی یک مقاله‌ قصد داریم بهترین سایت‌های خرید آنلاین رو معرفی کنیم و توی این صفحه بدون اینکه به هیچ صفحه خاصی لینک بدیم صرفا از سایت‌هایی مثل ترب، دیجی کالا، ایمالز و با سلام نام می‌بریم.

اینجوری کاربران به صورت مستقیم با چندتا سایت کاربردی آشنا شدن و این احتمال وجود داره که در آینده به اونها مراجعه کنن؛ در واقع بدون اینکه به سایت‌های بالا لینک بدیم برای اونها لینک سازی کردیم. به همین راحتی!

هر چقدر Linkless Backlink یا همون اشاره به نام برند شما تو فضای اینترنت بیشتر باشه سئو سایت شما قدرت بیشتری پیدا میکنه.

برندینگ چطور روی سئو تاثیر می‌ذاره؟

سئو همونطور که گفتم بیش از صدها فاکتور داره که به واسطه اون گوگل دست به رتبه بندی سایت‌ها می‌زنه. چند تا از این فاکتورها مربوط به مبحث برندینگ هست؛ تو این بخش قراره این فاکتورها رو براتون برشمردم تا بهتر متوجه تاثیر برندینگ بر سئو بشید.

تاثیر برندینگ روی سئو
  1. از طریق نرخ کلیک 

وقتی یک سایت به صفحه اول گوگل میرسه فاکتورهایی مثل نرخ کلیک، نرخ پرش، زمان ماندگاری در سایت اهمیت بیشتری برای گوگل پیدا می‌کنه؛ چون اینجا رقابت تنگاتنگه و باید دقت بیشتری به خرج بده! 

همونطور که می‌دونید دو فاکتور مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت و نرخ پرش اصول و قواعد خودش رو داره ولی نرخ کلیک سایت به دو عامل بستگی داره: اول این که صفحه‌های سایت عنوان جذابی داشته باشند و مخاطب جذب تایتل بشه و روش کلیک کنه و دوم بحث برندینگ سایته. 

یعنی سایت شما نسبت به سایر رقبا شناخته شده‌تر و جذاب‌تر باشه. این عامل احتمال کلیک رو روی سایت شما به شدت افزایش می‌ده و گوگل هم با توجه به نرخ کلیک متوجه می‌شه کاربران بسیاری متمایل هستند مشکلشون رو از طریق اون سایت رفع کنند و در نتیجه به سایت اعتبار بالایی نسبت به سایت رقبا داده می‌شه.

  1. از طریق جستجو نام برند

از جمله سیگنال‌هایی که از سمت کاربر به گوگل فرستاده می‌شه وقتی هست که تعداد کثیری از کاربران به جستجوی نام یک برند معتبر در گوگل پرداخته باشند. این در واقع به معنی اینه که اون برند انقدر معتبر هست که افراد ابتدا وارد سایت می‌شن و بعد اقدام به سرچ اقلام مورد نظرشون تو اون سایت می‌زنن. گوگل وقتی متوجه می‌شه افراد بسیاری هستند که به جای سرچ کی‌ورد، نام سایت و برند رو سرچ می‌زنند متوجه می‌شه که با یک برند سرو کار داره و می‌ره که بیشتر از بقیه سایت‌ها بهش اعتبار بده.

3. از طریق ورودی دایرکت

ورودی دایرکت وقتی هست که کاربر به طور مستقیم دامنه سایت برند رو سرچ می‌کنند و سایت رو باز می‌کنند. وقتی تعداد کاربرانی که به این صورت به سایت وارد می‌شن بالا می‌ره گوگل هم متوجه این سیگنال از سمت مخاطب می‌شه و سایت رو در رتبه‌های اول نگه می‌داره. این اتفاق زمانی از سمت کاربر رخ می‌ده که سایت‌ها روی برندینگ‌شون به خوبی کار کرده باشند و به قول معروف برندشون سر زبون‌ها افتاده باشه.

4. از طریق جستجو اسم برند با کلمه کلیدی

این گزینه مهمترین فاکتوری هست که می‌تونه تاثیر بسزایی روی سئو سایت برند داشته باشه. خیلی وقت‌ها اتفاق می‌فته که کاربر وارد گوگل می‌شه و عنوان یک برند تو ذهنشه؛ مثلا من می‌خوام گوشی بخرم می‌رم تو گوگل سرچ می‌زنم «خرید گوشی سامسونگ S23 از دیجی کالا» من می‌دونم می‌خوام این جنس رو فقط و فقط از دیجی‌کالا تهیه کنم؛ در واقع تکلیفم با خودم مشخصه. 

حالا پس از سرچ من و خیلی‌های دیگه جستجوی کلمات کلیدی با نام برند دیجی‌کالا بالا می‌ره و می‌شه یکی از کیورد‌های اصلی که در بخش جستجوی گوگل هم به کاربران نشون داده می‌شه. 

گوگل این‌جا متوجه می‌شه که سایت دیجی‌کالا یکی از پر سرچ‌ترین سایت‌ها از سمت کاربران هست و از این رو اعتبار بیشتری به این سایت می‌ده و جایگاه‌ رو روی صفحه اول حفظ می‌کنه.

برندینگ، عاملی نوین و ناشناخته در دنیای سئو

برندینگ

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم اکثر افراد برای بهینه سازی سایت خودشون دنبال تبلیغات، لینک سازی و خرید رپورتاژ و غیره هستن و از عواملی مثل Linkless Backlink و تاثیرش بر سئو غافل موندن.

اشاره به نام برند توی محتوا تاثیر زیادی روی سئو داره؛ اما ناشناخته باقی مونده.

در نظر داشته باشین که استفاده از نام برند به صورت غیر مستقیم روی جایگاه سایت شما توی نتایج گوگل تاثیر می‌ذاره.

برای اینکه این موضوع رو بیشتر درک کنین یه مثال می‌زنیم:

فرض کنین قصد خرید یا اجاره ملک رو دارید و کلمه کلیدی خرید ملک رو جستجو می‌کنین و با لیست متنوعی از سایت‌ها روبرو میشین؛ اما از بین این‌همه روی لینک سایت دیوار که بیشتر از همه اون رو شنیدین و با اون آشنایی دارین کلیک می‌کنین. این کار به معنی تاثیر برندینگ در بهینه‌سازی سایته.

اگر بخوایم یکم تخصصی‌تر توضیح بدیم باید بگیم هر چقدر میزان آگاهی کاربران نسبت به هویت برند شما بیشتر باشه این امکان وجود داره که اونها بین صدها نتیجه روی لینک سایت شما کلیک کنن که این کار نرخ کلیک سایت شما رو افزایش میده و تاثیر مثبتی رو سایت شما خواهد گذاشت.‌

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *