تاثیر تعداد کلمات محتوا در سئو

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تاثیر تعداد کلمات محتوا در سئو

آیا تا به حال به صفحاتی برخورد کردید که با وجود تعداد کلمات محتوا کمتر نسبت به نتایج پایین‌تر خودشون، رنک بالاتری در نتایج گوگل دارن؟

اگر دستی بر آتش تولید محتوا داشته باشید و کمی از اصول و قواعد تولید محتوای سئو شده سر در بیارید، احتمالا توی چنین لحظه‌ای این سوال براتون پیش اومده که چرا اون صفحه با وجود محتوای کم حجم‌تر و کوتاه‌تر، جایگاه بهتری در گوگل داره؟ با این وضع پس تکلیف تاثیر کلمات محتوا در سئو چی میشه؟

و بعد از کشمکش‌های ذهنی متعدد، سرانجام به این سوال پرتکرار و در عین حال بی‌جواب می‌رسید که:

تعداد کلمات مناسب برای یک محتوای سایت چقدره و این کلمات چه اندازه به اون محتوا در کسب رتبه برتر توی گوگل کمک می‌کنن؟ اصلا کمک می‌کنن یا نه؟

من توی این مقاله یک بار برای بی‌نهایت و فراتر از آن به این سوال جواب میدم تا بعد از کلی بی‌جوابی یا چند جوابی، به یک نتیجه مشترک برسیم و با گذاشتن نقطه، به سر خط برسیم و برای همیشه از این سوال گذر کنیم.

تعداد کلمات محتوا چه قدر روی سئو سایت داره؟

تاثیر تعداد کلمات محتوا در سئو

این سوال تا به امروز سه مدل جواب مختلف به خودش دیده:

  • هر چقدر تعداد کلمات محتوا بیشتر باشه، شانسش برای کسب رتبه برتر در گوگل بیشتره.
  • تعداد کلمات سیری چنده؟ گوگل دیگه این چیزا براش مهم نیست؛ فقط روی کیفیت تمرکز کنید!
  • ای بابا دیگه کی وقت و حوصله خوندن محتواهای طولانی رو داره؟ توی این دوره و زمونه محتوا باید اینستاگرامی باشه؛ یعنی هر چی کوتاه‌تر، بهتر!

موافقین هر کدوم از این نظریات تا همین امروز هم روی حرف و نظر خودشون ایستادن؛ به همین خاطر هم ما هیچ وقت برای این سوال به یک جواب قاطع نرسیدیم؛ اما آیا قراره امروز هم به اون جواب نرسیم؟

قطعا نه! (معلومه که می‌رسیم.)

خب در واقع چیزی که آمار داره به ما میگه اینه:

مقالات و محتواهای با تعداد کلمات بیشتر شانس بالاتری برای کسب رتبه برتر در گوگل دارن!

من هم از سوال‌تون و اینکه حرف من رو بی‌دلیل نپذیرفتید خوشحال میشم و براتون سند و مدرک میارم.

منبع ادعا و جمله‌ای که کمی قبل‌تر گفتم، آمارهایی هست که از 3 سایت معتبر ahrefs، backlinko و semrush در دست داریم:

Ahrefs:

تاثیر تعداد کلمات محتوا در سئو

تصویری از آمار ahrefs برای اهمیت تعداد کلمات محتوا در سئو

متوسط تعداد کلمات محتوا برای صفحه‌ای با رتبه 1 در گوگل، 750 کلمه هست.

Semrush:

Semrush

حجم محتوای صفحات دارای رتبه‌بندی بالاتر نسبت به سایر رقباشون در همون جستجو بیشتره.

صفحاتی که روی کی‌وردهای پرجستجو رتبه خوبی دارن، محتواشون 1.5 برابر طولانی‌تر از محتوای صفحاتی هست که روی کی‌وردهای ساده‌تر رتبه گرفتن.

Backlinko:

Backlinko

میانگین تعداد کلمات محتوا برای صفحاتی که رتبه 1 رو در نتایج گوگل کسب کردن، 1900 کلمه هست!

با این همه این آمارها و تاییدیه متخصصین درباره اینکه محتواهای طولانی‌تر شانس بهتری برای کسب رنک برتر در گوگل دارن، نباید حواس شما رو از کیفیت محتوا و رضایت کاربر پرت کنه؛ به عبارت دیگه یک محتوای طولانی زمانی می‌تونه از امتیاز “طولانی بودن” خودش استفاده کنه که بتونه ضمن حفظ کیفیت محتوا، با پاسخ صحیح و کامل به نیاز و سوال کاربر، رضایت اون رو هم به دست بیاره.

چرا صفحات با تعداد کلمات محتوای بیشتر، جایگاه بهتری در گوگل دارن؟

چون محتوای طولانی:

  • باعث افزایش زمان حضور کاربر در صفحه میشه.
  • احتمال به اشتراک گذاری اون توسط سایر کاربران و دریافت بک لینک رو بالا می‌بره.
  • به نیاز و سوال کاربر پاسخ کامل و جامعی میده و اون رو از جستجوهای مجدد بی‌نیاز می‌کنه.
  • بستر وسیع‌تری برای لینک سازی داخلی و هدایت کردن کاربران به سایر صفحات سایت فراهم میشه؛ قطعا تعداد لینکی که شما می‌تونید در یک محتوای 2000 کلمه‌ای بدید خیلی بیشتر از یک محتوای 800 کلمه‌ای هست.
  • امکان هدف‌گذاری روی موضوعات، عبارات و کی‌وردهای طولانی و حاشیه‌ای رو در کنار کی‌ورد اصلی ایجاد می‌کنه؛ در نتیجه محتوا شانس این رو خواهد داشت که روی دامنه گسترده‌تری از کلمات کلیدی در صفحه نتایج رتبه بگیره.

یک محتوای طولانی و با کیفیت می‌تونه رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب نکنه؛ چون …

چون معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی صفحات فقط تعداد کلمات محتوای اون صفحه نیست! چون گوگل در بررسی و رتبه‌دهی به صفحات بیش از 200 فاکتور و معیار داره که تعداد کلمات تنها یکی از اون‌هاست؛ پس کاملا طبیعی و ممکنه که شما یک محتوای طولانی و بسیار باکیفیت بنویسید، اما همچنان رتبه خوبی کسب نکنید؛ چجوری؟

مثلا فرض کنید دو تا وب سایت مختلف یک مقاله با موضوع یکسان رو تولید و منتشر می‌کنن؛

  • یک وب سایت اعتبار دامنه (Domain Authority) بالایی داره؛ اما تعداد کلمات محتواش کمتره.
  • وب سایت دیگه تازه‌کاره و اعتبار دامنه‌ش چنگی به دل نمی‌زنه؛ اما محتوای تولیدیش بسیار باکیفیت و طولانیه.

به نظر شما اگر قرار به رتبه‌دهی باشه، گوگل رتبه برتر رو به کدوم صفحه میده؟

قطعا صفحه‌ای که اعتبار دامنه بالاتری داره!

تازه اعتبار دامنه فقط یک فاکتور بود که من اینجا بهش اشاره کردم و کلی معیار دیگه هست که هر کدومش به تنهایی می‌تونه سرنوشت یک صفحه رو در نتایج گوگل عوض کنه!

چرا برخی صفحات با تعداد کلمات محتوا کمتر، رتبه خوبی در نتایج گوگل می‌گیرن؟

تاثیر تعداد کلمات محتوا در سئو

گاهی وقت‌ها در کمال ناباوری می‌بینید که روی یک کلمه کلیدی، سایتی که محتوای کمتری داره، رتبه بهتری گرفته؟ چرا؟ چون نیاز کاربر با همین مقدار محتوای کم قابل رفع بوده و به داستان سرایی هم نیازی نبوده؛ در نتیجه گوگل هم این تعداد کلمات رو برای پاسخگویی به نیاز کاربر کافی تلقی می‌کنه و رتبه خوبی به اون صفحه میده.

در کتاب search quality evaluator guidelines هم که توسط گوگل در سال 2018 منتشر شده، این موتور جستجو هرگز تعداد کلمات خاصی رو به عنوان معیار مشخص نکرده و صرفا گفته “یک مقدار راضی کننده از محتوای باکیفیت”؛ یعنی چی؟ یعنی حالت ایده‌آل برای تعداد کلمات یک محتوا کاملا نسبی هست و به موضوع محتوا، هدف کاربر از جستجوی اون و همچنین زمینه فعالیت سایت شما بستگی داره.

برای مثال اگر وب سایت شما در زمینه فروش طلا و جواهر فعالیت داره، قطعا تولید یک محتوای 2000 کلمه‌ای برای صفحه محصولات این سایت نه ممکنه و نه کاربر بهش نیاز داره؛ چون هدف کاربر از حضوری توی صفحه محصول طلا و جواهر، اطلاع از قیمت و خرید اون هست؛ بنابراین به جز یک سری اطلاعات مختصر و مفید درباره ویژگی‌های محصول، هر محتوای دیگه‌ای توی این صفحه اضافی تلقی میشه و کاربر هم اون رو نمی‌خونه.

در روی دیگر سکه اگر وب سایت شما در زمینه تحلیل ارز دیجیتال فعالیت داره، طبیعتا هر چقدر محتواهای شما پرحجم‌تر و جامع‌تر باشن و اطلاعات دقیق‌تری رو درباره وضعیت ارزها ارائه بدن، برای مخاطب خوشایندتره.

پس پر واضحه که همه چیز بستگی به این داره که کاربر شما چه هدفی از جستجو داشته باشه و دقیقا برای چی روی لینک شما در نتایج گوگل کلیک می‌کنه؛ آیا دنبال قیمت گوشی مورد علاقشه؟ در این صورت ما نیازی به یک محتوا با تعداد کلمات بالا نداریم؛ یا دنبال اینه بدونه آیفون بهتره یا سامسونگ؟ اینجاست که ما به یک محتوای پر و پیمون احتیاج داریم که در عین طولانی بودن کیفیت و مفید بودن خودش رو هم حفظ می‌کنه.

اما از کجا بفهمیم کاربر دنبال چیه و چه هدفی داره؟

تاثیر تعداد کلمات محتوا در سئو

درسته که برای بعضی عبارات مثل قیمت گوشی آیفون 13، هدف کاربر نگفته پیداست؛ اما همیشه هم شناسایی search intent یا قصد کاربر از جستجو در بحث سئو محتوا انقدر مثل آب خوردن نیست؛ در این موقعیت‌ها می‌تونید عبارت یا کلمه کلیدی مورد نظر رو توی گوگل سرچ کنید و نتایج رو بررسی کنید؛ ببینید وب سایت‌هایی که روی اون کی‌ورد صاحب رتبه برتر شدن چه مقدار و چه نوع محتوایی رو تولید کردن.

بالاخره تعداد کلمات محتوای تولید ما چقدر باید باشه تا به مذاق گوگل خوش بیاد؟

خیلی دلم می‌خواست می‌تونستم یک عدد مشخص رو برای جواب این سوال بهتون ارائه بدم و نسخه‌ای بپیچم که برای همه افاقه کنه؛ اما متاسفم که نمی‌تونم؛ چون نمیشه.

اما اگر بخوام چکیده همه اونچه که تا اینجا گفتیم رو در اختیارتون بذارم باید بگم که:

تعداد کلمات محتوا در اصل باید بر اساس زمینه فعالیت سایت، موضوع محتوا و نیت کاربر از جستجو مشخص بشه؛ با این حال اگر بتونید با حفظ کیفیت، بیشتر بنویسید، شانس‌تون برای کسب رتبه برتر بیشتره؛ اما اگر هم نشد و تعداد کلمات کمتر و محتواتون کوتاه شد مشکلی نیست؛ به شرطی که قبل از انتشار بررسی کنید و ببینید آیا به همه ابعاد و حواشی موجود حول محور موضوع اصلی پرداختید و آیا این کوتاه بودن محتوا، چیزی هست که کاربر هم دنبالشه یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *