انواع بازاریابی محتوایی

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مینیاتوری انواع بازاریابی محتوا

معمولا وقتی صحبت از بازاریابی محتوا میشه، ذهن همه به سمت متن‌های دور و دراز توی وبلاگ‌ سایت‌ها میره! در حالی که روش‌های زیادی برای تولید محتوا با هدف بازاریابی، وجود داره.

  • بهتره این رو هم بدونید که محتوا به یک متن خشک و خالی محدود نمیشه، محتوا هر چیز با ارزشی هست که نیاز کاربر رو رفع کنه.
  • محتوا می‌تونه چند خط متن باشه که جواب سوال کاربر رو میده.
  • محتوا می‌تونه عکسی باشه که مفهوم رو برای کاربر واضح می‌کنه.
  • حتی وقتی حالتون بده، جمله طنزی که یک نفر بهتون میگه تا حالتون رو خوب کنه هم محتواست.

خب، شاعرانه‌اش نکنیم! بریم سر اصل مطلب.

موفق‌ترین روش‌های بازاریابی محتوا

در ادامه بهترین مدل‌های بازاریابی محتوا رو که زیر مجموعه‌ای از آموزش دیجیتال مارکتینگ هست بهتون معرفی می‌کنم.

  • وبلاگ نویسی
تصویر کار کردن با لپتاپ

انتشار پست توی وبلاگ، یکی از مهم‌ترین عامل‌ها در بهینه سازی سایت (سئو) به حساب میاد. برای افزایش رتبه در گوگل، نیاز به یک استراتژی محتوای منظم و اصولی دارید.

فهرست، معرفی تکنیک، آموزش و پست‌های چرا چگونه؛ انواعی از قالب‌های محتوای متنی هستند که برای پست وبلاگ مناسب هستن.

فهرست‌ها از این جهت اهمیت دارند که کاربر معمولا دنبال محتوای حاضر و آماده هست؛ برای همین، وجود فهرست عدد دار در مقاله، برای کاربر جذابه؛ مثلا عنوان ” 5 نکته مهم در تولید محتوای همیشه سبز” خیلی کاربر پسندتر از “نکاتی برای تولید محتوای همیشه سبز” هست.

منظور از پست چرا و چگونه، نوعی از متن هست که با پرسیدن یک سوال شروع میشه.

مثلا، زمانی که عنوان محتوا رو با ” چگونه به یک نویسنده عالی تبدیل بشم؟” و یا “چرا نمیتونم تمرکز کنم؟” شروع می‌کنیم، در واقع داریم یک پست از نوع چرا و چگونه تولید می‌کنیم.

معرفی تکنیک و آموزش، به این دلیل که نیاز مخاطب رو رفع می‌کنه براش جذاب خواهد بود.

  • کتاب الکترونیکی
تصویر کتاب الکترونیکی

قرار دادن کتاب‌های الکترونیکی در سایت، نرخ دانلود سایت شما رو بالا خواهد برد؛ در نتیجه گوگل اعتبار بیشتری رو به شما اختصاص میده؛ به عبارت دیگه یعنی رتبه سئو شما رو بالا می‌بره. کتاب‌های الکترونیک یا همون ای_بوک ها، ارزشی هست که شما به مخاطب ارائه می‌کنید.

کتاب‌ها باید نیاز کاربر رو رفع کرده و اون رو به خواسته‌اش برسونن. به این ترتیب شما رضایت مخاطب رو جلب کردید و اون به برند شما اعتماد می‌کنه. نتیجه این امر رو زمانی می‌بینید که این کاربر هر زمان به محصولی که شما تولید می‌کنید نیاز داشته باشه، قطعا به شما مراجعه می‌کنه؛ به همین راحتی ارتباط بین شما و مخاطب‌تون شکل می‌گیره.

  • تصاویر اینفوگرافیک
تصاویر اینفوگرافیک

انتشار تصویر ارزشمند برای مخاطب میتونه یکی از راه‌های تولید محتوا باشه؛ اما بین همه نوع از تصاویر، اینفوگرافیک یا داده نمایی، یکی از قدرتمندترین محتواها محسوب میشه. با اینفوگرافیک می‌تونید مفاهیم پیچیده رو با طراحی یک تصویر به راحتی برای مخاطب تفهیم کنید.

برای آموزش، ارائه یک نمودار یا ارائه داده‌های آماری میتونید از اینفوگرافیک‌ها استفاده کنید.

زمانی که یک اینفوگرافیک به درستی طراحی شده باشه، توانایی به نمایش گذاشتن همه جزئیات و مسائل مهم رو خواهد داشت. به اشتراک گذاری اینفوگرافیک توی پلتفرم‌هایی مثل پینترست که در اون تصویر حرف اول رو میزنه، تاثیر زیادی داره.

  • تولید ویدیو
تصویر تولید ویدیو

تجربه نشون داده که به تازگی، محتوای ویدیویی برای کاربر جذاب‌تر از محتوای متنی هست. این روزها مردم ترجیح میدن به جای مطالعه یک مقاله طولانی، یک ویدیو ببینن.

از طرفی ویدیو سرگرم کننده هست؛ به همین دلیل میتونه کاربر رو توی سایت ما نگه داره.

اگه بخوایم عمیق‌تر به داستان نگاه کنیم، موندن توی رقابت فضای دیجیتال، به این نیاز داره که شما مخاطب رو جذب و درگیر کنید. ویدیو یکی از محتواهایی هست که به راحتی

می‌تونه مخاطب رو درگیر کنه و اون رو وادار به موندن کنه.

  • ضبط پادکست
تصویر ضبط پادکست

پادکست یک سلسله از محتوای صوتی هست که شما می‌تونید برای گوش دادن به اون، عضو بشید و اشتراک دریافت کنید.

اگه توی تولید پادکست، خلاقیت داشته باشید و اون رو با بهترین کیفیت تولید کنید، حتی می‌تونید نتیجه بهتری نسبت به انتشار محتوای ویدیویی بگیرید.

حتی بعضی از آمارها نشون میدن بین پادکست‌های فارسی، بالغ بر 70% افراد بازدیدکننده، حدود 80% پادکست‌ها رو گوش میدن.

  • محتوای تولید شده توسط مشتری

محتوای تولید شده توسط مشتری یا ugc می‌تونه مشتریان رو تا حد زیادی متوجه برند کنه و اونها رو درگیر کنه.

وقتی از مشتری بخواید محتوایی رو تولید کنه و اون رو توی سایت، شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های دیگه خودتون بذارید، در واقع مشتری با برند شما تعامل داره.

از طرف دیگه، بقیه مشتریان به محتوایی که توسط افرادی مثل خودشون تولید شده بیشتر اعتماد می‌کنن.

انواع دیگه‌ای از بازاریابی محتوا وجود داره که به‌طور خلاصه نام می‌برم:

داشتن بخش سوال‌های متداول به همراه پاسخ سوال‌ها می‌تونه خیلی برای مخاطب کاربردی باشه.

داشتن دانشنامه‌ای که توش اصطلاحات و عبارات مهم و تخصصی حوزه کاریتون رو توضیح بدید، میتونه تا حد زیادی نیاز کاربر رو برطرف کنه.

بخش معرفی محصولات یا خدمات هم یک نوع از انواع بازاریابی محتواست.

برگزاری وبینار در حوزه فعالیت خودتون می‌تونه باعث ارتباط مستقیم کاربر با شما و در نتیجه تبدیل مشتری بالقوه به مشتری واقعی بشه.

در نهایت، جدا از تکنیک‌ها و نکات فنی، با شناخت کامل پرسونای مخاطبتون، سعی کنید نیازش رو برطرف کنید، با خلاقیت نظر اون رو جلب کنید و راضی نگهش دارید.

چرا باید از انواع بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟

اولین و ملموس‌ترین دلیل اینکه باید از انواع بازاریابی محتوا صرف نظر از محتوای متنی استفاده کنید اینه که با گذشت زمان مخاطبین اشکال مختلف محتوا از جمله پادکست، ویدیو و… به سرعت در حال افزایش هستن؛ بنابراین در صورت عدم بکارگیری این اشکال در بازاریابی محتوای برندتون، حجم گسترده‌ای از مخاطبین هدف و مشتریان بالقوه رو از دست خواهید داد و از مزایای بازاریابی محتوا بی نصیب می‌مونید.

علاوه بر این انتشار انواع مختلف محتوا باعث میشه شما همیشه جلوی چشم مشتری باشید؛ مثلا ممکنه مخاطب شما مقاله‌ای که به تازگی در سایت منتشر کردید رو از دست بده؛ اما موقع چک کردن اینستاگرامش، به پست شما برخورد کنه و اون رو ببینه.

دلیل بعدی که ضرورت استفاده از انواع بازاریابی محتوا رو اثبات می‌کنه این هست که برخی موضوعات فقط برای فرمت و قالب خاصی از محتوا مناسب هستن؛ مثلا در رابطه با آموزش کار با یک ابزار به خصوص انتخاب شما چیه:

ترجیح میدید یک مقاله مطالعه کنید یا فیلم آموزش اون رو ببینید؟

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *