3 تاثیر مهم استفاده از https در سئو

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر مفهومی از توضیح https

چند سال پیش گوگل به طور رسمی اعلام کرد وب سایت‌هایی که از پروتکل https به جای http استفاده کنن براش در جایگاه بالاتری قرار دارن. با توجه به این اعلامیه و همچنین با در نظر گرفتن گزارش‌های آماری سایت‌های برتر در صفحه نتایج به این حکم می‌رسیم که استفاده از https در سئو سایت تاثیرات مثبت میذاره.

اما علت برتری این پروتکل برای گوگل چیه و https در سئو دقیقا چه تاثیراتی میذاره؟

پاسخ این سوالات مواردی هستن که در ادامه این مطلب قصد دارم بهشون بپردازم.

دلایل ضرورت استفاده از https در سئو از نگاه گوگل

پروتکل https یا secure hypertext transfer protocol همون پروتکل http هست با این تفاوت که به گواهی امنیتی ssl مجهز شده. به عبارت دیگه پروتکل https ورژن ایمن شده پروتکل http هست.

با استفاده از این پروتکل انتقال اطلاعات مهم بین کاربران و سایت به خاطر وجود گواهی ssl با سطح امنیتی بالاتری انجام میشه؛ بنابراین طبیعیه که گوگل به سایت‌هایی که دارای پروتکل https هستن ارزش و اعتبار بیشتری نسبت به سایر وب سایت‌ها بده.

علاوه بر این اخذ گواهی امنیتی برای سایت و تبدیل پروتکل http به https فرآیند چندان آسونی نیست و نیاز به صرف هزینه و انرژی داره؛ پس میشه اینطوری تعبیر کرد که هر چقدر پول بدی همونقدر آش می‌خوری! یعنی هر چی بیشتر زحمت بکشی و انرژی بذاری گوگل هم بیشتر تحویلت می‌گیره. چیزی که در این زمینه کاملا صدق می‌کنه و سایت‌های مجهز به https برای گوگل در مرتبه بالاتری از سایت‌های دارای http هستن. کافیه کلمات کلیدی مشخصی رو سرچ کنید و URL سایت‌هایی که جایگاه‌های برتر صفحه نتایج رو در اختیار دارن بررسی کنید تا متوجه صحت این گفته‌ها بشید.

اگر بخوام بیشتر ذره بین بگیرم روی این مسئله تا علت سوگلی بودن پروتکل https در نظر گوگل رو متوجه بشید باید بگم داده‌های ارسالی از طریق پروتکل https به وسیله پروتکل TLS، با افزودن سه لایه امنیتی ایمن سازی میشن.

این سه لایه عبارتند از:

رمزنگاری داده

حفاظت از داده‌ها با جلوگیری از هر گونه تخریب و دستکاری در فرآیند انتقال داده

اعتبار سنجی سایت با تایید وب سایت مورد نظر کاربر و اثبات عدم ریدایرکت شدن اون به آدرس دیگه.

تاثیر https در سئو سایت

تصویر تاثیر https در سئو سایت

این همه از https تعریف کردیم؛ وقتشه بریم ببینیم تاثیر استفاده از https در سئو دقیقا چیه؟

ارتقا جایگاه سایت در صفحه نتایج

تصویر ارتقا جایگاه سایت در صفحه نتایج

همون طور که پیش‌تر از این هم بهش اشاره کردم در نظر گوگل استفاده از پروتکل https یک پوئن مثبت برای وب سایت‌ها محسوب میشه و باعث افزایش نامحسوس رتبه اون‌ها در صفحه نتایج میشه. منظورم از نامحسوس اینه که تاثیر https در سئو سایت با چشم غیرمسلح دیده نشده و نمیشه اون رو از سایر راه‌های افزایش سئو سایت تفکیک کرد؛ با این حال همین تاثیر اندک هم کاملا اثبات شده و صد در صدی هست و نباید اون رو نادیده بگیرید؛ در غیر اینصورت تاثیر عدم استفاده ازش کاملا محسوسه و می‌تونید با چشم غیرمسلح هم مشاهده‌ش کنید.

افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی

یکی از بارزترین تاثیرات استفاده از https در سئو افزایش امنیت در تبادل اطلاعات بین سرور و کاربران هست.

به عبارت دیگه پروتکل https با تایید معتبر بودن وب سایت مورد نظر کاربر، ایجاد مانع در برابر اقدامات هکرها و حفاظت از دادها با رمزنگاری تمام ارتباطات امنیت وب سایت رو در جهت اهداف سئویی افزایش میده.

از اونجایی هم که همه می‌دونیم امنیت بالا و حفظ حریم شخصی کاربران چقدر برای گوگل مهمه، درک تاثیر https در سئو با توجه به این مورد اصلا کار سختی نیست.

ارجاع داده‌ها

وقتی کاربر یا همون ترافیک ورودی وارد یک وب سایت مجهز به پروتکل https میشه تمام اطلاعات امنیتی مربوط به ارجاع داده‌ها برای اون سایت ذخیره سازی میشه. این اثرگذاری کاملا نقطه مقابل پروتکل http هست؛ یعنی در سایت‌های دارای http اطلاعات مذکور ذخیره نمیشن؛ در نتیجه معلوم نمیشه ترافیک ورودی واقعا از کجا به سایت اومده و اینطور به نظر میاد که تمام ترافیک ورودی سایت به طور مستقیم دریافت شده.

اصول استفاده از https در سئو

تصویر اصول استفاده از https در سئو

گوگل اعلام کرده تاثیرات استفاده از https در سئو نه تنها کاهش پیدا نمی‌کنه؛ بلکه برخی معتقدن در سال‌های آتی ممکنه شاهد افزایش میزان تاثیرگذاری این پارامتر روی سئوی سایت‌ها باشیم. البته تمام این موارد به شرطی محقق میشن که شما فرآیند تغییر پروتکل از http به https رو طبق اصول انجام داده باشید. در غیر اینصورت استفاده از https در سئو تاثیر مثبت نداره که هیچ، روی ترافیک ورودی وب سایت‌تون هم اثر منفی می‌ذاره!

برای برخورداری از جنبه مثبت تاثیر https در سئو گوگل یک سری نکات رو ارائه داده هنگام تغییر پروتکل سایت به https باید مورد توجه قرار بدید:

نسخه https سایت رو در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید و تغییر پروتکل رو به اطلاع گوگل برسونید.

نوع گواهینامه امنیتی سایت رو حتما از قبل تعیین کنید. (multi domain، single یا wildcard)

از رمزنگاری 2048 بیتی استفاده کنید.

تمام urlهای http رو با ریدایرکت 301 به https هدایت کنید.

نقشه سایت رو آپدیت کنید تا نسخه جدید urlها (دارای https) در اون نمایش داده بشه.

فایل robots.txt رو بروزرسانی کرده و نقشه‌های جدید رو به اون اضافه کنید.

با استفاده از متا تگ index دسترسی و اجازه کراول و ایندکس کردن صفحات دارای پروتکل https رو به ربات‌های کراولر بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *