ugc یا محتوای تولید شده توسط کاربر چیست؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری لوگو ugc

قبل از ورود به بحث پاسخ سوال ugc چیست، می‌خوام یه مرور خاطرات ریز انجام بدم.

در گذشته جاده ارتباط بین رسانه‌ها و مخاطبین غالبا یک طرفه بود. البته در صورت تمایل، مخاطب‌ها می‌تونستن به کمک روش‌هایی مثل ارسال نامه، تماس تلفنی و… موقتا این جاده یک طرفه رو دو طرفه کنن.

خلاصه که بین تولید کننده و مصرف کننده محتوا جاده‌ای بود به بلندای راه “آرژانتین، انتهای خیابان الوند” که همیشه توی برنامه کودک‌های قدیم ما رو بهش حواله می‌کردن و نمیدونم آیا هیچ کودکی سرانجام تونسته بود نقاشی‌ها و نامه‌هاش رو به این مقصد جادویی برسونه یا نه؟

هر چی توی گذشته برقراری تعامل بین تولید کننده محتوا و مصرف کننده‌اش مشقت بار بود، الان دقیقا برعکس شده و هر دو روی این سکه به راحتی می‌تونن با هم ارتباط برقرار کنن.

سهولت در برقراری ارتباط بین رسانه و مخاطبین رو مدیون گسترش تکنولوژی‌ و اینترنت و ظهور بستری به نام فضای مجازی هستیم.

الان دیگه اوضاع طوریه که مخاطبین همزمان می‌تونن تولید کننده و مصرف کننده محتوا باشن؛ حتی اصطلاحی هم به این منظور در زبان انگلیسی داریم به نام prosumer که از ترکیب دو واژه producer (تولید کننده) و consumer (مصرف کننده) به دست اومده.

در بازاریابی محتوا به این حضور دو جانبه مخاطبین در عرصه محتوا اصطلاحی دیگه‌ای اختصاص داده شده به نام ugc. در ادامه بیشتر با این اصطلاح آشنا می‌شید.

محتوای تولید شده توسط کاربر یا ugc چیست؟

ugc مخفف عبارت user generated content به معنای محتوای کاربرسازه.

منظور از محتوای کاربر ساز (ugc) محتوایی هست که مخاطبین یک برند و کسب و کار در قالب‌های محتوایی مختلف (عکس، متن، ویدیو، gif و…) و در بستر آنلاین مثل سایت، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و هر گونه رسانه ارتباط مجازی منتشر می‌کنن.

نمونه یک محتوای کاربر ساز که بسیار متداول و قابل درکه کامنت‌هایی هست که کاربران پای پست‌های شما در شبکه‌های مجازی یا مقالات وب سایت‌تون میذارن. علاوه بر این نظرات و بازخوردهایی که مشتریان‌تون بعد از مصرف یک محصول یا خدمات برای شما می‌فرستن هم نوعی ugc هست.

شاید در نگاه اول به نظر نیاد؛ اما ugc از اهمیت بسیار زیادی برخورداره و بی اهمیتی بهش می‌تونه برند شما رو در رقابت آنلاین زمین بزنه.

چرا میگم مهمه؟ چون ugc مستقیما داره از دل کاربران و مشتریان شما تراوش میشه.

چرا بی توجهی بهش عواقب بدی داره؟ چون تمام اصل و بنیاد اینترنت خصوصا سئو که اینجا بیشتر مد نظر ما هست، نظر و رضایت کاربره. خصوصا در عصر حاضر که گوگل در آپدیت‌های خودش داره الگوریتم‌هاش رو به سمتی می‌بره که بیشتر در جهت رضایت کاربر هستن و نه چیز دیگه‌ای. با این اوصاف ugc حکم یک معدن طلا رو برای کانتنت مارکترها و هر کسی که در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنه داره و بی توجهی بهش می‌تونه اون برند رو متوجه ضررهای جدی بکنه؛ چون شما با نادیده گرفتن ugc عملا دارید مشتریان و مخاطبین‌تون رو نادیده می‌گیرید.

به طور کلی محتوای کاربرساز باید دارای سه ویژگی باشه:

در بستر آنلاین با دسترسی عموم مخاطبین منتشر بشه.

برای تولید اون محتوا حداقل تلاش لازم صورت گرفته باشه.

خارج از قاعده و چارچوب حرفه‌ای تولید محتوا باشه.

ذهن خوانی مخاطبین هدف با ugc

تصویر مینیاتوری از ذهن خوانی مردم مختلف

حالا که با محتوای کاربر ساز به صورت مقدماتی آشنا شدید و فهمیدید ugc چیست وقتشه با مزیت‌های اون و دلایل اهمیتش برای کسب و کارها آشنا بشید.

کاربران راجع به برند شما چی میگن و چه نظری دارن؟

این اولین سوالیه که با استفاده از ugc می‌تونید بهش جواب بدید؛ اولین و مهم‌ترین.

استفاده از محتوای ugc باعث میشه که درک و آگاهی بیشتری نسبت به مخاطبین‌تون و نیازهاشون به دست بیارید. در واقع تمام دلیل پافشاری بر اهمیت بالای ugc همینه که در بدترین حالت ممکن باعث میشه شما مشتریان‌تون رو بشناسید و نظرات و نیازهاشون رو درک کنید؛ در نتیجه کسب این شناخت می‌تونید بفهمید که آیا تا اینجای راه درست اومدید یا نه؟ خدمات و محصولاتی که تا الان ارائه دادید تامین کننده نیازهای جامعه هدف شما بودن؟ یا اینکه نیاز به خلق یک خدمت و محصول جدید هست؟ شاید هم متوجه بشید یک محصول، خدمت یا ویژگی از برند شما که تا الان به نظرتون خوب بوده در نظر مخاطب اصلا جذاب و راضی کننده نیست؛ پس باید در ادامه راه اون رو از ساختار و استراتژی برند و سایت‌تون حذف کنید.

آمار نشون میده محتوایی که توسط مخاطبین و مشتری‌های واقعی شما تولید بشه و در معرض عموم قرار بگیره خیلی خیلی بیشتر از محتواهایی که شما در تبلیغات، بلاگ، پست‌ها و… منتشر می‌کنید روی کاربران جدید شما تاثیر گذاشته و به برند شما اعتبار می‌بخشه.

اصلا خود شما، بین محصولی که توضیحات جامع و کاملی داره و محصولی که افراد زیادی ازش تعریف کرده و بهتون توصیه کردن کدوم یکی رو برای خرید انتخاب می‌کنید؟

طبیعتا محصول دوم؛ پس درک این موضوع خیلی سخت نیست که کاربران و مخاطبین جدید شما هم با مشاهده نظرات و محتواهای کاربر سازی که از قلب و ذهن مشتریان واقعی شما میاد بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرن.

به طور کلی مهم‌ترین مزایای ugc که در مواردی با مزایای بازاریابی محتوایی مشترکه، شامل موارد زیر هست:

تقویت برند و هویت  اون

افزایش آگاهی از برند

تولید محتوای رایگان، با کیفیت و منحصر به فرد

افزایش تنوع محتوای تولیدی

پیدایش و آگاهی از نیازهای واقعی کاربران

افزایش میزان مشارکت و تعامل مخاطبین با برند

افزایش تعداد مخاطبین و فالوورها

کمک به کانتنت مارکتینگ

افزایش نرخ تبدیل

تولید لیدهای باکیفیت

و…

علل اهمیت ugc برای کسب و کارها

تصویر معنی کلمات ugc

تا اینجا باید علت اهمیت ugc برای برندها رو درک کرده باشید؛ با این حال توی این قسمت بار دیگه و به صورت دقیق‌تر دلایل اهمیت ugc برای کسب و کارها رو بهتون میگم.

حقیقت اینه که برای یک کسب و کار هیچی با ارزش‌تر از نظرات سازنده مخاطبینش مثل انتقادات و پیشنهادات نیست. از طرف دیگه اغلب افرادی که قصد خرید از شما رو دارن اول از همه میرن و نظرات مشتریان‌تون رو مطالعه می‌کنن.

علت بعدی مهم بودن ugc برای کسب و کارها اینه که در زمینه تولید محتوا و تدوین استراتژی و تقویم محتوایی می‌تونه بسیار ایده بخش باشه. در واقع با استفاده از ugc یا محتوایی که توسط کاربران شما تولید شده می‌تونید با شناسایی سوالات و نیازهای مخاطبان هدف‌تون به موضوعات جدیدی برای تولید محتوا برسید. این کار باعث میشه مشتریان و کاربران شما بفهمن که شما برای نظرات و گفته‌های اون‌ها ارزش قائل هستید. علاوه بر این باعث جذب مخاطب بیشتر و افزایش نرخ تبدیل میشه.

قبل‌تر هم گفتم که ugc حکم بازخورد مشتریان شما رو نسبت به کسب و کار شما رو داره؛ یعنی شما با استفاده از ugc به راحتی می‌تونید ذائقه و نیاز کاربران‌تون رو بشناسید و برای تولیدات و خدمات بعدی‌تون سرنخ به دست بیارید؛ حتی می‌تونید متوجه بشید که در حال حاضر توی حوزه کاری شما چه کمبودها و خلاءهایی در زمینه تامین نیاز جامعه هدف وجود داره؛ سپس در جهت رفع همون نقاط کور و کمبودها اقدام کنید و از رقیب‌هاتون جلو بزنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *