سئوی ویدیو چگونه انجام می‌شود؟

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

تصویر نوشتاری سئو ویدیو

“محتوای ویدیویی 82% از کل ترافیک وب سایت رو به خودش اختصاص میده و محبوب‌ترین نوع محتوا در بستر اینترنت شناخته میشه!”

جمله بالا ساختگی نیست، پیشگوییه؛ اونم نه برای 50 سال آینده؛ بلکه برای همین سال 2023 خودمون که تازه افتتاحش کردیم! تعجب کردید، نه؟

در واقع جمله‌ای که خوندید پیش بینی هست که متخصصین و کارشناسان درباره حال و اوضاع محتوای ویدیویی در سال 2023 ارائه کردن.

با این تفاسیر به نظرم دیگه نیازی به صغری و کبری چیدن نیست و بهتره هر چه زودتر بریم سراغ آموزش سئو ویدیو و اقداماتی که باید براش انجام بدید.

البته … قبلش بهتره یه تعریف کلی از این مدل از سئو توی ذهن‌تون داشته باشید.

سئو ویدیو چیست؟

مفهوم سئو که معرف حضور همگی هست؛ حالا سئوی ویدیو یعنی بهینه سازی محتوای ویدیویی برای موتورهای جستجو؛ یعنی برای اینکه محتوای ویدیویی شما در نتایج گوگل رتبه خوبی بگیره، باید اون رو بر اساس یک استراتژی و فاکتورهای مشخص بهینه سازی کنید؛ که چی بشه؟

تا ربات‌های موتورهای جستجو مثل گوگل بتونن محتوای ویدیو شما رو درک، کراول و ایندکس کنن و در ادامه اون رو برای کی‌وردها و جستجوهایی که با موضوع ویدیو مرتبط هست، نشون بدن.

ممکنه براتون جالب باشه، ممکن هم هست این رو بدونید که ربات‌های گوگل نمی‌تونن ویدیو ببینن و اصطلاحا اون رو تماشا کنن! این ربات‌ها فقط توانایی مشاهده Metadata (فراداده) متن رو مثل عناوین و برچسب‌ها رو مشاهده کنن.

خب یعنی چی؟ با این احتساب که ما داریم محتوای ویدیویی‌مون رو برای خودمون تولید می‌کنیم!

سئوی ویدیو همین جا قراره دست شما رو بگیره؛ این روش از سئو قراره کاری کنه ربات‌های موتورهای جستجو محتوای ویدیویی شما رو ببینن و اون رو درک کنن.

آموزش سئوی ویدیو در آپارات و یوتیوب

تصویر مفهومی بارگذاری ویدیو

آپارات (در ایران) و یوتیوب (در جهان) بعد از گوگل، دومین موتورهای جستجوی پربازدید هستن. این دو موتور جستجوی ویدیویی بستر مناسبی برای انتشار ویدیوهای تولیدی شما (با تراشیدن کمترین مقدار هزینه و بالا بردن شانس کسب رتبه در گوگل) هستن.

البته شما می‌تونید ویدیوهاتون رو در سایت خودتون هم منتشر کنید که اتفاقا در بحث سئو خارجی و دریافت بک لینک نقش مثبت پررنگی رو ایفا می‌کنه و می‌تونه وضعیت کلی سئوی سایت‌تون رو هم ارتقا بده؛ با این حال مسئله‌ای که اکثر وبمسترها و صاحبین کسب و کارها رو مجاب می‌کنه برای انتشار محتواهای ویدیویی به جای وب سایت خودشون، سراغ یوتیوب و آپارات برن این هست که ویدیوها حجم زیادی از فضای هاست سایت رو اشغال می‌کنن؛ بنابراین سرعت سایت پایین میاد و از این جهت روی سئو تاثیر منفی قابل توجهی می‌ذاره.

اصل اول: تایتل ویدیو

برای نوشتن عنوان یا تایتل ویدیو شما باید دو تا نکته رو مد نظر داشته باشید:

  1. از کلمه کلیدی در تایتل استفاده کنید.
  2. تایتل روی طوری بنویسید که نرخ کلیک (ctr) رو به سقفش برسونه.

این دو نکته در واقع اهداف و چشم‌انداز شما هنگام نوشتن عنوان ویدیو هستن.

  • برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب باید ببینید که مردم در یوتیوب، آپارات یا حتی گوگل چه عباراتی رو بیشتر از همه سرچ می‌کنن؛ عبارتی که بیشترین سرچ و تقضا رو در بین جستجوهای کاربران داره، منطقا بهترین گزینه برای کی‌ورد اصلی شماست.
  • کلمه کلیدی باید یکبار در title استفاده بشه؛ این یک بار بهتره در ابتدای عنوان باشه.

اصل دوم: دیسکریپشن ویدیو

شما می‌تونید بیش از 200 کلمه برای هر ویدیو توضیحات یا description بنویسید؛ همچنین می‌تونید لینک یک مقاله یا صفحه مرتبط با ویدیو در سایت خودتون رو اونجا قرار داده و به سایت خودتون بک لینک بدید.

دیسکریپشنی که برای ویدیو می‌نویسید هر چقدر طولانی‌تر باشه، ربات‌های موتورهای جستجو درک بیشتر و بهتری از محتوای ویدیویی شما پیدا می‌کنن؛ نتیجه این درک بیشتر و بهتر هم این میشه که ویدیو شما در نتایج جستجو مرتبط بیشتر و بهتر نشون داده میشه.

اصل سوم: برچسب‌ها

برچسب‌گذاری ویدیوها هم به جذب مخاطب، هم افزایش قدرت درک موتورهای جستجو کمک می‌کنه.

دست یکم توی یکی از برچسب‌ها حتما باید از کلمه کلیدی هدف استفاده کنید. برای نوشتن بقیه برچسب‌ها هم باید از کلماتی استفاده که هم با تیتر ویدیو مرتبط باشن، هم توضیحات بیشتر و جزئی‌تری درباره محتوای ویدیویی شما در اختیار موتورهای جستجو و کاربر بذارن.

در برچسب‌گذاری برای محتوای ویدیوی دست‌تون به کم نره؛ چون هر چقدر تعداد این برچسب‌ها بیشتر باشه، ربات‌های موتورهای جستجو بهتر محتوای ویدیوی شما رو درک می‌کنن؛ بنابراین شانس دیده شدن ویدیو شما هم در نتایج جستجوی مرتبط بیشتر میشه.

اصل چهارم: استفاده از کلمه کلیدی در محتوا

اجرای این اصل خصوصا در پلتفرم یوتیوب از اهمیت بیشتری برخورداره؛ چون تجربه ثابت کرده الگوریتم‌های یوتیوب قادرن 90% کلماتی که در یک محتوای ویدیویی استفاده شده رو به درستی درک کنن؛ بنابراین زمانی که شما از یک کلمه کلیدی در محتوای ویدیویی استفاده کنید، الگوریتم‌های یوتیوب متوجه میشن که ویدیو شما درباره اون کلمه هست.

اصل پنجم: تعیین دسته‌بندی

محتواهای ویدیویی‌تون رو در دسته‌بندی‌های متفاوت با موضوعات مختلف بارگذاری کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث میشه صفحات مختلفی در آپارات داشته باشید، دسترسی مخاطبان رو به ویدیوهای شما راحت‌تر می‌کنه.

درباره سئوی ویدیو بیشتر بدانید …

تصویر نوشتاری سئو ویدیو

در بخش پایانی یک سری نکات دیگه رو برای جمع‌بندی بحث بهتون گوشزد می‌کنیم که اجراشون در سئوی ویدیو شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت؛ باشد که افاقه کند:

  • کاور مناسب و جذابی برای ویدیو انتخاب کنید.
  • برای جلوگیری از گیج نشدن گوگل، تا حد ممکن ویدیوتون رو در صفحات مختلف سایت بارگذاری نکنید.
  • اگر ویدیوتون رو در سایت خودتون بارگذاری می‌کنید، حتما قبلش یک هاست مناسب برای دانلود و پخش ویدیو بخرید.
  • برای مشخص کردن منبع اصلی ویدیو برای گوگل، بهتره ابتدا اون در هاست و وب سایت خودتون بارگذاری کنید؛ بعد از اینکه ویدیو توسط گوگل ایندکس شد، می‌تونید اون رو در سایر سرویس‌های اشتراک ویدیو مثل آپارات و یوتیوب و … هم منتشر کنید.
  • بازدید شبکه‌های اجتماعی ویدیو رو بالا ببرید؛ سیگنالِ این افزایش بازدید نظر گوگل رو جلب می‌کنه.
  • سعی کنید محتوای ویدیویی تولید کنید که قبل از اون کسی سراغ تولیدش نرفته باشه؛ یا حداقل کمتر تولید شده باشه. 
  • ویدیوها رو برای درک بهتر موتورهای جستجو رونویسی کنید.
  • طبق سلیقه و نیاز مخاطب محتوای ویدیویی تولید کنید.
  • نقشه سایت ویدیویی برای سایت‌تون ایجاد کنید.
  • 15 ثانیه اول ویدیو تعیین می‌کنه که مخاطب ویدیو شما رو می‌بینه یا نه؛ توی سایت می‌مونه یا نه؛ بنابراین هر چی بلدید رو توی این 15 ثانیه رو کنید تا مخاطب رو جذب کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *